اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت:سفرای پنج کشور خارجی به همراه نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران اواخر شهریورماه برای بازدید از تالاب شادگان به خوزستان سفر می کنند.
احمدرضا لاهیجان زاده اظهار کرد:سفرای کشورهای نروژ، اتریش، سوئد، استرالیا و بلژیک و گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران هفته آینده برای بازدید از تالاب بین المللی شادگان به خوزستان سفر می کنند.

وی هدف از این بازدید را آشنایی با شرایط تالاب بین المللی شادگان و کارکرد آن و دیدار با جوامع محلی عنوان کرد افزود: دیدار با مسوولان استان و بازدید از خرمشهر و آبادان نیز جزو برنامه های این سفر خواهد بود.

لاهیجان زاده گفت: این کشورها اعلام آمادگی کرده اند تا تخصص و تجربه خود را در احیای تالاب های استان به ویژه تالاب بین المللی شادگان در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهند.

وی اضافه کرد: در این سفر علاوه بر احیای تالاب، معضل ریزگردها نیز مطرح می شود تا در صورت امکان بتوان از کمک های بین المللی برای حل آن استفاده کرد.

تالاب بین المللی شادگان با وسعت بیش از ۵۰۰ هزار هکتار بزرگترین تالاب ثبت شده کشور در لیست تالاب های بین المللی (رامسر سایت) است که در جنوب خوزستان قرار دارد.

این تالاب با داشتن سه اکوسیستم آب شیرین، آب شور و لب شور از تنوع زیستی بسیاری برخوردار است.

تالاب شادگان به رغم وابستگی معیشت ۱۰۰ هزار نفر از جوامع محلی با مشکلات بسیاری از جمله کاهش حقابه، تخلیه پساب های شور نیشکر، احداث و آلودگی پتروشیمی ها، خطوط لوله نفت، تغییر کاربری و احداث کارخانه فولاد شادگان روبه روست. این مشکلات باعث شده که تالاب از بیش از ۲۰ سال گذشته در لیست قرمز تالاب های بین المللی (لیست مونترو) قرار گیرد.

طرح حفاظت از تالاب شادگان از سال ۸۸ با همکاری برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) و تسهیلات جهانی (GEF) آغاز شده است.

پیش از این گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، دوبار به خوزستان سفر کرده است که در سال ۹۳ از تالاب بین المللی شادگان و خرمشهر و آبادان و اردیبهشت امسال از سد گتوند، سازه های آبی شوشتر و محوطه تاریخی شوش بازدید کرده است.

پارسال دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه به برنامه توسعه ملل متحد اهدا کرد.
منبع: ايرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار