اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
استان‌های اصفهان، تهران، یزد و قم در رده بسیار امن غذایی قرار گرفته‌اند و استان خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر در رده نا امن غذایی جای گرفته‌اند.

بنا بر آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده استان‌های اصفهان، تهران، یزد و قم در رده بسیار امن غذایی قرار گرفته‌اند و استان خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر در رده نا امن غذایی جای گرفته‌اند که فقط وضعیت استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویر احمد و سیستان و بلوچستان از این 4 استان بدتر است.

تهیه نقشه امنیت غذا در ایران از آمارها و شاخص‌های گوناگون از مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، انستیتو تحقیقات تغذیه و برخی از سازمان‌های دیگر و از سال 78 تا 87 استفاده شده و هریک از استان‌های کشور در یک طیف قرار گرفتند. به منظور صحت بررسی انجام شده 2 بررسی دیگر انجام شد که نتایج مشابه را نشان می‌داد.

همچنین دسترسی فیزیکی و اقتصادی همه افراد در همه اوقات به غذای سالم و کافی که با شیوه‌های قابل قبول اجتماعی و مسئولیت فرهنگی به دست می‌آید را امنیت غذایی می‌گویند.

تأکید بر پرهیز از فست فود

دسترسی فیزیکی در امنیت غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به معنای دسترسی افراد باشد و بتوانند از نظر اقتصادی آن را تهیه کنند و غذای کاف به دست آنها برسد. نکته مهم این است که تمام سلول های بدن غذای مورد نیاز خود را دریافت کنند.

با اصلاح عادات بد غذایی می‌توان امنیت غذا را ارتقا داد و به همین دلیل تأکید می‌شود که از غذاهای فست فودی پرهیز شود چرا که در این غذاها انسان سیر می‌شود ولی از نظر سلولی مواد مغذی به بدن نمی‌رسد و فرد دچار اضافه وزن می‌شود.

 کشورهای بسیاری هستند که در محدوده نا امن غذایی قرار دارند و به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی همه ساله مصادف با 24 مهرماه هر سال با همکاری سازمان‌های مختلف روز جهانی غذا را برگزار می‌کنند تا براساس آن برنامه ریزی کنند.

با اینکه همه ساله روز جهانی غذا برگزار می‌شود اما تاکنون امنیت غذا برای همه محقق نشده و پیش نشدن سلامت مواد اولیه از عوامل تأثیر گذار است.

عوامل نا امن بودن مواد غذایی در خوزستان

عوامل زیست محیطی، آفات، آلودگی‌های میکروبی، نبود شاخص سنجش مواد آلوده، تولید زیرزمینی غذا و کمبود صنایع تبدیل کننده مواد غذایی از مشکلات موجود در خوزستان است که سبب نا امن شدن غذا در این استان می‌شود.

در خوزستان 300کارخانه در بحث غذا وجود دارد که فقط 50 کارخانه از آنها فعال هستند و مشکلات اقتصادی باعث راکد بودن این کارخانه‌ها شده است. باید به اقتصاد تولید غذا در خوزستان توجه بیشتری شود که غذای با کیفیتی در خوزستان تولید شود.

لزوم هماهنگی در مدیریت غذا

هنوز در بحث مدیریت غذا به یک مدیریت هماهنگ نرسیده‌ایم. از یک سو مجوز فعالیت فست فودها را صادر می‌کنیم و از سویی دیگر مردم را از تهیه غذاهای فست فودی نهی می‌کنیم؛ البته همه نا امنی غذایی فقط به موضوع فست فودها مربوط نمی‌شود و موضوعات دیگر هم دخیل هستند.
آموزش مردم یکی از عواملی است که می‌تواند باعث ارتقای قابل توجه در این زمینه شد و این فرهنگ سازی بسیار موثر است.

و در پایان باید گفت که مسئولان می بایست با هماهنگی‌های مربوطه کالاهای اساسی و سبد غذایی مردم را با میزان درآمد آنها تطبیق دهند. در واقع باید یارانه خرید غذا به مردم تعلق بگیرد.

حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار