اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱

اهواز- ایرنا- نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خواستار دائمی شدن نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ اسلامی در این شهر شد.


به گزارش ایرنا آیت الله عباس کعبی شامگاه چهارشنبه در آیین گشایش نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ اسلامی در موزه هنرهای معاصر اهواز اظهار کرد: فعالیت های فرهنگی از جمله برگزاری چنین نمایشگاههایی می تواند مردم را با همه تاریخ منطقه آشنا کند.

وی برگزاری این نمایشگاه را در نزدیک کردن اقوام مختلف بسیار تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: همه طیف ها و گروه های مردمی باید از این نمایشگاه حمایت کنند.

آیت الله کعبی استمرار برگزاری این نمایشگاه را به مثابه نهادینه شدن مفاهیم وحدت سازی و تقویت اعتماد به نفس هویتی مردم دانست و افزود: باید این رویداد فرهنگی تاریخی را به یک نمایشگاه دائمی تبدیل کرد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اولین دوره نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ در سال گذشته نشان داد که بازخوانی صحیح هویت مردم منطقه می تواند در ارتقای اعتماد به نفس و وحدت و همدلی اقوام مختلف نقش مهمی ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه دوست و دشمن درباره نمایشگاه اول واکنش نشان دادند گفت: دوستان توانستند با بازخوانی هویت کهن و پر از افتخار، اعتماد به نفس خود را باز یابند و دشمنان با مطالعه همین تاریخ با هویت اصیل مردم منطقه آشنا شدند.
آیت الله یادآور شد: شکوفایی تمدن مردم منطقه از نظر علمی، دینی، فرهنگی و تاریخی مایه افتخار و مباهات است و اوج این شکوفایی را می توان در دوره مشعشعیان دید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مشعشعیان بر اهواز آن دوره که جنوب ایران شامل استان های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان و همچنین جنوب عراق را در بر می گرفت حکومت می کردند.

وی اظهار کرد: پیش از مشعشعیان، دبیسیان نیز توانسته بودند نقش خود را در رشد و پیشرفت فرهنگ و تاریخ منطقه ایفا کنند که سفال های دبیسی کشف شده در شوش نشان از روند پیشرفته زندگی در آن دوره دارد.

آیت الله کعبی ادامه داد: پس از مشعشعیان و در دوره کعبی ها نیز، آثار به جا مانده نشان می دهد مردم عرب اهواز زندگی اجتماعی، علمی و فرهنگی مترقی داشته اند و مسکوکات مشعشعی کشف شده بر شیعه بودن مردم آن زمان تاکید دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تاریخ مردم منطقه مملو از برگ های زرین است اضافه کرد: اهوازی ها توانستند دروازه ورود تشیع به ایران باشند و از قرن سوم هجری شیعه بوده اند. 

وی بیان کرد: تشیع از مدینه به کوفه و از آنجا به بغداد و سپس به نجف رسید و از آنجا اهواز دروازه تشیع به جهان اسلام شد. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ، جهاد عشایر عرب خوزستان علیه استعمار را از دیگر وقایع تاریخی ذکر کرد و گفت: در نبرد المنیور، عرب های خوزستان وفاداری خود را به ایران و اسلام برای همیشه در تاریخ ثبت کردند و با خون خود نامه وفاداری به وطن را امضا کردند.

وی با اشاره به رشادت های مردم منطقه در جنگ تحمیلی بیان کرد: در هر کوچه این شهر خانواده ای را می توان یافت که فرزند خود را نثار وطن کرده است.

دومین نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ اسلامی هشتم تا 18 مهر در موزه هنرهای معاصر اهواز دایر است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار