اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
برگزاری مراسم روز بهورز و تجلیل از بهورزان نمونه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

به گزارش خبرنگار وب دا خوزستان، مراسم روز بهورز و تجلیل از بهورزان نمونه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز سه شنبه 14 مهر 94 با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، دکتر سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه و جمعی از مدیران و بهورزان در سالن شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

دکتر اسماعیل ایدنی در مراسم روز بهورز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع بهورزان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و تبریک این روز، گفت: نظام شبکه بهداشت در کشور یکی از افتخارات نظام سلامت ایران در سطح جهانی است بدلیل اینکه متولیان سلامت در زمان اجرای این طرح علی رغم کمبود شدید نیروی انسانی دانش آموخته و تخصصی تمامی فرصت ها و تهدیدهای آن دوره را مدنظر داشتند.

ایدنی ادامه داد: شاید در آغازین روزهای اجرای برنامه شبکه بهداشت به عنوان یک گزینه اجباری بود ولی بعدها به یکی از موضوعاتی تبدیل شد که در شرایط مختلف میتواند مشکل گشا باشد و امروز این نظام در بسیاری از دانشکده های بهداشت کشورهای مختلف به عنوان الگوهای موفق ارائه خدمات بهداشتی درمانی مطرح و معرفی میشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: دستاوردهای بسیاری با اجرای نظام شبکه بهداشت در کشور بدست آمد که مهمترین آن  افزایش چشمگیر سطح امید به زندگی مردم در طول دوران دفاع مقدس بود که از حدود 45 سال به 65 سال رسید.

وی گفت: پس از پایان جنگ اتفاقات زیادی در حوزه سلامت جامعه رخ داد و سیاست گذاران حوزه سلامت نتوانستند پیش بینی درستی از آینده حوزه سلامت داشته باشند که منجر به تغییر سبک و الگوی زندگی و تغییر جمعیتی مردم شد و بسیاری از مردم از روستا نشینی به شهرنشینی روی آوردند و حاشیه نشینی نیز به سرعت افزایش یافت.

ایدنی تصریح کرد: اگر به حاشیه شهرها توجه کنیم سکونتگاههای غیر رسمی زیادی وجود دارد که مراکز بسیار مستعدی برای شیوع بیماریها هستند و از نظر سلامت شرایط خوبی ندارند و خدمات سلامت به طور فعال به مردم این مناطق ارائه نمیشود در صورتی که یکی از ویژگی های نظام سلامت در روستاها ارائه خدمات سلامت به صورت فعال است و بازوی اصلی خدمت رسانی به مردم در روستاها بهورزان هستند.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از دستاورهای حوزه سلامت و ارتقا سطح سلامت در روستاها ناشی از فعالیت بهورزان است، گفت:  امروزه سیمای بیماریها و سیمای مرگ در کشور تغییر کرده است که بخشی از آن ناشی از عدم توجهی بوده که به تغییر بافت جمعیتی و شهرنشینی و عدم تعهد انجام ماموریت برای مردمی که در حاشیه شهرها زندگی میکنند بوده است.

وی گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید حوزه سلامت به یکی از اولویت های اصلی کشور تبدیل شد و طرح تحول نظام سلامت در حوزه های درمان و بهداشت با هدف تامین، حفظ و ارتقا سطح سلامت مردم در شهرها، روستاها به اجرا درآمد و برای مناطق حاشیه شهرها نیز پایگاههای سلامت با هدف پیشگیری و مداخلات موثر برای بیماریهای که سیمای مرگ را در کشور تشکیل میدهند و بیشترین صدمه را به سبب مسائل مالی به کشور وارد میکنند در حال طراحی و بهره برداری هستند که بخشی از آنها بهره برداری شده و در حال خدمت رسانی به مردم بصورت فعال هستند و نگاه وزارت بهداشت این است که همه مردم خدمات بهداشتی درمانی را بصورت فعال دریافت کنند.

ایدنی با اشاره به اینکه در خدمت رسانی به مردم، آینده پژوهی را نیز باید مورد توجه قرار دهیم، گفت: خوزستان به دلیل داشتن تنوع جغرافیایی و قومی و با داشتن نواحی بسیار مرزی، کوهستانی، و ساحلی نحوه ارائه خدمات متنفاوتی را میطلبد که باید توجه داشته باشیم و بدانیم در چند سال آینده، کشور و یا خوزستان با چه خطراتی مواجه است و خود را برای تمامی شرایط آماده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان با بیان اینکه بهداشت فقط پیشگیری به معنای عام و عمومی آن  نیست و غربالگری بیماران و ارجاع آنها جهت مداخله موثر را نیز شامل میشود، گفت: نظام ارجاع برنامه ای است که در دوران ریاست جمهوری دولت یازدهم مراحل اجرایی آن آغاز شده و امیدواریم همانطور که نظام شبکه بهداشت به یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در جهان تبدیل شد این طرح نیز که با هدف توسعه و ارائه خدمات سلامت بصورت فعال است به یک الگو در سطح جهان تبدیل شود.

دکتر شکر اله سلمان زاده معاون بهداشتی دانشگاه نیز در این مراسم گفت: روز بهورز یادآور تلاشهای شبانه روزی افرادی است که با تلاش زیاد توانستند یک نظامی را در کشور ما تثبیت کنند که مایه افتخار و مباهات نظام جمهوری اسلامی است و شاید در آن زمان تصور نمیشد که این طرحی در حال پی ریزی است به یک برند جهانی برای ایران تبدیل شود.


سلمان زاده ادامه داد: بهروزان در نظام شبکه بهداشت، پیشرفته ترین مراقبت های اولیه سلامت را در دورافتاده ترین نقاط کشور به مردم ارائه میکنند.

رئیس مرکز بهداشت استان در ادامه به مهمترین رموز موفقیت نظام شبکه بهداشت اشاره کرد و گفت: تعهد سیاسی دولت های مختلف بر حمایت از نظام شبکه بهداشت، پشتوانه علمی، عدالت محور بودن و نحوه گزینش و آموزش بهورزان از جمله مهمترین دلایل موفقیت این نظام هستند.

وی گفت: همچنین با انتخاب بهروزان از همان روستایی که قرار است خدمت به آن ارائه شود باعث میشود که مشکلات آن روستا بهتر درک شوند و بهورزان با تعهد و دلسوزی بیشتری خدمات را ارائه کنند.

سلمان زاده در پایان با بیان اینکه مجوز جذب 79 بهورز جدید برای استان خوزستان اخذ شده است، گفت: انتظار میرود که بهروزان با مطالعه مستمر اطلاعات خود را در حوزه بهداشت افزایش دهند و به اطلاعات اولیه آموزش داده شده اکتفا نکنند همچنین در دوره های بازآموزی شرکت کنند تا بتوانند خدمات بهتری و با کیفیت تری را به مردم ارائه کنند. 

گفتنی است در این مراسم از 37 نفر از بهورزان نمونه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تجلیل به عمل آمد











نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار