شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
در کنفرانس مطبوعاتی طرح 550 هزار هکتاری موسسه جهاد نصر:
حسن علاقه بند در ادامه گفت: از 312 هزار هکتار اراضی تخصیص آب داده شده 152 هزار هکتار آن تا کنون اجرایی شده و اگر این آب تخصیص یافته از ابتدای سال 93 عملیاتی شده بود، آمار می توانست اکنون شامل مقدار بیشتری از کل 550 هزار هکتار باشد و نه 312 هزار هکتار.
نخستین کنفرانس مطبوعاتی طرح 550 هزار هکتاری در خصوص توضیحات در رابطه با روند اجرای طرح در سالن جلسات این موسسه برگزار شد.

در این نشست، حسن علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصر ضمن اشاره به اهمیت طرح 550 هزار هکتاری گفت: طرح 550 هزار هکتاری بزرگ ترین طرح تاریخ کشور است و توجه ویژه مسئولان کشوری به این طرح  و تامین اعتبار خارج از اعتبارات و صندوق بودجه ی کشور نشان از اهمیت این طرح است. 

وی افزود: اهمیت این طرح برای جهاد کشاورزی تا حدی است که در طول دو سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی 6 بار بازدید میدانی از اراضی تحت پوشش طرح داشته است.

علاقه بند سپس به لزوم هماهنگی اجرای طرح با شرایط کشاورزان اشاره کرد و گفت: کار موسسه ی جهاد نصر به عنوان دستگاه اجرایی طرح 550 هزار هکتاری، کاری است که با معیشت و درآمد مردم، توان کاری و اجرایی کشاورزان سر و کار دارد و لذا باید از نظر شرایط کاری و مسایل اجتماعی و نقطه نظرات موجود، با شرایط زندگی مردم هماهنگ باشد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر هم چنین به امکان اختصاص آب به کل زمین های طرح پرداخت و اذعان داشت: تا کنون تنها به 312 هزار هکتار از اراضی آب اختصاص یافته و از نظر کارشناسان، عدم تخصیص آب به کل اراضی طرح، قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: تخصیص آب کلید تکمیل طرح 550 هزار هکتاری است و بر خلاف گفته ی وزارت نیرو، امکان تخصیص آب به کل 550 هزار هکتار اراضی طرح وجود دارد.

حسن علاقه بند در ادامه گفت: از 312 هزار هکتار اراضی تخصیص آب داده شده 152 هزار هکتار آن تا کنون  اجرایی شده و اگر این آب تخصیص یافته از ابتدای سال 93 عملیاتی شده بود، آمار می توانست اکنون شامل مقدار بیشتری از کل 550 هزار هکتار باشد و نه 312 هزار هکتار.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر پیشرفت فیزیکی طرح را در دو سال اخیر چشمگیر دانست و اظهار داشت: موسسه جهاد نصر در سال 93، 70 کارگاه اجرایی تاسیس کرده و با به کارگیری 3440 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و 9200 نفر نیروی انسانی 87400 هکتار از اراضی تحت پوشش را در طول دو سال آماده ی بهره برداری کرده است در حالی که در شش سال ابتدایی طرح این رقم تنها 66 هزار هکتار بوده است.

او افزود: تنها در شهریور ماه سال جاری روی 8500 هزار هکتار از اراضی کار شده که در کل کشور امری بی سابقه بوده است.

مهندس علاقه بند در ادامه دریافت لوح تقدیر مهندس شمایلی را از دست مقتدایی، استاندار خوزستان نشانه ی موفقیت موسسه جهاد در  پیشبرد طرح 550 هزار هکتاری دانست و گفت: دریافت لوح تقدیر توسط موسسه به معنای به بار نشستن تلاش های موسسه در پیشبرد بهینه ی طرح است.

او کاهش عمق زه آب ها، کاهش زه آب ها، استفاده از پوشش مصنوعی زه آب های زیر زمینی به جای پوشش طبیعی و استفاده از کانالت به جای کانال درجا و استفاده از آبیاری کم فشار و تحت فشار را از جمله ی این فعالیت های موفق دانست.

مهندس علاقه بند کاشت چغندر را جایگزین مناسب برای نیشکر خواند و گفت: 50 هزار هکتار از زمین های خوزستان و 5 هزار هکتار از زمین های استان ایلام بایست به کشت چغندر اختصاص داده شوند.

وی در خصوص چرایی این جایگزینی کشت بیان داشت: کشت نیشکر 3 لیتر در هکتار و کشت معمولی یک لیتر در هکتار مصرف آب دارد و با کشت چغندر مصرف آب و هم چنین تولید زه آب های کشاورزی به یک سوم کاهش خواهد یافت و در ازای هر 3 هزار هکتار، 15 کارخانه تولید چغندر خواهیم داشت، لذا نظرات کارشناسانه کاشت چغندر را جایگزین مناسبی برای نیشکر می دانند.

وی هم چنین به اشتباهات فنی در اجرای شبکه های آبیاری در طرح 550 هزار هکتاری در شش سال ابتدایی طرح اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل اشتباهات فنی در برخی کارهای انجام شده در گذشته، زه کش های زیر زمینی از لحاظ مشخصات فنی با مشکلاتی روبرو هستند و این موضوع تخلیه ی زه آب ها را در برخی جاها با مشکل مواجه کرده است.

علاقه بند در ادامه اظهار داشت: در بخش کشاورزی، توجه به بهره برداری و نظام بهره برداری و تشکل های مردمی برای استفاده از بازخورد سرمایه گذاری عظیم در طرح 550 هزار هکتاری از اصول اساسی دستیابی به اهداف طرح است.

او ضمن اشاره به ضرورت آموزش و برنامه ریزی برای بهره برداری حداکثر از برآیند طرح 550 هزار هکتاری  گفت: برای کسب دستاورد حداکثری در این طرح، باید برنامه ریزی جامعی در بخش های جانبی از جمله صنایع تبدیلی، بسته بندی و بازاریابی داخلی و خارجی صورت گیرد.




comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
comment
0
0
comment در اصفهان برنج میکارند بعد ما که بزرگترین رودخانه خاورمیانه(سابق) را داریم باید نحدودیت کشت داشته باشیم. مسئولان خواب بیایند و جواب بدهند.
خدایا جلگه سرسبز خوزستان تنها فقط در 15 سال خشک شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار