شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
در این نشست ، رئیس سازمان دانش آموزی استان خوزستان ضمن انتقاد و گلایه از نیامدن برخی مسئولین به این نشست گفت: برخی مدیران و مسئولین شرکت در نشست های تبلیغاتی را به حضور در این نشست ترجیح می دهند.
شوشان
مصطفی حلالی

نخستین اجلاس روسای شوراهای دانش آموزی خوزستان حواشی مختلفی به دنبال داشت و علی رغم دعوت مسئولین و نمایندگان ، با استقبال چندانی روبرو نشد اما سخنان علیرضا مسرور رئیس سازمان دانش آموزی استان خوزستان ، سخنرانی رفیعی معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش و همچنین تکاپوی اعضای شوراهای دانش آموزی و نطق آنان و در نهایت  قرائت یک بیانیه ، تا اندازه ای حال و هوای نشست را تغییر داد.

در این نشست ، رئیس سازمان دانش آموزی استان خوزستان ضمن انتقاد و گلایه از نیامدن برخی مسئولین به این نشست گفت: برخی مدیران و مسئولین شرکت در نشست های تبلیغاتی را به حضور در این نشست ترجیح می دهند. 

علیرضا مسرور گفت: مجلس شورای دانش آموزی  در میان سایر اجتماعات دانش آموزی ، از اهمیت و برجستگی خاصی برخوردار است و در واقع عصاره ی شوراهای دانش آموزی تبدیل به مجلس دانش آموزی می شود که نماد مشارکت دانش آموزان است.

وی افزود:  انقلاب اسلامی دو پیام و دستاورد مهم برای ملت ایران داشت ؛ یکی حاکمیت دینی و ولایت فقیه و دیگری حاکمیت مردمسالاری است که پیش از آن ، در تاریخ ملت ایران وجود نداشت. و هر چقدر که رنگ و بوی این دو ویژگی در جامعه بیشتر شود، حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش نیز افزایش می یابد و  هیچ چیزی بالاتر از آن نیست که  با رای مستقیم مردم انتخاب شود.
 رئیس سازمان دانش آموزی استان خوزستان ادامه داد:مجلس شورای دانش آموزی نماد مشارکت است و  اعضای آن با رای مستقیم دانش آموزان انتخاب می شود. وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی مشارکت را در دو سطح دنبال کرده ایم یکی در سطح جامعه و دیگری در سطح نهادهای تاثیر گذار و فرهنگ ساز مانند دانشگاه و  آموزش و پرورش. 

مسرو افزود: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی رشد فعالیت های دانشجویی در بخش مشارکت در اداره سیاسی جامعه ، چشمگیر بود البته فراز و نشیب هایی در این مشارکت وجود داشت و طی دهه ی گذشته افت شدیدی در مشارکت دانشجویان در اداره ی سیاسی جامعه ایجاد شد  و هم اکنون باید این کمبود توسط آموزش و پرورش جبران شود و خروجی آموزش و پرورش باید دانش آموزانی باشد که از حق مشارکت خود در فعالیت های سیاسی – اجتماعی جامعه دفاع می کنند .
مسرور افزود: جامعه متعلق به فرد فرد ماست و در حقیقت حکومت ، ملک مشاع ملت ایران است. من و شما با رای خود یک نفر را رئیس جمهور ، نماینده مجلس و ... می کنیم اما مشروعیت آن فرد در اعمال قدرت به رای تک تک من و شما وابسته است.

رئیس سازمان دانش آموزی استان خوزستان با اشاره به اهمیت و جایگاه مجلس شورای دانش آموزی گفت: مجلس شورای دانش آموزی از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است  و مشاورین ارشد وزیر آموزش و پرورش در هئیت رئیسه مجلس شورای دانش آموزی حضور دارند و  وزیر آموزش و پرورش و معاونین وزیر اجلاس های خود را با حضور نمایندگان دانش آموزی برگزار می کنند و امیدوارم روزی برسد در آموزش و پرورش تمام تصمیمات با مشورت و خرد جمعی انجام شود و از مدیر سالاری و فرد سالاری و ابلاغ سالاری فاصله بگیریم. 

همچنین در حاشیه این نشست ، مسرور رییس سازمان  دانش آموزی استان خوزستان به خبرنگار شوشان و فرهنگ جنوب گفت:  هدف اصلی تشکیل شورای های دانش آموزی در مدرسه ، شهرستان ، استان و کشور  تشکیل مجلس شورای دانش آموزی است که مسئول پشتیبانی از تمام اقدامات آموزش و پرورش ، شوراها و نمایندگان و حلقه ارتباطی دانش آموزان با مسئولین در همه رده ها می باشد.

وی افزود: ابتدا شورا های دانش آموزی در مدارس انتخاب شده و این شوراها یک هیئت رئیسه در شهرستان تشکیل می دهند و نمایندگان شورا های  شهرستان ها ، 9 نماینده به مجلس شورای دانش آموزی کشور معرفی می کنند. وی با اشاره به دستاورد و اهداف شوراهای دانش آموزی گفت: کار این نمایندگان تدوین لایحه و لوایحی به مجلس شورای دانش آموزی کشور است که این لوایح ، پس از کار ، تحقیق ، بررسی و کارشناسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع داده می شود. وی در پایان گفت: در عمل ، شورا ها جایگاه اندک و ناچیزی در تصمیم گیری های کلان آموزشی کشور دارند که بخشی از آن علاقه نشان ندادن خود دانش آموزان هنگام انتخاب شدن در شورا و  عدم علاقه مدیران به کار مشارکتی ، شوراها و مشورت می باشد.


معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان :
تربیت سیاسی ، اجتماعی از اولویت های حوزه ی پرورشی است

همچنین خبرگزاری پانا خوزستان در حاشیه این نشست مصاحبه ای با معاون پرورشی فرهنگی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان انجام داده که در ذیل می آید : 
معاون پرورشی فرهنگی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان گفت : یکی از اولویت هایی که در حوزه ی پرورشی تعریف شده است ،تربیت سیاسی و اجتماعی و بالا بردن آگاهی دانش آموزان و تقویت قوه ی تشخیص در آنها می باشد .

مهدی رفیعی دهکردی با اشاره به شروع محرم خاطر نشان کرد:رسالت دانش آموزان ما از نهضت عاشورا جدا نیست و همان فرهنگی که عاشورا به بشریت عرضه کرد ، شوراهای دانش آموزی نیز باید به جامعه ی دانش آموزان ارائه دهد .
وی محبت ، آزادگی ، خدا پرستی ،عشق به دوستان و خانواده ، عدالت و عدالت خواهی و زیر بار ظلم نرفتن را از ویژگی های قیام عاشورا دانست و گفت : عاشورا دایره المعارف خوبی هاست و چیزی غیر از زیبایی در آن متصور نیست .

معاون پرورشی و فرهنگی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان افزود:با تاسی از فرهنگ عاشورایی ما می توانیم به مردم خدمت کنیم و دانش آموزان همواره باید ارتباط خود را با این فرهنگ غنی حفظ کنند و در ترویج و اشاعه ی آن در مدارس بکوشند.
وی گفت :انقلاب و کشور نیازمند دانش آموزان آگاهی است که دین اسلام را بفهمند . پرچم اسلام نیز نماز است و باید نمازرا در مدارس به زیبایی برگزار کرد.
رفیعی دهکردی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت:بر اساس ماده ی 18 آیین نامه ی اجرایی در مدارس ،شوراهای دانش آموزی در جهت مشارکت دانش آموزان در مسائل آموزشی ، پرورشی ، فرهنگی و فوق برنامه و ایجاد ارتباط بین دانش آموزان و اولیای مدرسه ایجاد شده اند و این شوراها یک رکن می باشند که به تعامل دانش آموزان با کادر مدیریتی در مدرسه وجاهت قانونی می دهند .

وی با اشاره به برگزاری اجلاس یک روزه ی شوراهای دانش آموزی خوزستان به میزبانی مجلس دانش آموزی گفت : خوشحال هستم که امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت در جایگاهی هستند که خودشان مجلس دارند ،اظهار نظر می کنند و به مسئولین تذکر می دهند.

رفیعی این امر را عین تربیت دانست و اظهار کرد: در سند تحول از تربیت به عنوان یک فرآیند تعاملی نام برده می شود که باید در جهت بازسازی و شخصیت سازی هویت دانش آموز صورت بگیرد . در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان باید در فرآیندهای تربیت ، تعاملی عمل کنند و امروز هم نمادی از این موضوع را مشاهده کردیم و امیدواریم که بتوانیم این نشست ها را توسعه بدهیم .

وی در خصوص خالی بودن جای مسئولین در اجلاس روسای شوراهای دانش آموزی خوزستان ،گفت : بعضی مسئولین به شدت گرفتار کارهای اجرایی هستند و عدم حضور آنها نباید حمل بر بی توجهی شود.اما بخشی از مسئولین و جامعه ی ما هنوز جوان ها را باور نکردند و من امیدوارم روزی باور جامعه ی دانش آموزی از حالت شعارگونه خارج شود.

رفیعی دهکردی افزود: ما باید بپذیریم که از انرژی جوان ها می توان به خوبی استفاده کرد و عزیزانی که در فرآیند تعلیم و تربیت تلاش می کنند این نکته را در نظر بگیرند که تربیت جز به کار گیری دانش آموزان و کمک به حضور فعال آن نیست .تربیت توانایی های بالقوه ای هست که در دانش آموز وجود دارد و ما باید بستر ظهورش را فراهم کنیم و بدون مشارکت دانش آموز چیزی به عنوان تربیت اتفاق نخواهد افتاد .

رفیعی این مراسم را در مقیاس دانش آموزی بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت : البته ما انتظاراتمان را با دانش آموزان در میان می گذاریم ولی می خواهیم فعالیت های دانش آموزی درجهت خود باوری در آنها ، توسط خود دانش آموزان انجام شود .

وی با توجه به درپیش بودن انتخابات گفت :به اعتقاد من و آن چیزی که الان در مدارس به مدیران مسئولین می گوییم این است که ما در انتخابات کاری نداریم به اینکه چه کسی رای می آورد اما مهم این است که به دانش آموز آگاهی های لازم را بدهیم تا معیارهای رای دادن را به خوبی رعایت کند . یکی از اولویت هایی که در حوزه ی پرورشی تعریف شده است ،تربیت سیاسی و اجتماعی و بالا بردن آگاهی دانش آموزان و تقویت قوه ی تشخیص در آنها می باشد .
این مقام مسئول، پتاسیل های موجود در سازمان دانش آموزی خوزستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت :مقررات سازمان دانش آموزی به صورتی است که خیلی محدودیت های معمول اداری را ندارد و انعطافی که قانون گذار در تصویب قوانین سازمان دانش آموزی لحاظ کرده است ، سازمان را منعطف می کند .

وی در عین حال نبود پست های اداری مشخص در سازمان دانش آموزی را از نقص های سیستم اداری دانست و گفت : یک سازمان در صورتی می تواند موثر عمل کند که پست های اداری در آن تعریف مشخصی داشته باشد و ما از تهران پیگیر این موضوع هستیم تا پست ها در سازمان دانش آموزی به صورت مناسبی تعریف شود .
 





نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار