اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
رییس پارک علم و فناوری خوزستان:
عمده فعالیت پارک علم و فناوری خوزستان تجاری سازی ایده های نو در 3 مرکز رشد خرمشهر، دزفول و دانشگاه صنعت نفت استان است
شوشان - علیرضا عبدالله نژاد :  نشست خبری دکتر بابک مختاری رییس پارک علم و فناوری خوزستان در محل تحریریه شوشان برگزار شد. رییس پارک علم وفناوری خوزستان در این نشست خبری ضمن تشریح وظایف و عملکرد پارک علم وفناوری خوزستان به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: پارک علم و فناوری نهادی است که وظیفه تاسیس و توسعه شرکت های دانش بنیان و نهادینه سازی اقتصاد دانش بنیان را بر عهده دارد. پارک علم و فناوری خوزستان یکی از سی و دومین پارک فعال در کشور است. این پارک از سال 88 تحت نظارت دانشگاه شهید چمران اهواز راه اندزی شد. در سال 90 از دانشگاه شهید چمران اهواز جدا شد و در سال 92 از محل بودجه ملی دارای ردیف مستقل شد. همچنین در سال 94 نیز در محل ساختمان استیجاری واقع در اماینه مستقر شده است.

مختاری بیان داشت: پارک علم و فناوری خوزستان به لحاظ سخت افزاری و زیرساخت در زمره پارک های فقیر کشور است که توانسته ایم بااستفاده از امکانات زیرساختی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دانشگاه های آزاد دزفول و خرمشهر و دانشگاه صنعت نفت تاحدودی مشکل عدم زیرساخت را مرتفع کنیم.
وی دلیل فقر زیرساختی پارک علم و فناوری خوزستان را تاخیر در راه اندازی پارک علم و فناوری خوزستان دانست و گفت: از سال 92 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به دلیل عدم بودجه کافی عملا با اجرای پروژه های جدید مخالفت کرد.
رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: خوشبختانه به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری جزو 10 پارک برتر کشور هستیم. به طوری که تاکنون 70 شرکت دانش بنیان در مراکز رشد استان راه اندازی شده اند. همچنین بنا به اعلام معاونت علمی رییس جمهوری پارک علم و فناوری خوزستان در رتبه نهم کشوری به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان را در اختیار دارد. 

دکتر بابک مختاری ادامه داد: همچنین واگذاری زمین برای آغاز فعالیت پارک علم و فناوری به موقع صورت نگرفت. عمده فعالیت پارک علم و فناوری خوزستان تجاری سازی ایده های نو در 3 مرکز رشد خرمشهر، دزفول و دانشگاه صنعت نفت استان است. حمایت علمی و مشاوره ای از شرکت های فنی و مهندسی استان و ارزیابی از شرکت های دانش بنیان و ارزیابی اختراعات در استان از دیگر ماموریت های پارک علم و فناوری خوزستان است.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان بیان داشت: پارک علم و فناوری خوزستان به ایده های نو که قابلیت تجاری سازی داشته باشند تا 50 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کند. این رقم با تصویب هیات مدیره به 100 میلیون تومان در سال آینده خواهد رسید. همچنین صندوق نوآوری و شکئوفایی زیر نظر معاونت علمی رییس جمهوری بین 50 تا 300 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه با کارمزد 4 درصد به ایده های نو که قابلیت تجاری سازی را داشته باشند تسهیلات پرداخت می کند.
مختاری تصریح کرد: متاسفانه در حوزه اشتغال همچنان دیدگاه سنتی در استان حمکفرماست. این در حالی است که سالانه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه فاقد شغل در استان رشد فزاینده ای پیدا می کند. به طوری که در این زمینه استان دوم و یا سوم هستیم. تداوم دیدگاه سنتی در حوزه اشتغال پاسخگوی خیل عظیم تحصیلکردگان بیکار نخواهد بود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: اگرچه امروز سرمایه‌گذاری در صنعت برای خود صنعت قابل قبولی است ولی اشتغالی ایجاد نمی‌کند، به‌طوری‌که 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ایران در فولاد مبارکه فقط حدود 3 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است زیرا به این صنایع در اقتصاد، صنایع سرمایه‌بر می‌گویند و سرمایه گذاری در این بخش‌ها عایدی قابل ملاحظه‌ای در ایجاد فرصت‌های شغلی به همراه ندارد، بنابراین اگر دولت بخواهد از طریق سرمایه گذاری در بخش صنایع سرمایه‌بر همچنان موضوع اشتغالزایی را دنبال کند معضل بیکاری تا 10سال دیگر هم در اقتصاد حل نمی‌شود.
وی بیان داشت: متأسفانه هنوز در ایران بررسی دقیقی روی این موضوع که ضریب اشتغال در چه بخش یا بخش هایی بالاتر است صورت نگرفته چون صنایعی مثل توریسم در بالای جدول ضریب اشتغال قرار گرفته است که سرمایه در بخشی هزینه می‌شود که ضریب اشتغال پایینی دارد، لذا مدل اشتغالزایی کشور باید تغییر کند و بیشتر به سمت صنایع کاربری و اشتغالزا برود.
رییس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: این نهاد تاکنون با پرداخت یک میلیارد و 700 میلیون تومان حدود 150 شغل مستقیم و حدود هزار شغل پاره وقت ایجاد کرده است. این در حالی است که مرکز آمار ایران هزینه ایجاد هر یک شغل برای فارغ التحصلان دانشگاهی را بین 160 تا 300 میلیون تومان تخمین زده است. این رقم در شرکت های دانش بنیان بین 10 تا 12 میلیون تومان است.

مختاری گفت: 80 درصد اقتصاد استان متکی به دولت است. در این میان بخش خصوصی فضای برای توسعه ندارد.طرح ها و ایده های صنعتی در اقتصاد کشور بیش از اینکه دانش بنیان محور باشند پیمانکار بنیان هستند. احداث پتروشیمی و آلومینیوم در مناطق کوهستانی چه توجیهی دارد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: یکی از ماموریت های پارک علم و فناوری خوزستان بهبود فضای کسب و کار است. از زمان ارائه ایده های نو تا زمان تصویب از 45 روز تا 5 ماه زمان می برد. در حال حاضر تعداد 160 واحد فناور زیرمجموعه پارک علم و فناوری خوزستان و مراکز رشد در خوزستان فعال هستند. 

در ابتدای این نشست امید حلالی مدیرمسئول روزنامه فرهنگ جنوب و شوشان نیز ضمن عرض خیر مقدم گفت: وجود صنایع بزرگ صنعتی این استان را دچار سرطان طبیعت کرده است. احداث صنایع بزرگ صنعتی بدون توجه به ایجاد صنایع پایین دستی کمکی به اشتغال استان نمی کند. باید فضای برای ایجاد صنایع پایین دستی در استان در جهت بهبود فضای کسب در بخش خصوصی در استان فراهم شود. شیوع بیماری های تنفسی مختلف در استان محصول توسعه نامتوازن و عدم توجه به مسائل زیست محیطی در ایجاد صنایع پرهزینه کم بازده در حوزه اشتغال در استان است.
 
 




نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار