شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
دکتر ایدنی:
دوشنبه 27 مهرماه 94، همایش روز جهانی غذا در تالار شهداء دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد


دوشنبه 27 مهرماه 94، همایش روز جهانی غذا با حضور مهندس خبیر معاون سیاسی اجتماعی استاندار، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، حجت الاسلام و المسلمین آیت عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر حسین برزگر معاون غذا و دارو دانشگاه، دکتر منصور آرزومند رئیس اداره بازرسی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه و جمعی از صاحبان صنایع و محصولات غذایی استان در تالار اجتماعات شهدا دانشگاه برگزار شد.

دکتر ایدنی در ابتدای این همایش ضمن خیر مقدم به حضار و تسلیت ایام سوگواری حسینی بیان کرد: در ابتدا از فعالیت های ارزنده همکارانمان در معاونت غذا و دارو دانشگاه که در پاسداری از سلامت مردم بدون هیچگونه اجحافی تکالیف و وظایف خود را انجام می دهند تشکر و قدردانی می نمایم.

وی افزود: همچنین از توانمندیهای بسیار خوب آنها قدردانی می نماییم که توانسته اند در سال گذشته علی رغم همه کم و کاستی هایی که در استان وجود دارد و مشکلات عدم توسعه یافتگی که در حوزه های مختلف با آن مواجعه هستیم، مقام اول کشور را در این حوزه به خود اختصاص دهند.

رئیس دانشگاه اذعان داشت: تصویری در سالهای گذشته از سلامت و عوامل موثر بر سلامت در ذهن داشتم که البته بیشتر جنبه مطالعاتی داشت و آن این بود که سلامت یک مقوله فرابخشی است و بدون اهتمام و توجه داشتن به تمام جنبه های آن امکان ارتقاء سلامت در یک جامعه برقرار نمی شود.

ایدنی ادامه داد: در این دوران تصدی مسئولیت، این مسئله و مطلب را به طور عینی لمس نمودم و واقعیت این است که در ارتقاء سلامت شاید کمترین قسمت در حوزه مدیریت خدمات بهداشتی - درمانی خلاصه شود و بیش از 50 درصد عوامل موثر بر سلامت خواسته های کلان اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و مسئله غذا نیز یکی از همین مسائل است.

رئیس دانشگاه گفت: ابتدایی تعریف در مورد امنیت غذایی و غذا به فقر برمی گردد؛ فقر ناتوانایی یک فرد در برآورده کردن نیازهای اساسی و بنیادی خود است و از آنجایی که اولین نیاز هر فرد تغذیه و غذا می باشد؛ بنابراین می توان گفت که مقوله امنیت غذایی با مسئله فقر پیوند خورده است.


وی تاکید کرد: روز به روز تاثیرات و نقش تغذیه و غذا بر سلامت انسان در جهان رو به افزایش است. یک میلیارد انسان در سراسر جهان از فقر غذایی و گرسنگی رنج میبرند و متاسفانه در کشور ما نیز و در نوار جنوبی کشور افرادی هستند که در ناامنی غذایی به سر می برند و در این راستا می بایست عوامل موثر شناسایی شده و مداخلات لازم را انجام دهیم تا بر این اساس سطح جامعه را در یک سطح امن غذایی قرار دهیم.


رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: عوامل موثر در ایجاد امنیت غذایی در درجه اول در دسترس بودن و تولید کافی غذا در کشور است که ما از لحاظ تولید مواد غذایی در استان در سطح بالایی هستیم.


 وی ادامه داد: فاز بعد، این است که غذا باید سالم باشد که شعار امسال سازمان بهداشت جهانی " ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره" موید همین مطلب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز فاز دیگر در بحث غذا را، توان اقتصادی افراد برای تهیه غذای کافی هم در سطح عمومی جامعه و هم در سطح  خانواده دانست و گفت: استانهای جنوبی کشور در این مرحله دچار مشکل هستند، علاوه بر این با توجه به مشکلاتی که در مسائل فرهنگی وجود دارد، حتی ممکن است توزیع غذا در درون خانواده نیز به طور عادلانه نباشد، بنابراین یکی از فاکتورهای مهم در امنیت غذایی توان اقتصادی در جامعه و خانواده برای تامین غذا می باشد.

ایدنی عنوان کرد: مسئله تامین غذا، تنها فاکتور تعیین کننده نمی باشد و مسائل مختلف دیگری مثل عادات و باورهای تغذیه ای می توانند تاثیرگذار باشند، از جمله تحریم مصرف برخی از مواد غذایی و یا مصرف بیش از اندازه برخی دیگر از مواد غذایی مثل نمک، شیرینی جات و چربیها  و این از دسته مواردی است که می تواند سلامت و امنیت غذایی خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.

وی سطح سلامت جامعه را از دیگر عوامل موثر در امنیت غذایی خواند و افزود: اینکه آیا فردی که ماده غذایی را مصرف می کند، یک انسان سالم و یا یک انسان بیمار است، در بهره مندی از مواد غذایی مهم می باشد چراکه بسیاری از بیماریها هستند که می توانند در جذب مواد غذایی تاثیر داشته باشند.

رئیس دانشگاه در پایان تاکید نمود: برای ارتقاء امنیت غذایی می بایست عوامل موثر و تاثیرگذار را شناسایی کنیم، به موقع مداخلات لازم را صورت دهیم و معایب و ایرادات را اصلاح نماییم که در این میان نقش دستگاههای فرابخشی بسیار بالا می باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار