شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

روزنامه ها در روز پایان هفته تمرکز خود را بر نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور معطوف کرده اند. این در حالی است که با نزدیک شدن به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی روزنامه ها به این واقعه پرداخته اند. از سوی دیگر موضوعات سیاسی و اقتصادی نیز همچنان پی گیری شده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های پنج شنبه سی مهر ماه را مرور کنید.

بخشی از تیترهای روزنامه ها پیرامون نامه ی دیروز رهبر انقلاب به رئیس جمهور را در زیر مشاهده می نمائید:

روزنامه تابناک: تایید مشروط

روزنامه کیهان:فرزند عاشورا نقشه آمریکا را نقش برآب کرد

روزنامه شرق:تایید مشروط

روزنامه جوان:تایید مشروط برجام با 9 الزام

روزنامه اعتماد:تایید مشروط برجام

روزنامه ایران: فرمان رهبری برای اجرای برجام

روزنامه وطن امروز:پادزهر

روزنامه افتاب یزد: دستورات مهم رهبر انقلاب درباره اجرای برجام


«روزنامه کیهان» در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری با عنوان«عصای موسی(ع) باطل‌السحر برجام !» می نویسد:« سرانجام بعد از چند ماه بحث و بررسی درباره برجام که نظرات متفاوت و در برخی از موارد «متضاد» را به دنبال داشت، دیروز رهبرمعظم انقلاب طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور محترم که «نقشه راه» واژه مناسب‌تری برای آن است، «باید»ها و «نباید»های پیش روی در اجرای برجام را برشمردند. مروری - هر چند گذرا- بر توصیه‌های اکید حضرت آقا به وضوح نشان می‌دهد که این توصیه‌ها ترجمان همان خط قرمز‌هایی است که حضرت ایشان پیش از این و بارها بر ضرورت رعایت آن در توافق هسته‌ای تاکید ورزیده بودند. خطوط قرمزی که باید از سوی متولیان امر در برجام که سند نهایی توافق وین است، گنجانده می‌شد که نشد و برخی از دوستان، آن را آنگونه که باید جدی نگرفته بودند. دیروز اما، رهبرمعظم انقلاب به همه تفاوت سلیقه‌ها و تضاد دیدگاه‌ها پایان دادند و از آنجا که نظر ایشان از سه خاستگاه دینی، قانونی و کارشناسی، فصل‌الخطاب است، انتظار آن است که مفاد نامه حضرتش به عنوان «نقشه راه» و «دستورالعمل غیرقابل تخطی» از سوی همه دست‌اندرکاران به کار گرفته شود و تمامی سلیقه‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی که تاکنون در عرصه مطرح بوده است، به یک نگاه واحد تبدیل شده و در خدمت اجرای دقیق این نقشه راه و دیده‌بانی چگونگی انجام آن بسیج شود و دراین‌باره گفتنی‌هایی هست؛

برجام همانگونه که رهبر معظم انقلاب در نامه خود به رئیس‌جمهور بر آن تاکید ورزیده‌اند دارای «نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور منتهی شود»در این باره گفتنی‌های افتخارآفرین دیگری نیز هست که بیرون از محدوده این نوشته است و در یک کلمه باید گفت؛ «رهبر انقلاب انشای آمریکا را پاره کرده و برای حریف دیکته نوشته‌اند» و چنین است که عصای موسی‌(ع) باطل‌السحر ساحران می‌شود


«روزنامه قانون» در یادداشتی با عنوان« عاشورا ؛ قيام روشن بيني عليه ظاهر بيني» به قلم عای مطهری نماینده مجلس به واقعه کربلا پرداخته و می نویسد:« يكي از ويژگي‌هاي واقعه كربلا روشن ‌بيني و بصيرت است. يك نگاه ظاهربين در زمان قيام امام حسين (ع) چنين حكم ‌مي‌كرد كه اسلام برقرار است و چيزي آن را تهديد نمي كند، سرزمين تحت حكومت مسلمين بسيار گسترده شده، نمازهاي جمعه و جماعت برقرار است، حج به صورت با شكوه برگزار مي‌شود و حكومت اسلامي در جهان قدرتمند است ولي نگاه ريزبين و تيزبين امام و پيشواي راستين جامعه كه آنچه را ديگران در آينه نمي‌بينند او در خشت خام مي‌بيند، احساس مي‌كند كه از اسلام جز پوسته و ظاهري باقي نمانده و باطن و هسته آن نابود شده است. محتواي آن از دست رفته و فقط قالب آن باقي مانده است، روح اسلام كه عدالت و آزادي و حقوق مردم در مقابل حاكم و اين‌هاست از بين رفته و تنها جسم بي‌جان آن باقي مانده است. امام حسين(ع) به خوبي در مي‌يابد كه موروثي شدن حكومت و جايگزين شدن سلطنت به خلافت در دوره يزيد و نيز شخصيت خاص يزيد كه مردي فاسد، متجاهر به فسق بود و اساسا اعتقادي به اسلام نداشت شرايط را به گونه اي كرده است كه اگر او قيام نكند و پيام خود را با خون خود و اصحاب و فرزندان و برادرزاد‌گان و اسارت اهل بيت خود به دنيا ابلاغ نكند، در آينده‌اي نزديك اثري از اسلام نخواهد بود. امام (ع) براي انجام اين رسالت خود محاسبه دقيق كرده بود و اين‌طور نبود كه از روي احساسات و تحت تاثير هيجانات دست به قيام بزند. عامل اصلي قيام امام‌حسين(ع)امر به معروف و نهي از منكر بود، لذا وقتي از كوفه خبر مي‌رسد كه مردم كوفه عقب نشيني كرده‌اند شعارهاي امام حماسي‌تر و تندتر مي‌شود چرا كه قبول دعوت مردم كوفه براي امام حسين (ع) صرفا يك اتمام حجت بوده است تا پاسخي براي آيندگان و براي تاريخ داشته باشد. آنچه انگيزه اصلي امام را تشكيل مي‌داد وظيفه امر به معروف و نهي از منكر بود و هيچ منكري بالاتر از حكومت فاسد يزيد نبود.

كسي كه در جاي پيامبر(ص) نشسته بود علاوه بر اينكه حكومت موروثي و سلطنتي را تثبيت كرده بود فاسدترين مردم زمان بود و سكوت در چنين زماني بر هيچكس جايز نيست چه رسد به امام و پيشواي مسلمانان .

امام حسين (ع) در شب عاشورا از برادرش ابوالفضل(ع) خواست كه به قبيله بني اسد برود و از آن‌ها كمك بخواهد. فرضا 100 نفر به كمك امام مي‌آمدند در مقابل 30 هزار لشكر عمرسعد چه كار مي‌توانستند بكنند؟ اين نشان مي‌دهد كه امام مي‌خواست پيام قيام خود را هرچه رنگين‌تر و خونين‌تر و موثرتر به دنيا برساند و اين اقدامات او مانند همراه بردن نزديكان و اهل بيت خود، همه از روي محاسبه دقيق بود. آري روشن بيني امام حسين (ع)و ديدن واقعيت جامعه اسلامي از پشت پرده‌هاي فريب و نفاق و به دنبال آن احساس خطر براي اسلام كردن،وي‍ژگي بارز نهضت حسين (ع) است و اين وظيفه همه مسلمانان در همه زمان‌هاست كه محتوابين و باطن‌بين باشند و نه قالب‌بين و ظاهر بين.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان« نامزدهاي موافق و مخالف برجام در آمريكا» می نویسد:«توافق هسته‌ای با ایران یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث در اردوگاه دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای مبارزه انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکاست. نامزدهای دو حزب نظرات مختلفی پیرامون توافق دولت اوباما با ایران داشته و این نظرات را در سخنرانی‌هایی که در کمپین‌های انتخاباتی خود، مناظره‌ها و گفت‌وگوهایی که با رسانه‌ها داشته‌اند ابراز مي‌كنند.

از مجموع ۲۲ کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات، ۱۸ نفر از آنها مخالف توافق و فقط چهار نفر آنها موافق آن هستند. هیچ نامزد جمهوری‌خواهی موافق توافق نیست. همه کاندیداهای دموکرات به غیر از یک نفر با توافق موافق هستند. کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا توافق را به شیوه‌های متفاوتی توصیف کرده‌اند. برخی آن را «تخدیر» و برخی دیگر آن را ازجمله «احمقانه‌ترین توافق‌های زمان» خواندند. برخی آن را عاملی برای «پیشگیری از جنگ» و دیگرانی آن را «عامل افزایش احتمال برخورد» توصیف کردند. برخی خوب‌بودن آن را منوط به وجود یک «راستی‌آزمایی» محکم و سخت دانستند.»


«روزنامه جوان» در گزارشی با سفر محرمانه اخیر بشار ب روسیه می پردازد. جوان در این گزارش با عنوان«پیام استحکام اسد از مسکو» می نویسد:« شار اسد براي اولين بار طي پنج سال گذشته و پس از شروع بحران سوريه به خارج از كشور سفر و با رهبران روسيه در پايتخت اين كشور ديدار كرد. تحليلگران اين سفر را نشانه ثبات و استحكام دولت اسد و همچنين ادامه حمايت مسكو از دمشق عنوان كردند.

روز چهارشنبه كاخ كرملين طي بيانيه‌اي رسمي از سفر «بشار اسد» رئيس‌جمهوري سوريه به مسكو خبر داد. «ديميتري پسكوف» سخنگوي كرملين اعلام كرد كه اسد روز سه شنبه به مسكو سفر و با همتاي روس خود ولاديمير پوتين ديدار كرده است. پسكوف گفت كه در اين ديدار مسائل مربوط به حملات هوايي روسيه به گروه‌هاي تروريستي در سوريه بحث و بررسي شد. بنابر گزارش اسپوتنيك، اسد در اين ديدار به پوتين گفت: «تروريسمي كه هم اكنون شاهد گسترش آن در منطقه هستيم به مناطق گسترده‌تري كشيده مي‌شد اگر كمك‌ها و تصميم‌هاي بجا و به‌موقع روسيه نبود.» او افزود كه «حمايت روسيه مانع وقوع سناريوي فاجعه‌بار در سوريه شده است.» ولاديمير پوتين هم در اين ديدار اعلام كرد: روسيه آماده اداي سهم خود در حد مقدورات نه فقط در جريان عمليات جنگي عليه تروريسم بلكه در جريان روند سياسي در سوريه است. «رياست جمهوري سوريه» با تأييد خبر روسيه مبني بر سفر بشار اسد به مسكو و ديدار وي با «ولاديمير پوتين» گفت، اسد و پوتين ادامه عمليات نظامي عليه تروريسم در سوريه را بررسي كردند. رياست جمهوري سوريه اعلام كرد، اسد سير عمليات‌هاي نظامي و همچنين وضعيت در سوريه را براي پوتين تشريح كرد. دو طرف همه ابعاد نظامي مبارزه با تروريسم و حمايت هوايي روسيه از عمليات نظامي نيروهاي مسلح سوريه را بررسي كردند. بنا بر اين گزارش، پوتين به اسد گفته است كه با همه قدرت‌هاي بين‌المللي تماس مي‌گيرد تا راه‌هاي رسيدن به راهكاري سياسي براي بحران را بررسي كند. طبق اين گزارش، اسد «تروريسم را مانعي براي حل سياسي» دانسته و گفته كه «هدف عمليات نظامي در سوريه نابودي تروريسمي است كه مانع دستيابي به حل سياسي بحران شده است.» اسد گفت: «پس از هر اقدام نظامي بايد گام‌هاي سياسي برداشته شود. . . بايد همه اشكال حمايت از گروه‌هاي تروريستي متوقف و فضاي مقابل ملت سوريه براي تعيين سرنوشتش به دست خودش باز شود.»


«روزنامه آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان« شانتاژ علیه دولت با رمز جاسوسی!» می نویسد:«می‌گوید "جیسون" معروف این روزها، آنقدر به دولت نزدیک شده بود که حتی طعم و مارک آدامس حسن روحانی را هم می‌شناخت، می‌گوید این خبرنگار متهم به جاسوسی، از نهاد ریاست جمهوری بگیرید تا وزارت امور خارجه نفوذ داشته و ارتباط. می‌گوید در سفرهای "حسن روحانی" فعال و یکی از کارهایش "راپورت" دادن مذاکرات تیم ظریف و یارانش به اجانب بوده است. می‌گوید در خصوصی ترین جلسات رییس جمهور حضور پیدا کرده و از این طریق جاسوسی اش را به نحواحسن انجام می‌داد. اینها ادعاهای جواد کریمی قدوسی نماینده اصولگرای مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی است آن طور که گفته: "فردی از افراد وزارت امور خارجه که ابتدای نامش «ش» است ارتباط نزدیکی با جیسون رضاییان داشته و تمام اخبار تیم مذاکره‌کننده را در اختیار وی

قرار می‌داد؛ جیسون به طور کلی در تیم رسانه‌‌ای آقای ظریف فعال بوده و یک فردی به نام آقای «س» در نهاد ریاست جمهوری نیز ارتباط ویژه‌ای با آنها داشته است که اطلاعات وسیعی در این‌باره به این جاسوس منتقل می‌کرد."وی اضافه کرده: "تیم جیسون در سفرهای آقای روحانی کاملا فعال بوده و در هواپیمای او نیز حضور داشت."

این نماینده در گفتگویش با خبرگزاری اصولگرای فارس درباره اینکه جیسون رضاییان شبکه ارتباطی قوی‌ای در بدنه اجرایی نظام جمهوری اسلامی و افراد مرتبطی در مرکز استراتژیک ریاست جمهوری، دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ویژه در نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه و حتی مجلس شورای اسلامی و سازمان میراث فرهنگی داشته است هم توضیح داده است.

کم نبودند!

در این سالها کم نبودند کسانی که به اتهام جاسوسی و با عناوین مختلف در کشور دستگیر شدند، دستگیری‌هایی که هریک کلی ماجرا در پشتش به همراه داشته است و البته پیغام و پسغام‌های مستقیم و غیرمستقیم دو کشور مبدا و مقصد!... که قاعدتا یک طرفش ایران بوده و طرف دیگرش هم معمولا آمریکا.

اینکه خبرنگار باشند یا نباشند، دو تابعیتی بودن این افراد و اتهام جاسوسی وجه مشترک بیشتر کسانی است که همچون جیسون رضاییان در بازداشت به سر می‌برند یا می‌بردند. از تاریخ 22 ژوئیه 2014 که این خبرنگار بازداشت شد تا به امروز، صحبت‌های مختلفی در باره اتهاماتش می‌شود، که البته تمامی این اتهامات را هم نمی‌توان کارشناسی شده تلقی کرد، مثل حرف‌های چند وقت پیش حمید رسایی که گفته بود:" جیسون رضاییان یکی از وظایفش این بود که درمورد آب شرب تهران تحقیق کند برای اینکه از این طریق بتوانند فشار بیاورند. سوال ما این است از جیسون رضاییان چه مقام مسئولی در نهاد ریاست جمهوری حمایت کرده است؟ چرا اجازه بازداشت این مقام مسئول را که از اقوام مسئولین است نمی‌دهند؟ بروند آن را رسیدگی کنند و آن را اعلام کنند."

اینکه دقیقا تحقیق درباره آب شرب تا چه میزان می‌تواند باعث فشار به کشور شود و تا چه اندازه این موضوع به شخص مسئول در نهاد ریاست جمهوری ارتباط داشته از جمله سوالاتی است که پاسخ آن را بیشتر، رسایی و یاران او می‌دانند. اما اینبار حرف‌هایی از جنس " کریمی قدوسی" بار دیگر پرسش‌هایی را برای هر مخاطب ایجاد کرده است.

سوال این است که چرا و برچه اساسی تا این اندازه از رابطه جیسون رضاییان با بدنه دولت و به ویژه تیم مذاکره‌کننده سخن گفته شده و پیش از اثبات آن، رابطه‌های نزدیک این خبرنگار با ظریف و حسن روحانی و.... رسانه‌ای و علنا از دست داشتن برخی از مسئولین در این امرخبر داده می‌شود.... تا ساده انگاری رییس جمهور و تیم مذاکره‌کننده در ذوق بزند!

قدوسی به همین ادعاها بسنده نکرده و گریزی هم به برجام زده است و گفته که توافق بهانه‌ای پیش آورده بود تا آمریکا بخواهد رابطه اش را با ایران بهبود دهد تا از طریق برقراری رابطه با کشورمان، جمهوری اسلامی را ظرف مدت 48 ماه ساقط کند(!)


«روزنامه ایران» در یادداشتی به قلم محسن غرویان استاد دانشگاه و حوزه با عنوان«جناح‌زدایی از تریبون‌های محرم» می نویسد:« مسأله «برجام» مسأله‌ای است که راه قانونی خود را طی کرده است. رهبر معظم انقلاب از ابتدا تا انتها آن را هدایت کردند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا به آن رأی دادند و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرد. بنابراین برجام راه خودش را طی می‌کند و دوباره برگشتن به مسائل اختلافی و مطرح کردن کشمکش‌ها دور از «بصیرت» و «ذوب بودن در ولایت» است که دلواپس‌ها مطرح می‌کنند. به هر حال باید تسلیم قانون باشیم؛ بگذاریم «برجام» مسیر تعیین شده خود را طی کند و دوباره مسائل اختلافی مطرح نکنیم. عزاداری امام حسین(ع) جای وارد شدن به این کشمکش‌ها نیست، بلکه این مراسم زمینه‌ای را برای موعظه و نصیحت‌پذیری دل‌های مردم فراهم می‌کند. این است که بر بستر چنین موقعیت مساعدی باید مسائل مشترک و مورد وفاق و مسائل اخلاقی، عرفانی و روحی مطرح شود.

در آخر باید به دوستان و بزرگوارانی که مجلس عزای سالار شهیدان را برپا می‌کنند و بر منبر مدح و منقبت عاشورای حسینی می‌نشینند، یادآوری کرد که مجلس عزای امام حسین(ع) باید مصداق کشتی نجات امت باشد. مردم با هر مسلکی و با هر ظاهری که هستند اگر خودشان به مجلس امام حسین(ع) می‌آیند باید در به روی آنها گشوده باشد و با استقبال و گرمی از آنها پذیرایی شود. حال آنکه سخنانی که خدای ناکرده بر مبنای سلایق جناحی ما طرح‌ریزی شده‌اند اگر هم عده‌ای را جذب کند، موجب دفع عده کثیری خواهد شد. مجالس عزای امام حسین(ع) باید مجالسی باشند که آحاد مردم، بویژه جوانان با سلیقه‌های مختلف بتوانند در این مجالس شرکت کنند. مداح و سخنران مجلس نباید با آلودن کلام به اغراض سیاسی و جناحی خود، فرصت اعتلا و تحول را از حاضران در مراسم دریغ کند زیرا چه بسیار جوانانی که در همین مجالس حسینی منقلب می‌شوند و تصمیمات انقلاب‌گونه برای زندگی، اخلاق و معنویات خود می‌گیرند.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان« تلگرام در گرداب «اختلال» و« فيلتر»» می نویسد:« دو روز بعد از حضور رييس‌جمهور در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي و بيان اين جمله توسط حسن روحاني: «تسهيل دسترسي و استفاده مردم از امكانات فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي و همزمان مقابله با سوءاستفاده از تبادل اطلاعات و آسيب‌هاي آن بايد مورد اهتمام باشد.» كاربران اينترنتي نه تنها شاهد تسهيل اين امر در روزهاي گذشته نبودند بلكه با اختلالات و كندي‌هاي بسياري مواجه شدند تا جايي كه شركت ارتباطات زيرساخت كه مسووليت تامين پهناي باند كشور را به عهده دارد، اعلام كرد: «به دنبال قطعي مسيرهاي ارتباطي تركيه و باب‌المندب، بخشي از ارتباطات بين‌الملل كشورهاي منطقه ازجمله ايران دچار كندي شد.» علاوه بر اين اختلال در شبكه اينترنت، پركاربردترين شبكه اجتماعي ايرانيان يعني تلگرام هم در چند روز اخير خبرساز شده و شايعاتي همزمان در زمينه فيلترينگ اين شبكه قوت گرفته است؛ اين تحول همزمان با توييتي اتفاق افتاد كه مديرعامل تلگرام در حسابش منتشر كرد. ماجراي اخير تلگرام مربوط به يك توييت در حساب كاربري «پاول دوروف» مدير تلگرام است. مدير اين شبكه خبررسان در توييتي مدعي شد كه مديران ايراني از او درخواست كرده‌اند تا پيام‌هاي خصوصي كاربران ايراني را در اختيار آنها بگذارد. او اعلام كرد: «ما نمي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.» دوروف همچنين اعلام كرد: «در طول هفته گذشته ايران نيمي از ترافيك تلگرام را متوقف كرد و امروز ما را براي دو ساعت به‌طور كامل مسدود كرد، به نظر مي‌رسد پس از انتشار خبر تصميم گرفته باشند انسداد ما را مرتفع كنند.» اين توييت‌ها با بازتاب‌هايي از سوي مسوولان ايراني روبه‌رو شد از جمله روابط عمومي وزارت ارتباطات اعلام كرد: «اين توييت شايد فتوشاپ باشد ولي اگر ثابت شود مدير تلگرام چنين حرفي زده رسما بررسي مي‌كنيم.» و بحث كاربران توييتر بر سر اينكه چطور مي‌شود در يك حساب كاربري شخصي، از فتوشاپ استفاده كرد همچنان ادامه دارد و شايد هم نشان از آن داشته باشد كه مسوول روابط عمومي چنين سازماني شناخت دقيقي از رسانه‌هاي پر مخاطب اين روزها ندارد. فيلتر شدن يا نشدن تلگرام بحث امروز و ديروز نيست، كاربران شبكه‌هاي اجتماعي هنوز هم خاطره فيلترينگ واتس‌آپ و وي‌چت را به ياد دارند و فيلتر شدن شبكه محبوب تلگرام را كه ٢٠ ميليون كاربر در ايران دارد، چندان دور از ذهن نمي‌دانند و چه بسا بعد از كوچ از وايبر و وي چت به تلگرام، حالا در فكر شبكه‌اي جديد براي كوچي دوباره از تلگرام به يك شبكه خبررسان جديد هستند. و مسوولان همچنان به فيلترينگ هوشمند فكر مي‌كنند تا جايي كه داوود زارعيان اعلام مي‌كند: «كسي نمي‌تواند در قبال منطق درست فيلترينگ هوشمند مقاومت كند. سياست دولت هم همواره حمايت از جريان آزاد اطلاعات درست، صحيح و سالم است. از سوي ديگر دولت هيچ‌گاه موافق رواج بي‌بند و باري نبوده و نيست و طبيعتا عقل و سياست منطقي هم حكم مي‌كند كه در مقابل مطالب و مسائلي كه اخلاق را زير سوال مي‌برد و موجب رواج ابتذال مي‌شود، موضع‌گيري درستي شود.» حال بايد ديد با توجه به تمام هشدارها و نگراني‌هاي موجود آيا مي‌شود سدي در مقابل اين جريان سريع اطلاعات كه از طريق كانال‌ها و ابزارهاي مختلف به دست مردم مي‌رسد با نام فيلترينگ ايجاد كرد يا نه؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار