شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۰

اتاق فکر اطلاع رسانی موضوعات قضایی- انتظامی خوزستان با عضویت مسئولان قضایی و انتظامی و نمایندگانی از نشریات این استان تشکیل می شود.

به گزارش روابط عمومی دادگستری خوزستان، در نشست هم اندیشی دستگاه قضایی استان خوزستان که 16 خرداد با حضور برخی از مسئولان قضایی، انتظامی، مدیران مسئول روزنامه های استان و نمایندگان نشریات سراسری و خبرگزاری ها برگزار شد، در خصوص نحوه صحیح اطلاع رسانی در خصوص مسائل قضایی و انتظامی بحث و گفتگو شد.

رپرست اداره روابط عمومی دادگستری استان خوزستان در این نشست گفت: طی دو سال اخیر تلاش شده تا ارتباط خوبی میان دستگاه قضایی و رسانه ها برقرار شود و در این خصوص اقدامات موثری صورت گرفته است.

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی اظهار داشت: البته در این مسیر محدودیت هایی وجود دارد که امیدواریم با درایت رئیس محترم کل دادگستری استان، این محدودیت ها نیز برطرف شود.

وی بر اهمیت آموزش حقوقی خبرنگاران تاکید کرد و خواستار اختصاص خبرنگار ویژه برای اخبار حقوقی و قضایی از سوی رسانه ها شد.

حجت الاسلام امانت بهبهانی گفت: برخی اخبار به واسطه اطلاعات کم حقوقی بعضی از خبرنگاران، به درستی انتشار نمی یابد و موجب ایجاد سوء تفاهم در جامعه می شود.

رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب شهرستان اهواز نیز در این نشست گفت: شورای حل اختلاف استان خوزستان آمادگی راه اندازی مجدد شورای مطبوعات استان را دارد.

معاون آموزش دادگستری استان خوزستان نیز اظهار داشت: دستگاه قضایی اقتضائاتی دارد و با توجه به جایگاه قاضی دراسلام، نمی توان به راحتی این حوزه را به نقد کشید.

حجت الاسلام والمسلمین سعید سعدی گفت: اگر قرار باشد احکام صادر شده توسط افراد بدون دانش حقوقی، مورد نقد واقع شود و یا دستگاه قضایی در ذهن مردم تخریب شود، اعتماد عمومی در جامعه از بین می رود و احساس ناامنی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: وقتی می گوییم قداست این حوزه باید حفظ شود منظورمان قداست توجیه گرانه نیست بلکه آن بخشی است که در خدمت مردم، مستضعفان و مظلومان است.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی تصریح کرد: در تمام نظام های دنیا، وقتی قاضی حکمی را صادر می کند، کسی در مقابل آن نمی ایستد و همه ارکان نظام برای صیانت از این حکم تمکین می کنند.

وی اظهار داشت: امروز احساس ناامنی بیشتر از ناامنی واقعی است که باید این احساس کاذب برطرف و حداقل به سطح واقعی برسد.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی گفت: یکی از مسائلی که مطرح می شود این است که به دلیل عشایری بودن و مهاجر پذیر بودن خوزستان، میزان نزاع و درگیری در این استان زیاد است در حالی که استان خوزستان در رتبه های آخر این جرم قرار دارد.

وی ادامه داد: خوزستان در عرصه فرهنگ همواره پیشتاز بوده است و اندیشمندان زیادی را به کشور تقدیم کرده است، از این رو شایسته است تا خبرنگاران این استان نیز سرآمد باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سعدی گفت: کیفیت کار خبرنگاران تنها به جستجو در سایت ها خلاصه نمی شود و باید خود به دنبال اخبار باشند از سوی دیگر اطلاع رسانی در خصوص برخی مسائل نیز موجب اخلال در روند پیگیری پرونده می شود که باید این مسائل مورد توجه خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول باشد.

وی ضمن درخواست از مسئولان قضایی و نیروی انتظامی برای همکاری و تعامل بیشتر با رسانه ها، اظهار داشت: باید خبرنگاران استان به سطحی از دانش حقوقی و قضایی دست یابند که خود آنان خط قرمزها را تعریف کنند نه اینکه دستگاه قضایی و انتظامی این مساله ها را به آنان گوشزد کند.

رئیس اداره حفاظت و اطلاعات دادگستری استان نیز در این نشست گفت: چگونگی کسب اخبار و نحوه پالایش آن و آسیب شناسی استان خوزستان از مسائل محوری این نشست است و خبرنگاران باید بدانند برخی اخبار به جای اثر مثبت در جامعه، موجب ایجاد احساس ناامنی و رخوت در شهروندان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی مراد زاده با تاکید بر اهمیت تشکیل اتاق فکر در دستگاه قضایی، افزود: نحوه کسب خبر باید از طریق روابط عمومی باشد چراکه این اداره قلب دستگاه به شما رمی آید و در جریان سیاستگذاری ها و اطلاعات دستگاه است.

همچنین معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان گفت: آموزش همگانی در رسانه ها به عنوان استراتژی تغییر و تحول و ایجاد امنیت پایدار در جوامع پیشرفته و در حال توسعه محسوب می شود.

سرهنگ موسوی اظهار داشت: نظام های سیاسی به جهت پیشگیری از هزینه های عملیات، آموزش همگانی را به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار داده اند.

وی افزود: اطلاع رسانی در خصوص خدمات نیروی انتظامی و دستگاه قضایی به مردم، موجب افزایش احساس امنیت در جامعه می شود.

سرهنگ موسوی گفت: تلاش همه ما کم کردن فاصله ای است که در گذشته میان رسانه ها و این دو نهاد ایجاد شده بود و در این مسیر از انتقادات و پیشنهادات اصحاب رسانه استقبال می کنیم.

در ادامه این نشست مدیران مسئول و سردبیران نشریات استانی و سراسری و سرپرست های خبرگزاری های کشوری، ضمن بیان موضوعات و مسائل موجود در این زمینه به ارائه پیشنهادات و راهکارهای خود پرداختند.

در پایان نیز مصوب شد اتاق فکری با حضور مسئولان قضایی، انتظامی و نمایندگانی از رسانه های استان با موضوع بررسی شیوه های ایجاد امنیت و آرامش در جامعه تشکیل شود. همچنین برگزاری دوره های آموزشی در زمینه حقوق و مسائل قضایی برای خبرنگاران استان با حضور اساتید مجرب کشوری، از دیگر مصوبات این نشست بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار