شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
در جلسه تفاهم نامه همکاری بین بنیاد نخبگان و دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح شد؛
تفاهم نامه همکاری مشترک با موضوع هم افزایی در تعاملات میان بنیاد نخبگان و دانشگاه شهید چمران اهواز به امضا رسید.
تفاهم نامه همکاری مشترک با موضوع هم افزایی در تعاملات میان بنیاد نخبگان و دانشگاه شهید چمران اهواز به امضا رسید.  

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان خوزستان، این تفاهم نامه برای بهره برداری هر چه بیشتر از توانمندی های تخصصی و امکانات طرفین و ایجاد زمینه مناسب برای ارتقاء فرهنگی، علمی، پژوهشی و فناوری نخبگان و استعدادهای درخشان امضاء شد.

رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری که در محل دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، به وظایف بنیاد نخبگان اشاره کرد و گفت: بنیاد دو وظیفه در استان دارد که یکی امور مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگری پیگیری امور نخبگان است.

دکتر علیرضا زراسوندی با بیان این که بنیاد دوازده جامعه نخبگانی آیین نامه ای داردکه طبق این آیین نامه ها، نخبگان تحت پوشش قرار می گیرند، افزود: تاکید بر این است که بگوییم بنیاد عضو ندارد، چرا که عضو بودن در بنیاد ماندگاری دارد اما آیین نامه ها و رویکردهای جدید بنیاد این است که ماندگاری نخبگانی مهم است. به‌طور مثال باید بدانیم اگر یک نخبه امروز حائز رتبه 5 کنکور شده است، آیا در سال‌های آینده نیز فهرست دارندگان رتبه‌های برتر علمی قرار می‌گیرد؟

زراسوندی با اشاره به نفرات برتر آزمون جامع علوم پزشکی، نخبگان قرآن، استعدادهای درخشان و نفرات برتر کنکور سراسری نمونه هایی از جامعه نخبگانی هستند، عنوان کرد: با توجه به تاکیدات ریاست جمهوری و معاونت علمی ریاست جمهور، دایره نخبگانی باید گسترده تر شود. به عبارتی تنها به صورت آیین نامه ای و عدد و رقم نباید نخبگان را شناسایی کرد. به همین دلیل نیاز است بنیاد  با دستگاه های مختلف تعامل داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مراکزی که می تواند بیشترین تعامل را با بنیاد نخبگان داشته باشد، دانشگاه های استان هستند. بنیاد نخبگان هم دانشگاه شهید چمران را به عنوان محور توسعه آموزش عالی استان و منطقه و هدف اصلی می د اند.

زراسوندی به آمار 4 هزار و 500 نفری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر بنیاد نخبگان جوایز تحصیلی را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته است.

وی افزود: امکانات موجود در دانشگاه شهید چمران اهواز برای پرورش نخبگان ما را بر آن داشت تا این تفاهم نامه را به شکلی هدفمند طراحی و به امضا برسانیم تا فعالیت ها بر اساس این تفاهم نامه انجام شود.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان عنوان کرد: بر اساس این تفاهم نامه حوزه معاونت آموزشی دانشگاه با تاکید بر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه برای بنیاد مورد اهمیت است.
 
دکتر محمد رعایایی سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این مراسم گفت: یکی از ماموریت های دانشگاه به جز انتشار دانش و انجام پژوهش، شکوفایی استعدادهای درخشان موجود در دانشگاه است که  قابلیت پیشرفت و گسترش دارد.

رعایایی با بیان این که دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز در همین راستا در سال 82 ایجاد شد، اظهار کرد: در این راستا دستورالعمل هایی از طریق وزارتخانه و دانشگاه برای جذب نخبگان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور صادر شد. در سال های اخیر هم مرکز نخبگان در استان ها تشکیل شد که وظایف تمام نخبگان استان را عهده دار است .

رعایایی با بیان این که بیشتر نخبگان را دانشگاهیان تشکیل می دهندعنوان کرد:  در همین راستا این دانشگاه با بنیاد نخبگان همکاری دارد و نوعی همپوشانی با هم دارند.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تفاهم نامه همکاری فی مابین اظهار کرد: این تفاهم نامه برای حمایت از همه جوانب کار  نخبگان امضا می شود و سعی بر این است که با امضای آن بهتر و بیشتر بتوانیم در مسیر شکوفایی و پیشرفت استعدادهای نخبگان، جلوگیری از مهاجرت نخبگان و فرار مغزها  حرکت کنیم.

رعایایی ادامه داد: طبق آمار، به صورت سالانه کشورهای جهان سوم نیروی نخبه را از دست می دهند  و ایران نیز جزو اولین کشورها در فرار مغزهاست که جای تامل بسیار دارد .
وی تصریح کرد:  سرمایه  انسانی کشور ما که جوانان نخبه هستند که به این شکل از دست می روند  و از طرفی به دلیل این که ذخایر  ژنتیکی کاهش پیدا می کند آینده کشور در مخاطره است و با توجه به مهاجرت ها، در آینده جامعه نخبگان هم از نظر نسلی کاهش پیدا می کند که این خطر در دراز مدت نمود پیدا می کند.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: تلاش بر این است که این روندکاهش داده شود  و اگر توان جلوگیری از این روند نیست هم سعی بر این است که این مهاجرت به کندی صورت بگیرد یا زمینه ای فراهم شود که نخبگان مهاجر  بعد از تحصیلات خود به کشور بازگردند .

همچنین در این مراسم دکتر محمدرضا سیاهپوش مدیر دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: نخبه‌پروری در دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌ها انجام می‌شود به همین جهت با این تفاهم‌نامه فعالیت‌ها و برنامه‌های پیشین منظم‌تر و هدفمندتر اجرا و از دانشجویان استعدادهای برتر و نخبگان استان بیش از پیش حمایت خواهد شد.

وی ادامه داد: هر سه ماه فعالیت‌های انجام شده و همکاری‌های بنیاد نخبگان ارزیابی و گزارشی در این خصوص ارایه می‌شود؛ این تفاهم‌نامه به مدت دو سال خواهد بود و امکان تمدید آن وجود دارد. دانشگاه شهید چمران یک دانشگاه مادر است و باید تلاش کنیم که ابتدا الگوسازی کنیم و این برنامه‌ها را به سایر استان‌ها نیز گسترش دهیم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان خوزستان، این تفاهم نامه با هدف زمینه سازی برای آشنایی هر چه بیشتر و دقیق تر استعدادهای برتر و بهره گیری حداکثری از فرصت های موجود به منظور حفظ و هدایت آن ها و همچنین بسط و توسعه همکاری های فی ما بین به منظور آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه از قوانین و مقررات بنیاد ملی نخبگان و استفاده حداکثری از تسهیلات معنوی و مادی مربوطه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار