شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۳

بهداشت خوزستان پاسخگو باشد / انبارهای غیرمجاز در سطح شهر چه می کنند؟!

اینجا اهواز است، محله قدیمی لشکرآباد، با کوچه های باریک و تنگ، دیوارهای فرسوده، خشت های گلی، کوچه هایی که با گذر از آن ها حال و هوای فضای کهن و فرسوده را نیز می توان درک کرد در این محله از هر 10 خانه به خاطر انبارهای غیرمجاز سموم کشاورزی یک بیمار تنفسی وجود دارد.

اینجا لشکرآباد است؛ عقربه های ساعت 12 ظهر را نشان می دهند، کوچه های قدیمی را یک به یک طی می کنم، از این فرعی به فرعی دیگر، تا بالاخره به خیابان رستمی می رسم. خیابانی که اگر آنرا از نزدیک ببینید قطعن تعجب خواهید کرد، حتا متاسف هم می شوید! شاید حالتان هم بد شود، اما اگر می خواهید مبهوت شوید پیشنهاد می شود به آنجا بروید و خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل.

بوی سم و فاضلاب هر 2 با هم

در این خیابان انبارهای گندم و جو، و البته سموم کشاورزی وجود دارد، انبارهایی که به گفته ساکنان این منطقه تبعاتی چون عارضه های تنفسی به همراه داشته است،

ماجرای سمندر نارنجی و عقرب سیاه

جالب است وقتی یکی از شهروندان این منطقه را می بینم که می گوید: چندی پیش یک سمندر بزرگ نارنجی از میان بار یکی از تریلی هایی که از روستا گندم و اینگونه اقلام را آورده بود، به خیابان می افتد و از این سو به آن سو می دود، بچه ها که در حال بازی بودند فرار می کنند و کارگران از ترس اینکه به کسی آسیب وارد شود، دقایق فراوانی را صرف به دام انداختن آن کردند و در نتیجه توانستند در یک گونی قرارش دهند و ... گفتنی است میان این بارها مار و عقرب سیاه و زرد نیز مشاهده شده است.

خیابان بوذری، ماجرای پشم گوسفند و کنه

با افراد مختلفی به گفتگو می پردازم، حاصل این گفتگوها در پایین خواهد آمد، اما آن سوژه که دنبال آن چشم چشم می کردم، خانه ای است که دیوار به دیوار یکی از این انبارها بود، انباری که سموم کشاورزی عرضه می کرد، اما گویا پشم گوسفند هم از دیگر موارد نگهداری در انبار می باشد.

مادر این خانه می گوید: خانواده ام هر کدام به نوعی دچار عارضه تنفسی شده اند، چند وقت پیش نیز متوجه شدم که دختر 11 ساله ام نوعی زخم مانند گزیدگی روی بدنش بوجود آمده، پس از چند بار مراجعه به دکتر پوست مشخص شد این زخم ها حاصل گزیدگی کنه است، کنه تنها در پشم گوسفند و پر پرندگان وجود دارد، از اینجا بود که متوجه نگهداری پشم گوسفند در این انبار شدیم.

وی ادامه داد: کارشناسان بهداشت منطقه بارها برای رسیدگی به شکایت های ما به بازدید از این انبارها و خیابان پرداخته اند، اما هیچ گونه ترتیب اثری نداده اند.

فاضلاب های خانگی جاری در سطح زمین

نیسی اضافه کرد: تریلی هایی که بار می آورند، بسیاری از علوفه ها و گندم ها و... را در حین تخلیه بار به زمین می ریزند، بنابراین ضمن اینکه راه چاه های فاضلاب گرفته می شود، فاضلاب های خانگی به سطح خیابان آمده و منظره تاسف بار و بوی متعفنی را بوجود می آورد.

وی ابراز داشت: تریلی ها در ساعت های مختلف روز می آیند، آنها ضمن اینکه تردد خودروها و مردم را دچار مشکل می کنند، سر و صدای زیادی را بوجود می آورند، به همین سبب با مامورین راهنمایی و رانندگی در میان گذاشته ایم و گاهی با شماره تلفن 197 تماس گرفته ایم، تا نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایند اما آنها تنها به جریمه بسنده کرده اند.

از این منطقه برو

وی افزود: من بیشترین تلاش را برای حل این مشکلات کرده و می کنم، آنقدر به مسوولین مراجعه کرده ام که چندی پیش یکی از آنها به من گفت بهتر است از این محل نقل مکان کنی و به منطقه ای که اینگونه مشکلات را ندارد بروی.

اصلن جای این انبارها اینجا نیست

صادق جوان 23 ساله ای است که از شرایط خیابان رستمی شکایت می کند، وی می گوید: وجود این انبارها در شهر بدلیل حجم بالای کاری که دارند اشتباه است، چراکه بواقع تبعات و مشکلات فراوانی را بدنبال داشته اند، از جمله می توان به مریضی ها و خطرات احتمالی برای ساکنان این منطقه اشاره داشت.

این شهروند اهوازی ادامه داد: وضعیت خیابان ها و فاضلاب در این منطقه بسیار اسفبار است، مردم این منطقه نه تنها بدلیل این انبارها بلکه بدلیل عدم رسیدگی و توجه مسوولین دچار این معضلات هستند، منطقه لشکرآباد نیازمند جدی توجه و رسیدگی مسوولین می باشد.

محرومیت هایی که در شان اهواز نیست

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: لشکرآباد منطقه ای قدیمی است که بدلیل همجواری با دانشگاه شهید چمران می بایست از شاخص های خاص رفاهی برخودار می بود، این در حالی است که اطراف بیشتر دانشگاه های کشور شرایطی کاملن آرام و فرهنگی دارد.

سید شریف حسینی ادامه داد: متاسفانه منطقه لشکرآباد در بسیاری از کوچه ها دچار محرومیت است، محرومیت هایی که در شان یک کلانشهر مانند اهواز نیست. البته کلانشهر اهواز در کل نیازمند نگاهی عمیق و ویژه است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می گوید: با توجه به مشکلات موجود مطمئنن طی هفته جاری با چند تن از مسوولین ذیربط برای بازدید از منطقه و به یژه خیابان رستمی برنامه ریزی خواهم کرد.

دست هایی این تخریب ها را هدایت می کند

اینجا فاجعه انسانی رخ می دهد

خیریه نیسی از جمله ساکنین این محله است، وی در ارتباط با مشکلات و محرومیت های مردم این منطقه می گوید: در خیابان رستمی که فقر بهداشتی در آن بیداد می کند، از هر 10 خانه یک بیمار تنفسی وجود دارد.

نیسی ادامه داد: تا کنون ده ها شهروند ساکن در این منطقه اسباب و اثاثیه خود را جمع کرده و به منطقه ای دیگر نقل مکان کرده اند، به گفته خودشان با این اقدام از این وضعیت فرار می کنند. پدر من یکی از افرادی است که چندی پیش بدلیل بوی متعفن سموم و فاضلاب دچار عارضه تنفسی و به همین دلیل در بیمارستان بستری شد.

وی می گوید: با وجود این جوی های فاضلاب و وضعیت این انبارها منطقه را بسیار نامناسب جلوه می دهد و به نوعی شاهد رخ دادن یک فاجعه انسانی هستیم. این در حالی است که شکایات مختلفی را به سایر مسوولین استانی و شهری داشته ایم اما متاسفانه ترتیب اثر داده نشده است.

وی افزود: سوالم این است اگر این اتفاقات در کیانپارس می افتاد آیا باز بدین ترتیب به حال خود رها می ماند؟

هشدارهای یک مسئول که چندان کارساز نبوده

به گزارش شوشان ، معاون خدمات شهری شهرداری کلانشهر اهواز گفت: تذکرهای لازم از سوی شهرداری به این انبارها داده شده است، چراکه این انبارها نیز مانند بنکداران باید به اطراف شهر رفته و فعالیت کنند.

علیرضا عالی پور ادامه داد: لایروبی جوی های آب در این خیابان همواره از سوی شهرداری انجام شده است اما دیری نمی گذرد که بواسطه پسماند باقی مانده از بارشان موجب گرفتگی لوله های فاضلاب می شوند تا بدین شکل فاضلاب های خانگی به سطح خیابان آمده و فضا را آلوده کنند.

وی می گوید: طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی هر عاملی که برای بهداشت عمومی جامعه تهدید بشمار آید باید از طریق اداره بهداشت معرفی و مورد تعقیب قضایی قرار گیرد.

حال دیگر باید برگردم، ظهر روزی که به این خیابان آمدم، ظهر گرمی بود، قدم زنان خیابان ها را سپری می کنم تا به میدان دانشگاه برسم و... در طول مسیر به چگونگی آغاز گزارش فکر می کنم، و از این دست تفکرات که روند گزارش را چگونه پیش ببرم. اما فقط نمی دانم این سوزشی که در گلویم حس می کنم، تشنگی است یا حاصل انواع بوها در آن خیابان.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار