شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
گارا ایسکار بلغاری نیز ضمن مسرت از برگزاری چنین نمایشگاهی، آن را هموار کننده ی ارتباط بین طرف های ایرانی می خواند و می گوید: فضاهای بسیاری برای رقابت، در این استان وجود دارد و امیدواریم بین ما و شرکت های ایرانی امکان رقابت سالم در اپران به وجود بیاید.
در حاشیه ی اختتامیه ی نخستین نمایشگاه بین المللی بازرگانی اهواز از شرکت کنندگان خارجی این نمایشگاه درباره ی میزان رضایت شان در این نمایشگاه پرسیده شد که در زیر، انعکاس می یابد.

گرچه اکثر شرکت کنندگان خارجی این نمایشگاه از شرکت در این نمایشگاه رضایت نسبی داشتند، در میان شان کسانی هم بود که آن چه را که فکر می کردند، در نیافته بودند. 

غرفه دار بوسنیایی با بیان این که بیشتر بازدید کنندگان، افراد معمولی بوده اند که برای خرید جزیی به نمایشگاه آمده بودند می گوید: امیدوار بودم با تجار و بیزنس من های بیشتری مواجه شوم؛ با ابن وجود هنوز هم امیدوارم که این نمایشگاه بازخورد خوبی برای ما داشته باشد. 

وی می افزاید: فکر می کنم برای این نمایشگاه و اهداف آن تبلیغات زیادی صورت نگرفته باشد؛ با این حال با افراد زیادی ملاقات کردیم که مایل به ارتباط با شرکت ما بودند.

این شرکت کننده بوسنیایی در پایان با بیان این که طرف ایرانی به دلیل مالیات بالا، مایل به دریافت نمایندگی کالاهای خارجی نیست بیان می کند: در حالی که ما شنیده ایم دولت قول هایی در زمینه ی پرداخت های گمرکی و مالیاتی داده ست، طرف ایرانی به دلیل 80 درصد گمرکی اجناس خارجی، علاقه ای به دریافت نمایندگی محصولات خارجی ندارند و اعلام می کنند برای شان به صرفه نیست.

برینستون مرانا مدیر بازرگانی شرکت غذایی غذایی مسقط با اعلام رضایت از برگزاری نمایشگاه بین المللی بازرگانی اهواز اظهار می دارد: گرچه این نخستین نمایشگاه بین المللی بازرگانی اهواز بود، اما برگزار کنندگان بسیار خوب برخورد کردند و در کل از نمایشگاه راضی بودیم. در خلال برگزاری نمایشگاه، هم چنین از شهرک های صنعتی بازدید کردیم، شرکت های ماشین آلات و نان؛ که امکانات به نسبه خوبی داشتند.

وی می گوید: بستن قرارداد بین شرکت ما و طرف ایرانی، منوط به برداشته شدن تحریم هاست و با رفع تحریم ها قرارداد های تجاری میان ما و ایران ایجاد خواهد شد.

وی در پایان اضافه می کند: با برگزاری نمایشگاه در آینده، با کمال میل به خوزستان خواهیم آمد و اگر مالیات ها کم شود یا امکانات خوبی به ما داده شود، حتما دوست داریم که این جا سرمایه گذاری کنیم.

گارا ایسکار بلغاری نیز ضمن مسرت از برگزاری چنین نمایشگاهی، آن را هموار کننده ی ارتباط بین طرف های ایرانی می خواند و می گوید: فضاهای بسیاری برای رقابت، در این استان وجود دارد و امیدواریم بین ما و شرکت های ایرانی امکان رقابت سالم در اپران به وجود بیاید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مایلند در ایران شرکتی داشته باشند، آن را هزینه بر می خواند و می گوید: ترجیح می دهیم این جا نماینده ای داشته باشیم تا این که شرکتی در این کشور تاسیس کنیم زیرا ما شرکت کوچکی داریم که توانایی پرداخت چنین هزینه ایی را ندارد.

جعفر حبیب نماینده یکی از شرکت های نفتی عمان نیز با اشاره به بالا بودن نرخ مالیات بر محصولات خارجی در ایران می گوید: در عمان مالیات 5 درصد داریم و کارخانه داران معافیت از مالیات هستند اما در  ایران میزان مالیات بسیار بالاست و بازرگان ایرانی علاقه ای برای واردات محصولات خارجی ندارند زیرا مالیات این گونه محصولات به شدت بالاست.

جعفر  حبیب ادامه می دهد: با وجود تحریم ها، ایران و عمان دو کشور دوست و همسایه هستند و در حالی که شرکت های ایرانی برای فعالیت وارد عمان می شوند، چرا ایران درهای خودش را به روی شرکت های عمانی باز نمی کند.

وی می افزاید: ایران و عمان دو کشوردوست با روابط حسنه هستند و با کاهش مالیات برای نمایندگان شرکت های عمانی، برای مثال، می تواند این سیاست را نیز در عمان دنبال کند و ارتباطی متقابل به وجود بایید.
این نماینده ی شرکت نفتی عمان هم چنین می گوید: درخواست ما برای ورود به بازارهای ایران، کاهش مالیات ها بر تولید است. ما مشتری هستیم. می خواهیم به ایران و عراق وارد شویم. شرایط ایران به گونه ای است که به ما امکان ورود نمی دهد و لذا ما سر از بازارهای بصره در می آوریم و این چیزی نیست که ما واقعا می خواهیم. اگر قوانین ایران برای ما دست و پاگیر نباشد و به ما اجازه ی فعالیت بدهد، با کمال میل در ایران مشغول به کار خواهیم شد


نادر عباس رایزن بازرگانی و مدیر عامل شرکت expo عمان گفت: 17 شرکت با رایزنی شرکت expo و اتاق بازرگانی اهواز در این نمایشگاه شرکت کردند.

نادر عباس در خصوص علت حضور کشور عمان در ایران گفت: اهواز پس از تهران دومین شهر مهم اقتصادی ایران است و با توجه به هم زبانی عمان با این شهر مبادلات تجاری بسیار آسان تر خواهد بود. بازار ایران بازار بزرگ و مهمی است و با شرکت در این نمایشگاه امیدواریم امکان صادر کردن محصولات مان به بازار خوزستان فراهم شود.

وی اضافه کرد: در سال های بعد امیدواریم با اضافه شدن به مساحت نمایشگاه، امکانات بهتری را شاهد باشیم و غرفه های بیشتری در اختیار بازرگانان قرار گیرد. 

عباس وضعیت خدمات رفاهی برای مسافران را در اهواز دور از انتظار دانست و افزود: در حقیقت خدمات رفاهی از جمله هتل ها در اهواز در وضعیت ضعیفی بسیار می برد و امیدواریم با این تعاملات، در آینده خدمات بهتری را در این زمینه شاهد باشیم. 


تولید کنندگان خارجی در حالی امیدوارند با کاهش مالیات بر واردات امکان ورود محصولات شان به بازارهای ایران فراهم شود که بازار ایران با وجود همین مالیات های بالا در قبضه ی محصولات وارداتی و به خصوص چینی است. 

این در حالی است که برخی اقتصاددانان اعتقاد دارند رفتن دولت به سمت کاهش مالیات واردات، ایران را مصرفی تر از آن چه که هست خواهد کرد.

با تمام این اوصاف، اقتصاددانان هم چنان امیدوارند تا دولت با سیاست های اقتصادی درست، کمر خم شده ی تولید داخلی را راست کند و به جای واردات محصولات خارجی، شرکت های خارجی را ترغیب به تاسیس کارخانه در ایران و رونق فعالیت های اقتصادی و رقابت سالم محصولات داخلی و خارجی کند.


اردلان طلاوری مدیر توسعه بازار و بین الملل شهرک های صنعت استان خوزستان، از جمله غرفه های شرکت کننده در نخستتین نمایشگاه بین المللی بازرگانی خوزستان گفت: اگر محصولی به استانداردهای صادراتی نزدیک نباشد، نمی تواند به بازارهای جهانی راه پیدا کند. 
تلاوری در ادامه به تشریح فعالیت های شهرک های صنعتی پرداخت و گفت: شهرک های صنعتی متولی تامین و ارائه ی زیر ساخت ها برای تجار و واحدهای صنعتی است. این شرکت زیر نظر دولت فعالیت می کند و با ارائه ی خدمات حمایتی از جمله اتصال کارگاه های تولیدی، ایجاد کنسرسیوم، امکانات مشاوره ای و شبکه سازی در پیشرفت اقتصادی استان تاثیر گذار است.

وی هم چنین بیان داشت: شهرک های صنعتی اگر چه ایراداتی دارد و تا رسیدن به استاندارد های جهانی و جذب صد در صدی سرمایه خارجی فاصله دارد، اما در تلاش است تا با بهبود وضعیت شهرک ها، امکان فعالیت شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی را در این شهرک ها فراهم کند.

مدیر توسعه بازار و بین الملل شهرک های صنعت استان خوزستان اضافه کرد: جاذبه های شهرک نسبی است اما جاذبه های استان برای سرمایه گذار خارجی در اولویت است. 

تلاوری در پایان اظهار داشت: نخستین نمایشگاه با هدف ارئه ی متقابل توانمندی ها و قابلیت های داخلی و خارجی آغاز به کار کرده است. حسن برگزاری این نمایشگاه ها ایجاد ارتباطات تجاری و تعاملات موثر بین المللی در حوزه ی تجارت و اقتصاد، به ویژه برای واحدهای صنعتی و تجاری و آشنایی با آخرین دستاورد های روز دنیا است. 

سپیده اسکندری- مهدی ربیع


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار