شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
در دانشگاه شهرداری اهواز برگزارشد:
ریاست محترم دانشگاه شهرداری ضمن تاکید بر این موضوع که استان خوزستان مهد تمدن ها و سرزمین منابع معدنی ایران، سرزمین دلاور مردان و شیرزنان می باشد عنوان نمودند که بحث امروز در مورد مسائل معماری و نظام مهندسی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرداری اهواز در روز سه شنبه مورخ 5/8/94 جلسه ای تحت عنوان نشست فنی نظام مهندسی در دانشگاه شهرداری اهواز برگزار گردید . این نشست با حضور جناب آقای دکتر قبادیان قائم مقاوم معاون پژوهشی وزارت علوم و معاون سابق انرژی اتمی و جناب آقای مهندس شیخ زاده، کارشناس ارشد نظام مهندسی ، جمعی از اعضای نظام مهندسی،کارمندان، اساتید ومسئولین دانشگاه  برگزارشد.

در این جلسه جناب آقای احمدی فر ریاست محترم دانشگاه شهرداری ضمن تاکید بر این موضوع که استان خوزستان مهد تمدن ها و سرزمین منابع معدنی ایران، سرزمین دلاور مردان و شیرزنان می باشد عنوان نمودند که بحث امروز در مورد مسائل معماری و نظام مهندسی است.

 بحثی که امروز است اینست که متخصصین جمع شدند تا مسائل تاریخی فنی،مهندسی سرزمین ایران مهد تمدن هارا بررسی کنند. سرزمینی که تاریخ ده هزار ساله دارد و سرزمینی که تمدن جیرفت شهر سوخته، ایرانیان هخامنشیان و ساسانیان را در دوره باستان و بعد از ورود دین اسلام در مسائل فنی مهندسی در جهان دارد ، بایستی در مسائل فنی مهندسی نیز حرف اول را بزند.

ما ایرانی ها از گذشته دارای سبک معماری بوده ایم هیچ کشور و تمدنی پابرجا نخواهد ماند بجز اینکه سبک معماری بومی داشته باشد. در حوزه امپراطوری هخامنشیان شهرهایی را می بینید که در تاریخ باستانی بی بدیل بودند مانند تخت جمشید و پاسارگاد و هزاران شهر در دل تمدن ایرانی.

حسن این قضیه به اینست که تمدن ایرانی همه مهندسین و حرفه های جهان را می پذیرد و در تاریخ هخامنشیان در معماری تخت جمشید هنر هندی، مصری، سومری و ایرانی هست و این نشان دهنده اینست که ما جهان وطن بوده و تمامی هنرهای جهان را گرفته و بومی کرده ایم و این استمرار دارد تا دوره ساسانیان و پس از ورود اسلام معماری سلجوقی، طاهریان و ... تا در دوره قجاریه ما سبک معماری داشته ایم  مدتیست از سبک اسلامی ایرانی خود دور شده ایم. مهندسین ما باید راهی برای این قضیه پیدا کنند تا دچار بی هویتی نشویم.امروزه سبک معماری مدتیست سبک غربی شده است.

در دوره هخامنشیان ما هنر را بومی کردیم در دوره اسلام هم بایستی چنین کاری را انجام دهیم. ولی امروزه معماری ما سبک غربی شده پیدا کرده است و این در دراز مدت به ما ضربه وارد میکند. امیدست با همت متخصصین و دانشجویان که سرداران علمی این مملکت هستند، راهی برای این مسئله پیداکنند.

ایشان با تاکید بر  فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند ما باید معماری ایرانی، اسلامی داشته باشیم  بیان باید در چند سال آینده طبق افق1404 در منطقه خاورمیانه باید جایگاه اول را داشته باشیم. مردم ما ثابت کرده اند ما برای هر دردی درمانی پیدا کرده ایم و برای این مشکل نیز راه حلی پیدا خواهیم کرد.

دکتر قبادیان ضمن عرض تسلیت محرم در بیانات خود اظهار داشتند که امروز دیگر نمی توان کشورها را به صورت سنتی اداره کرد، نگاه مهندسی باشد. اگر نگاه مهندسی نباشد چه به بار می آید؟ایشان به عنوان مثال مشکلات سد گتوند را مطرح کردند.

یکی دیگر از مسائلی که ایشان در ادامه صحبت هایشان بدان اشاره نمودند مشکلات ترافیکی و آلودگی است. اگر نگاه ، نگاه مهندسی بود چنین مشکلاتی نداشتیم. به نظر  میرسد حلال مشکلات مشخصا در نگاه علمی، فنی، مهندسی و منطقی به مسائل می دانیم. در پایان به مسائل تخصصی پیرامون رشته های مهندسی پرداختند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار