شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
برگزاری دومین نشست شورای استادی کارگروه علم و دین در معاونت توسعه تحقیقات و فناروی دانشگاه
حجت الاسلام و المسلمین عادلی نژاد در دومین نشست شورای استادی کارگروه علم و دین، ضمن تقدیر از معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه در حمایت از کارگروه علم و دین، گفت: امروز در دوره ای که هستیم تمدن اسلامی و شکل گیری تمدن اسلامی و رجعت به آن یکی از آرمانهای مشترک بسیاری از انسان ها است.

وی افزود: امروزه قطب علمی و منشا تولید علم جای دیگری است و اقدامات اساتید حرکتی است جهادگونه در جهت شکل گیری تمدن نوین اسلامی که جایگاه علم و دانش در شکل گیری تمدن یک جایگاه بی بدیل است.

حجت الاسلام عادلی نژاد ادامه داد: در مفاهیم دینی ما علم به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های قدرت و شکل گیری تمدن در یک جامعه تعریف شده و آن چیزی که از آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی دغدغه بزرگان دین بوده، این است که رویکردی که در علوم بوده و هست رویکردی است که خروجی این علوم، دانشمندانی ارزش محور در طراز تمدن اسلامی را به جامعه ارائه نمیکند.

وی گفت: در دهه های بعد از انقلاب اسلامی و در دوره های متعدد مداخله های مختلفی صورت گرفت و در کنار دانش های تخصصی به دانشجویان واحدهای معارف را اضافه کردند با این انگیزه که دانشجو در کنار دروس تخصصی به ارزشهای اسلامی هم پایبند باشد و در بازسازی تمدن تاثیرگذار باشند.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ادامه داد: وقتی علم و دانش را جدا شده از مبدا متعالی ونورانی خود نگاه کنیم و بیش از اینکه سخن از مصنوعات الهی کنیم صحبت از طبیعت کنیم و فرایند طبیعی در شکل گیری پدیده ها را حذف کنیم نتیجه و محصول این میشود که هر چقدر برای دانشجوی خود درس معارف و اخلاق اضافه کنیم خروجی مدنظر به دست نمی آید زیرا در فرآیند آموزش علم به دانشجو، فرایند به گونه ای تعریف شده که رنگ و بوی ارزش نمیدهد در حالی که ارزشها باید در همین فرآیند به دانشجو منتقل شوند.

حجت الاسلام عادلی نژاد تصریح کرد: وقتی در مبانی و منابع دینی اسلام هیچگاه مسئله تعارض علم و دین مطرح نبوده است و این یک مسئله کاملا وارداتی است از دنیایی که دین آنها دین پاسخگویی نبود و تحریف شده بود و این در دنیای امروز ما متداول شده که یکی از  رسالتهای کارگروه علم و دین این است که بگوید در آموزه های دینی ما چیزی به عنوان تعارض وجود ندارد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: مهمترین رسالت کارگروه علم و دین این است که بتواند نورانیت و قدسیت علم را در فضای دانشگاهی ما بست و گسترش دهد و بتواند دانشجویی را تربیت کند که در افق بازسازی تمدن اسلامی باشد و انشاالله دانشجویایی تربیت شوند که علاقه مند به مباحث دینی باشند.

وی در پایان گفت: برخلاف آنچه که تبلیغ میشود حقیقتا"دانشجویان با یک شوق و اشتیاق وصف ناپذیری به مسائل دینی ورود پیدا میکنند و این حکایت از این دارد که در لایه های عمیقی وجود آنها اعتقادات دینی نهفته و نفوذ کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار