شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲

در حالی که تنها یک روز ازپایان فصل برداشت محصول پیاز در دزفول باقی مانده است، رکود و نبود بازار مناسب این محصول موجب شده تابیش از۵۰هزاران تن محصول پیاز کشاورزان در این شهرستان در خطر نابودی و معدوم شدن احتمالی قرار گیرد.

بنقل از دزفول تایمز ، بنا به اظهار بسیاری از کشاورزان، رکود بازار فروش پیاز و زیانهای وارده اشک پیازکاران را باردیگر در۲ سال پی درپی درآورده و آنان را متحمل خسارات کرده است.

شماری از کشاورزانی از مناطق مختلف دزفول در گفت وگو با خبرنگارمابا اعلام اینکه رکود بازار موجب شده است تا محصول پیاز آنها زیر قیمت تمام شده و با زیانهای فراوان به فروش رسد از مسئولان خواستند تا در این باره با ارائه راهکارهای حمایتی کشاورزان را یاری و مانع از بین رفتن محصولات آنان شوند.

به دلیل رکود بازار و تنها مرکز خرید محصول تضمینی پیاز در دزفول واقع در منطقه تعاونی سبیلی، چند روزی است شاهد صفوف طولانی وسایل حمل پیازهایی است که تولیدکنندگان آنها نتوانسته اند برای فروش محصول خود بازار مناسبی پیدا کنند و به ناچار روی به فروش تضمینی آورده اند.

این در حالی است که بنا به گفته پیازکاران این منطقه قیمت تضمینی خرید پیاز در خوزستان هر کیلوگرم ۱۰۵۰ ریال است که این رقم بسیار نازل و با هزینه های تولید آنان همخوانی ندارد و آن گونه که آنان می گویند: تعیین این مبلغ خرید براساس کارشناسی واقعی و منطقی صورت نگرفته است.

کشاورزان منطقه که ماه ها برای تولید محصول خود زحمات شبانه روزی کشیده اند اکنون ناچارند از میان دو راه انصراف از برداشت محصول به دلیل عدم صرفه اقتصادی و یا تن دادن به فروش تضمینی آن، یکی را انتخاب کنند که در هر دو صورت متحمل زیان جدی خواهند شد.

از سویی تعیین و فعالیت تنها یک مرکز خرید تضمینی پیاز در دزفول زمینه مشکلات فراوانی را در تحویل محصول برای پیازکاران بوجود آورده به طوری که آنان ناچارند برای تحویل بارهای خود ساعت ها در صفوف طولانی وسایل حمل محصول که گاهی تعداد آنها از ۲۰۰ دستگاه نیز تجاوز می کند قرار گیرند و این موضوع علاوه بر معطلی و سرگردانی کشاورزان، هزینه های اجاره وسایل حمل بار را نیز با افزایش روبه رو کرده است.

یکی از کشاورزان پیازکار دزفولی در این مورد به خبرنگارما گفت؛ قیمت خرید تضمینی محصول باید براساس رشد هزینه ها انجام شود و کاملا کارشناسی شده و با نگاه به همه جوانب صورت گیرد.

«محمد بشکار» افزود: حداقل هزینه تولید یک کیلوگرم پیاز در منطقه بیش از ۱۵۰ تومان می باشد این در حالی است که قیمت تضمینی پیاز برای هر کیلوگرم تنها ۴۰ تومان تعیین شده است.

وی گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها از سوی دولت هزینه های کشاورزی به شکل محسوسی افزایش یافته که نیاز است این موضوع مورد نظر تصمیم گیرندگان نیز قرار گیرد.

«نورعلی اشنود» دیگر کشاورزاین شهرستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ما به مشکلات حمل و انتقال بار از مزرعه به مرکز خرید اشاره کرد و گفت: از آنجا که امسال تنها یک مرکز خرید تعیین شده و خودروهای باربر ناچار هستند ساعت ها در صفوف تخلیه معطل بمانند، کرایه ها به شکل سرسام آوری افزایش یافته و پرداخت آن برای کشاورز بسیار سخت و دشوار است.

وی افزود: در سال هایی که چند مرکز خرید وجود داشت کرایه حمل محصول تنها ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بود اما اکنون این رقم گاهی تا ۱۰۰هزار تومان نیز پرداخت می شود.

اشنود گفت: انتظار داریم دولت این موضوع را به نوعی برای کشاورزان دزفولی حل کند تا بیش از این متحمل زیان مالی نشوند.

این کشاورز از مسئولان کشوری خواست تا در زمینه میزان واردات محصولات کشاورزی بیش از پیش حساسیت نشان دهند و اینگونه نباشد که تولید محصولی همچون پیاز در داخل که به اندازه کافی صورت می گیرد، مقادیری از این محصول نیز از دیگر کشورها آن هم در فصل برداشت داخلی وارد شود.

تنی چند از دیگر زارعان پیازکارشهرستان دزفول نیز با طرح مشکلات و دغدغه های خود گفتند که همه ساله در فصل برداشت و فروش محصولات کشاورزی از جمله پیاز چنین مسایلی بوجود می آید که آسیب آن تنها به تولیدکنندگان می رسد.

آنها افزودند: قیمت های تضمینی گاهی آنچنان ناچیز است که حتی جمع آوری محصول را هم با مشکل عدم صرفه اقتصادی مواجه می کند و تمام زحمت کشاورزان به رغم تولید بهترین محصولات بیهوده هدر می رود. در این راستا نماینده منتخب مردم شهرستان دزفول درمجلس شورای اسلامی ضمن تأیید مشکلات پیازکاران این شهرستان دراین فصل زراعی دولت را تنها مرجعی دانست که می تواند نسبت به حل ریشه ای این مشکل و مشکلات مشابه برنامه ریزی و اهتمام داشته باشد.

«عباس پاپی زاده» درجلسه انجمن صنفی کشاورزان دزفول که درفرمانداری دزفول برگزارشد اظهارداشت: افزود: تا زمانی که برای کشاورزان بانک اطلاعاتی تشکیل نشود و نظارت و ارزیابی کارشناسی و منطقی بر نیازها و توانمندی های تولید محصولات زراعی بوجود نیاید همواره باید شاهد بروز چنین مشکلاتی در مناطق مختلف از جمله دزفول باشیم.

وی تصریح کرد: کشاورزی به تنظیم برنامه و سیاست کشت نیاز دارد تا با توجه به آن، کشاورزان به همان اندازه ای که در کشور تقاضا وجود دارد محصولات زراعی را تولید کنند و با مشکلاتی نظیر اشباع بازار و عدم وجود خریدار با قیمت های مناسب مواجه نشوند.

پاپی زاده خاطرنشان کرد:ا ینگونه سیاست ها همچنین باید شکل ملی داشته  باشد وسیاست ها ی کشت منطقه ای دردی را دوا نمی کند.

درادامه این جلسه دبیر انجمن صنفی کشاورزان دزفول نیز با اشاره به اینکه عدم برنامه ریزی موجب می شود تا فرصت ها به تهدید تبدیل شود افزود: امسال عملکرد محصولی همچون پیاز در دزفول بسیار مطلوب بوده اما متأسفانه این موضوع به جای آنکه نوعی مزیت باشد به یک دغدغه تبدیل شده است.

“ناصرنظرزاده” تصریح کرد: شرایط مساعد اقلیمی در سال جاری زراعی موجب شد تا تولید پیاز از رقم متوسط ۲۵ تا ۲۷ تن در هر هکتار به ۳۰ تا ۳۵ تن افزایش یابد اما این موضوع نه تنها پیامد مثبتی در پی نداشت بلکه زمینه ساز مشکلات موجود شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت می توانست با توجه به افزایش قابل پیش بینی هزینه های تولید محصولات زراعی در سال جاری بویژه پیاز، سیاست تفکیکی خرید را پیش گرفته و به هنگام تعیین قیمت خرید تضمینی مبلغی را نیز برای حمل بار و کارگر تخصیص دهد تا کشاورزان به این شکل متضرر نشوند.

در این راستا رئیس اداره تعاون روستایی دزفول نیز برخی علل بوجود آمدن مشکلات موجود کشاورزان را تشریح کرد.

«رضا هودگر» گفت: تعاون روستایی حتی در مرکز استان هیچگونه دخالتی در تعیین قیمت های تضمینی ندارد و تعیین این قیمت ها از جمله تصمیماتی است که از سوی شورای اقتصاد و هیئت دولت اتخاذ و اعلام می شود.

وی افزود: روال این تصمیمات به شکلی است که معمولا از سال قبل اتخاذ شده و پس از آن در موعدهای مقرر به استان ها به منظور اجرا ابلاغ می شود.

رئیس اداره تعاون روستایی دزفول از افزودن یک مرکز خرید دیگر پیاز در این شهرستان خبر داد و گفت: تا پایان روزهجدهم خرداد ماه ۹۰ تن پیاز در قالب چند محموله از کشاورزان این شهرستان و به شکل تضمینی خریداری شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار ما در مورد شائبه معدوم کردن محصول پیاز دردزفول پس از خرید نیز گفت: این موضوع واقعیت ندارد و تعاون روستایی تنها کار خرید محصول را برعهده داشته و تصمیم گیری برای مراحل بعدی برعهده دولت است.

اکنون انبوهی از کیسه های پیاز کشاورزان این دیارومنطقه که از سوی دولت خریداری شده اند در محوطه مرکز خرید تعاون سبیلی دزفول واقع درشهرحمزه این شهرستان به صورت انباشته رها شده اند که باتوجه به حساسیت این محصول نسبت به گرما و عدم وجود هرگونه امکانات حفاظتی نظیر سردخانه و صنایع تبدیلی در منطقه، احتمال از بین رفتن این محصول وجود دارد.

دزفول در شمال خوزستان بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی دارد که از این سطح حدود یکهزار و ۷۰۰ هکتار آن سالانه زیر کشت محصول پیاز می رود. گفتنی است نماینده مردم شهرستان دزفول درمجلس شورای اسلامی بعدازجلسه انجمن صنفی کشاوران دزفول ،بازدیدی ازتعاونی سبیلی که تنها مرکزخریدمحصول پیاز این شهرستان است انجام گرفت و ازنزدیک با مشکلات این کشاورزان آشنا گردید ،دراین باره تصمیماتی همراه با رئیس اداره تعاون روستایی دزفول نیزمبنی براضافه شدن یک مرکزخرید پیاز انجام گردید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار