شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
در مورد قانون ساماندهی مبادلات مرزی توضیح دهید. تعاونی مرزنشینان یک سری خدمات و امکانات را برای معیشت مرز نشینیان پیش بینی کرده است
کاهش قاچاق کالا با اجرای درست قانون ساماندهی مبادلات مرزی قانون ساماندهی مبادلات مرزی 6 مهرماه 1384به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آیین نامه اجرایی ، تکالیفی برای دولت ایجادکرد . این قانون که برای ارتقای معیشت مرز نشینان تصویب شده ، مبادلات مرزی و بازارچه ها و محدوده ها را تعریف می کند . فعالیت مبادلات مرزی درقالب شرکت های تعاونی مرزنشینان در گذشته انجام می شد که به دلیل بروز مشکلات عدیده ، بازدهی نداشت و مرز نشینان بهره برداری مناسبی ازاین قانون نداشتند . به همین دلیل به خودی خودمورداستفاده قرارنگرفت و مغفول ماند . در این میان استاندار خوزستان با توجه به مرزی بودن استان ، این فرصت مغفول مانده رابرای مردم استان فراهم کرد و باصددرصدتخفیف گمرکی برای واردات موادغذایی و 50 درصدتخفیف برای واردات کالای خانه،اجرای این قانون ر ا از سر گرفت . سید نوراله حسن زاده رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان دراین باره می گوید: اجرای درست این قانون ،به مبارزه باقاچاق کالاکمک می کند . حاصل این گفت و گو را در زیر می خوانید :
  در مورد قانون ساماندهی مبادلات مرزی توضیح دهید. تعاونی مرزنشینان یک سری خدمات و امکانات را برای معیشت مرز نشینیان پیش بینی کرده است که تا فاصله 30 کیلیومتر از مرز می توانندکالاهای ملوانی و همراه مسافر وارد کنند و مبادلات مرزی انجام دهند. این فرصت ها در اختیار کسانی است که درمرزسکونت دارندتابتوانند صادرات و واردات انجام دهند. به این شکل که در قبال صادراتی انجام شده، یک سری مواد غذایی وکالای خانه وارد کنند.برای واردات مواد غذایی تاصددرصد ودر کالای خانه هم تا پنجاه درصد از حقوق گمرکی وسود بازرگانی معاف می شوند .
  این قانون در سال 84 به تصویب مجلس رسید، چرا از آن زمان اجرایی نشد؟ اجرا شد اما به صورت ناقص. در دوره گذشته مشکلاتی پیش آمدکه دولت نتوانست آن رابه درستی اجرا کند به همین دلیل مغفول ماندکه استاندار خوزستان اصلاحاتی راروی این قانون انجام داد وابلاغیه آن راصادر کرد .
آیا گردش این کالا در سطح استان مجاز است یا فقط شهرهای مرزی می توانند از این قانون بهره ببرند؟ کسانی که به صورت قانونی ازقانون مبادلات مرزی و تعاونی مرزنشینان استفاده می کنندبه صورت قانونی کالاراواردمی کنند.گردش این کالاها درسطح استان طبق این قانون، مجاز است . 
جزو کالاهای قاچاق محسوب نمی شود؟ مرز نشینان ساکن درمناطق محروم درسال مجازهستندتامبلغ160دلار وساکنان مناطق عادی تا80دلار می توانندکالاواردکنند. سازمان صنعت معدن و تجارت، سالانه سهمیه ای را به تعاونی مرز نشینان ابلاغ می کند که حق انجام مبادلات دارندودر قبال صادرات،واردات انجام دهند.چون کالای همراه ملوان سقف واردات برایش تعیین شده است،باید سقف آن رعایت شود،لذا اگر طبق سقف معین شده کالا واردشود؛جزوکالاهای قاچاق نیست.ضمن این که متولیان امر ازجمله اداره گمرک و مرزبانی،بایدسقفی که در این قانون پیش بینی شده را رعایت کنند . 
به نظر شما اجرای این قانون به افزایش قاچاق کالا کمک نمی کند؟ اگر بیش ازسقف تعیین شده وحجم تعریف شده،کالاواردشودغیرقانونی است و وارد کننده متخلف محسوب می شود که با او برخورد می شود و چون قانون است،برای مبارزه با قاچاق کالاپیش بینی های لازم شده است . 
مردم عادی هم می توانند از این مزیت استفاده کنند؟ این فرصت برای مرزنشینان است اماتمام مردم خوزستان می توانند از آن استفاده کنند. افرادی که طبق این قانون،کالاواردبازارمی کنند،باید فاکتور دراختیارخریداربگذارند،با ارائه فاکتور،کسی حق نداردآن را کالای قاچاق درسطح استان تلقی کند . 
آیا برای جلوگیری از ورود کالا بیش از حد تعیین شده، بازرسی انجام می شود؟ بله بازرسی ها انجام می شود. وقتی سطح قانون رعایت شود، هیچ قاچاقی انجام نمی شود و در سطح استان آزاد هستندامااگر بخواهندبه صورت تجمعی به طور مثال 50 یا 100 کولر و یخچال راخریداری کنندواز استان خارج کنندویایک نفردرمدت زمان طولانی به صورت مکرر،اقدام به خریدتکی کالاکندوبعدازتجمیع کالاهای خریداری شده،آن هارا به خارج استان ببرد،در مرزهای خروجی استان، جلوی فردخریدارگرفته می شود و تنهامی تواند بامجوز شورای مبادلات مرزی و پرداخت عوارض حقوقی وگمرکی وسود بازرگانی، آن کالاراازاستان خارج کند.اگر دستگاه های ذیربط درست عمل کنند،سازمان صنعت معدن و تجارت استان به راحتی می تواند با قاچاق کالا مبارزه کند .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار