شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان :
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان از راه اندازی 50واحد فناوری در شهرداری های استان خوزستان خبر داد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان از راه اندازی 50واحد فناوری در شهرداری های استان خوزستان خبر داد.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان :50واحد فناوری در  شهرداری های استان راه اندازی شد
پیمان کاظمی نژاد افزود: در دو سال اخیر ، واحد فناوری در این اداره کل راه اندازی شد و در حالی که قبلا سه شهرداری این واحد را داشتند هم اکنون 50 شهرداری صاحب این واحد شده اند.

وی ادامه داد: برخی از خدمات شهرداری ها را به دفاتر پیشخوان دولت سپردیم تا از مراجعات بیش از حد مردم به شهرداری کاسته شود و در عین حال نیز باعث کاهش ترافیک و صرفه جویی در زمان شد.

کاظمی نژاد با تاکید بر مبانی آموزشی گفت: همه پرسنل شهرداری های استان را با همکاری موسسه جهاد دانشگاهی مورد آموزش قرار دادیم و با انعقاد یک قرارداد ، 200 عنوان کلاس آموزشی برای شهرداران، پرسنل و اعضای شورای شهر برای آشنایی با قوانین و مقررات برگزار کردیم.

وی یادآور شد: ساماندهی امور اداری و استخدامی را به دلیل عدم رعایت چارچوب منظم و قانونی در بسیاری از استخدام های بی رویه در شهرداری ها را در دستور کار خود قرار دادیم و در این سال ها و در دولت تدبیر و امید حتی یک مجوز استخدام خارج از قوانین صادر نشده و اگر هم استخدامی انجام شده بر اساس آزمون های رسمی سازمان های شهرداری مرکزی و در یک فرصت برابر بوده است.

کاظمی نژاد اظهار کرد: در یک مقطعی این مسئولیت را بر عهده گرفتم که تنگناهای اقتصادی و تحریم ها دولت را تحت فشار قرار داده بود و همه طرح های عمرانی در شرایط انقباضی قرار داشته و با کمبود شدید اعتبارات مالی مواجه هستیم.

وی افزود: با درایت استاندار، راهنمایی ها و برگزاری جلسات مختلف اجازه کلید خوردن طرح های جدید را در استان ندادیم. همچنین با شهرداران هماهنگ کردیم که در این شرایط اقتصادی کارهای خوب و ماندگار انجام شود چون منابع درآمدی شهرداری به خاطر پایین بودن اعتبارات تملک دارایی و کاهش درآمدهای جاری به دلیل رکود ساخت و ساز خیلی کم شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان تصریح کرد: منابع درآمد شهرداری ها حاصل از ارزش افزوده و آلایندگی ها نیز در سال جاری رقم قابل توجهی نبودند ولی با این شرایط توانستیم طرح های خوبی را در اهواز و سایر شهرهای استان به بهره برداری برسانیم.
کاظمی نژاد بیان کرد: مهمترین رکن یک سازمان نیروی انسانی است از این رو در اداره کل امور شهری استانداری ساماندهی نیروی انسانی را شروع کرده و در زمان حاضر این اداره یکی از منظم ترین اداره های کل در استانداری است.

*خوزستان یکی از مهمانپذیرترین استان های کشور
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان گفت: با توجه به گستردگی شهرها که 76 شهر و 27 شهرستان در استان داریم، برخی از شهرداران ممکن است در زمینه استخدامی ها تخلفاتی را داشته و استخدام خارج از روال قانونی داشته باشند در این صورت با افراد متخلف برخورد کرده و آنها را به مراجع ذیضلاح معرفی می کنیم.
کاظمی نژاد خوزستان را یکی از مهمانپذیرترین استان های کشور در ایام نوروز دانست و گفت: گردهمایی های مختلفی به مناسبت عید نوروز، ماه مبارک رمضان، اربعین حسینی (تسهیل در کار زائران) و همایش های ترافیکی برگزار شد همچنین ستاد بازگشایی مدارس با حضور استاندار برگزار شده و دستورالعمل های لازم در این زمینه نیز به شهرداران ابلاغ شد.
وی تاکید کرد: به صورت کلی شهرداران کل استان را در قالب چهار گروه 20 نفره برای انجام فعالیت های مختلف در ستاد نوروزی، راهیان نور، زائران اربعین، استقبال از رمضان و بازگشایی مدارس انجام دادیم.
مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان ادامه داد: طرح های شاخص استان را در یک کتابچه به چاپ رساندیم و طرح شهریار نیز با احصاء نیازها و مشکلات شهرهای کم برخوردار و استفاده از تجهیزات و پرسنل شهرداری های بزرگ نیز در استان اجرا شد.

*اجرای طرح شهریار برای کمک به شهرهای کوچک
کاظمی نژاد تصریح کرد: به عنوان نمونه برای رامشیر در بخش جوی و جدول، برای هندیجان و شادگان نیز در بخش نظافت شهری در غالب طرح شهریار با اعزام نیرو و ماشین آلات همکاری هایی داشتیم و اجرای این طرح در استان باعث ایجاد انگیزه برای شهرداران شهرهای کوچک شده است زمان اجرای. طرح نیز از آبان ماه سال گذشته تا اوایل سال جاری بود.
وی اظهار کرد: به معاون عمرانی استانداری خوزستان طرح ها و شاخص های اولویت دار خود را اعلام کردیم افزایش سطح آسفالت معابر شهری (نهضت آسفالت)، تغییر گونه های فضای سبز شهری به عنوان نهضت سبز، ساماندهی امور فنی و زیباسازی شهرها و ساخت پل های شهری و یکسان سازی عابر پیاده از جمله فعالیت های اداره کل امور شهری استانداری هستند.
مدیرکل امور شهری وشوراهای استانداری خوزستان بیان کرد: ساماندهی تابلوهای صنوف و راهنمای شهری، طرح گردشگری آبی در ساحل رودخانه کارون اهواز، به روز کردن پایگاه اطلاع رسانی امور شهری استانداری، راه اندازی سامانه پیام رسانی به شهرداران و انتشار گزارش پیشرفت روزانه طرح ها در سایت از دیگر کارهای انجام شده در اداره کل امور شهری استانداری است.
کاظمی نژاد عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی که در کشور وجود دارد تغییرات زودهنگام شهرداران توسط اعضای شورای شهر است. راهبرد استاندار خوزستان استقلال کامل شورای اسلامی شهر است و استانداری به هیچ عنوان حق دخالت در انتخاب و عزل شهرداران ندارد.
وی بیان کرد: انتخاب و عزل شهرداران در قانون به شوراها تفویض اختیار شده ولی احراز شرایط هر شهردار را از شوراهای شهر انتظار داریم ، توقع از شوراهای شهر این است که طبق قانون اقدام کرده و فرآیند بررسی صلاحیت های اخلاقی و علمی را به خوبی انجام دهند.

*بیشترین نابسامانی شهرداری ها در دوران سرپرستی ها انجام می شود
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان با اشاره به اینکه حکم شهرداران در شهرهای غیر از اهواز توسط استاندار و حکم شهردار اهواز نیز از سوی وزیر کشور ابلاغ می شود گفت: به شوراها توصیه می کنم تا با مطالعه کافی شهردار شهر خود را انتخاب کرده و عجله نکنن. آنها باید برنامه مدون از شهردار بخواهند و بدون شناخت کافی آن را انتخاب نکنند چون شناخت نداشتن باعث بی ثبات مدیریت شهری و آسیب دیدن شهر می شود.
کاظمی نژاد با اشاره به اینکه طرح سوال و فرآیند استیضاح شهرداران باید به صورت قانونی انجام شود اظهار کرد: بیشترین نابسامانی شهرداری ها در دوران سرپرستی ها مشاهده می شود، چون سرپرست تعیین تکلیف نشده شهرداری نیز آسیب دیده و در تصمیم گیری با وسواس عمل می کند در چنین وضعیتی کارهای شهری با اخلال روبه رو می شود.
وی افزود: موضوع انتخاب شهردار در بیشتر شهرها پیچیده است و نباید منجر به زیرسوال رفتن شورای شهر شود. البته به طور قطع موارد تخلف شوراهای شهر را به شورای حل اختلاف استان ارائه می دهیم.
مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان در ارتباط با انتخاب شهردار خرمشهر گفت: استاندار به عنوان قائم مقام شورا تمام وظایف شورا را انجام داده و به زودی شهردار بعد از تایید وزارت کشور انتخاب می شود.
کاظمی نژاد در ارتباط با سنا سالمی عضو سلب شده شورای اسلامی شهر شادگان گفت: غیبت های این عضو به دلیل مشکلاتی بوده و مسئله وی در شورای حل اختلاف استان مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم لازم گرفته می شود.

*اجرای طرح های شاخص بعد از گشایش مالی دوران پساتحریم
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان وی با اشاره به اجرایی شدن طرح های شاخص بعد از گشایش مالی دوران پساتحریم گفت: شهرداران باید نهضت سبز و آسفالت را جدی بگیرند.

وی یادآور شد: به عنوان یک شهروند به اعضای شورای شهر توصیه می کنیم همه ذهنیت خود را معطوف به خدمت رسانی به شهروندان کنند.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان تأکید کرد: به شهرداران هم توصیه دارم تا خدمات شهری مختلف را از جمله رفاه شهری، فضای سبز و غیره را به نحو مطلوب به شهروندان ارائه داده و در عین حال بر اساس اعتبارات طرح های شاخص را تعریف کنند.

کاظمی نژاد در خصوص شائبه کاندیداتوری اعضای شورای شهر اهواز برای شهرهای دیگر گفت: ما مطیع قانون هستیم و قانون همه چیز را برای آنها مشخص کرده است به هر حال اگر حق کاندیداتوری برای آنها تعیین شده ما هرگز مانع نمی شویم.

*بررسی برای خلع صلاحیت پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز
مدیرکل امور شهری وشوراهای استانداری خوزستان بیان کرد: در مورد قطار شهری جلسات مختلفی با معاون عمرانی وزارت کشور برگزار شده ولی این بحث پیچیده است. قرارداد با کیسون ویژگی خاص خودش را دارد و موضع معاونت عمرانی وزارت کشور برخورد قانونی با پیمانکار قطار شهری است.

کاظمی نژاد یادآور شد: به اعتقاد معاون عمرانی استانداری خوزستان پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز صورت وضعیت و هزینه های خود را دریافت کرده ولی متناسب با پرداختی های دولت طرح را پیش نبرده است البته پیمانکار در این زمینه ادعاهایی داشته ولی حق توقف طرح را ندارد.

وی ادامه داد: معتقدم یک بار برای همیشه باید تصمیم لازم در خصوص پروژه قطار شهری اهواز و ماندن پیمانکار آن گرفته شود مقرر شده تا در جلسه ای با حضور استاندار، پیمانکار و معاونان عمرانی استانداری خوزستان و وزارت کشور قرارداد پیمانکار پروژه را از لحاظ حقوقی بررسی و علت تاخیرات از لحاظ قانونی و غیرقانونی احصاء شود و قطعا در صورت غیرقانونی بودن تاخیرهاباید خسارت دیرکرد را پرداخت کند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان گفت: معاون عمرانی استانداری معتقد است شرکت کیسون پول خود را گرفته و حق توقف کار را ندارد و در جلسه اخیر با وزارت کشور دفاعیات خود را انجام داده و شرکت کیسون هیچ حرفی برای گفتن نداشت در نهایت قرارداد این پیمانکار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بررسی شده و در صورت تایید خلع صلاحیت می شود.

*عملکرد شهرداری اهواز خوب برآورد می شود/ لزوم افتتاح به موقع پروژه ها
کاظمی نژاد با اشاره به بررسی عملکرد شهرداری اهواز در دوره های شش ماهه از سال عنوان کرد: هم اکنون عملکرد شهرداری اهواز در حال بررسی است و با وجود اینکه در دو سال اخیر اعتبارات تملک دارایی آن چنانی به این شهرداری تعلق نگرفته ولی طرح های خوبی از جمله تعریض پل سوم را اجرا کرده است. این طرح کار خوب و بسیار ماندگاری بوده و مشکل بحران ترافیکی مسیر را حل کرد.

وی با اشاره به افتتاح زیر گذر خلیج فارس گفت: روگذر شهید بندر و جوادالائمه و همچنین زیرگذر شریعتی نیز در آینده ای نزدیک افتتاح خواهند شد البته در طرح زیرگذر شریعتی تملک با تاخیر انجام شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان تأکید کرد: اعتقاد داریم که طرح ها باید به موقع به بهره برداری برسند تا حلاوت و شیرینی آن را شهروندان نیز بچشند. به هر حال عملکرد شهرداری اهواز را در مجموع خوب ارزیابی می کنم ولی باید طرح ها را بر اساس وعده ها در زمان مقرر افتتاح کنند.

کاظمی نژاد اضافه کرد: می دانیم که مشکلات مالی دست به گریبان شهرداری اهواز شده ولی تاکنون با درایت شهردار این شهر به خوبی مدیریت شده است با وجود اینکه منابع درآمدی شهرداری به شدت کاهش پیدا کرده ولی نظافت شهری و خدمات رسانی به شهروندان خوب بوده است.

*لزوم سازماندهی بازارچه کیان و وانت بارهای موجود در اهواز
کاظمی نژاد گفت:در زمینه دستفروشی کارهای خوبی شده ولی باید ساماندهی لازم انجام شود.همچنین سازماندهی بازارچه کیان و وانت بارهای موجود در سطح شهر اهواز نیز باید هرچه زودتر انجام شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان با تاکید بر انتصابات مثبت در شهرداری اهواز گفت: شورای شهر وظیفه خطیری دارد و باید نظارت دقیقی بر عملکرد و اجرای طرح های شهرداری داشته باشد. شورا نباید در انتصابات دخالت کرده و خارج از وظایف قانونی خود عمل کند. در واقع باید بر وظایف قانونی خود متمرکز شوند.

کاظمی نژاد با اشاره به اینکه شهر اهواز در صورت وحدت میان مسئولان، شورای شهر و شهردار می تواند الگویی برای سایر شهرها باشد گفت: در مورد دفع آب های سطحی هم باید راهکاری پیدا شود ولی با توجه به کمبود اعتبارات باید راهکار کوتاه مدت انتخاب شود تا معضل تردد مردم در بارندگی ها حل شده و کرامت انسانی آنها حفظ شود.

وی تصریح کرد: انتقاد با تخریب متفاوت است و رسانه ها می توانند مشکلات را انعکاس دهند ولی تخریب نکنند. اداره کل امور شهری استانداری خوزستان رسانه ها را در کنار خود و نه در تقابل با آنها می بیند. اعتقاد داریم که رسانه یک نهاد مؤثر برای همکاری با مسئولان و درعین حال چشم و گوش مردم و مدیران است و می توانیم با کمک و هم افزایی آنها مشکلات را حل کنیم تا مردم نیز شاهد رونق شهرهای باشند.

*برگزاری گردهمایی های آموزشی برای جلوگیری مراجعات غیر ضروری شهرداران
مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان بیان کرد: برای جلوگیری از مراجعات غیرضروری شهرداران به مرکز استان هر 45 روز یک گردهمایی یک روزه شهرداران کل استان در یک شهر برگزار می کنیم و اولین گردهمایی هم روز یکشنبه هفته جاری در آبادان برگزار شد.

کاظمی نژاد عنوان کرد: مسائلی در گردهمایی مطرح می شود بیشتر در حوزه مسائل آموزش شهرداران است و البته برای رییسان شوراهای شهر هم گردهمایی هایی به صورت مجزا برگزار می کنیم.  

منبع:ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار