شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۶۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
معصومه ابتکار: پیشینه اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه میدان های نفتی در شرکت ملی نفت ایران به سال 1349 همزمان با تاسیس شرکت ملی گاز ایران برمی گردد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح آماک(جمع آوری گازهای همراه نفت میادین نفتی آب تیمور، منصوری، مارون، اهواز و کوپال) بزودی در خوزستان اجرایی می شود.

معصومه ابتکار بعد از ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مستقر در این نمایشگاه افزود: این طرح می تواند خیلی از مسایل را رفع کند.

وی در مورد منشاء آلودگی هوای خوزستان ناشی از چاه های نفتی هم گفت: منشاء آلودگی ها تنها چاه های نفتی نیست و آلودگی های متعددی است.

ابتکار گفت: کارهای زیادی در این خصوص انجام شده و کارهای بسیار دیگری هم انجام می شود.

پیشینه اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه میدان های نفتی در شرکت ملی نفت ایران به سال 1349 همزمان با تاسیس شرکت ملی گاز ایران برمی گردد. 

در دهه 50 به دلیل بهره برداری نکردن از میدان های مستقل گازی، گازهای همراه پس از جمع آوری و فرآورش به خط لوله اول سراسری (به طول یک هزار و یکصد کیلومتر) به منظور گاز رسانی شهری و نیروگاهی (بخش هایی از شیراز و تهران) تزریق و بخش عمده ای از آن نیز به شوروی سابق صادر می شد.

همچنین گازهای همراه جمع آوری شده از میدان های نفتی اهواز، آغاجاری و مارون پس از فرآورش در پالایشگاه گازی بید بلند از طریق خط لوله اول سراسری گاز و ایستگاه های تقویت فشار بین راهی به مصارف داخلی کشور و صادرات اختصاص یافته بود.
 
مجری طرح آماک شهریور امسال بود که از پیشرفت ٩٧,٩٧ درصدی مرحله دوم طرح آماک خبر داده و گفته بود: هم اکنون این مرحله در مرحله تحویل به بهره بردار است و بزودی شاهد بهره برداری کامل آن خواهیم بود. 

به گفته کرامت بهبهانی طرح آماک به صورت قرارداد بیع متقابل نوع یک و با هزینه ای افزون بر ٤٨٠ میلیون دلار اجرا شد، همان زمان مصوبه ای مبنی بر اجرای دو مرحله ای طرح آماک ارائه شد تا در دو مرحله اقتصادی و زیست محیطی کار را اجرا کنیم که این مهم انجام شد. 

مرحله اقتصادی این طرح شامل تکمیل هفت ایستگاه تقویت فشار و نم زدای گاز ترش، یک پالایشگاه شیرین سازی، حدود ١٨٠ کیلومتر خط لوله، حدود یکصد کیلومتر خط انتقال نیرو، یک ایستگاه برق و سه بخش توسعه ایستگاه برق می شود که این مرحله تکمیل شده و در سال ٨٨ در اختیار بهره بردار قرار گرفت. 

مرحله دوم نیز شامل ٩٦ کیلومتر خط لوله انتقال گاز اسیدی، تقویت فشار و نم زدایی گاز اسیدی است که کاربرد زیست محیطی دارد و گاز اسیدی را به پتروشیمی رازی به عنوان خوراک تحویل می دهد. 

بازپرداخت های مرحله نخست طرح آماک (میدان های آب تیمور، منصوری، مارون، اهواز وکوپال) انجام شده و با اجرای این مرحله باید ٢٤١ میلیون فوت مکعب گاز جمع آوری شده و به ٢٢٠ میلیون فوت مکعب گاز شیرین بدل شود که حدود ٢١٠ میلیون فوت مکعب گاز، شیرین سازی شده است. 

** با تصویب برجام بنا نیست آمریکا وارد ایران شود 

ابتکار در ادامه گفت: با تصویب برجام بنا نیست آمریکا وارد ایران شود بلکه بنا بر این است که برجام درست اجرا و مناسبات با دنیا منطقی شود و با همه کشورهایی که با ما کار منطقی، عادلانه و منصفانه انجام دهند کار کنیم. 

وی اضافه کرد: ایران همچنان مقتدرانه بر اقتدار، استقلال، تمامیت ارضی و دفاع از خود در منطقه ای قرار دارد که 104 پایگاه نظامی اطراف ما حلقه زده اند. 

معصومه ابتکار بعد از ظهر پنجشنبه از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که بیست و یکمین دوره آن از 16 آبان در مصلی تهران آغاز به کار کرده و 22همین ماه به کار خود پایان می دهد دیدن کرد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
comment
0
2
comment از سرکار خانم ابتکار انتظار میرود که برای طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون و دز به هیچ عنوان مجوز زیست محیطی صادر نکنند و اجازه ندهند که مایه حیات خوزستان با نفوذ و لابی قدرتمند برخی استانها منتقل شود و گلوی مردم رنج دیده خوزستان خشکیده تر شود...
comment
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
comment
0
0
comment طرح آماک از ده سال پیش اجرا شده است!
comment
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
comment
0
0
comment طرح آماک از ده سال پیش اجرا شده است!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار