اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۶۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
سیاوش بختیاری زاده
من واقعاً از هیئت مدیره محترم باشگاه فولاد تعجب می‌کنم که چرا اقدامی برای نجات تیم فولاد نمی‌کنند.
سرمربی سابق تیم فوتبال استقلال اهواز گفت: دراگان اسکوچیچ باید شأن و شخصیت مربیان را حفظ کند و از سمت خود استعفاء دهد.
 سیاوش بختیاری‌زاده کاپیتان اسبق تیم جنوب اهواز که پس از واگذاری امتیاز این تیم به فولاد خوزستان، بعنوان کاپیتان فولاد خوزستان سال های پایانی دوران بازیگری را سپری کرده بود، اعتقاد دارد ادامه حضور دراگان اسکوچیچ در فولاد باعث تداوم ناکامی این تیم و زیر سئوال رفتن شخصیت ورزشی این مربی کروات خواهد شد.

سیاوش بختیاری‌زاده که در 5 هفته ابتدایی لیگ امسال نتایج خوبی با استقلال اهواز گرفت، پس از اتفاقاتی که در هتل استقلال افتاد و باخت مشکوک تیمش برابر راه آهن تهران، قربانی مبارزه با یک جریان خاص شد.

این پیشکسوت فوتبال خوزستان که سال ها در لباس تیم های شاهین، جنوب و فولاد در سطح اول فوتبال ایران بازی کرده، در رابطه با دلایل ناکامی تیم سابقش و راهکارهای نجات این تیم توضیحاتی می‌دهد.

شخصیت فولاد بزرگ زیر سئوال رفت
فولاد خوزستان از آغاز لیگ برتر تاکنون همیشه یکی از تیم های باشخصیت و حرفه ای فوتبال ایران بوده که چه در داخل استان و چه در خارج از استان طرفداران زیادی زیادی داشته است اما متأسفانه اتفاقاتی که امسال برای فولاد افتاده، ابهت این تیم را زیر سئوال برده است. این اتفاقات شامل درون و بیرون مستطیل سبز بوده است. از یک طرف نتایج بسیار ضعیف تیم فولاد باعث آزار هواداران می‌شود و از طرف دیگر، مسائل مربوط به قرارداد عجیب اسکوچیچ با فولاد و بخصوص ماجرای اخیر سپاهان که شخصیت تیم فولاد را خدشه دار کرد، هواداران را ناراحت کرده است.

مشکلات فولاد از نیم فصل پارسال شروع شد
آقای اسکوچیچ در فولاد نشان داد که با وجود دو سال و نیم حضور در کشورمان هنوز شناخت خوبی از لیگ ایران و بازیکنان ایرانی ندارد. ایشان سال اول یک تیم آماده را در ملوان تحویل گرفت و با این تیم هفتم شد. انتخاب اسکوچیچ از سوی باشگاه فولاد قابل قبول بود و در نیم فصل اول سال گذشته مشکل خاصی در رابطه با فولاد وجود نداشت اما مشکلات از نیم فصل سال قبل آغاز شد، یعنی زمانی که اسکوچیچ شخصاً برای انتخاب بازیکنان جدید وارد شد. امسال هم که همه اختیارات بصورت کامل به ایشان واگذار شده بود و نتیجه این چیزی است که می بینیم.

بهانه بازیکنان سرباز قابل پذیرش بود
در سال اول حضور دراگان اسکوچیچ در فولاد، دلایلی که ایشان در توجیه باخت های فولاد مقابل تیم های کوچک می‌آورد، مورد قبول مردم قرار می‌گرفت، چرا که تیم فولاد با مشکل بازیکنان سرباز روبرو شده بود. سال قبل تیم فولاد رفت و برگشت مقابل استقلال و پرسپولیس پیروز شد و هیچ حرفی از بازیکنان سرباز نبود اما تا به تیم های ته جدولی می‌باخت، بحث غیبت بازیکنان سرباز مطرح می‌شد ولی ما این بهانه اسکوچیچ را قبول می‌کردیم. اگر دقت کنید تیم فولاد در ابتدای سال قبل فقط بختیار رحمانی و آرش افشین را بدلیل مشکل سربازی از دست داد و سایر سربازان تا نیم فصل بازی کردند. در نیم فصل هم تیم فولاد اقدام به هزینه حدود 3 میلیارد تومان برای خرید 4 بازیکن کرد و گرانترین تیم نیم فصل دوم لیگ محسوب می‌شد. فولاد در نیم فصل دوم سال قبل، در شرایطی که تا اوایل اردیبهشت 94 در کورس قهرمانی بود، در پایان اردیبهشت به رده پنجم نزول پیدا کرد و حتی نتوانست سهمیه آسیایی بگیرد.

اسکوچیچ از لیگ ایران شناخت ندارد
اگر نخواهیم وارد مسائل جانبی شویم و نقل و انتقالات بازیکنان این فصل تیم فولاد را فقط از زاویه فنی نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که دراگان اسکوچیچ هیچ شناختی از فوتبال ایران و حتی خوزستان ندارد. این مربی نه بر اساس نیازهای فولاد در پست های مشخص بازیکن گرفت و نه بر اساس موقعیت جغرافیایی خوزستان و ساختار فیزیکی بازیکنانی که در این استان بهتر جواب می‌دهند، یارگیری کرد.
وقتی من تیم استقلال اهواز را تحویل گرفتم، فقط هشت روز به شروع لیگ مانده بود. نه بازیکنی از سال قبل داشتیم، نه ساختار باشگاهی نزدیک به فولاد و نه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که بتوانیم در سطح عالی تیم ببندیم ولی دراگان اسکوچیچ یک سال در فولاد کار کرده بود و اسکلت بندی تیم سال قبل بغیر از آلویس نانگ را حفظ کرده بود. ایشان بودجه لازم برای خریدن بازیکنان مورد نیاز و فرصت زیادی برای برپایی اردوهای داخل و خارج از ایران را هم داشت ولی بدترین یارگیری ممکن را انجام داد.

وقتی تیم فولاد تماشاگر می‌شود
اعتقاد دارم که تیم فولاد بواسطه داشتن بازیکنان سرعتی و تکنیکی در بازی روی زمین یکی از تیم های خوب لیگ است اما همین که توپ از روی زمین بلند می‌شود و تیم مقابل اقدام به ارسال های بلند می‌کند، تیم فولاد تبدیل به یک تیم تماشاگر می‌شود. فولاد در اکثر دیدارها روی ضربات شروع مجدد گل خورده است. اسکوچیچ بعد از دو سال کار در ایران باید می‌فهمید که در لیگ ایران بدلیل ضعف تیم ها در انجام کارهای ترکیبی، اکثر گل ها روی ضربات شروع مجدد به ثمر می‌رسد و بر همین اساس باید اقدام به یارگیری می‌کرد. لازمه بازی در این لیگ، داشتن یک دروازه‌بان با فیزیک بسیار قوی و دو مدافع میانی بلندقامت و تنومند است که در زدن ضربات سر تبحر داشته باشند.

ویسی فهمید؛ اسکوچیچ نفهمید
من تیم استقلال خوزستان را مثال می‌زنم. عبدالله ویسی امسال یک دروازه‌بان با فیزیک بسیار قوی و دو مدافع سرزن دارد که یک هافبک دفاعی بلند قامت هم جلوی آنها بازی می‌کند و به همین دلیل تا اینجای کار دارای کمترین گل خورده است. عبدالله ویسی پس از دو سال حضور در استقلال خوزستان متوجه شد برای نتیجه گیری در فوتبال ایران چه باید بکند ولی دراگان اسکوچیچ بعد از دو سال حضور در ایران متوجه این موضوع نشده است.
من حتی می‌توانم تیم استقلال اهواز را مثال بزنم. تا قبل از بازی با گسترش فولاد  تبریز در هفته هفتم که داستان اعتصاب بازیکنان و سایر مسائل پیش نیامده بود، تیم ما فقط 4 دریافت کرده بود و اگر گرفتار مسائل مالی و حاشیه‌ای نمی‌شدیم، روند  تیم ما بهتر هم می‌شد. متأسفانه آقای اسکوچیچ بدترین یارگیری ممکن را انجام داد. وقتی در تیم های روبروی فولاد، بازیکنانی مثل حنیف عمران زاده، محسن بنگر، هادی عقیلی و ... برای زدن ضربات سر به محوطه جریمه فولاد می‌آیند، کدام بازیکن فولاد قرار است با اینها مقابله کند؟ واقعیت اینست که تیم فولاد به وضوح کمبود دو مدافع میانی طراز اول و یک مهاجم نوک را احساس می‌کند. در میانه میدان تیم فولاد بازیکنانی چون ماتیاس چاگو، اسماعیل شریفات و ساسان انصاری زحمت زیادی می‌کشند، ولی چه کسی قرار است زحمات این بازیکنان را تبدیل به گل کند؟

لیست اول و دوم سیاه بازی است
من یک نکته منفی را از آقای اسکوچیچ یاد گرفتم. اگر زمان به عقب برگردد و من سرمربی استقلال اهواز شوم، یک لیست شامل 20 بازیکن ملی‌پوش به آقای ملکی می‌دهم و می‌گویم این بازیکنان را باید برایم بیاورید و سریع هم مصاحبه می‌کنم و به مردم می‌گویم لیست من اینست و اگر این لیست جذب نشود، باخت های تیم تقصیر آقای ملکی است.
شما مطمئن باشید هیچ وقت بازیکنان غیرخوزستانی با سابقه ملی نظیر سیدمهدی رحمتی، سیدجلال حسینی، امید ابراهیمی و ... به خوزستان نمی‌آیند. مگر در تمام این سال ها به خوزستان آمده‌اند که حالا بیایند؟ واقعاً از حرف های عوام فریبانه اسکوچیچ تعجب می‌کنم. ایشان چرا قبل از شروع فصل وقتی دید بازیکنان ملی‌پوش به فولاد نمی‌آیند، از این تیم استعفا نکرد؟ چرا بازیکنان فولادنوین را جایگزین آنها نکرد؟ چرا یک دروازه‌بان مثل فرناندو خسوس با قرارداد 500 میلیون تومان به فولاد نیاورد؟ چطور بازیکن خارجی برای بازی در استقلال خوزستان به اهواز می‌آید اما برای بازی در فولاد می‌گوید به اهواز نمی‌آیم؟
 به نظرم این حرف ها سیاه بازی است. فرق سیاوش و امثال سیاوش با دراگان اسکوچیچ اینست که ما با داشته‌های خودمان وارد مسابقات می‌شویم اما اسکوچیچ بعنوان یک بیگانه فقط به شرط خریدن بازیکنان ملی‌پوش نتایج تیم فولاد را گردن می‌گیرد. اگر قرار باشد تیم فولاد این همه بازیکن ملی‌پوش را بخرد و به اهواز بیاورد، چه نیازی دارد پول میلیاردی به اسکوچیچ بدهد و او را مربی کند؟ این آقا بیشترین پول را در فوتبال ایران گرفته که چیزی از خودش نشان دهد نه اینکه فولاد تیم ملی را بخرد و به اهواز بیاورد.

از هیئت مدیره فولاد تعجب می‌کنم
من واقعاً از هیئت مدیره محترم باشگاه فولاد تعجب می‌کنم که چرا اقدامی برای نجات تیم فولاد نمی‌کنند. یک نفر از یک کشور فقیر به ایران آمده و در حالی که در ملوان 100 هزار دلار هم نگرفته، به اهواز می‌آید و در کنار قرارداد میلیاردی، صاحب یک منزل با امکانات کامل، اتومبیل، راننده، انواع و اقسام امکانات جانبی و ... می‌شود و بدترین نتایج را می‌گیرد و در نهایت طلبکار هم می‌شود و هر روز علیه باشگاه، هوادار، داور، بازیکن و ...  مصاحبه می‌کند. حتی به بازیکنانی که خودش آورده هم رحم نمی‌کند و این اواخر علنا داد می‌زند که این بازیکنان را به اجبار آوردم.
نظرم اینست که دراگان اسکوچیچ با توجه به امکاناتی که داشت و با توجه به اینکه تا هفته ششم از 18 امتیاز فقط 3 امتیاز گرفته بود، بعد از بازی هفته ششم باید اخراج می‌شد. نمی‌دانم اعضای هیئت مدیره محترم فولاد که زحمات زیادی هم می‌کشند و تمامی امکانات لازم را برای تیم فراهم می‌کنند، چرا تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند. متأسفم که بگویم داستان اسکوچیچ و سپاهان باعث زیر سئوال رفتن شخصیت تیم فولاد و این مربی کروات شد تا جایی که روزنامه‌ها تیتر زدند «اسکوچیچ بیخ ریش فولاد» و این تیم بزرگ سوژه خنده شد.

اسکوچیچ باید از حضور در تمرین منع شود
هیئت مدیره باشگاه فولاد بعد از داستان اسکوچیچ و سپاهان باید سریعاً دستور می‌داد که این مربی تا زمان تعیین تکلیف از حضور در تمرینات فولاد منع شود. اسکوچیچ مگر قرار نبود ظهر چهارشنبه به اصفهان برود و با سپاهان قرارداد امضا کند، پس چرا از روز قبل به بازیکنان ابلاغ کرده بود تمرین روز چهارشنبه تعطیل است؟ یک مربی که از تیمی می‌رود، مگر می‌تواند برای جلسات بعدی آن تیم برنامه بدهد؟ چه کسی باور می‌کند که سپاهان او را خواسته باشد؟ یعنی فکر می‌کنید ایگور استیماچ بامداد پنجشنبه از آسمان به زمین افتاد و با سپاهان قرارداد بست؟ فکر نمی‌کنید از چند روز قبل با سپاهان مذاکره کرده بود و فقط برای عقد قرارداد کتبی به ایران آمد؟
اعتقادم اینست که هیئت مدیره باشگاه فولاد خوزستان باید از هفته ششم دست به کار می‌شد. اگر دلیل آنها برای عدم فسخ قرارداد اسکوچیچ، قراراد عجیب این مربی و پرداخت غرامت میلیاردی است، پس بیایند همانطور که اسکوچیچ در یک درخواست مضحک از آنها خواسته به وی تضمین نامه بدهند تا با سپاهان قرارداد امضا کند، از این مربی تضمین نامه بگیرند که اگر تیم فولاد در بازی های بعدی نتیجه نگرفت، پول مردم خوزستان را به آنها برگرداند.

سیستم اسکوچیچ سیستم برره‌ای است
اسکوچیچ با کارهایی که می‌کند، شخصیت حرفه‌ای همه مربیان داخلی و خارجی لیگ را زیر سئوال برده است. یک نفر برای ایشان ترجمه کند که از وینگو بگوویچ یا حتی لوکا بوناچیچ که عصبی مزاج است، اخلاق حرفه‌ای را یاد بگیرد. این مربیان هر وقت می‌دیدند، در یک تیم ایرانی نتیجه نمی‌گیرند، مرد و مردانه استعفا می‌کردند و به همین دلیل نزدیک به 10 - 15 سال است که در ایران به آنها تیم می‌دهند اما اسکوچیچ دارد کاری می‌کند که در سال های بعد هیچ تیمی جرأت نکند سمت او برود. اگر قرار باشد اسکوچیچ با این همه امکانات در قبال فسخ قراردادش تقاضای 2 میلیارد غرامت کند، پس من باید از استقلال اهواز تقاضای 5 میلیارد غرامت کنم.
فدراسیون فوتبال باید وارد ماجرای اسکوچیچ و فولاد شود. داستان فولاد و اسکوچیچ مرا یاد دیالوگ های سریال برره می‌اندازد که یکی از هنرپیشه های آن می‌گفت فلانی پول زور می‌گیرد. اسکوچیچ دقیقاً دارد با سیستم برره‌ای با تیم فولاد و مردم خوزستان برخورد می‌کند.

چرا تمرینات فولاد تعطیل شد؟
فولاد خوزستان با ماندن دراگان اسکوچیچ، با تفکرات فنی این مربی و با تمرینات نامناسبی که انجام می‌دهد، نمی‌تواند موفق شود. شما ببینید تیم فولاد در 3 روز 3 جلسه تمرین سبک انجام می‌دهد و بعد از آن دو روز استراحت می‌کند. در همان 3 جلسه هم بازیکنان تمرکز ندارند و نمی‌توانند خوب تمرین کنند، چون نمی‌دانند که این مربی روز بعد در این تیم حضور دارد یا خیر. باز هم تکرار می‌کنم که اسکوچیچ با توجه به اینکه مدعی بود قرار است ظهر روز چهارشنبه به اصفهان برود و با سپاهان قرارداد ببندد، حق نداشت تمرین روز چهارشنبه فولاد را تعطیل کند. تیم فولاد در این وقفه لیگ باید روزانه دو جلسه صبح و عصر تمرین می‌کرد، اما متأسفانه این فرصت را از دست داد.
باشگاه فولاد دیگر نباید سکوت کند. اگر همین امروز اقدام کنند، بهتر از فرداست. باید تمامی امکانات را از اسکوچیچ بگیرند و او را تا تعیین تکلیف از حضور در تمرینات منع کنند. من از مترجم اسکوچیچ خواهش می‌کنم اگر در سطح شهر اهواز تردد می‌کند، نظرات مردم را به گوش اسکوچیچ برساند، شاید این مربی واقعاً نمی‌داند که مردم خوزستان او را نمی‌خواهند؟ شاید فریب تبلیغات دوستانش را خورده است که به او اطلاعات غلط می‌دهند. طبیعی است منافع بعضی‌ها در اینست که اسکوچیچ در فولاد بماند اما این ماندن به ضرر اسکوچیچ است. اسکوچیچ اگر مرد و مردانه از فولاد استعفا کند، می تواند در سال بعد و سال های بعد در ایران صاحب تیم باشد ولی اگر بخواهد به روند فعلی ادامه دهد، برای سال های بعدی دچار مشکل می‌شود و هیچ تیم ایرانی به او اعتماد نمی‌کند.

هواداران پشت تیم را خالی نکنند
من از هواداران فولاد خوزستان هم گلایه دارم. نباید استادیوم اهواز در بازی های فولاد خالی می‌شد. خالی شدن ورزشگاه همان چیزی است که بعضی‌ها دنبال آن هستند. بعضی‌ها می‌خواهند استادیوم خالی باشد تا فقط نفرات خودشان روی سکو بنشینند. واقعاً چرا حضور تماشاگران فولاد در ورزشگاه از 50 هزار نفر به 500 نفر رسیده است؟ نتیجه نیامدن هواداران همین بلایی است که بر سر فولاد آوردند. هوادار باید بیاید و از نام فولاد دفاع کند. باید تیم را تشویق کند و در عین حال خواسته هایش را بصورت محترمانه به گوش همه برساند.

اسکوچیچ باید زودتر استعفا کند
در پایان باز هم به آقای اسکوچیچ توصیه می‌کنم شأن و شخصیت مربیان را حفظ کند و به احترام مردم خوزستان که با ادامه حضور او در تیم فولاد موافق نیستند، استعفا کند و از فولاد جدا شود. هیئت مدیره باشگاه فولاد هم باید بصورت جدی وارد قضیه اسکوچیچ شود و تا تعیین تکلیف این مربی، او را از حضور در تمرینات منع کند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
آرمیتا
|
-
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
comment
0
0
comment جای تعجب داره که این بختیاری زاده چه علاقه ای به مصاحبه داره!!!با اینکه سواد فوتبالیش در حد صفر است
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار