شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: تغییر در شیوه زندگی می تواند تا 50 درصد از بروز دیابت پیشگیری کند و 11 سال بروز این بیماری را به تاخیر بیندازد

روز شنبه 23 آبان ماه 94 نشست خبری هفته ملی دیابت (20 تا 26 آبان ماه) با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نشست خبری هفته ملی دیابت اظهار داشت: طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به عنوان اپیدمی قرن تبدیل کرده و هدف وزارت بهداشت متوقف کردن سیر رو به افزایش شیوع این بیماری است.

وی افزود: تعداد مبتلایان در پایان سال 2014، چهارصد میلیون نفر است که متاسفانه این تعداد تا سال 2035 به 592 میلیون نفر خواهد رسید و در زمان حاضر در هر شش تا هفت ثانیه یک نفر بر اثر ابتلا به دیابت فوت می کند.

سلمان زاده اضافه کرد: آمار مبتلایان به دیابت در کل کشور و همچنین استان 5/8 درصد است که این آمار در روستاها 5/3 درصد جمعیت را شامل می شود.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به اینکه بیماری دیابت به نوع یک و دو تقسیم بندی می شود، بیان کرد: کودکان و جوانان زیر 40 سال و وابسته به انسولین در گروه دیابت نوع یک و افراد بالای 40 سال و غیر وابسته به انسولین در گروه دیابت نوع دو قرار می گیرند که درصورت آگاهی به موقع افراد، بسیاری از عوارض آن قابل پیشگیری است.

وی عنوان کرد: تغییر در شیوه زندگی می تواند تا 50 درصد از بروز دیابت پیشگیری کند و 11 سال بروز این بیماری را به تاخیر بیندازد.کاهش حداقل هفت درصد از وزن اولیه ظرف مدت شش ماه با استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش و فعالیت بدنی با شدت متوسط به مدت حداقل 150 دقیقه در هفته نقش مهمی را ایفا می کند.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: تغذیه ناسالم، اضافه وزن و چاقی، تحرک نداشتن، مصرف دخانیات و الکل از جمله عوامل خطر در بروز بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت هستند که برای پیشگیری از بیماری دیابت و داشتن یک زندگی سالم باید مورد توجه قرار گیرند. نارسایی کلیوی، نابینایی، زخم های مزمن و بیماری های قلبی از جمله عوارض این بیماری محسوب می شود که با تغییرات ساده در شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

وی با بیان این که برخی افراد از بیماری های خود اطلاعی ندارند گفت: همین افراد وقتی دچار عارضه می شوند از ابتلای خود به دیابت مطلع می شوند در حالی که در صورت تشخیص به موقع، قابل پیشگیری است.

سلمان زاده خاطرنشان کرد: آموزش مداوم مردم برای خود مراقبتی و همکاری بین بخشی برای تحقق اهداف بهداشت نقش مهمی دارد.

وی افزود: هفته ملی دیابت از 20 تا 26 آبان ماه با شعار تلاش برای تغییر زندگی امروز، تلاش برای تغییر دنیای فردا نامگذاری شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار