شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۷۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند:
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این منطقه ظرفیت‌ها و فرصت‌های مغفول مانده فراوانی دارد که باید به آنها توجه و پرداخته شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، اسماعیل زمانی عصر امروز در همایش روز جهانی شهرسازی در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با اشاره به اینکه تمدن‌های بشری همگی در کرانه‌ها و سواحل رودخانه‌ها و دریاها شکل گرفتند، اظهار کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر در کرانه رودخانه‌های کارون، اروند و بهمنشیر به عنوان بزرگترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های کشورمان قرار دارند.

وی اضافه کرد: هر چند که سواحل موجود در منطقه به عنوان یک فرصت برای توسعه گردشگری، استفاده‌های اقتصادی و نشاط اجتماعی بالا می‌تواند مورد استفاده قرار گیرند اما متاسفانه تاکنون چنین نشده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: سال‌ها سواحل ما در اروند رود در تصرف شرکت نفت، گمرک و بندر بود و مردم از بودن در کنار ساحل و پرداختن به تفریح و تفرج در آن محروم بودند.

وی شهرها را موجوداتی طبیعی خواند که حول محورهای اقتصادی و اجتماعی شکل می‌گیرند و یادآور شد: شهرهای آبادان و خرمشهر از این قاعده مستثنی نبودند، بخش‌های تجاری و بازرگانی در خرمشهر با توجه به وجود بندر این شهر به عنوان یکی از اصلی‌ترین بنادر تجاری کشور از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده و هست.

 

* آبادان به عنوان نخستین شهر صنعتی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین از آبادان به عنوان نخستین شهر صنعتی کشور نام برد و گفت: با ورود صنعت نفت به آبادان این شهر به محلی برای مهاجرانی شد که به دنبال کسب و کار و اشتغال به این منطقه آمده بودند.

زمانی افزود: پس از جنگ تحمیلی و در بدو آغاز بازسازی ما با وضعیت جدیدی مواجه شدیم که در این وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر محوریت اقتصادی و رونق شهریشان را از دست داده بودند، بندر رکود کرده و پالایشگاه‌های موازی با پالایشگاه آبادان در بسیاری از نقاط کشور احداث شد.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی برای محور اقتصادی و استراتژیک کشور، شهرهای آبادان و خرمشهر از آیتم‌ها و اهداف اصلی اقتصادی نبودند اما از لحاظ سیاسی باید این دو شهر ساخته می‌شدند و این چنین بازسازی شهر با هدف سیاسی و بازگشت مردم به شهرشان آغاز شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در این بازگشت تنها دو قشر به شهرهایشان بازگشتند یکی کارکنان دولت و دیگر جیره بگیرانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند، این دو قشر نه کارآفرین بودند و نه تولید کننده اساسی و این چنین شهرهای آبادان و خرمشهر به اردوگاه اجباری سکونتی برای کارکنان دولت و جیره بگیران تبدیل شد.

وی یادآور شد: در زمان حاضر نیز واحدهایی که 30 سال پیش بازسازی شدند اکنون به بافت‌های فرسوده تبدیل شده‌اند.

 

*بازسازی به عنوان یک اقدام شکست خورده در شهرهای آبادان و خرمشهر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از بازسازی به عنوان یک اقدام شکست خورده در شهرهای آبادان و خرمشهر نام برد و گفت: برای جبران این مسئله در زمان دولت خاتمی بخشهایی از شهرهای آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند معرفی کردند اما متاسفانه این کار نیز تضاد اجتماعی ایجاد کرد به طور مثال در یک منطقه بخش‌های شمالی آن در محدوده منطقه آزاد بود و بخش جنوبی خارج از محدوده منطقه، و این کار شرایط زندگی و خدمات رسانی را نیز دچار اختلال و مشکل کرد.

زمانی افزود: در این شرایط منطقه آزاد که باید محصور می‌شد زیرا اقدامات عمومی که در آن اجرا شده قابل تفکیک و مشخص نبود، این وضعیت هشت سال پایدار بود ضمن آنکه به دلیل تغییرات مدیریتی هیچ برنامه قابل اجرایی ارائه نمی‌شد.

وی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید تصمیمات جدیدی اتخاذ شد به نحوی که رئیس جمهور در نخستین سفر خود به استان خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر موضوع تسری منطقه آزاد اروند به کل شهرهای آبادان و خرمشهر را اعلام کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: اینکه مزیت‌های منطقه آزاد باید مشمول تمام ساکنان شهرهای آبادان و خرمشهر شود مسئولیت سازمان منطقه آزاد را سنگین‌تر می‌کرد و لذا برای رسیدن به این هدف باید طرح‌های راهبردی برای توسعه آن در اختیار داشته باشیم.

وی از توسعه شهری به عنوان نخستین راهبرد منطقه آزاد اروند نام برد و یادآور شد: شهرهای آبادان و خرمشهر همان شهرهای نیم بند که در دوران بازسازی تبدیل شدند اکنون فرسوده‌اند و قابل استفاده نیستند و لذا باید یک تعریف جدیدی برای آن داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: برای این منظور از اندیشمندان و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی دعوت به همکاری می‌کنیم تا یک برنامه راهبردی ویژه جهت توسعه شهرهای آبادان و خرمشهر به ما ارائه کنند.

 

*برای مینوشهر، شهرک‌های صنعتی و منطقه شلمچه نیز یک مشاور گرفته‌ایم

زمانی با بیان اینکه شهرهای آبادان، خرمشهر و منطقه آزاد اروند هر کدام یک طرح جامع شهری دارند، افزود: از آنجاییکه تمام این مناطق باید دارای یک طرح جامع شهری باشند اما قرار شد تا مشاور تعیین شده، هر سه طرح را از ما گرفته و یک کار تلفیقی ارائه کند تا برنامه‌های و اقدامات بر روی زمین نماند.

وی اضافه کرد: همچنین برای مینوشهر، شهرک‌های صنعتی و منطقه شلمچه نیز یک مشاور گرفته تا طرحی جامع برای این بخش‌ها در نظر گرفته و ارائه کند تا بر اساس آن وضعیت واحدهای بزرگ در شهرک‌های صنعتی و شلمچه به عنوان بزرگترین مرز تجاری منطقه تعیین تکلیف شود.

زمانی تصریح کرد: در زمان حاضر برخی شرکت‌ها جهت همکاری برای ارائه طرح راهبردی پیش از تهیه و تکمیل طرح جامع اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی یادآور شد: به منظور توسعه در محور رودخانه، استفاده بیشتر و بهتر از آنها و به وجود آوردن محلات جدید در شهرهای آبادان و خرمشهر که قابلیت تبدیل به مناطق جدید بدون موانع را داشته باشند در دستور کار سازمان منطقه آزاد اروند قرار دارد.

 

*ایجاد یک محله نمونه با داشتن تمام مشخصات شهرسازی در آبادان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به ایجاد یک محله نمونه با داشتن تمام مشخصات شهرسازی در آبادان گفت: منطقه تانکفارم که پیش از جنگ تحمیلی محل ذخیره فرآورده‌های نفتی بود اما در جنگ آسیب جدی دید اکنون پس از خروج باقیمانده تانک فارم‌ها و تخلیه منطقه، سند آن از سوی وزارت نفت به سازمان منطقه آزاد اروند واگذار شد.

زمانی از گرفتن مشاوری برای تهیه آر.اف.پی برای صدور فراخوان سرمایه گذاری با پیش‌بینی جمعیتی 20 هزار نفری در این منطقه خبر داد و افزود: قرار است تا در این محله نمونه تمام نیازها به طور کامل تامین شود تا به منطقه‌ای کاملا برخوردار و نمونه تبدیل شود همچون آنچه در سایر شهرهای کشور هست.

وی با اشاره به جمعیت 450 هزار نفری منطقه آزاد اروند (شهرهای آبادان و خرمشهر) در زمان حاضر، تصریح کرد: برای منطقه آزاد اروند تولید جمعیتی 2 میلیونی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان بیان کرد: با برنامه‌های راهبردی که در زمینه‌های مختلف اعم از ترانزیت، تجارت و غیره در نظر گرفته‌ایم، این منطقه به کانالی برای اتصال شرق و غرب آسیا و شمال و غرب تبدیل می‌شود، این موقعیت حساس و اساسی است و باید از آن بهره برداری کافی را ببریم چرا که در غیر این صورت دیگران این مزیت و امکان را از ما می‌گیرند و لذا ما باید به هر قیمتی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
comment
0
0
comment امروز 4 آذر 95 ، خبر مال یکسال پیشه ، کاکا مو قلو م هیچی نشده کاکا ، زمانی روم کم کرد والا بخدا بیشتر از مو لاف ایزنه ، تذکر شدید لحن مو قلو شمالی به زمانی کاکام ، یک کاری بکن خوزستان دیگه با لافم زنده نم مانه درعمل کاری کنید، فقر و بیکاری و ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار