شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند:
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت:با برنامه ریزی انجام شده، سواحل اروندرود و بهمنشیر در آبادان که در اختیار برخی دستگاه ها می باشد، برای رونق گردشگری و توسعه پایدار شهرستان بهره برداری می شود.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت:با برنامه ریزی انجام شده، سواحل اروندرود و بهمنشیر در آبادان که در اختیار برخی دستگاه ها می باشد، برای رونق گردشگری و توسعه پایدار شهرستان بهره برداری می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند:سواحل آبادان در تصاحب گمرک، بندر و شرکت نفت
اسماعیل زمانی دوشنبه در همایش روز جهانی شهرسازی با تشریح وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر، پیش از انقلاب و در دوران بازسازی، گفت:این دو شهر، در کنار سه رودخانه اروند، کارون و بهمنشیر ساخته شده است، ولی از سواحل آن برای بهره برداری اقتصادی، توسعه پایدار و نشاط اجتماعی کمتر استفاده شده است.

زمانی اظهار داشت:ساحل اروند در تصرف شرکت نفت، گمرک، بندر و دیگر سازمان هاست و مردم این دو شهرستان از مواهب ساحل محروم هستند.

وی تاکید کرد:با مذاکره و همکاری بین بخشی، تلاش می شود که از ظرفیت سواحل بهمنشیر و اروند رود و کارون برای رونق گردشگری شهرستان، توسعه ورزش های آبی و رونق گردشگری ورزشی استفاده شود.

زمانی تصریح کرد:اگرچه خرمشهر و آبادان پیش از جنگ تحمیلی با محور ترانزیت، تجارت بازرگانی و تولید فرآورده های نفتی اداره می شد، در دوران بازسازی ساخت این دو شهر از دور محور استراتژی اقتصادی کشور خارج شد و توسعه آن بر مبنای سیاسی گسترش یافت.

زمانی تصریح کرد:در دوران بازسازی و پس از جنگ تحمیلی، دو قشر حقوق بگیر و جیره بگیر و جمعیت زیر پوشش سازمان های امدادی که تولید کننده و کار آفرین نبودند، به این شهرها برگشتند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد:با استفاده از تجربیات دوران بازسازی، دولت های هفتم و هشتم به این نتیجه رسیدند که برای توسعه پایدار شهرهای آبادان و خرمشهر، گام اساسی برداشته شود و ایده تشکیل سازمان منطقه آزاد به عنوان یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی این دو شهرستان شکل گرفت.

زمانی گفت:محدوده جغرافیایی منطقه آزاد به گونه ای تعیین شده بود که تضاد اجتماعی ایجاد می کرد و این وضعیت به مدت هشت سال ادامه داشت و با توجه تغییرات لحظه ای مدیریتی برنامه دراز مدت و برنامه راهبردی قابل انجام نبود.

وی ادامه داد:با روی کار آمدن دولت یازدهم، در نخستین سفر استانی دولت، مصوب شد که محدوده منطقه آزاد اروند در شهرستان های آبادان و خرمشهر گسترش یافته و مزیت های این منطقه شامل همه ساکنان شود که این امر مسئولیت منطقه آزاد را سنگین تر کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد:این سازمان نیز برای توسعه شهری و تکمیل پروژه های نیمه تمام، از اندیشمندان و صاحبنظران و شرکت های مشاور دعوت کرد تا برای توسعه منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر برنامه جامع ارائه دهند.

وی با تشریح حمایت های سازمان منطقه آزاد اروند از طرح های تحقیقاتی و پروژه های دانشجویی، گفت:این سازمان از پایان نامه های دانشجویی با موضوع معماری و شهرسازی آبادان و خرمشهر حمایت مالی کرده و صاحبنظران شهرسازی و معماری می توانند تحقیقات و مطالعات خود را به این سازمان ارائه دهند.

وی همچننی از شلمچه به عنوان یکی از محورهای توسعه شهرستان خرمشهر یاد کرد و افزود:شلمچه ظرفیت تشکیل و راه اندازی بزرگترین پایانه ترانزیت خشکی کشور با بارانداز و لجستیک را دارد.

زمانی همچنین با بیان ظرفیت های توسعه محدوده منطقه آزاد اروند، افزود: این منطقه می تواند با داشتن شرایط جغرافیایی ویژه به محور تولیدات صنعتی منطقه و منبعی جایگاهی برای توسعه انرژی و نفت و گاز تبدیل شود.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این همایش گفت:همایش تخصصی روز جهانی شهرسازی برای نخستین بار از مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد اروند برگزار می شود.

موعود شمخانی تاکید کرد:در بخش کارگاهی و آموزشی همایش، نشست های تخصصی و جلسات هم اندیشی با استادان دانشگاه ها برگزار می شود.

وی اضافه کرد:منطقه آزاد اروند در مسیر تحول شگرف و جهش تاریخی به سمت پیشرفت و توسعه علمی و عملی قرار گرفته است و استاندان دانشگاه و شخصیت های علمی و صاحبنظر نیز باید در این مسیر به سازمان منطقه آزاد اروند کمک کنند.

همایش روز جهانی شهرسازی، ویژه متخصصان حوزه شهرسازی، معماری، عمران و مدیریت شهری است.

از صاحبنظران شرکت کننده در این همایش می توان به مصطفی بهزاد فر استاد دانشگاه علم و صنعت تهران، محمود گلابچی چهره ماندگار جمهوری اسلامی در مهندسی راه و ساختمان، صاحب کرسی معماری در یونسکو، کوروش لطفی استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، عباس حاجی ابراهیمی استاد دانشگاه بین المللی چابهار و علی فرنام استاد دانشگاه هنر تهران اشاره کرد.

این همایش در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر برگزار شد.

منبع:ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار