شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
یونس شفیعی نیز به عنوان مجری برنامه و عضو انجمن "بلازه" در خصوص فعالیت های ادبی رهدار گفت: این حرکت در راستای خدمت به فرهنگ ملی و قومی شکل گرفت که انجمن ادبی فرهنگی بلازه بانی ی این کار فرهنگی است و بیشتر مدعوین و شاعران ...از او عضا این انجمن بود.

طی نشستی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور منتقدین ادبی آثار حسین حسین زاده رهدار مورد بررسی و معرفی قرار گرفت.

قاسم منصور آل‌کثیر

مجید کیوانی مدیرعامل شبکه تخصصی سمن های میراث فرهنگی و گردشگری استان در ابتدای این نشست گفت: خوشبختانه محیط ارشاد با حضور مدیر کل ارشاد استان تغییر کرده و ایشان از معرفی نویسندگان بومی به خوبی استقبال می کند.

مجید کیوانی با اشاره به اهداف سلسله برنامه های معرفی کتاب افزود: پشتیبانی از پروژه اهواز پایتخت کتاب، گسترش و تقویت کتاب خوانی|، حمایت از نویسندگان بومی و... از جمله اهداف ما در اجرای چنین برنامه هایی است.

کیوانی یادآور شد: امیدوارم هر کدام از ما به عنوان سفیر فرهنگی در خانواده هایمان کتاب های نویسندگان بومی را معرفی کنیم.



*زبان مادری همچون شیر مادر



یونس شفیعی نیز به عنوان مجری برنامه و عضو انجمن "بلازه" در خصوص فعالیت های ادبی رهدار گفت: این حرکت در راستای خدمت به فرهنگ ملی و قومی شکل گرفت که انجمن ادبی فرهنگی بلازه بانی ی این کار فرهنگی است و بیشتر مدعوین و شاعران ...از او عضا این انجمن بود.



شفیعی افزود: ارج گذاشتن به کارنامه آقای رهدار ارج گذاشتن به زبان و فرهنگ مادری است و زبان مادری همچون شیر مادر گردن همه ی گویش وران حق دارد .



*لالایی و گاگریوها



فاطمه احمدی (گردیه) شاهنامه خوان نیز در معرفی رهدار گفت: حسین حسین زاده مشهور به رهدار متولد 1336 در روستای سحرخیز رهدار حد فاصل بین مسجد سلیمان و شوشتر به دنیا آمد.

احمدی همچنین افزود: رهدار اولین بار اشعار مادرش را ثبت کرد. مادر راضی به ثبت اشعارش نبود و می گفت که شگون ندارد اما رهدار بخشی از دو بیتی های مادرش را در کتاب "می نویسم اندیکا" ذکر کرد.

وی یادآور شد: روح و جان رهدار از دوران کودکی با لالایی های مادری، دی بلال ها و گاگریوها عجین شده بود و همین خمیر مایه زیربنای کارش شد.

احمدی گفت: مجموعه شعر "کهنبنگ"، کتاب از بختیاری تا بختیاری، کتاب "بنه وار شاعران"، "می نیوسم اندیکه"، "دا لالا" و کتاب "لال بهیگ" کتاب های چاپ شده از رهدار است.

این شاهنامه خوان یادآور شد: رهدار علاوه بر بنیان گذاری جشنواره بنه وار، نخستین انجمن تخصصی شعر لری به نام انجمن شعر و ادب بلازه را راه اندازی کرد.



*رفتن به اعماق زمان و مکان



در این برنامه شخصیت های ادبی مختلفی حضور داشتند. حفیظ الله ممبینی از دیگر فعالان ادبی است که درباره آثار راهدار گفت: تصویرگرایی در آثار رهدار به خوبی به چشم می خورد و هر پدیده به صورت منطقی در در جای مناسب خود قرار گرفته است.

ممبینی یادآور شد: اسطوره ها و افسانه ها را می توان در لا به لای برگ های آثار رهدار دید. او زبان شناسی، مردم شناسی، اسطوره شناسی و علوم تطبیقی را تا کنون از خود به جا گذاشته است.

وی گفت: فعالیت های رهدار یعنی رفتن به اعماق زمان و مکان و برون کشاندن واژه از تاریکی و خاموشی که در ادوار بسیار گذشته به مرور گذر کردند و رهدار آنها را به خوبی ثبت کرد.



اسدالله اسدی نیز از دیگر پژوهشگران و شاعرانی است که درباره زبان زادبوم آثار رهدار گفت: رهدار تا کنون کارنامه درخشانی داشته است و زبان زادبوم خود را به خوبی می شناسد و به آن نقش می دهد.

اسدی افزود: رهدار در بکار گیری واژگان لری در اشعار فارسی تبحر ویژه ای دارد. بسیاری سعی در نوشتن اشعار فارسی – لری کردند اما نتوانستند همچون رهدار به صورت تخصصی از این فن استفاده کنند.

وی توضیح داد: رهدار با توجه به ساختار و فرم شعر، بین زبان فارسی و گویش بختیاری گره میزند و همچون پلی میان فرهنگ ها ایجاد می کند به همین دلیل این شیوه رهدار را با دیگر شعرا متمایز می کند.



*تقویت هویت قومی



در بخش دیگری از این برنامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانی را ایراد کرد و گفت: متاسفانه از ادبیان بومی با نگاه هایی که می تواند استنتاجات امروزی داشته باشد کمتر بهره بردیم.

همایون قنواتی افزود: باید دقت کرد که از این ادبیات و غنای فرهنگی چقدر می تواند نسبت به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کند؟ آیا این قدرت را دارد؟ اگر دارد از چه طریقی باید اعمال شود؟

قنواتی یادآور شد: جامعه فرهیخته تر و مسلماً آسیب ها و تهاجم های فرهنگی کمتری به آن وارد می شود.

وی افزود: باید به هویت قومی خودمان در راستای تقویت و ارتقاء همبستگی ملی گام برداریم. نمی شود خود را جدای از جامعه بدانیم و همبستگی مان را از دست بدهیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قدرت فرهنگ ایرانی گفت: احساس می کنم ادبیات و فرهنگمان قدرت این را دارد تا جایگاه ایران را در منطقه و جهان تقویت کند.



*پیامی از دیاری دیگر



ثریا زندیار نیز از فعالان رسانه اهواز در این برنامه پیامی از کوروش اسدپور از فعالان ادبی را قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آورده شده: هر کدام از آثار رهدار قابل تامل بوده و سبکی نوین در ادبیات فولکلور را رقم زده است.

در ادامه پیام آمده: عدم تبعیت از سبک های دیگران و تکراری، بیان دردها و فراق های قومی، اشاره به فرهنگ مانای ایل و... از جمله نقاط قوت آثار رهدار است. آثار رهدار فراتر از مرزهای طلائی کشور پای نهاده و تا فراسوی کردستان عراق پیش رفته است. رهدار در تفکیک زبان و گویش مردمان آن دیار و ریشه یابی در قوم بزرگ لر فعالیت های بسزایی انجام داده که در رنسانس این روزگاران تنها از عهده هنرمند مردمی و متواضع تنها از عهده رهدار برامده است.



به گزارش همشهری، قرار است این سلسله نشست های ادبی هر یک شنبه راس ساعت 18 در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار