اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
دکتر اسماعیل خالقی:
از این رو از شهرداری میخواهم در انتخاب گونه های گیاهی پارامترهای مختلف را بسنجد و باید کاربری در فضای سبز تعریف شده باشد و اینکه بدانیم چه گیاهی را برای چه فضایی مد نظر داریم و اینکه می خواهیم گیاه را کجا بکاریم.
دکتر اسماعیل خالقی مدیر امور عمومی و عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگوی اختصاصی با شوشان گفت: کانوکارپوس یک گیاه غیر بومی و وارداتی به اهواز و خوزستان می باشد و با توجه به رشد خوبی که داشته 80 درصد فضای سبز را به خود اختصاص داده که کشت غالب شهر می باشد و علاوه بر اینکه رشد خوبی دارد به شهر زیبایی و سرسبزی خوبی داده است و خیلی سریع فضای سبز اهواز را تغییر داده است.

وی ادامه داد: اینکه گفته می شود این گیاه بعد از بارندگی ها و یا حین بارندگی عامل تنگی نفس می شود و یا بهتر بگویم آلوده کننده محیط زیست است تاکنون سند علمی معتبری ندارد و قطعا باید تحقیقات لازم برای این مهم به عمل آید و به اینجا برسیم که آیا برگ و یا گرده این گیاه آلرژی زا است یا خیر و من با صراحت آلودگی بعد از بارندگی توسط این گیاه را رد می کنم و توصیه می شود که علوم پزشکی و محیط زیست حتما در رابطه با آلرژی زا بودن برگ و گرده این گیاه تحقیقات داشته باشند و سوالات مردم را بر اساس تحقیقات علمی پاسخ بدهند.

این دکترای رشته باغبانی بیان داشت: نکته قابل توجه در رابطه با کانوکارپوس این می باشد که این گیاه تراکم برگ بالایی دارد و بسیار پرپشت است و قطعا با توجه به رشد خوبی که در منطقه دارد می تواند یک مامن و مکان جذب آلودگی باشد تا آلوده کننده و اگر ریزگردها بیایند بیشترین جذب را این درختان با پربرگی که دارند خواهند داشت، اما برخی اوقات دیده ایم که کارگران وقتی قصد هرس فضای سبز و کانوکارپوس را دارند بدن آنها شروع به خارش می کند و کهیر می زنند و فکر می کنم آلودگی هایی که این گیاه به خود می گیرد بیشتر باعث آلودگی هنگام بارندگی می شوند تا اینکه خود این گیاه عامل آلودگی باشد.

مدیر امور عمومی دانشگاه شهید چمران اضافه کرد: پیشنهاد من به شهرداری این است که حتما انواع مختلف گونه های گیاهی را در فضای سبز داشته باشند، زیرا در صورت بروز یک آفت بخش عظیمی از فضای سبز خود را از دست خواهیم داد، متاسفانه در حال حاضر نشان برخی بیماری ها در گیاه دیده شده است و یک نوع قارچی به نام فیتوپلاسما در این گیاه وجود دارد و یک مورد مشکوک هم به نام ناترسیاه هم احتمال می دهیم که می تواند کانوکارپوس را از بین ببرد.

عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بدون شک وقتی تمام فضای سبز اهواز به یک گونه گیاهی نگاه کند اگر یک روزی آفت بوجود آید و یا سرمای شدیدی شود احتمال از بین رفتن این گیاه وجود دارد و باید در نوع کشت تجدید نظر شود، زیرا ما میتوانیم از گیاهان بومی این شهر مثل برهان گلی، فلوس، بهیمه، بهشتی، کنار، نخل، تیبیتیا و 80 گونه دیگر استفاده کنیم و این ایراد است که تنها از یک گونه گیاهی استفاده کنیم.

خالقی گفت: متاسفانه چیدمان تعریف شده برای کاشت کانوکارپوس در اهواز اشتباه بوده است و سعی نکردیم کانوکارپوس را در کنار گیاهان بومی منطقه بکاریم، بلکه گیاهان بومی به گونه ای حذف شده اند و تنها دلیل این موضوع هم رشد خوب و بدون دردسر این گیاه می باشد که بدون در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی این مهم صورت گرفت و اکنون فضای سبز اهواز درگیر این گیاه شده است.

وی اضافه کرد: از این رو از شهرداری میخواهم در انتخاب گونه های گیاهی پارامترهای مختلف را بسنجد و باید کاربری در فضای سبز تعریف شده باشد و اینکه بدانیم چه گیاهی را برای چه فضایی مد نظر داریم و اینکه می خواهیم گیاه را کجا بکاریم و بر اساس آن آیتم ها را در انتخاب گونه گیاهی مد نظر قرار دهیم و اینکه بدانیم گیاه را می خواهیم در بلوار بکاریم، در پارک، در حاشیه شهر و ... چون به لحاظ منظر شهری، ریشه، بو، رفلکس و نورآفتاب و ... همگی موارد باید دیده شود.

این دکترای رشته باغبانی گفت: اینکه با توجه به شرایط کنونی باید گیاهی کاشته شود که هم آب کمتری بخواهد و هم هزینه های نگهداری کمتری دارد بسیار مهم است، اما باید از داشته هایمان هم استفاده کنیم و نسبت به داشته هایمان فعالیت کنیم و فکر می کنم با توجه به شوری آب و کمی آب و مقاوم بودن این گیاه به این دو مسئله کاشته شده است، در غیر این صورت حتی این گیاه شبکه های آب و فاضلاب شهری را نابود کرده اند و توصیه می کنیم که کاربری استفاده از گونه گیاهی باید تعریف شود و براساس گونه های موجود باید فضای سبز را تعریف کنیم و بهتر آنکه بومی باشند، زیرا گونه های بومی به هیچ عنوان آلرژی زا نیستند.

خالقی در پایان گفت: گیاه کانوکارپوس گیاه بسیار مناسبی برای شهر اهواز است، اما متاسفانه زیرساخت های ما به خصوص شبکه های آب و فاضلاب را نابود کرده و اگر فضای سبز ما بر اساس چیدمان برنامه ریزی شده صورت گیرد قطعا فضای سبز ایده آلی خواهیم داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار