اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه: با توجه به نقش مهم تغذیه انحصاری با شیر مادر در سلامت مادر و کودک، می توان با ترکیبی از آموزش حضوری و آموزش تئوری در فضای مجازی درصد تغذیه انحصاری كودك با شیر مادر را افزایش داد

نتایج یک طرح تحقيقاتي كه در دانشكده بهداشت دانشگاه انجام شد، نشان داد که ترکیبی از آموزش حضوری و آموزش تئوری از طريق فضاي مجازي به مادران، می تواند درصد تغذیه انحصاری كودك با شیر مادر را افزایش دهد.

دکتر مرضیه عربان محقق اين طرح و عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور با اعلام این مطلب افزود: در پژوهش صورت گرفته که پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش بهداشت فرزانه فلاحیان بود، زنان باردار در هفته 34 لغایت 37 بارداری انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل بصورت تصادفی تقسیم بندی شدند.


وی ادامه داد: افراد گروه آزمون، دو جلسه مداخله آموزشی بر پایه تئوری خودکارآمدی را بصورت حضوری در سه ماهه سوم بارداری دریافت و پس از زایمان نیز هر دو هفته یک پیام آموزشی تا دو ماهگی پس از زایمان دریافت نمودند و در گروه کنترل فقط مراقبتهای روتین را به مادران داده شد.

عربان بیان کرد: نتایج تجزیه و تحلیلهای آماری نشان داد، درصد فراوانی تغذیه كودك با شیر مادر در مادران گروه آموزش دیده، 35 درصد بیشتر از گروه کنترل بود. بعبارت دیگر، مداخله تئوری محور تاثیر افزاینده ای در افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر دارد .

اين محقق در پایان بیان داشت: با توجه به نقش مهم تغذیه انحصاری با شیر مادر در سلامت مادر و کودک و هزینه اثربخشی بالای پژوهش های مرتبط با ارتقای شیر دهی، نتایج این طرح می تواند یافته مهمی برای سیاستگذاران امر در جهت رسیدن به اهداف سلامتی این دو قشر مهم جمعیتی باشد و همچنین در حیطه انفورماتیک پزشکی نیز می توان از یافته های این مطالعه در جهت راه اندازی شبکه سلامتی مادر و نوزاد بهره گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار