شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
مدیر پژوهش و فناوري شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب عنوان کرد:
پور قاسم با اشاره به اینکه بودجه مصوب سال 94 11 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است گفت: بودجه های مصوب حداقل بودجه های اختصاص یافته به بخش پژوهش است و افزایش مقدار جذب شده منع قانونی ندارد.

شوشان-مهدی ربیع: مدیر پژوهش و فناوري شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب گفت: افزایش تنها 1 درصد ضریب بازیافت در حدود 7میلیارد بشکه به ذخایر نفتی ما اضافه می کند که معادل 5 سال تولید نفت کشور است.

باقر پورقاسم در گفتگو با خبرنگار شوشان در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان در نمایشگاه بین المللی اهواز اظهار کرد: توسعه فناوری های ازیاد و برداشت توسط مراکز تحقیقاتی از جمله دانشگاه ها یکی از کارهای مهم و ارزشمند است که از بهمن ماه 93 قراردادهایی بین شرکت ملی نفت ایران و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بسته شده  است.

وی افزود: در این قراردادها به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مأموریت داده شد که طی یک قرارداد 10 ساله تا توسعه فناوری های ازیاد و برداشت را در کشور پایه گذاری کنند.

مدیر پژوهش و فناوري شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب تصریح کرد: با توجه به این که ضریب بازیافت میدان های ما در حدود 25 درصد است،افزایش تنها 1 درصد ضریب بازیافت در حدود 7میلیارد بشکه به ذخایر نفتی ما اضافه می کند که این معادل 5 سال تولید نفت کشور است.


ماراتن نفس گیر طرح های پژوهشی از تهران تا اهواز و خستگی مجریان طرح ها،آغاز 6طرح ازیاد و برداشت مخازن

پورقاسم اضافه کرد: برای اجرای این طرح مجموعه ای از فعالیت ها تدوین شده که شامل انعقاد قرارداد،تدوین فرآیندهای کاری،ارائه چالش های میدانی تا تهیه طرح پیشنهادی برای اجرای طرح بود، خوشبختانه بخش های اولیه کار انجام داده شده و الان در مرحله تصویب طرح پیشنهادی هستند که تا یک ماه آینده 6 طرح شروع به کار خواهند کرد.

وی با انتقاد از واگذاری اختیارات طرح های پژوهشی به مرکز و روند کند و طولانی تصویب آنها گفت: بخش زیادی از اختیارات فرآیند تصویب طرح های پژوهشی در نفت به مرکز سپرده شده است و این موجب کندی روند تصویب طرح ها و طولانی شدن آنها شده است که این مسأله موجب عدم رضایت و حستگی مجریان طرح های پژوهشی شده است.


جای خالی دانشگاه های استان در طرح ازیاد برداشت از مخازن نفتی، هیچ منعی برای مشارکت دیگر دانشگاه ها وجود ندارد

مدیر پژوهش و فناوري شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب ادامه داد: میدان اهواز به پژوهشگاه صنعت نفت،میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت،میدان منصوری دانشگاه شیراز،میدان کوپال دانشگاه صنعتی شریف،میدان کرند به دانشگاه آزاد اسلامی و میدان نفتی بی بی حکیمه به پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن سپرده شده است.

پورقاسم گفت: میدان های نفتی از طرف شرکت ملی نفت انتخاب و دانشگاه ها از طرف وزارت علوم انتخاب شدند اما با توجه به قراردادی که بسته شده هیچ منعی برای مشارکت دیگر دانشگاه ها وجود ندارد زیرا در متن قرارداد عنوان شده که دانشگاه های اصلی که برای مثال دانشگاه صنعت نفت می باشد می تواند از تمام دانشگاه های استان در روند اجرای طرح استفاده کند.

وی بیان کرد: ازسال 90 تا 85 به طور متوسط 24 درصد اعتبارات پژوهشی را جذب کردیم و چون این به عنوان یکی از چالش ها محسوب می شود براساس فرآیندهایی که تصویب کردیم و تسهیلی که در روند اجرای طرح ها به وجود آوردیم اکنون شاهد آن هستیم که بودجه های جذب شده برای بخش پژوهش و فنآوری نسبت به بودجه های مصوب افزایش پیدا کرده است.


رشد 200 درصدی جذب  اعتبارات پژوهشی،144 میلیارد تومان اعتبار طرح های پژوهشی در حال تصویب

مدیر پژوهش و فناوري شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب با بیان اینکه در  سال 91 15درصد بودجه های پژوهشی ،در سال 92 رقمی در حدود 9 درصد،در سال 93 در حدود 91 درصد اعتبارات پژوهشی جذب شد،یادآور شد:پیش بینی ما براساس اسناد تأیید شده برای جذب اعتبارات پژوهشی 94  در حدود 200 درصد است که تقریبا دو برابر بودجه های مصوب شده است

پور قاسم  با اشاره به اینکه بودجه مصوب سال 94 11 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است گفت: بودجه های مصوب حداقل بودجه های اختصاص یافته به بخش پژوهش است و افزایش مقدار جذب شده منع قانونی ندارد.

وی عنوان کرد: در سال جاری 20 طرح جاری داریم که یک طرح قرارداد آن بسته شده،12 طرح خاتمه یافته و 34 طرح هم در حال تصویب داریم که 22 طرح آن در حال تصویب است و اعتبار 22 طرح جاری تحقیقاتی 66 میلیارد تومان ،اعتبار طرح های منجر به عقد قرارداد 2 میلیارد و 700 میلیون تومان،خاتمه یافته 1 میلیارد و 700 میلیون تومان و اعتبار طرح های در حال تصویب 144 میلیارد تومان است.

مدیر پژوهش و فناوري شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در خصوص حل مشکل طرح های تحقیقاتی تصریح کرد: امیدواریم با تمهیداتی که در نظر گرفته شده بتوانیم این روند را تسهیل کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار