اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
علی عماد:
عماد تاکید کرد: دولت دکتر روحانی 5 میلیون بیکار را تحویل گرفت. به خاطر محدودیت منابع دولتی تنها راه اشتغال زایی و رفع بیکاری استفاده از توان بخش خصوصی واقعی و سرمایه گذاری خارجی و اطمینان و حمایت تمام و کمال از آن است.


سرمایه انسانی با فکر، ایده و خلاقیت می تواند مسیر توسعه را هموار کند. بی توجهی به سرمایه انسانی عامل اصلی عدم توسعه یا روند توسعه ای است که طی می کنیم و در این سال ها توجهی به آن نشده است. 

به گزارش خبرنگار شوشان علی عماد شامگاه پنج شنبه در دیدار با اساتید دانشگاه های خوزستان  گفت: سرمایه انسانی موتور محرکه توسعه و سرمایه گذاری و تکنولوژی است.  

وی افزود: سرمایه انسانی با فکر، ایده و خلاقیت می تواند مسیر توسعه را هموار کند. بی توجهی به سرمایه انسانی عامل اصلی عدم توسعه یا روند توسعه ای است که طی می کنیم و در این سال ها توجهی به آن نشده است. 

این فعال امور اجتماعی یادآور شد: در این سال ها نتوانستیم در حوزه تربیت مدیر و کادرسازی آنطور که کشورهای توسعه یافته کار کردند کار کنیم. در خیلی جاها از مدیران کم تجربه، غیر مرتبط و ناکارآمد استفاده شد و این یک اشکال بزرگ است. در حالیکه در برخی جاها هم برای انتخاب مدیر مشکل داشتیم. 

معاون سابق توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خوزستان گفت: یکی از دلایل عمده عدم توسعه خوزستان در بحث منابع انسانی است که در این سال ها توجهی به آن نشده است. 


مشکلاتی که در خوزستان داشتیم باعث شد نیروهای متخصص از استان مهاجرت کنند

علی عماد با اشاره به آثار مخرب جنگ اظهار کرد: جنگ باعث مهاجرت و فرار نخبگان شد و با سیاسی شدن شرایط بازسازی موجب گردید تا توجهی به خوزستان نشود. در آن مقطع درگیری زیادی با تهران بر سر آبادسازی خوزستان و گرفتن بودجه داشتیم و مدام احساس می کردیم که می خواهند به ما صدقه بدهند.

این فعال در ستاد بازسازی تاکید کرد: متاسفانه در آن شرایط نتوانستیم آن طور که باید و شاید به خوزستان رسیدگی و مشکل را مرتفع کنیم و دوره بازسازی را هم به دلایلی جمع کردند. خشک شدن تالاب ها، احداث بی رویه و غیرکارشناسی سدها، خشکسالی، تغییر شرایط آب و هوایی و برهم خوردن اکوسیستم طبیعی باعث شد خیلی از خوزستانی ها تمایلی به ماندن در استان نداشته باشند.

معاون سابق استاندار خوزستان در ادامه دیدار با اساتید دانشگاه عنوان کرد: از طرفی خیلی از امتیازاتی که باید برای خوزستان در نظر گرفته می شد کم لطفی شد و یا استان های دیگر مانع آن شدند. 

وی با اشاره به شروع دوره مدیریتی دکتر مقتدایی به عنوان استاندار خوزستان گفت: با تلاش و پافشاری توانستیم امتیازاتی را برای ماندگاری نیروها در استان و تغییر وضعیت موجود بگیریم. در این مسیر هم اساتید نقش مهم و اساسی داشتند. 

علی عماد تاکید کرد: اگر نتوانیم موانع علمی کشور را آن طور که نیاز است تقویت و از نیروهایمان حمایت مادی و معنوی کنیم نه تغییری رخ می دهد نه ارتقای علمی به وجود می آید. باید نیروی فکر را به مراکز صنعتی و تولیدی تزریق کنیم. 

وی یادآور شد: مجلس باید به این امر ورود کرده و نمایندگان باید با این مسئله آشنا شوند. چرا که باید توجه ویژه ای به آموزش و پرورش و دانشگاه ها کرد و این در عمل و نه در شعار اتفاق می افتد. اگر این شرایط تغییر پیدا نکند و نتوانیم نیروی انسانی را برای مدیریت تربیت کنیم به طور طبیعی  نمی شود مسیر توسعه را حتی با در اختیار داشتن منابع مالی و تکنولوژی طی کنیم. 

فرماندار سابق چند شهرستان مهم خوزستان در ادامه گفت: البته با آمدن دکتر مقتدایی و با تاکید بر کادرسازی، نیروهایی از بدنه کارشناسی سازمان ها انتخاب شدند و پس از طی کردن آموزش های نظری و عملی و آموزش های متعدد بخشی از آنها اکنون در سمت های دولتی منصوب شدند. 

عماد یادآور شد: این کادر سازی یک حرکت جدید بود تا مدیران سازمان ها به سمت آموزش و تربیت مدیر سوق داده شوند. عمده مهاجرت ها در اثر محرومیت و نداشتن درآمد است و انسان ها برای تأمین رفاه و درآمد خود مهاجرت می کنند. 

وی با اشاره به دغدغه های دولت و ملت در حوزه اشتغال افزود: در سال های پس از انقلاب، اشتغال یکی از مشکلات عمده کشور بود و یکی از مشکلاتی که به دولت دکتر روحانی منتقل شد بیکاری خیل عظیمی از جوانان و دانشگاهیان بود. 

عماد تاکید کرد: دولت دکتر روحانی 5 میلیون بیکار را تحویل گرفت. به خاطر محدودیت منابع دولتی تنها راه اشتغال زایی و رفع بیکاری استفاده از توان بخش خصوصی واقعی و سرمایه گذاری خارجی و اطمینان و حمایت تمام و کمال از آن است. 

وی یاد آور شد: سرمایه گذار خارجی باید احساس امنیت کند. چون نگاه سرمایه گذار خارجی به نحوه سرمایه گذاری داخلی است. بروکراسی سنگین اداری یک از موانع عمده سرمایه گذاری خارجی است و باید اصلاح شود. دولت باید به سمت سیاست گذاری، نظارت برود و دست از تصدی گری بردارد و تصدی گری و امور اجرایی را به بخش خصوصی بسپارد تا بخش خصوصی اطمینان خاطر پیدا کند.

ایشان با اشاره به عدم ثبات و تغییر سریع قوانین یکی از معضلات عمده سرمایه گذاری است گفت: این شرایط باعث می شود بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری نداشته باشد. در حالی که ثبات قوانین از مسائلی است که باعث شکل گیری توسعه می شود. 

عماد در پایان سخنان خود افزود: گرانی ناگهانی نرخ ارز باعث ورشکستگی و زندانی شدن بسیاری از کارفرمایان و کارآفرینانی شد که افراد آبرومندی هستند. اگر نتوانیم ورود سرمایه را به کشور تسهیل کنیم نمی توانیم اشتغالزایی بوجود بیاوریم. اگر شغلی ایجاد نشود مهاجرت پی درپی به وجود می آید. اگر نیروی متخصص و نخبه نداشته باشیم حتی با ورود تکنولوژی نمی توانیم کاری از پیش ببریم. تکنولوژی و سرمایه بدون وجود نیروی انسانی متخصص و زبده معنایی ندارد.

علی عماد در پایان به پرسش های تنی چند از اساتید دانشگاه پاسخ داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار