شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
روح الله پورطالب

کشتار شیعیان در نیجریه به طور قطع با پشتیبانی آل سعود رخ داده است که سالهاست به دنبال ترویج افکار ترویستی در منطقه و جهان است.
 
ماه ربیع الاول آغاز شد و همه شیعیان جهان در پی تبریک به مناسبت پایان ماه صفر و آغاز ربیع بودند، پرچم های سیاه از سردر حسینه ها پایین کشیده شد و پرچم سبز را بر سردر مساجد و حسینه ها برافراشته اند. اما سبزی پرچم های های نیجریه ساعتی طول نکشید و تبدیل به سرخی خون شهیدان شیعه این کشور شد و پرچم سیاه برفراز حسینه بقیه الله نمایان شد.
نیجریه کشوری در غرب قاره آفریقا است که جمعیتی بالغ بر 174 میلیون نفر دارد، از این جمعیت به طور تقریبی حدود 10 میلیون نفر شیعه هستند که این کشور را به عنوان پرجمعیت کشور شیعه نشین در قاره آفریقا می شناسند و به طور کلی بیشترین تفکرات شیعه در این کشور را تفکرات ایرانی شیعه می دانند که رهبری این شیعیان بر عهده شیخ ابراهیم زکزاکی معروف به نصرالله نیجریه است.

سه دوره تاریخی را می توان در گسترش شیعیان در نیجریه تاثیرگذار دانست:

دوره اول به سالهای  1994میلادی می رسد، در آن دوره،  جمعیت شیعیان نیجریه به بیش از500 نفر نمی رسید و دلیل آن آشنا نبودن مردم با این مذهب بود.

دوره دوم از سالهای بعد از 1994میلادی است. در این مقطع با شکل گیری جنبش اسلامی در نیجریه که برگرفته از جنبش «اخوان المسلمین» بود، گرایش برخی از اعضای این جنبش به مذهب تشیع باعث شد که اختلافاتی در آن صورت گیرد و برخی از راه یافتگان به تشیع از جنبش جدا شوند و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. این آغاز شناخت نسبت به تشیع و در نتیجه شکل گیری و گسترش آن در بین مسلمانان نیجریه است.

دوره سوم، که متأثر از امواج بیداری و انقلاب اسلامی مردم ایران است، از سال 1999 آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. در این مقطع، مذهب تشیع مورد اقبال بی نظیر مسلمانان و مردم نیجریه قرار گرفت و گسترش قابل توجهی یافته است. تا آنجا که تاکنون به رغم تبلیغات منفی و بد رفتاری های فرقه های ضدّ شیعی، بالغ بر 10 میلیون نفر در این کشور به این مذهب روی آورده اند.

دولت نیجریه سالهاست که به دنبال حذف پرجمعیت ترین گروه شیعه در قاره آفریقا است، بر همین منوال ارتش نیجریه که وابستگی شدیدی به گروه های تروریستی از جمله بوکوحرام دارد هر از چندگاهی شیعیان این کشور را مورد حمله قرار می دهد به طوری که چندی پیش هم در یک حمله انتحاری از طرف نیروهای تروریستی حدود 20 مسلمان شیعه را در شهر کانو در نزدیکی زاریا کشته بودند.

کشته شدن بیش از 300 شیعه در روز اول ربیع الاول در نیجریه این کشور را به صدر اخبار جهانی کشاند و اما آنچه در نیجریه رخ داد چنین بود که ارتش نیجریه با حمله بیرحمانه به خانه رهبر شیعیان نیجریه در حسینیه «بقیه الله» در شهر زاریای این کشور ربیع الاولی خون بار نصیب شیعیان کرد.

حملات نیروهای ارتش نیجریه که همدستان نیروهای تروریستی در این کشور هستند این بار فراتر از گذشته بود به طوری که شاهدان عینی اعلام کرده اند تعداد زیادی از نیروهای نظامی با سلاح گرم و تانک های ذرهی به سه نقطه از شهر زاریا در ایالت کادونا حمله ور شدند و خانه ابراهیم زکزاکی ، حسینه بقیه الله و مرکز دارالرحمه را مورد هجوم قرار دادند.

نکته جالب این حملات ارتش نیجریه به شیعیان این است که رهبر شیعیان را متهم به تهییج و تحریک مردم کرده و مدعی شده بودند که گروهی شیعه به کاروان حامل فرمانده ارتش این کشور حمله ور شده اند، ولی این ادعای بی اساس ارتش نیجریه از طرف جنبش اسلامی نیجریه رد شد و شیخ زکزاکی نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: هنگامی که افراد ما مسلح نیستند چگونه می‌توانند به کاروان ارتش حمله کنند و اینکه چرا هیچ آسیبی به نیروهای ارتش وارد نیامده و آن‌ها به مسیر خود ادامه داده‌اند.
در حال حاضر پس از حملات ارتش نیجریه به محل سکونت شیخ زکزاکی در اخباری که منتشر شده است چنین است که شیخ ابراهیم زکزاکی در خانه تخریب‌شده‌اش، توسط سربازان بازداشت شد. او در اتاقی بود که از آتش ناشی از انفجار نارنجک‌ها در امان مانده بود، شیخ زکزاکی به دلیل جراحات ناشی از برخورد 4 گلوله در جریان تیراندازی نیروهای ارتش به سمت خانه وی، قادر به ترک محل نبوده است.

با این اوصاف آنچه که در نیجریه این روزها رخ داده است را می توان چنین مطرح نمود که چرا این حملات در این برهه زمانی صورت پذیرفته اند.

در همین زمینه ذکر چند نکته پیرامون تحولاتی که در نیجریه و منطقه رخ داده است خالی از لطف نیست که با عنوان سخن پایانی بتوانیم به آنها اشاره کنیم.

اولین نکته این که یکی از دلایل حملات اخیر را می توان انتقادات شیخ الزکزاکی به حکومت این کشور به دلیل فساد سیاسی و رابطه با رژیم صهیونیستی و آل سعود و مبادله اطلاعات بین دستگاه های این کشورها و دولت نیجریه دانست.

نکته دوم در همین رابطه که باید به آن توجه داشت این است که گروهای تروریستی که در منطقه در حال جولان هستند همگی از طرف عربستان پشتیبانی مالی می شوند و این روزها که عربستان در حال نبرد با شیعیان یمن است و شکست های پی در پی نیروهای آل سعود در یمن باعث شده است که دستورات آل سعود به نیروهای تروریستی مبنی بر آن است که به طور گسترده به شیعان کشورهای مختلف هجوم آورند.

نکته سوم این است که همزمان با کشتار شیعیان در نیجریه کشتار شیعیان در پاکستان نیز رخ داده است که این روند در حملات تروریستی در منطقه شیعه نشین پاراچنار 25 کشته و 75 نفر زخمی شده اند. این روند کشتار شیعان در دو کشوری که شیعیان بسیاری نسبت به کشورهای جهان دارند، جای بسی تامل دارد که کشورهای غربی – عربی حامی تروریستها به دنبال حذف شیعیان هستند.

نکته چهارم از روند حملات تروریستی به نیجریه که به ذهن می رسد این است این روزها که روند انتفاضه سوم در فلسطین در حال وقوع است، تمام اذهان و رسانه ها به سوی نیجریه کشیده خواهد شد و رژیم های آل سعود و رژیم صهیونیستی در یمن و فلسطین به طور چشم گیری دست به کشتار مسلمانان بی گناهی می زنند که در سکوت رسانه های غربی به چشم می خورد.

نکته پنجم این است که عربستان سعودی به دنبال شیعه هراسی در منطقه در سال گذشته نامه ای از سفارت این کشور در نیجر به وزارت امور خارجه عربستان ارسال می شود که در آن نامه ادعا می شود ایران به دنبال گسترش شیعه در نیجر است و جامعه هدف خود را نیز جوانان و فقرا قرار داده است به همین جهت باید جلوی این روند گرفته شود، (لازم به ذکر است که نیجر و نیجریه دو کشور همسایه هستند و گسترش شیعیان در نیجر از شیعیان نیجریه است )پس با این اوصاف آنچه که در خصوص روند نقش عربستان در سرکوب شیعیان بیان شد تا حدودی می تواند صحت داشته باشد.

نکته ششم چنین است که موضوعی که در نیجریه در حال رخ دادن است، تلاش وهابی‌ها و سلفیون عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای جلوگیری از گسترش تشیع است. کشورهای جریان وهابی در حال حاضر ثمره سال‌ها تبلیغ و آموزش رایگان دانشجویان نیجریایی را بر باد رفته می‌بینند و مطئمنا ابزارهای فشار بر دولت تازه تأسیس «محمدو بوهاری» که قصد مبارزه با بوکوحرام را دارد را نیز در دست دارند.

نکته هفتم این بحث را چنین مطرح می کنیم که این حوادثی که در نیجریه و پاکستان همزمان رخ داد و منجر به کشته شدن شیعیان مظلوم در این کشورها شد نشان از پیروزی های پی دی پی مقاومت اسلامی در مناطق تحت نفوذ تکفیری ها در عراق و سوریه موجب شده است که نیروهای تکفیری که حمایت مالی از آمریکا و عربستان می شوند دست به عملیات تروریستی در مناطق دیگر می شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار