شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۴۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵
اجرای طرح ساماندهی دستفروشان از نیمه دی ماه؛
برنامه ما این است که میان مجموعه مردمی که دستفروشی شغل اصلیشان است و کسانی که با زورگویی به این جماعت، در واگذاری چند متر زمین جلوی مغازه ها و یا در معابر عمومی اقدام می کنند، تفکیک ایجاد کنیم
 استاندار خوزستان با اشاره به اجرای طرح ساماندهی دستفروشان از نیمه دی ماه، گفت: در فاز اول طرح ساماندهی دستفروشان، متخلفان و باج گیران شناسایی خواهند شد؛ تا آن زمان دستفروشان می توانند به فعالیت و عرضه کالای خود ادامه دهند.

عبدالحسن مقتدایی در جلسه ساماندهی دستفروشان اظهار کرد: از حدود 14 ماه پیش قرار بر این بود که جهت ساماندهی دستفروشان اهواز برنامه ریزی شود و در عین حال نیز قرار بود که کار ساماندهی دستفروشان، مقطعی و موقتی نباشد. به همین دلیل طرحی تهیه شد تا همه ابعاد این ساماندهی با تفکیک کسانی که به بخش اقتصاد رسمی بازار تعرض می کنند و کسانی که به عنوان یک شغل اصلی حداقلی و یا به عنوان شغل دوم در این مکان ها کالا عرضه می کنند، کارشناسی شود.

وی افزود: در این راستا طرحی جامع تهیه شد تا به واسطه آن، تعرضی میان مباحث منطقی و نیازهای اساسی و آنچه که سوءاستفاده محسوب می شود، اتفاق نیفتد.

مقتدایی ادامه داد: در بحث ساماندهی دستفروشان اهواز، با یک مجموعه متخلف رو به رو هستیم که گردانده اصلی هستند و هیچ نفعی نه برای مردم و نه برای دستفروشان ندارند. اصرار ما بر این است که جماعت عظیمی که دست فروشی و عرضه کالا، شغل اصلی آنان است را از سوءاستفاده کنندگان تفکیک کنیم چرا که این سوءاستفاده کنندگان، لابه لای عرضه کالاهای مصرفی مردم، یک سری تخلفات نیز انجام می دهند که ما در این طرح مشخص کردیم که اگر تعلل از سوی دستگاه های اجرایی و گرداننده باشد، رسیدگی به آن را در دستور کار قرار دهیم.

استاندار خوزستان گفت: در مجموع، برنامه ما این است که میان مجموعه مردمی که دستفروشی شغل اصلیشان است و کسانی که با زورگویی به این جماعت، در واگذاری چند متر زمین جلوی مغازه ها و یا در معابر عمومی اقدام می کنند، تفکیک ایجاد کنیم چرا که این مساله به تعبیری، باج گیری محسوب می شود.

وی عنوان کرد: همچنین پدیده جدیدی تحت عنوان بازار سیار به وجود آمده و وانت بارهایی به قصد فروش اجناس، امنیت تردد مسیرها را بر هم ریخته اند و به نوعی از مکان هایی که مشتری بیشتری از آن گذر می کند، سوء استفاده می کنند. رسیدگی به این پدیده نیز در قالب طرحی تصویب شده و قرار است تمامی مسیرهای قانونی آن طی شود که در این راستا، هماهنگی لازم میان دستگاه های اجرایی که وظیفه و ماموریت ذاتیشان عمل به این مساله است انجام خواهد شد.

مقتدایی اضافه کرد: در این زمینه چنانچه مانعی نیز باشد، نیروی انتظامی و دستگاه های قضائی هم بدون شک باید وارد کار شوند ولی اصل کار بر عهده اجرائیات شهرداری است که همه ما باید به این مجموعه کمک کنیم. ضمن اینکه این طرح، جامع است و تمامی شهرهای استان که با پدیده دستفروشی مواجه هستند شامل این طرح خواهند شد. در خصوص اجرای طرح نیز از آنجا که هم بحث انتقال دستفروشان مطرح است و هم بحث استقرار در فضای باز و مسقف؛ یک طرح موقت نیز مدنظر قرار گرفته شده است.

وی بیان کرد: فعلا با دستفروشان کاری نداریم چرا که آنها نیز باید ارتزاق کنند؛ ما این مساله را پذیرفته ایم و تنها باید آنها را هدایت کنیم، ولی متخلفان که گرداننده این مجموعه هستند، بدون شک شناسایی خواهند شد. همچنین هر تعللی که دستگاه های اجرایی در این راستا داشته اند، بازنگری می شود.

استاندار خوزستان در پایان تاکید کرد: تلاش می شود اجرای طرح کوتاه مدت ساماندهی دستفروشان در نیمه دی ماه انجام شود؛ این طرح، بخشی از طرح بلندمدت و اساسی ساماندهی دستفروشان خواهد بود.


لزوم تشکیل کلانتری ویژه اجرائیات شهرداری

به گزارش ایسنا؛ در ادامه این جلسه مهرداد نیکو، معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز در خصوص طرح اساسی ساماندهی دستفروشان که پس از طرح موقت، اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: از آنجا که اهواز با پدیده رواج دستفروشی مواجه است و به منظور ساماندهی این مساله، دو فاز برای این طرح قائل شده ایم که فاز اول، برخورد با دستفروشان متخلف و همچنین افرادی است که در وظایف خود تعلل می کنند و موجب گسترش این پدیده شده اند.

وی با بیان اینکه فاز اول طرح به سرعت و به صورت ضربتی در هفته های آینده اجرا خواهد شد، افزود: در این راستا یک کار میان مدت و بلند مدت را نیز باید انجام دهیم. طرحی با مشارکت دستگاه های اجرایی و انتظامی تهیه شده است که شامل چهار محور اصلی است.

معاون اقتصادی استانداری خوزستان در این خصوص ادامه داد: محور نخست این طرح به مکان یابی مناطقی می پردازد که افراد دستفروش شهر اهواز به آن مکان ها انتقال خواهند یافت که این مکان ها می تواند به شکل روز بازار و یا بازارچه های ثابت باشد که در حال حاضر روی این گزینه ها در حال کار و بررسی هستیم.

نیکو عنوان کرد: جهت تحقق این امر طبیعتا لازم است که با دستگاه های اجرایی و ذیربط از جمله مسکن و شهرسازی هماهنگی های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به شکل گیری یگان ویژه شهرداری تصریح کرد: کلانتری ویژه اجرائیات شهرداری باید به عنوان بازو و کمک به اجرائیات شهرداری شکل گرفته که صیانت از اماکنی که دستفروشان در آنجا ساماندهی می شوند را بر عهده گیرد.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان عنوان کرد: نکته دیگری که باید آن را مدنظر قرار داد بحث فرهنگ سازی است؛ طبیعتا نفع بلندمدت افرادی که به صورت دستفروش مشغول به فعالیت هستند، انتقال به مکان های ساماندهی شده خواهد بود که در نتیجه آن، هم بازارشان حفظ می شود و هم می توانند به فعالیت و کسب و کارشان بپردازند و از طرفی نیز قادر خواهند بود در چارچوبی امن کار خود را انجام دهند و مزاحمتی هم برای مردم شهر اهواز و کسبه ایجاد نکنند.
منبع: ایسنا
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
comment
0
0
comment آقا در جا نمايي براي اجراي طرح به فكر تردد مردمي كه وضعيت درآمدي بالايي ندارند و از طريق خريد از اين دست فروشان كه قيمت فروششان از مغازه داران به دلايل مختلف پايين ترهستند باشيد. با اين بيكاري كه بين خانواده ها هست و وضعيت معيشتي مردم اسف انگيز است . همچنين تردد خود دست فروشان و تامين اجناس باشيد .
comment
نويد قائدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
comment
0
0
comment جناب مقتدايي عزيز
نكات قابل توجه :
1-شهرداري در برخورد با دستفروشان قصور زيادي داشت و اين آزادي عمل باعث گرديد پديده دستفروشي نهادينه گردد.
2-دورن مجموعه شهرداري هستند كساني كه همكاري لازم را با دستفروشان دارند.
3-برنامه ريزي جهت ساماندهي دست فروشان ضعيف و بدون تدبير است.
4هماهنگي لازم بين دستگاهها جهت برخورد لازم وجود ندارد.
comment
فرحان
|
United States
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
comment
0
0
comment اصلا شماها مسولين فقط به فكرخودتان هستيد وبه فكر مردم بي حقوق اهواز نيستيد حقوقهاي ميليوني ميگیرید ووانان که بیکارند ومجبورند دستفروشی با سود کمتر انجام بدهند ونان شب زن وبچشون تهییه کنند را نمیزارید کار کنند اصلا به مردم کار بدید بجای انکه غیر بومی ها را در تمام شرکتهای خوزستان استخدام کنید با اشنا بازی و پارتی بازی شهرستانیهای دیگر ایران که خودم شاهد ان بودم !!!به ما کار بدید
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار