شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳
معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت خبر داد:
مقدم اضافه کرد: نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه از خیلی از این فرصت ها باعث ارتقاء توان ما شد و یک اعتماد به نفس را در ما به وجود آورد در حالی که اگر این شرایط تحریم فقط یک هفته به کشورهای خلیج فارس تحمیل می شد حتی یک هفته هم دوام نمی آوردند.

شوشان: مهدی ربیع- معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: تحریم همانطور که منافعی داشت و زخم هایی بر پیکره صنعت نفت درست مثل یک جنگ وارد کرد اما از جنگ تحریم فاتح و پیروز بیرون آمدیم.

به گزارش خبرنگار شوشان محمدرضا مقدم ظهر امروز در سمینار نقش  صنعت نفت در اقتصاد مقاومتی در سالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی اهواز اظهار کرد: اعتماد به نفس بزرگترین دستاورد برای ملت ایران بود که می تواند در شرایط اقتصادی و سیاسی سخت روی پای خودش بایستد و کشور توان اداره خود را دارد.

وی افزود: تحریم همانطور که منافعی داشت و فرصت هایی به وجود آورد، زخم هایی بر پیکره صنعت نفت وارد کرد اما از جنگ تحریم فاتح و پیروز بیرون آمدیم و این یکی از مقاطع مهم تاریخی کشور است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت تصریح کرد: در زمان تحریم ها و حتی در اوج آن حتی یک روز مشکل تأمین انرژی نداشتیم و دچار مشکل صادرات نشدیم و  بعد از این همه تحریم ها دشمنان ما راه به جایی نبردند و نتوانستند ما را فلج کنند

مقدم اضافه کرد: نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه از خیلی از این فرصت ها باعث ارتقاء توان ما شد و یک اعتماد به نفس را در ما به وجود آورد در حالی که اگر این شرایط تحریم فقط یک هفته به کشورهای خلیج فارس تحمیل می شد حتی یک هفته هم دوام نمی آوردند.

وی عنوان کرد: از نظر فناوری واقعا تحت فشار قرار گرفتیم و هنوز هم تحت فشار هستیم و بخشی از منابع مالی ما گیر کرده و هنوز آزاد نشده و این ها مسائلی است که شرایط دشواری را به وجود می آورد ولی باید واقع بین باشیم و طوری حرکت کنیم تا بتوانیم کارهایمان را عملیاتی کنیم.

نگاه مصرف کنندگی صِرف به نگاه بومی سازی تغییر کرده است

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: نگاه مصرف کنندگی صرف تغییر کرده و به نگاه بومی سازی و تکیه بر توان داخلی تبدیل شده که اتفاق مهمی است و فرآیند ساخت که  به بلوغ ساخت و بلوغ فنآوری مربوط است وارد صنعت نفت شده است.

مقدم ادامه داد: این اتفاق خیلی بزرگی است در صنعت نفت که زمانی فقط یک کشور مصرف کننده بودیم و تنها مشخصات محصول و کشور سازنده آن را می شناختیم و اکنون این کالا را خودمان می سازیم که این جای افتخار و غرور است.

وی تصریح کرد: در زمینه محصول به فرآیند ساخت و سازنده کالا در صنعت نفت توجه و فرآیندساخت به بلوغ فناوری، بلوغ ساخت و بلوغ  تجاری سازی به شکل یک چارچوب نظام کلاسیک وارد صنعت نفت شده و این همان اتفاق مهمی است که پشتوانه ادامه راه صنعت نفت است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت بیان کرد: فقط به خرید محصول توجه نکنیم بلکه به نحوه ساخت و سازنده آن توجه کنیم ضمن این که تمام مباحث مربوط به بومی سازی کالاهای راهبردی نفت کاملا برنامه ریزی شده و در حال عملیاتی شدن است.

توجه به رویکرد صادراتی ضروری است

مقدم گفت: باید از فرصت ساخت داخل استفاده کنیم و رویکرد ما باید صادراتی محور باشد و در سندی که وزیر نفت ابلاغ کردند این مسئله پیش بینی شده که تا سال 1400 باید صادراتی محور باشیم

وی  یادآور شد: در افق سند چشم انداز باید80 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت  از داخل تأمین شود و 15 درصد هم باید توان صادراتی داشته باشیم و سعی شده که واقع بینانه باشد.
وی ادامه داد: طی این 8 سال باید یه این نقطه برسیم و در بخش عرضه و تقاضا کارهای زیادی انجام شده  و در بخش تقاضا که بخش بسیار مهمی است تحریم شرایطی را به وجود آورد که مشکلاتی را برای ما درست کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت اظهار کرد: اکنون به بومی سازی 2 میلیون و 400 هزار قطعه نیاز داریم و این فضا را برای ما بسیار تنگ کرد در حالی که  17هزار تولید کننده داخلی و خارجی داریم که صحنه بسیار مغشوشی است و به سیستم مدرنی برای ساماندهی نیاز دارد.

مقدم گفت: اولین قدمی که برای رفع این اغتشاش برداشتیم ساماندهی بود که به سمت یک سیستم یکپارچه کالا رفتیم که نزدیک به 8 سال روی این سیستم یکپارچه کالا کار شده و  واقعا یک سیستم مدرن است که  همه چیزرا به صورت آنلاین به هم وصل می کند و جهش بسیار خوبی در نظام تدارکات کالا به وجود می آورد.

وی بیان کرد: برنامه عملیاتی بسیار سختی برای آن اعمال شده است که  تا پایان بهمن ماه عملیاتی و با این کار همه چیز به صورت آنلاین رصد و شفاف و ابهامات برطرف می شود، علاوه بر این پس از راه اندازی این سیستم نگاه ما به کالا و تجهیزات سیستماتیک است و می توانیم فرآیند تأمین کالا را مدیریت کنیم. 

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با بیان اینکه باید به سمت استفاده از توان داخلی برویم و کالای خود را از تولید کننده داخلی تأمین کنیم گفت: برنامه ریزی باید به سمت تأمین تقاضا از داخل  برود و پتانسیل تأمین 70 درصد کالا و تجهیزات نفت از طریق توان داخلی وجود دارد اما پراکنده است. 

سازندگان تجهیزات صنعت نفت شناسایی و شناسنامه دار شوند 

مقدم ادامه داد: سازندگان تجهیزات صنعت نفت  باید شناسایی شود و گواهی تأیید بگیرند وشناسنامه دار شوند و تا شناسنامه دار نشوند کسی نمی تواند به  توانمندی های  آنها پی ببرد.

وی با اشاره به اینکه به همین خاطر این نقشه راه اساس قرارداد ما با سازندگان است گفت: 50 قرارداد به مرحله عملیاتی رسیده است ومشکلاتی برای پیش پرداخت ها وجود دارد که در حال حل شدن است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت عنوان کرد: کار شناسایی 6 گروه کالا تمام شده و 4 قلم هم مانده که آن هم تمام شده است و با شناسنامه دار شدن 10 قلم کالا توانمندی های ما برای تولید داخل بالا می رود ولی نیازمند این هستیم که عمق کار را افزایش دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار