اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۴۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
بررسی کارنامه ادبی فرهنگی امید حلالی در پنجمین هدف امید تازه
این ویژگی چند بُعدی در شخصیت امید حلالی جالب است که وی دارای شخصیتی حقیقی و حقوقی می باشد،شخصیت حقیقی او در جایگاه یک شاعر است که در اینجا او روح جامعه است و شخصیت حقوقی وی در جایگاه یک روزنامه نگار،فعال فرهنگی و فعال پرکار اجتماعی مشاهده می شود.
پنجمین سلسله همایش های فرهنگی و ادبی (هدف تازه) به بررسی و نقد کارنامه ی امید حلالی شاعر، پژوهشگر و روزنامه نگار خوزستان اختصاص یافت
در این نشست که با رویکرد تازه و با حضور جمعی از فعالان ادبی،رسانه ای و هنر استان صورت گرفت، آثار و فعالیت های ادبی،پژوهشی و رسانه ای امید حلالی از چند زاویه نقد و بررسی شد.
حفیظ الله ممبینی،حسین حسن زاده رهدار،اسدالله اسدی،حیات قلی فرخ منش،لهراسب زنگنه،فردین کوراوند،وحید کیانی،کریم خسروی راد،عبدالرحمان نیک سرشت،رضا کیانی،غلام رضا جعفری و پریماه مهدی پور از جمله شاعران و نویسندگانی بودند که در این نشست تخصصی درباره جنبه های شاعرانگی،پژوهشی،رسانه ای و فرهنگی امید حلالی نقد و سخنرانی کردند.

ریس شبکه تخصصی میراٍث:شخصیت حقیقی امید حلالی در جایگاه یک شاعر است
در بخش نخست برنامه رئیس شبکه ی تخصصی میراث خوزستان با اشاره به نقش و جایگاه اجتماعی و فرهنگی امید حلالی تصریح کرد:این ویژگی چند بُعدی در شخصیت امید حلالی جالب است که وی دارای شخصیتی حقیقی و حقوقی می باشد،شخصیت حقیقی او در جایگاه یک شاعر است که در اینجا او روح جامعه است و شخصیت حقوقی وی در جایگاه یک روزنامه نگار،فعال فرهنگی و فعال پرکار اجتماعی مشاهده می شود.





مجید کیوانی افزود:امید حلالی محصول و وامدار جامعه ی فرهنگی و ادبی است و رسالت او با توجه به ابزار فکری و تبلبغی که  در اختیار دارد حد واسط بین تولید اندیشه و مخاطب و انتقال پیام و دستاورد های فکری و فرهنگی یک نسل به نسل دیگر است و این رسالت اصلی و اهمیت اوست که اینجانب بعنوان یک فعال فرهنگی و در جایگاه حقوقی نهاد فرهنگی از او درخواست می کنم همچنان حلقه ی واصل جریان انتقال اندیشه و فرهنگ به جامعه می باشد.
وی تاکید کرد:هر چند وضعیت کنونی فعالیت فرهنگی و سرانه ی مطالعه میان شهروندان متاسفانه مناسب نیست ولی امشب با استقبال باشکوه علاقه مندان اندیشه و مطالعه از فراخوان همایش هدف تازه نگاه امید وارانه ای به تداوم فعالیت ها در این مسیر دوخته ایم.

دبیر همایش هدف تازه:امید حلالی را همچنان یک شاعر و روزنامه نگار با دغدغه های اجتماعی می دانیم



دبیرهمایش های هدف تازه سخنران بعدی این نشست با بیان اینکه اهداف اساسی سلسله همایش های هدف تازه ارج گذاری به مقام کسانی است که بیشتر عمر خود را صرف ارتقاء فرهنگ این مرز و بوم کرده اند یادآور شد تاریخ فرهنگ و ادبی ایران گواه است که خوزستان تاثیر گذارترین فعالان قلمی را به پهنه ی ادبیات ملی تقدیم کرد و شاعران جنوب موج های جریان سازی در ادبیات ایران خلق کرده اند. یونس شفیعی افزود: فرهنگ ایران آنقدر غنی و بارور بوده که به زیبایی چنین فرزندانی را درون خود پرورش و رشد داده است و در اینجا در وهله ی نخست ارج نهادن به فرهنگ غنی خوزستان و مهندسان فرهنگی و قلمی آن در اولویت است که تلاش می کنند ارزشهای انسانی را در آثار خود ارائه دهند بنابراین امشب در پنجمین نشست هدف تازه کارنامه ی امید حلالی شاعر،روزنامه نگار و پژوهشگر خوزستان مورد توجه و نقد و بررسی صاحب نظران این عرصه است.
وی ادامه داد: رویکرد این سلسله برنامه ها به گونه ای است که آثاری رونمایی شوند که مورد توجه منتقدان قرار گرفته اند بر این اساس مجموعه ی آثار امید حلالی شامل هشت عنوان کتاب می باشد که معرف دغدغه های بی شمار اوست.
بخشی از آثار که کتاب نخستین او بود شاعرانگی حلالی را نشان می دهد ولی در عین حال او یک روزنامه نگار با دغدغه های اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود.
یک ژورنالیست متخصص است که دغدغه های روشنفکرانه دارد بنابراین بخش زیادی از فعالیت های او صرف پژوهش های اجتماعی نیز شده است و محصول آن تلاش های فکری مجموعه مقالات وی درباره مسائل سیاسی و اجتماعی کشور در رسانه است. که در قالب کتاب هایی منتشر شده اند ولی ما امید حلالی را همچنان یک شاعر و روزنامه نگار می دانیم.

امید حلالی:تلاش کردم در فعالیتهای ادبی و رسانه ایی ام توازن ایجاد کنم


در ادامه برنامه امید حلالی با بیان تبریک حلول ماه ربیع الاول در سخنانی اظهار کرد:جای سپاس است که جمع حاضر فارق از سلایق و دیدگاه هایشان نسبت به خلق آثار قلمی تعهد دارند،اینجانب به اندازه ی سن و سال خودم یک عمر نوشته ام و امروز مشتاقم شنونده باشم، من نخست با ادبیات شروع کردم و با ادبیات و صفحه ادبی روزنامه نگاری را آغاز کردم و نمی دانم  در این مدت کدام کفه به  نفع کدام کفه پایین آمد که این را منتقدین باید بگویند خودم علاقه مند بودم توازن ایجاد کنم وی در ادامه گفت:  حدود سال 81 یکی از دوستان شاعر داریوش اسدی کیارس لطف کرد و نقدی بر شعرم نوشت و به من گفت: امید حواست باشد اگر کسی خواست روزی به تو مدال دهد، به طور یقین به خاطر شعر به تو مدال خواهد داد، در دوره ای که بیشتر کار ادبی کردم و مجلسی تر بودم، در محافل ادبی دوستان می گفتند در اهمیت شعر همین که مثلا اگر 10 محقق اجتماعی بگذاریم کنار هم یک شاعر نمی شوند این در ذهن من حک شد.
به اندازه ی شاعری مرتبه ی بالایی است پس از گذشت سال ها و نسل ها و تحول های مختلف که در شعر صاحبان قلم اتفاق افتاد احساس کردم بیانگری،موضوعات قالب را پس می زند یا می شود گفت به تعبیری تهعد اجتماعی که صرفا در شعر بپردازیم در نتیجه قالب شعر شکسته شد و مقاله نویسی برای من مهم شد و کار ادبی و فرهنگی من را مقاله نویسی در برگرفت و به نوعی در برج مراقبت جامعه تلاش کردم نسبت به تحولات پیرامونم موضع و یا واکنش داشته باشم در هر صورت اینگونه تقدیر کار قلم من رقم خورد.
مدیر مسئول روزنامه ی فرهنگ جنوب با اشاره به آثار منتشر شده اش  توضیح داد:بازخوانی عقل سرخ شیخ شهاب الدین سهروردی که توفیقی بود برایم و خودم هم واقعن متوجه شدم در چه حس و حالی این کار را نوشتم.
کتابی ساده و مختصر و لاغر، گویا آثار سهروردی هم بصورت جزوه مانند و لاغر اما پربار ارائه شده بود بهرحال آمد و رفت کتاب ده روز به طول انجامید، ویژگی کار را این می دانم که شاید کمتر قلم خوردگی دارد و به همین شکل کتاب ساختاری قصه های هزارو یک شب و کتاب مناظره و باد و مهرگان شامل مجموعه ی مقالات اینجانب است که همگام و گام به کام با وقایع سال 88 نوشته ام از نظر خودم سعی کردم آن واقعه پر هیجان را به شکل مستقل و سیاست و مردم سالاری را از منظر فرهنگ نقد کنم،در واقع اینجانب سیاست را به عنوان زیربنا می نگرم و اعتقاد به اصالت فرهنگ دارم و نقطه ی شروع را علوم انسانی می دانم و کتاب مناظره و باد مهرگان بر اساس همین باور من شکل گرفت، کتاب بعدی من با عنوان ایران و ضرورت غرب شناسی برای جهان میانه شدن، که از منظر اندیشه کردن به ساحت مشرق یا ساحت غرب است و اینکه ایران در کجای جهان است؟ از پیکره ی شرق است یا پیکره ی غرب؟ و اینکه جزو جهان میانه است؟ و پاسخ به آن تلاشی برای تعیین تکیلف ما در جهان کنونی است در محتوای این کتاب روابط خارجی ایران شرح و تحلیل داده شده است بخشی از کتاب نامه ای به اوباما است ، می توان گفت تقریبا این نخستین نامه ای است که یک نفر از افراد غیردولتی خطاب به یک رئیس جمهور نوشته شده است. پس از آن احمدی نژاد نیز دست به این کار زد معتقدم خود این نامه هنوز ظرفیت های خوانش و کاربردی دارد که به نوعی ظرفیت های تمدنی ما را بیان می کند امید حلالی درباره ی تازه ترین اثر منتشر شده اش کتاب بی تاریخی گری یا برخورد با تاخیر عنوان کرد: اعتراف می کنم من کسی هستم که به اثر خودم ظلم می کنم، شب و روزم با آنها گذشته ، مشلغه های فکری و کاری زیادی باعث شد که به آنها بی توجهی کنم، گاهی در فرصتی و خلوتی با خودم فکر می کنم که با خود چه کرده ام و اینکه برخی کارها هنوز به چاپ نرسیده کتاب بی تاریخی گری با برخورد با تاخیر، نظریه عمومی درباره ی ادبیات معاصر است که قریب دو دهه فکر و کنش ادبی اینجانب بود، حاصل دوره ای است که اینجانب عضو شورای فرهنگ عمومی خوزستان بودم. و حاصل تجربیات و فکر اینجانب در کلنجار رفتن با مسائل روز است مثلن ریشه شناسی واژه ی دبستان یا ادبستان که با کنکاش و جستجو فهمیدم این واژه ادبستان است که تبدیل به دبستان شده و این نوع فرو کاهیده شدن ناروایی است، ادب مفهومی در همه زمینه است و معتقد و مصر هستم که به جای دبستان بگوییم ادبستان به این خاطر که این یک موضوع بنیادین است غایت این است که پروسه ی آموزشی ما باید به ادب برسد و مرتبه ای است که اگر رعایت شود و به فهم و درک آن برسیم جامعه به کمال خواهد رسید.

کریم خسروی راد:او شاعری است با کاخ اندیشه


کریم خسروی راد شاعر و منتقد ادبی گفت: شخصیت یک شاعر آنقدر در خود نهفته دارد که با قلم فرسایی من و دیگران قابل عرض نیست ، انسانیت در دورن شاعر است، اینجانب به خاطر تلاش هایی که امید حلالی انجام داده قدرشناسی می کنم، سالها آشنایی من با او در انجمن هایی که حضور داشتیم، نبوغ خود را به حدی رساند که قابل تمجید است و من به خاطر این زحمات او سیاه قلمی نوشتم بر کتاب « تا متافیزیک » وی در ادامه درباره ی مختصات زبانی کتاب تا متافیزیک توضیح داد: مجموعه شعر تا متافیزیک در واقع یک نوع اندیشه انگاری ست، که می تواند با روش فرم و تجارب شعری با بکارگیری ضرب آهنگ و طراحی و حروف و کلمات، ادراکات والا را در پرانتز قرار دهد، امید حلالی شاعری است با کاخ اندیشه که تلاش دارد تا با به کارگیری واقعیت ها ، به درهم شکستن آنها و بازسازی آنها پرده از سنت هایی بردارد که در پشت فرایند ذاتی آنها نشانه های معناداری قرار دارند که می تواند با پدیده احساس چیزها و کسان و جهان مرتبط باشند، جهانی از بیداری ها و آمیختگی ها از جوهره ی شعری با فضایی رویایی و بی واسطه .
وی در ادامه با اشاره به قطعه شعر بوپیران از مجموعه تا متافیزیک گفت: در ابتدای این شعر زمینه هایی با زبان اعتراض می بینیم که با مضامین اجتماعی درگیر با مسائل سیاسی ست که در میان سازندگان اجتماع مسئولیت نویسنده از همه بیشتر است که می باید با تفکر ، اعمال، علایق و وظایف آنها را در دریای خاموش با بال های پهناور در آسمانی نامحدود کنترل کند، دیاری تحقق یافته از مشعل سوزان و سینه هایی جاودان از هزاران حقیقت نهفته ، او در این شعر نشان می دهد برای حضور در تاریخ جهان پیرامون خویش، موضوعات عظیم تاریخی را در خصوص انفعالات نشانه های صوری کلام، پا به پای بحران ها، به قصد انگیزش التزام با پدیده های اجتماعی از مظاهر پوشالی تمدن با رغبت و شیفتگی همراه با تصاویر به دور از هرگونه ابهام و پیچیدگی جسته و تفسیر می کند. این شاعر همچنین درباره قطعه شعر تیرگان و نخست وزیرکشی از همین دفتر تحلیل مفصلی ارایه کرد.
بانو پریماه مهدی پور شاعر عضو انجن بلازه سخنران بعدی این نشست بود که بصورت کامل به بیوگرافی و سوابق ادبی ، پژوهی، رسانه ای و فرهنگی امید حلالی اشاره کرد و مجموعه ی آثار قلمی منتشر شده و منتشر نشده وی را برای مخاطبان این برنامه تشریح کرد.

عبدالرحمن نیک سرشت:امید حلالی برای مهندسی شعر تلاش میکند


در بخش بعدی برنامه عبدالرحمان نیک سرشت شاعر و نویسنده ی مطبوعاتی درباره شاعرانگی امید حلالی بیان کرد: من در مورد امید حلالی همان نظر داریوش اسدی کیارس را دارم اما با یک تفاوت که در اینجا از مدال خبری نیست، اما اینکه امید حلالی کیست؟ تنها چیزی که می توانم در عصاره ی سخن بگویم این است که دیگران کاشتند، ما خوردیم ، حالا ما چه بکاریم، دیگران بخورند؟ زمانه ی ما اقتضا می کند که به سمت چه کاشتن برویم، امید حلالی تلاش می کند برای چه کاشتن و او مفهوم توسعه یافتگی را در شعر دنبال می کند، بیشتر عنصر شعر حلالی تغزلی است .
وی افزود: من در نقد شعر نهیل گفتم شعر امروز مانند شاعر دیروز نیست، شاعر امروز به دنبال زبان است همچنین در نقدی بر کتاب تا متافیزیک نوشتم امیدحلالی در این مجموعه شعر اصلاح هندسی ساختار شعر نو را دست زد در واقع شعر نو مهندسی شعر است من در اینجا به لحاظ معرفت شناسی به شعر حلالی نپرداختم بلکه از لحاظ مهندسی شعر معتقدم او کارهای ارزنده ای کرد این کار در زادبوم ما است که مغفول مانده است و من تلاش کرده ام شارع آثار ادبی و شعر امید حلالی باشم. 

رئیس انجمن قلم شهرزاد:او شاعری است به گواهی سطرهایی که سروده


رئیس انجمن قلم شهرزاد اهواز در نقدی با عنوان آنارشی گری یک ذهن محافظه کار با اشاره به دفتر شعر نهیل اظهار کرد: امید حلالی در شعر «قیلولهای که پزشک احمدی میبیند...» سطرها و شخصیتها و زمان و مکان را عامدانه به هم میریزد تا از گزارش شیوع رذایل جای خالی مانده پارهای فضایل را نشان دهد. چه حاجت است که بگویم: «امید حلالی شاعر است به گواهی سطرهایی که سروده و اعتراف قلمهای شریف و دقیقی که این سطرها را تایید کردهاند؟» و نیز چه برهانی قاطعتر از دلالتِ شعر وقتی واقعیت و رویا (این سفیران توامانِ تخیل و حقیقت) در ساحتی مشترک به هم سلام میدهند؟ حلالیِ نهیل تاریخِ خود وُ جغرافیای خود را دارد و در شعرش «روحِ تاریخ، از کالبدِ تقویم میزند بیرون». (در نقشه حلالی اهواز و یزد و پلدختر و زندان قصر و گرمابه فین و کارون و ارس... مختصاتی یکسان دارند وُ عزت ابراهیمنژاد، فرخییزدی، امیرکبیر، میرزارضای کرمانی، رضا بختیاریاصل و صمد بهرنگی تقدیری به سیاهی و تباهی یکدیگر.) چراکه معتقد است: «این روزها همه چیز از یک بینظمیِ عجیب پیروی میکند».

اسدالله اسدی:حلالی باب شعر گویشی را به محافل ادبی باز کرد


 اسدالله اسدی شاعر کتاب (با تکه های ماه ) (زمزمه های مادری ام) از خاطرات نخستین آشنایی و دیدار با امیدحلالی سخن گفت و یادآور شد: سال 1375 در دانشکده ی کشاورزی برنامه ی شب شعر دانشجویی باهمت آقای نادری برپا شد من به همراه هرمز علیپور و بهروز یاسیمی در این شب شعر حضور یافتیم در همان نشست نخست شب شعر با جوانی لاغر اندام و خوش اخلاق آشنا شدم که یک شعر محلی شوشتری خواند، آن موقع شعر محلی و گویشی را در محافل نمی پذیرفتند و در نتیجه جلسه متشنج شد که چرا او شعر محلی خوانده ، من خوشحال شدم که این جوان لاغر اندام که نامش امیدحلالی بود تابوشکنی کرد و شعر گویشی خواند چون این حرکت باعث شد از آن پس شعر گویشی به محافل شعری راه یابد. برای امید حلالی آرزوی موفقیت روز افزون دارم.

فرخمنش:شاعری خوش مرام که بگردن شعر خوزستان حق دارد


شاعر کتاب بوفت پلنگ سخنران بعدی این نشست بود که با تحلیل بر جریان های شعر مدرن ایران گفت: اگر فرایند شعر نو ایران را بصورت یک پروژه ی سازه ای منظر کنیم از نیما یوشیج تا مهدی اخوان ثالث ، سهراب سپهری ، احمدشاملو ، فروغ فرخ زاد تا منوچهر آتشی هر کدام بخشی از زیرسازی و پی ریزی بنای ساختمان شعر ایران را عملیاتی کرده اند . حیاتقلی فرخ منش افزود: ما به اشتباه انتظار داریم یک شاعر همانند روان شناس جامعه شناس ، اقتصاد دان و سیاستمدار باشد که این ریشه اش در استبداد زدگی شرقی است ما انتظار نداشته باشیم که شاعر همه ابعاد و المان ها را در خود دارا باشد، نکته مهم اینکه ما اگر شاعران را طایفه ی خاص بدانیم پس ابتدا باید ورود امید حلالی را به طایفه ی شاعران تبریک بگوییم، اینجا مکان نقد نیست بلکه محفل رونمایی است و این مجلس بخاطر تقدیر از تلاش ها و کارهایی است که انجام داد. شاعر مجموعه  شعر اسب بوی مشروطه می دهد در ادامه گفت: امید حلالی را شاعری خوش مرام و خوش فکر می دانم، او به گردن شعر خوزستان حق دارد، او همنشین شاعران روستا است حال آنکه از یک خانواده ی شهرنشین و تاجر محسوب می شود، او قائم به ذات است، فرخ منش تصریح کرد : دیدگاه هرکس در هر زمینه ای برای خودش قابل احترام است ولی از بُعد دیگر امید حلالی یک هنرمند شاعر است.


لهراسب زنگنه:حلالی روشنفکری اخلاق مدار


لهراسب زنگنه شاعر کتاب در پیاده رو در نقد آثار امید حلالی با اشاره به تاثیر روزنامه نگاری در رویش ادبیات مدرن و جامعه ی روشنفکری ابراز کرد: امید حلالی در زمره شاعران ، نویسندگان و روزنامه نگاران است که با قلم زدن در تمام حوزه های ادبی ، فرهنگی از سوی جریاناتی که کم دانش و بی مایه هستند به عنوان مردی برای تمام فصول معرفی می گردد که این اتهام کمال بی انصافی است آن هم نسبت به هنرمندی که برنامه کارش اخلاق مداری است در شرایطی که در محیط های ادبی و هنری سوء ظن ، تظاهر رفتاری و متشاعرانه بازاری گرم دارد. حلالی در جایی به من گفته بود ما به شاعر نیاز نداریم ما بیشتر از آن به امثال شاهرخ مسکوب نیازمندیم و این واقعیتی بود که در تاریخ ادبیات ما مطرح است. وی تاکید کرد: اخلاق مداری موئلفه ای است که مدنظر امید حلالی است او روشنفکری است که دوره ای را با شعر شروع کرد و سپس به روزنامه نگاری پرداخت حال که حلالی به اصل خویش بازگشت امیدوارم در کار رسانه ای شخصیتی مثل اسلاوی ژیژیک که مسائل ادبی و اجتماعی را با دید زیباشناسانه با نگرش جدید و دید اجتماعی جدید که کمتر دیده می شود مبتنی بر اخلاق مداری مدرن امروزه است پیگیری کند. وی افزود: از دیگر ویژگی های امید حلالی عرفان و اخلاق شخصی و احترام به سنت هاست ضمن اینکه مدرن فکر می کند ولی احترام می گذارد مسلماً کسی که خلوص و اخلاق شخصی و عرفان اخلاقی داشته باشد می تواند به بهبودی کار ادبیش کمک کند.

 غلام رضا جعفری :شاعری با سازه ایی از کلمه و جریده


در ادامه برنامه غلام رضا جعفری نویسنده و روزنامه نگار گفت: نزدیک دو دهه پیش در دفتر روزنامه ی روزان با امید حلالی آشنا شدم جوانی پرشور بود که با هم گفت و گفتیم و این نخستین دیدار ما بود انسانی که شناختم به جد سازه ایی از کلمه و جریده را بنیان نهاد و من شاهد این تلاش های او از روزان تا جریده فرهنگ جنوب و پایگاه خبری شوشان که نامش نماد دیرپایی منطقه ای پر از فراز و نشیب است بوده ام آنچه پیداست این ها محصول عرق ریزان روحی است .
وی ادامه داد: اما من چند امیدحلالی می شناسم یکی امروز شاعری با شعرهایش دفتر نهیل، جهان تا متافیزیک و روایات رنج دیرپای مردم در رنج مدرنیزم، امید شاعر در خلوت کلمه و خویش ، راوی این رنج است و سرشار از تراکم انبوه ، واژه ها را به جغرافیای کارگاهی گره زد، کار در جریده و سر و کله زدن با ارباب و اغیار، اما امیدهای حلالی دیگر هم یافت می شوند که قهرمان قصه ی ما نیستند ولی من امید حلالی شاعر را می پسندم او رفیق تازه بود برای بودنم .
حسین حسن زاده رهدار مدیر انجمن فرهنگی و ادبی بلازه در سخنانی با خوشامدگویی به علاقمندان فرهنگ و تبریک به امید حلالی با اشاره به قطعه شعر ما رضایی برگرفته از کتاب پرندگان بی وقت و آبی مختصر درباره فلسفه ی مارضایی جنوب توضیح داد: ملودی ما رضایی که بخشی از میراث فرهنگی اقوام شوشتر و دزفول است تا فرا استانی هم نفوذ و مقبولیت دارد به گونه ای که در موسیقی لری ممسنی شعر به لری و ملودی مارضایی شوشتر خوانش می شود. رهدار در پایان قطعه شعر مارضایی را خوانش کرد.

حفیظ الله ممبینی:استادامید حلالی انسانی شاعر محور با دیدگاه جهان وطنی



حفیظ اله ممبینی شاعر، پژوهشگر داستان نویس درباره ی جایگاه فرهنگی و ادبی امید حلالی خاطر نشان کرد : تبریک جانانه  به محضر امید حلالی عرض می کنم که در جان ما جا دارد، چه روز خوبی ، چه فرصت و زی قیمتی پرداختن با استاد امیدحلالی شاعر جوان ، ادیب، منتقد ادبی، پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران و جهان و روزنامه نگار آگاه و سخت کوش ما که یک شبه ره صدساله پیمود و با بارعظیم مسئولیت خانواده و رسانه گویا قصد ندارد در برخورد با پدیده ها از جزئی ترین تا تلخ ترین ها چشم پوشی کند و بی تفاوت از کنارش عبور کند.
ایشان راه گریز را مسدود و مصرانه در پی یافتن پاسخ هایی برای پرسش های درونی خویش است چرا که خوبتر شنید و دید و جستجو کرد و با کسب تجربه ی لازم قلم در دست گرفت ، استاد امید حلالی ، انسان والا، فروتن و با ایمانی است که در پی شناخت خود مرزهای دانش و بینش را با تحمل مصائب و رنج با پختگی و پشتکار تک تک پیمود و شرح زندگی و تراوشات ذهن او نشان از رنج و حرامان و آگاهی اوست من اضافه می کنم حاصل رنج و محرومیت دانایی است و ذات پاک و اندیشه ی بلند امید حلالی در کودکی، نوجوانی و جوانی با عبور از دالانهای تاریک تزکیه شده بنابراین نقد درباره ی شخصیتی اینچنین کار ساده ای نیست چرا که قدرت قلم و اندیشه ی او فضا ی بازی پیش روی منتقدان ایجاد کرده و به همان حد انرژی می طلبد که این انسان وارسته عمری را صرف تولید این آثار کرد باید دید استاد امید تا چه حد گام های شجاعانه ، نقدها و مقالات که حاصل آن هشت عنوان کتاب شعر ، تحلیل رویدادهای معاصر، جنگ، حماسه ، اسطوره ، جامعه ، عقاید و آیین ها، دین ، میراث فرهنگی و باستانی و غیر می باشد گرد و غبار و خاکستر قرون را از چهره روزگار می زداید، اشعاری بدون تحریف و بدون سلیقه ی فردی می سراید، او آگاه است که واقع هر قد مهم باشد در حافظه ی تاریخ اقوام و ملل ماندگار خواهد بود و اگر با شعر وصل شود جاودانه می شود بنابراین استاد امید حلالی در انتخاب سوژه و هدف و شعرش متعهد و جدی است ، او انسانی شاعر محور با دیدگاه جهان است، او انسانی شاعر محور با دیدگاه جهان وطنی است که زندگی را با هر نژاد و رنگی برای انسان ها می خواهد و این جهان بینی اوست، می توان حدس زد شاعر تا چه حدی سرشار از عواطف است چنانچه در شعر نام تمام آنها سروده است چه معنادار سروده شد شعر آیینی او که منبع الهام چنین شعرهایی اعتقادات مسلمانی ماست که با احترام به قدمگاه اولیا خدا حتی اگر درخت کنار باشد زائران بر آن پارچه سبز دخیل می زنند و همچنین قطعه شعر تخت قیصرکه بازسازی تاریخ ایران را ورق می زند، برای امید عزیز و همه ی شاعران که در این جمع به احترام استاد امیدحلالی گردهم آمدند آرزوی سلامتی و نیک بختی دارم، ما همه اعضای یک خانواده صمیمی هستیم اگر گاهی در تشویق ها و تعریف ها مبالغه می کنیم گرفتار احساسات شده ایم ما انسان ها وقتی می توانیم هوا خواه گل و گیاه باشیم پس انسان دیگر جایگاه خود را دارد.
وحید کیانی شاعر و مدیر انتشارات الیما بعنوان سخنران بعدی این نشست گفت: در این شامگاه فرح بخش و زیبای پاییزی در کنار جمع دوستان علاقمند ادبی قدرشناسی می کنم از تلاش های ادبی و فرهنگی شاعر و روزنامه نگار ارجمند امید حلالی، سالهاست که با فعالیت او در حوزه ی شعر و کار ژورنالیستی آشنا هستم و آخرین اثر ایشان با عنوان بی تاریخی گری یا با برخورد با تاخیر توسط انتشارات الیما با مدیریت اینجانب منتشر شده است و البته با قیچی سلیقه و ممیزی که به جان کتاب افتادند و اما آنچه مشاهده می شود محصول تلاش فکری امید حلالی است .
وی در ادامه افزود: به عنوان مدیر مسئول انتشارات الیما پیشنهادی را برای سلسله نشست های هدف تازه ارایه می دهم بدین صورت که برای تجلیل از بزرگان برای هر فصل ده نویسنده و شاعر یک کتاب چاپ کنیم تا بیوگرافی بزرگان و بخشی از آثار دوستان ارائه شود من آمادگی دارم و با افتخار و با هزینه ی انتشاراتی تحت مسئولیتم هر فصل یک کتاب از مجموعه کتاب های  هدف تازه را منتشر کنم و در اختیار علاقمندان قرار دهم.
رضا کیانی نویسنده و کارگردان و منتقد تئاتر دیگر مهمان این نشست بود که درباره ی شعر در فرهنگ ایران عنوان کرد اهمیت هستی شناسی ملت ما است به گونه ای که یک نویسنده ی غربی اذعان می کند از هر ده ایرانی نه نفر شاعر هستند این دغدغه است که با گذشت ایام و با رجوع به کتاب سیروس شمیسا نشان می دهد جریان شعر در کشور ما از پشتوانه ی غنی اندیشه ای برخوردار است ، با گذشت سال ها بن مایه های فکری شعر متاسفانه روز به روز کمتر شده است در این فضای پرتلاتم دوستان با نگاه عمیق تر و داشتن برنامه قدم در این عرصه پرشر و شور می گذارند دوست عزیزم جناب امید حلالی نزدیک 20 سال است از روزنامه ی روزان تا فرهنگ جنوب فعالیت کرده است و عشق او به قلم و پژوهش و مطبوعات و شعر زایدالوصف است. 
وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه ی رسانه دچار یک افت شده ایم متذکر شد : به جای مولد اندیشه بودن در رسانه فقط اشاعه دهنده مترجم و مبلغ هستیم و این مسئله در حوزه ی داستان، تئاتر و دیگر گرایش های فرهنگی و هنری و پژوهشی سرایت کرده است من بعنوان یک علاقمند عرصه ی فرهنگ مشتاق هستم کرسی نویسندگی در اختیار نویسندگان معتقد به تولید اندیشه باشد من دوست دارم بدون دغدغه مالی یک تز یا آنتی تز بدهیم و با نگاه آسیب شناسی به گذشته بنگریم و شهامت و جسارت بیان اندیشه و واقعیت ها را داشته باشیم.
وی افزود: در شعر امید حلالی دغدغه ی هویت است در هر جایگاهی هستیم نقد و نگاه کنش گر و اندیشه و جرات ابراز عقیده و آستانه صبر و تحمل بالا داشته باشیم، بده و بستان فکری داشته باشیم، باید بحث کتابت جدی شود فرهنگ کشور ما شفایی است برخی گفته ها در قالب شعارهایی گفته شد و رفت و ما برای نسل های دیگر کتابت و پردازش نکردیم .
وی تصریح کرد: خوزستان در حوزه ی ادبیات دفاع مقدس پتانسیل دارد بحث کتابت باید بطور جدی در سیاستگذاری ها لحاظ شود، و آثار نویسندگان گمنام به بایگانی ناخواسته دچار نشود.
بخش پایانی پنجمین نشست فرهنگی و ادبی هدف با شعر خوانی امید حلالی پایان یافت. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار