شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
پیشنهاد اولیه شورای شهر فروش اوراق مشارکت به مبلغ 200 میلیارد تومان بود که با طرح و بررسی این موضوع در صحن علنی، در نهایت شورای اسلامی شهر اهواز با فروش 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت موافقت کرد. در این مصوبه همچنین بر صرف اوراق فروخته شده منحصرا برای تجهیزات برقی و مکانیکی و ناوگان قطارشهری اهواز تاکید شده است.
 با تصویب شورای اسلامی شهر اهواز 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای پروژه مترو به فروش می رسد.

 به گزارش شوشان شورای اسلامی شهر اهواز دوشنبه در یکصد و هفدهمین جلسه علنی خود لایحه مجوز انتشار اوراق مشارکت خط یک قطار شهری اهواز را به تصویب رساند.

پیشنهاد اولیه شورای شهر فروش اوراق مشارکت به مبلغ 200 میلیارد تومان بود که با طرح و بررسی این موضوع در صحن علنی، در نهایت شورای اسلامی شهر اهواز با فروش 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت موافقت کرد. در این مصوبه همچنین بر صرف اوراق فروخته شده منحصرا برای تجهیزات برقی و مکانیکی و ناوگان قطارشهری اهواز تاکید شده است.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اهواز در این جلسه گفت: شهرداری اهواز تا کنون اعتباری از سهم 50 درصدی خود را برای ساخت مترو پرداخت نکرده است.

جمشید سلحشور با اشاره به آغاز پروژه قطارشهری اهواز در سال 85 افزود: تا کنون حدود 500 میلیارد تومان برای این پروژه از منابع دولتی هزینه شده است.

وی با اشاره به کمبود منابع اعتباری در کشور اظهار کرد: برای تامین تجهیزات قطارشهری اهواز و واگن و ریل نیاز است کمک هایی صورت گیرد که فروش اوراق مشارکت می تواند نقش موثری داشته باشد.

سلحشور تاکید کرد: پولی که از فروش اوراق مشارکت تامین می شود باید صرفا برای تجهیزات هزینه شود و نباید صرف مسائل جاری از جمله مطالبات پیمانکاران و حقوق پرسنل شود.


*کمک هایی که به مترو نشد

مدیرعامل قطارشهری اهواز نیز در این جلسه متروی اهواز را یکی از هفت پروژه ملی قطارهای شهری در کلانشهرها دانست و افزود: تا کنون 70 تا 85 درصد از اعتبارات مصوب سالانه قطارشهری اهواز تخصیص یافته است اما با توجه به اینکه این پروژه قرار بود به صورت فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) ظرف هفت سال اجرا شود و فاینانس نیز عملیاتی نشده نیاز بود از منابع دیگری برای کمک به تامین اعتبار موردنیاز پروژه استفاده شود.

عباس هلاکویی اضافه کرد: مصوبه برداشت 150 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به دلیل خودداری بانک ها از پذیرش ضمانت شهرداری محقق نشد.

هلاکویی ادامه داد: سهم 150 میلیون دلاری متروی اهواز از اعتبار یک میلیارد دلاری برای توسعه حمل و نقل ریلی در ردیف بودجه نیز محقق نشده است بنابراین مقرر شد از فروش اوراق مشارکت برای ادامه این پروژه استفاده شود.

به گفته وی، 50 درصد ضمانت اوراق مشارکت با شهرداری اهواز و 50 درصد دیگر با دولت است.

هلاکویی گفت: با توجه به کمبود اعتبار برای اجرای مترو قرار است این پروژه به صورت مرحله به مرحله اجرا و به بهره برداری برسد.

خط یک قطارشهری اهواز شامل 23 کیلومتر و 24 ایستگاه از زرگان تا چنیبه است. قرار بود در مرحله نخست هفت ایستگاه از میدان فرودگاه تا مصلا آبان ماه امسال به بهره برداری برسد اما به دلیل اختلافات پیمانکار (شرکت چینی کیسون) و کارفرما این وعده محقق نشد. معاون عمرانی استاندار خوزستان و مدیرعامل متروی اهواز پیمانکار را تهدید به خلع ید از این پروژه کرده اند.


*حوادث تلخ و بی پاسخ

در این جلسه همچنین شورای اسلامی شهر اهواز با رای اکثریت مساعدت 30 میلیون تومانی به یکی از پرسنل شهرداری را مصوب کرد. شورا این پول را با هدف تامین هزینه رهن یک باب منزل و خرید وسایل زندگی اختصاص داد. این کارمند شهرداری طی یک حادثه انفجار گاز در آبان امسال و همزمان با هفت شهروند دیگر در منطقه پردیس خانه و زندگی خود را از دست داده است.

غلامرضا سبزعلی عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به حادثه اخیر مرگ یک زن در تهران بر اثر تاخیر و سهل انگاری نیروهای امدادی گفت: رسانه های ملی همه مسئولان و وزارتخانه ها را برای مرگ این شهروند به چالش کشیده اند و این مساله به موضوع روز در پایتخت تبدیل شده است، پیش از این نیز بخیه کشیدن از زخم یک کودک مصدوم در اصفهان مدت ها به تیتر اول رسانه ها تبدیل شده بود، این در حالیست که مشابه این موضوع بارها در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان اتفاق می افتد بدون اینکه سوژه رسانه ها شود و مسئولان به مردم پاسخ بدهند.

وی با اشاره به بروز بحران تنگی نفس برای 27 هزار نفر از شهروندان خوزستانی اظهار کرد: در این زمینه هیچکدام از دستگاه های متولی پاسخ درستی به مردم ندادند و برای حوادث تلخ مشابه مانند انفجار در پردیس و بی خانمان شدن هشت خانوار، تصادف در مسجدسلیمان و مرگ یک زن دندانپزشک در ایذه نیز تا امروز هیچکس پاسخی نداده است که رسانه ها وظیفه پیگیری این موضوعات را دارند.

یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز امروز با حضور 19 عضو برگزار شد و اسکندر زنگنه و حجت مظفری غایبان این جلسه بودند.

علی ناصری، هوشنگ شیرمردی و ابتسام الباجی ناطقان پیش از دستور کار این جلسه بودند که الباجی وقت سخنرانی خود را به حجت الاسلام کاظم سواری داد.

در این نشست لایحه تفریغ بودجه سال 93 سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری، لایحه تفریغ بودجه سال 93 سازمان فاوا و جایزه خوش حسابی پرداخت نقدی عوارض به تصویب رسید. همچنین طرح مجدد لایحه مساعدت به باشگاه ورزشی استقلال اهواز از دستور کار خارج شد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار