شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۶۲۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

ششم دی ماه در راهست ...

و باز فیل مان یاد هندوستان کرده است تا هر چند بی رمق باز هم فریادی بزنیم !

از اینکه ناچارم برای گرفتاریها و مشکلات حوزه کاری خودم بنویسم خجلم و دوست ندارم این کار را من انجام بدهم ! مشکلات و نارساییها و بی برنامگی های مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران ودفتریاران کشور و استانها آنقدر زیاد و پیچیده و برای طولانی مدت لاینحل باقیمانده است که این نویسنده ی حقیر و تا آنجائیکه با همکاران مراوده دارم هیچ کس امیدی به حل مشکلات ندارد و کاملا بریده اند و انگیزه ای برای حل مشکلات نداریم و ندارند !

الف ) . مهمترین موضوع و مشکل لاینحل سران دفاتر اسناد رسمی پرداخت ماهانه 10 درصد درآمد ناخالص خود برای کانون سردفتران مرکز هست که عمده آن برای بیمه بازنشستگی سران دفاتر هست که آنقدر تلخ و زجرآور است که همه با کمترین رقبتی نسبت به پرداخت آن اقدام می کنند زیرا علاوه بر اینکه هیچ نوع خدمت شایسته ای ارائه نمی شود بلکه زمزمه ورشکستگی صندوق بیمه نیز بگوش می رسد و رئیس کانون در هشتمین همایش وبلاگ نویسان رسما اعلام کرد و همه را نگران تر از همیشه کرد بالاخص سردفتران بازنشسته ی مظلوم را که حقیقتا اگر این اتفاق بیفتد برای آنان وحشتناک تر از ما شاغلین خواهد بود .

ب ) . بنظر می رسد عمده خدمات کانون فقط برای تهران نشینان خوش نسین هست و هم براحتی با ارسال مدارک هزینه های بیمه خود را حتی گاها تا بیش از 10 درصدی که پرداخت کرده اند بازپس میگیرند در حالی که تعداد زیادی از سران دفاتر و یا دفتریاران تاکنون حتی یک بار و یک ریال بایت هزینه درمان دریافت نکرده اند !

از طرفی صندوق بیمه فقط سی روز حقوق و مزایا به بازنشستگان پرداخت می کند چه 30 سال سابقه پرداخت 10 درصد داشته باشند و چه 50 سال !!! خنده دار و نومید کننده نیست ؟

می دانید 10 درصد ناخالص درآمد از جگرمان گرفته می شود در این فضای گرم و شرجی و هوای پر از خاک وحشتناک خوزستان و اهواز و استرس و درگیری های روزانه و خسته کننده کار . چقدر مشقت دارد و مفت و مجانی به اجبار هرماه بحساب کانون واریز می شود ؟ و کمتر سردفتری است که از پرداخت 10 درصد راضی باشد ؟

ایکاش حداقل داوطلبانه بود و هرکس مایل بود پرداخت میکرد؟ چرا که مزایای بیمه تامین اجتماعی بسیار بهتر و ارزانتر از بیمه ی ماست و حقیر به هیچوجه راضی به پرداخت آن نیستم و آن را حرام و زور می دانم ! و هیچ خدماتی هم دریافت نمی کنم !!! و هیچ گوش شنوائی هم نیست و امیدی به اصلاح قانونش بنظر نمی رسد و همه ی راهها بسته بنظر می رسد !!! چون تا مطرح میشود قدیمی های سران هم فریاد یاس و نومیدی سرمیدهند که دهها بار این راه امتحان شده و نتیجه نداده است !

بعد از حدود دوسال نداشتن دفترچه خدمات درمانی که باعث شد حقیر مطلبی با عنوان

" ایهاالناس 8000 سردفتر بیمه ندارند "

بنویسم و در برخی سایتهای محلی نیز درج شد ولی هیچکس از جمله روابط عمومی نداشته ی کانون ! پاسخی مثل همیشه نداد ! لذا باسرشکستگی تمام در طرح بیمه سلامت ثبت نام کرده و همچون تحت پوششهای کمیته امداد و بهزیستی دفترچه سلامت اخذ کردیم که البته فخر نمیفروشم ولی حق مانیست با پرداخت 10 درصد درآمدمان این خدمات پایه را دریافت کنیم !؟

ج ) . از طرفی بی برنامگی ها و عدم راهکار مناسب و آموزش لازم در شان برای برنامه های معمول سازمانی همانند استعلام الکترونیک . تغییر اوراق بهادار درسال 1392 . صدور اسناد جدید در اوراق جدید و سپس اجرای ثبت آنی و در آخر هم نصب و راه اندازی اسکنر انگشت نگاری همه و همه حقیقتا در مدت کوتاهی و بدون حتی یک دقیقه آموزش برای سران و اپراتورهای دفاتر اسناد رسمی خسته کننده .آزار دهنده و گاهی مشمئزکننده بود چون واقعا ما که در خط مقدم خدمت به مردم و مراجعین مان هستیم تحقیر و سبک می شدیم که می بایستی با جان کندن کار جدید را فراگیری و سپس بتوانیم اجرا کرده و کارها را به حالت عادی برگردانیم !

(البته برای استعلام الکترونیک آموزش مختصری برگزار شد که خیلی راهگشا نبود.) !

مگر نه اموال یک ملت و بیت المال از نظر اسنادی بدست ماست ؟ چرا نباید برنامه ریزی ها بگونه ای باشد تا آسیبی به احدی نرسد ؟ چرا بدون آموزش لازم و با التماس و زاری بایستی خودمان بدویم و با جان کندن کار را بانجام برسانیم ؟ مصاحبه کردن و اعلام کردن اجرای یک طرح با اهمیتی چون ثبت آنی و سایر بخشهایی که بعرض رسید که کار سختی نیست ولی آیا فکر آن را کرده و می کنند که اجرای آن بدون حتی یک دقیقه آموزش چگونه باید باجرا برسد ؟

بگذارم و بگذرم که حضرات هیچ وقت بفکر آن نبوده و نیستند که آیا وسایل و تجهیزات و نفرات جدیدی برای انجام این همه کار لازمست و بدون در نظر گرفتن حتی یک ریال مساعدت سازمانی چگونه تهیه و بانجام برسد !؟

د ) . مشکل جدی و مهم دیگر دفاتر اسناد رسمی موضوع تقسیم اسناد هست که با کمال تاسف و تاثر و نگرانی و ناراحتی شدید باید بگویم که حقیقتا ناعادلانه است و هیچ گام مفید و موثری برداشته نشده است بگونه ای که دفاتر ضعیفی چون ما ماهانه گاها به تعداد انگشتان یک دست و کمتر سند رهنی آنهم فقط بانک مسکن و کلا اسناد زیر صد میلیون داریم در حالی که بعضی از همکاران روزانه 5 تا 10 سند رهنی با ارقام بیش از این ارقام ذکر شده بالا دارند ! این چه بی عدالتی است ؟ این چه ظلم ناجوانمردانه ای است ؟ چرا برنامه ای برای تمامی بانکها تدوین نمی شود تا شاهد این همه ظلم و بی عدالتی نباشیم ؟ واقعا برخی دفاتر با مشکل فقط خود را اداره می کنند درحالی که دفاتری از این راههای عجیب ارقام نجومی ماهانه درآمد دارند !

ذ ) . در تمامی مشاغل مبحث واگذاری مجوز وجود دارد ولی در مبحث شغل عجیب و غریب ما این امکان وجود ندارد و گاها با تغییر مدیریت ها گشایشی میشود و باز هفت قفل به آن میزنند و اجازه واگذاری نمی دهند . کدیران محترم باید برانند کار سردفتری بسیار خسته کننده . پراسترس . حساس و خاص است و برای کیفی تر شدن دفاتر می بایست اجازه بدهند این امر برای ورود افراد تازه نفس اتفاق بیفتد .

ر ) . برنامه های آتی سازمان ثبت اسناد و املاک از جمله ارتباط آنلاین با دارائی و شهرداری ها نیز بحسب ظاهر در پیش است و ضرور است تا از آن دو سازمان مهم حداقل هزینه ی مناسبی اخذ تا امکان انجام دقیق و کامل آن باشد و حذاقل آموزش لازمی را ارائه دهند تا با مشکلات بی برنامگی قبلی مواجه نشویم .

س ) . وضعیت شکایت از دفاتر بحرانی است و هر کس به هر دلیل حتی دلیل واهی به سازمان مراجعه و شکوائیه مطرح کند بدون هیچ کم و کاستی سردفتر مقصر است و کانون هم هیچ برنامه و اهرمی برای کمک به سردفتر ندارد و ایکاش این ماجرا همانند سایر صنوف حمایتی از دفاتر می کردند که اینگونه نیست !

آری باز هم روز ششم دی ماه است و باز خواستم باز چیزی بنویسم ...

این حس که کانون سردفتران که می باید مدافع حقوق سردفتر و دفتریاران باشد و ایضا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیچ برنامه ی مدون و مشخصی برای کمک و همیاری و مساعدت و حمایت از دفاتر ندارد آزارم می دهد و بارها خواسته ام تا از این شغل عجیب و پر از استرس خود را برهانم ولی امیدوارم تا به دستور آقایان بزرگوار مسندنشین حداقل ساختارها اصلاح و عملکرد کانون بازرسی و حسابرسی بشود و تغییرات اساسی و بنیادینی پایه ریزی بشود و اختیارات بیشتری داشته باشد تا حق این قشر فرهیخته و زحمتکش اینگونه تباه نگردد ...

ما منتظرانیم ...
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۳
comment
comment
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
comment
0
0
comment بعد از سی سال پرداخت حق بیمه. باید بیمه تکمیلی بشی تا از خدمات درمانی بهره مند شویم.
ظاهرا اوضاع سردفتران بدتر از ماست.
comment
حسین کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
comment
0
0
comment به امید به ثمر نشستن تلاشهای سردفترانی که دغدغه ای جز خدمت و اعتلای شآن و‌منزلت این حرفه ندارند و سپاس ویژه از جناب نجفی
comment
علی یاری زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
comment
0
0
comment فقط خدا
comment
رصا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
comment
0
0
comment سلام
اگر اینطوری است کانون بری چی تونه ؟
ممکنه انصراف بدید از عضویت کانون ...
عجیبه همه حس می کنند شماها وضعتون خوبه !!!
comment
رصا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
comment
0
0
comment سلام
اگر اینطوری است کانون بری چی تونه ؟
ممکنه انصراف بدید از عضویت کانون ...
عجیبه همه حس می کنند شماها وضعتون خوبه !!!
comment
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
comment
0
0
comment سلام
واقعا وضع سردفترا اینقدر وخیمه ؟
comment
حسن زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
comment
0
0
comment چرا پیگیری نکردند و نکردید دفاتر اسناد رسمی نهادی صدساله س چرا اینقدر تبعیض چرا اینقدر مشکل ؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
comment
0
0
comment بعیده آخه
چطور کسی مشکلاتشون رو حل نمی کنه ؟
ظاهرا 8000 سردفتر داریمااااااا
comment
حسین زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
comment
0
0
comment چقدر مشکل دارند اینها ...
comment
آرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
comment
0
0
comment آقایون ثبتی که همش ژست کارهای شما را میدهند که چنین کردیم و چنان شد و ثبت آنی و ...
پس اصلا خیلی ربطی باونها نداره و زحمت اصلی را دفاتر اسناد رسمی کشیده اند
الله اکبر جالبه
comment
بهبهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
comment
0
0
comment تا وضع سردفترها این شکلی است وای بحال مشاغل دیگر !
تمام زحمت ثبت اسنادکشور را اینها می کشند ولی وضعشان این است ؟
واقعا بی انصافی است البته ببخشید نظر من این هستش
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
comment
0
0
comment عجب ...
comment
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
comment
0
0
comment یک سر دفتر پیدا کنید که وضعش بد باشد، من حاضر به اثبات این موضوع که هستم که شغل آنها از مشاغل پردرآمد جامعه می باشد با حداقل درآمد ماهانه 7 میلیون تومان و بیشتر ناراحتی آنها از این مساله است که تمامی امور دفتری آنها الکترونیکی شده و بسیاری از درآمدهایی که قبلا داشتند را اداره ثبت اسناد جلوی آنرا گرفته است چون تمامی پرداختها باید ثبت در سامانه گردد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار