شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به رشد ۷۷ درصدی کانون‌های فرهنگی گفت: برای تسهیل ورود دانشجویان به حوزه فعالیت‌های فرهنگی علاوه بر راه‌اندازی انجمن‌های علمی و شورای صنفی، پنج کانون فرهنگی و هنری جدید دانشجویی در دانشگاه راه‌اندازی شده است

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یکی از دانشگاه های مهم خوزستان است که سالانه با تربیت هزاران نیروی متخصص در حوزه سلامت نقش ارزنده ای در رشد و توسعه خوزستان داشته است.

معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه یکی از بخش های است که دانشجویان به طور روزانه با آن در ارتباط هستند از خوابگاه و تردد تا سلف سرویس و غذا خوری..
برای بررسی وضعیت این معاونت خطیر و حساس به ویژه به خاطر اهمیت و جایگاهی که فرهنگ در دانشگاه ها دارد، گفت و گویی را با ساسان موگهی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام دادیم.
 
درباره دانشگاه بفرمایید؟ چه جایگاهی دارد؟
دانشگاه یکی از مراکز مهم و حساس در هر جامعه ای است که مسئولیت خطیر تربیت نسل را بر عهده دارد و از این منظر یکی از افتخارات ما مسئولان همین خدمت به قشر دانشجو است و اعتقاد داریم این قشر دانشجو در آینده مدیریت جامعه را برعهده دارد و هر چقدر در این بخش سرمایه گزاری کنیم، رشد و توسعه جامعه سریعتر محقق می شود.
 
حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی مجموعه وسیعی است اگر اجازه دهید از غذاخوری دانشگاه شروع کنیم، برای بهبود وضعیت سالن های غذاخوری چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
در حوزه سلف سرویس و غذای دانشجو یک سری اقدامات مهم در زمینه زیر ساخت ها صورت گرفته است و زیرساخت های هم در حوزه نرم افزاری و هم سخت افزاری تهیه شده است که از این طریق کارهای اساسی در این حوزه را انجام دهیم.
 
در ابتدا یکی از مسائلی که دانشجویان گلایه داشتند، بحث سرمایشی سلف سرویس بود که توانستیم این مسئله را حل کنیم.
 
یکی دیگر از اقدامات ماندگار در معاونت این بود که به دانشجو در این حوزه نقش اساسی داده شده و نقش ویژه ای برای دانشجو تعریف شده است.
 
در همین موضوع کیفیت غذای دانشجو، برای ارتقای کیفیت غذای سلف، دانشجو را وارد مسئله کردیم و به دانشجو نقش دادیم.
 
یکی از پتانسیل های دانشجویی، وجود دانشجویان رشته های بهداشت محیط و تغذیه بود که از این ظرفیت دانشجویی برای بهبود کیفیت غذای دانشجو استفاده کردیم.
 
سلامت غذایی دانشجو اولویت و دغدغه اصلی معاونت است؛ بنابراین در طبخ غذا افزودنی ها و چاشنی ها را  به شدت کنترل می کنیم که طبخ غذا با کیفیت مناسب صورت گیرد.
 
برای نقش دهی بیشتر به دانشجویان چه اقدامات دیگری در معاونت فرهنگی دانشجویی صورت گرفته است؟
 
در راستای نقش دهی به دانشجویان، شورای صنفی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز راه اندازی شده است که این شورا کمیته تغذیه دارد که هر وقت خواستند میتوانند بر کیفیت غذا نظارت داشته باشند.
 
کنترل شورای صنفی بر کیفیت غذا در تمامی مراحل است و دانشجویان از مراحل تهیه تا پخت و توزیع غذا نظارت دارند و اگر مسئله ای را منتقل کردند حتماً ما پیگیری می کنیم.
 
برای بهره مندی از نظرات دانشجویان در بحث کیفیت غذا فرم های نظرسنجی در سلف و خوابگاه ها تعبیه شده است؛ البته در سامانه رزرو غذا نیز دنبال هستیم این نظرسنجی را فعال کنیم.
 
درباره دو منوی شدن غذای سلف دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بفرمایید؟
 
برای افزایش رضایتمندی دانشجویان با وجود مشکلات اعتباری که دانشگاه و معاونت داشت با توجه به درخواست دانشجویان اکنون این امکان فراهم شده است که منوی دو غذایی فراهم شود و دانشجویان بتوانند غذای مورد نظر خود را انتخاب کنند.
 
کیفیت غذای دانشگاه علوم پزشکی اهواز را در مقایسه با سایر دانشگاه ها چطور ارزیابی می کنید؟
 
کیفیت غذای دانشگاه علوم پزشکی از نظر ما مناسب است و می توانیم ادعا کنیم در مقایسه باسایر مراکز آموزش عالی خوزستان کیفیت خوب و مناسبی دارد.
 
انجمن های علمی دانشجویی از مسائلی بود که شما پیگیری می فرمودید، درباره این انجمن های علمی توضیح می دهید؟
 
انجمن های علمی یکی دیگر از اقدامات این معاونت برای نقش دهی به دانشجویان است.
 
انجمن های علمی دانشجویی در وزارت بهداشت تا کنون وجود نداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این زمینه پیشگام شد و با تدوین آیین نامه آن اولین انجمن علمی دانشجویی در دانشکده پزشکی دانشگاه راه اندازی شد.
 
انجمن های علمی دنبال فعالیت های علمی در دانشکده ها است و هر ساله برنامه های خود را ارائه می دهند و معاونت نیز از این فعالیت ها حمایت می کند و دنبال گسترش این انجمن ها است.
 
یکی از اقدامات خوب این انجمن شرکت فعال در برگزاری برنامه های بهداشتی است که بعنوان نمونه می‌توانیم از ایجاد غرفه غربالگری دیابت و بررسی فاکتورهای خطر آن برای دانشجویان بمناسبت هفته کنترل دیابت در دانشگاه یاد کنیم.
 
خوابگاه و اسکان دانشجو از دغدغه های است که در هر دانشگاهی وجود دارد، وضعیت خوابگاه های دانشگاه چگونه است؟
 
برای اسکان و رفاه دانشجویان اقدامات مناسبی صورت گرفته است و در حوزه بهره برداری از  خوابگاه،های جدیدالتاسیس میتوان به افتتاح خوابگاه متأهلی 52 واحدی در سال 93 اشاره کرد. بهره برداری از این خوابگاه در جهت حمایت از زوجین دانشجو صورت گرفت.
 
اعتبارات تجهیز خوابگاه های دانشجویی در دو سال گذشته تنها متکی به اعتبارات داخل دانشگاهی بود و در این زمینه با کمبود شدید اعتبارات روبرو بودیم؛ اما با این وجود در این دو سال 3 خوابگاه جدید را راه اندازی کردیم.
 
 دو خوابگاه 400 نفری دخترانه و یک خوابگاه 52 واحدی متاهلی را با هزینه ای بالغ بر  22 میلیارد ریال تجهیز و تحویل دانشجویان شد.
 
چند درصد از دانشجویان متقاضی خوابگاه تحت پوشش خوابگاه هستند؟
 
یکی از افتخارات دانشگاه در زمینه خدمت به دانشجویان این است که ما جزو دانشگاه های برتر در زمینه اسکان دانشجویان هستیم.
 
تمامی دانشجویان مجرد متقاضی خوابگاه در خوابگاه های ملکی دانشگاه مستقر شدند و ما هیچ دانشجویی  را در خوابگاه های اجاره ای اسکان ندادیم.
 
حتی این امکان فراهم شده است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی را هم تحت پوشش خوابگاه قرار دهیم.
 
الان سرانه فضای بسته دانشگاه در چه وضعیتی است؟
 
یکی از شاخص های وزارت در ارزیابی دانشگاه ها میزان سرانه فیریکی سربسته دانشگاه است که استاندارد این شاخص 15 مترمربع برای هر دانشجو است که این سال 92 برای دانشگاه 10.6 مترمربع بود و با افتتاح خوابگاه های جدید این شاخص اکنون به 14.7 مترمربع افزایش یافته است.
 
برای تجهیز خوابگاه های دانشجویی چه مقدار هزینه شده است؟
 
دانشگاه خوابگاه های دیگر نیز دارد که از آنها نیز غافل نشدیم و آنها را نیز با نظر مساعد ریاست دانشکاه تجهیز کردیم.
 
ریاست دانشگاه مبلغ 24 میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات دانشگاه برای تجهیز سایر خوابگاه ها و محل استراحت دانشجویان در بیمارستان ها اختصاص دادند.
 
برای هزینه این اعتبارات و خرید تجهیزات دانشجویی ملاک را نظر شورای صنفی دانشجویان قرار دادیم و دانشجویان با بررسی ها، وسایل و تجهیزات مورد نیاز را اعلام کردند.
 
طی سه ماه گذشته 500 میلیون تومان برای خرید وسایلی چون لباسشویی، اجاق گاز، موکت، روفرشی، وسایل سرمایشی و گرمایشی و سایر تجهیزات رفاهی در خوابگاه ها هزینه کردیم.
 
البته نیازهای موجود در خوابگاه ها بیش از این هست؛اما انتظار می رود  با این خرید ها جهشی در ارائه خدمات رفاهی می گیرد.
 
یکی از گلایه مندی دانشجویان در حوزه ایاب و ذهاب دانشجویی است در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
در زمینه ایاب و ذهاب دانشجویی  در سال 94 با اختصاص اعتبارات ابلاغی توانستیم 50 درصد نسبت به سال قبل این خدمات از نظر حجم و کیفیت افزایش دهیم.
 
در این مدت سعی کردیم تردد دانشجویان را بهبود بخشیم و یکی از مشکلات دانشجویان در تردد بین خوابگاه و بیمارستان بود و قبلاٌ مجبور بودند که ابتدا به دانشگاه مراجعه و سپس به بیمارستان بروند که این امکان فراهم شد که دانشجویان از خوابگاه مستقیم به بیمارستان تردد داشته باشند.
 
وام های رفاهی به چند درصد دانشجویان تعلق گرفته است؟
 
وام های دانشجویی مستقیما از صندوق رفاه  وزارت بهداشت به دانشگاه اختصاص پیدا می‌کند که  در سال گذشته حدود 90 درصد وام های دانشجویی به دانشجویان متقاضی  تخصیص داده شد.
 
این وام ها شامل وام های تحصیلی، وام عتبات عالیات، ودیعه و اجاره مسکن و ضروری است و البته در زمینه سفر عتبات عالیات با هماهنگی های که با بانک ملت صورت گرفته وام مجزا به دانشجویان تعلق گرفت.
 
تربیت بدنی یکی از مسائلی است که نقش مهمی می تواند در شادابی دانشجویان داشته باشد برای توسعه این بخش چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
در حوزه ورزش قهرمانی و همگانی اقدامات مناسبی برای دانشجویان صورت گرفته است و در دوازدهمین المپیاد دانشجویی کشور ما موفقیت های مناسبی داشتیم.
 
در سال های گذشته بعضی تیم های دانشگاه در دسته دو کشوری بازی می کردند ولی در المپیاد کشوری امسال ما 9 تیم دانشجویی اعزام کردیم که هفت تیم صاحب رتبه های برتر شدند.
 
در حوزه ورزشی، اولین جشنواره دانشجویی درون دانشگاهی با حضور 500 نفر دانشجو در 9 رشته و در دو بخش دختران و پسران در سال گذشته برگزار شد.
 
با این اقدامات ورزشی بویژه عملیات عمرانی و تجهیز امکانات ورزشی شاهد استقبال دانشجویان در میادین ورزشی هستیم که این به نوبه خود می تواند در کاهش ناهنجاری های مثل اضطراب ، افسردگی و استعمال دخانیات  موثر بوده  و شادابی دانشجویان را فراهم کند.
 
برای خوابگاه ها هم سرویس های تردد دانشجویی اختصاص دادیم تا دانشجویان در طول شبانه روز بتوانند از خوابگاه ها به دانشگاه آمده و از امکانات ورزشی بهره مند شوند.
 
اینترنت امروزه یکی از ملزومات زندگی دانشجویی است در این بخش چه کارهای صورت گرفته است؟
 
برای بهره مندی دانشجویان از خدمات اینترنتی اقدامات مناسبی صورت گرفته است و اخیراً دانشگاه پهنای باند خوبی برای دانشجویان خریداری کرده و برای جلوگیری از افت سرعت اینترنت با حجم مشخصی در اختیار دانشجویان قرار داده است.
 
در این حوزه یکی از دیگر مسائلیکه دانشگاه اقدام کرده است این است که در تمامی خوابگاه ها اینترنت وای فای پرسرعت فراهم شده است و دانشجویان می توانند با هر وسیله ای مثل لپ تاپ، موبایل و تبلت به اینترنت متصل شوند که قبلاً این امکان فراهم نبود.
 
فرهنگ و حوزه فرهنگ یکی از حوزه های مهم و شریانی هر دانشگاهی است، چه قدر فرهنگ در دانشگاه علوم پزشکی در اولویت است؟
 
مسئله فرهنگ در اولویت اصلی دانشگاه است و این گونه نیست که اجرای طرح تحول نظام سلامت باعث شود مسئله فرهنگ به حاشیه رانده شود.
 
در حوزه فرهنگ معتقد هستیم باید برخورد و رفتارها دوگانه نباشد و براساس قوانین و مقرارت با همه دانشجوها یکسان رفتار شود.
 
در زمینه فرهنگ در دانشگاه ها، ایین نامه ها و مقررات بالادستی خوبی از جمله سند اسلامی شدن دانشگاه ها و برنامه پنجم کشور وجود دارد و ما در دانشگاه و توسط شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سیاست های کلی  را ترسیم و نظارت می کنیم و سایر امور در این حوزه  را به دانشجویان محول کردیم.
 
برای وارد شدن دانشجویان به حوزه فعالیت های فرهنگی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
برخی به دانشگاه فقط به عنوان گذرگاه پژوهشی و آموزشی نگاه می کنند؛ اما دانشگاه بعد تربیتی و پرورشی هم دارد و معتقدیم دانشگاه محل آزمون و خطای دانشجو است. باید به دانشجو فرصت دهیم تا فعالیت های اجتماعی را انجام دهد و آنها را یاد گیرد.
 
ما معتقد هستیم دانشجو باید خودش مجری باشد و فعالیت کند و ما موظف به ایجاد بسترهای لازم و حمایت از این فعالیت‌ها هستیم.
 
با وجود اینکه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در مقایسه با دانشجویان وزارت علوم حجم درسی بالای دارند و کمتر از دو سال در دانشگاه هستند و مابقی در بیمارستان ها حضور دارند؛ اما با این وجود اکنون کانون های فرهنگی و هنری دانشگاه با حضور دانشجویان فعال هستند.
 
یکی از مباحث مهم در حوزه فرهنگ بحث عفت و حیا است، معاونت فرهنگی و دانشجویی چه اقداماتی در این زمینه بویژه در بخش بیمارستان ها و مراکز بهداشتی انجام داده است؟
 
دانشگاه در حوزه عفاف و حجاب دقت لازم را دارد و برای همین منظور برای اولین بار آیین روپوش سفید برای دانشجویانی که در بدو ورود به محیط بیمارستان ها بودند، برگزار شد.
 
در این مراسم اساتید اخلاق و روسای دانشکده ها حاضر می شوند و درباره اهمیت و حساسیت حرف بهداشتی و درمانی  توضیح می دهند و در پایان دو روپوش سفید متعارف و مطابق معیارهای اسلامی و با آرم دانشگاه به دانشجویان اهدا می شود.
 
مسایل فرهنگی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی را رصد می کنیم و مرتب ارزیابی می کنیم و ایین نامه های این حوزه را یک کاسه کردیم که این می تواند نظارت فرهنگی را تسهیل بخشد.
 
یکی از ابزارهای بازدارنده در دانشگاه شورای انضباطی است، این شورا آیا نسبت به هنجارشکنی در دانشگاه ها حساسیت دارد و برخوردهای داشته است؟
 
بله شورای انضباطی دانشگاه به طور مرتب جلسه دارد و با دانشجویان خاطی متناسب با خطا برخورد می کند.
 
البته این شورا، برای حفظ شان دانشجو و دانشگاه اقدامات خود را رسانه ای نمی کند. تلاش های شورای انضباطی رفتار سازی است و دنبال طرد کردن دانشجو نیستیم.
 
در حوزه مشاوره به دانشجویان چه کارهای صورت گرفته است؟
 
در زمینه اداره مشاوره نیز دانشجویان ورودی جدید همه ساله پایش می شوند و در خوابگاه ها نیز مشاوران حضور دارند و خط تلفن صدای مشاوره در خوابگاه ها و دانشکده ها راه اندازی شدند.
 
اختلاط  دانشجویان، ترویج موسیقی و سوق دادن فضای دانشگاه از علمی و سالم به فضای غیرسالم یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است و حفظ آرامش و نشاط علمی یکی از مطالبه های جدی معظم له است، در این حوزه ها چه برنامه ریزی انجام دادید؟
 
در حوزه اختلاط اجازه برگزاری هیچ اردوی مختلط را صادر نمی کنیم و در زمینه اردوهای که دانشکده ها به صورت مجزا برگزار می کنند، دقت می شود که اختلاط شکل نگیرد.
 
در حوزه برگزاری اردوها و اجرای موسیقی تابع منوبات مقام معظم رهبری هستیم.
 
یکی از عرصه های فرهنگی کانون های فرهنگی و هنری است، در این حوزه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
 
ما دو سال پیش هفت کانون دانشجویی داشتیم اکنون 12 کانون دانشجویی  داریم که پنج کانون فرهنگی جدید در حوزه های کتاب، مهدویت، 23 مهاجر، غذا و کردشگری ایجاد شده است و دانشجویان در زمینه های مشخص کار فرهنگی انجام می دهند.
 
در خوابگاه ها نیز فعالیت های فرهنگی را پیگیری می کنیم و کلاس های چرم دوزی و خیاطی برای دانشجویان برگزار می کنیم. توجه ویژه ای به برنامه های قرآنی دانشگاه داریم و اکنون بیش از 220 حافظ قرانی در دانشگاه تربیت شده است.
 
نشریات دانشجویی چه اندازه مورد اهتمام معاونت فرهنگی و دانشجویی است؟
 
نشریات دانشجویی را بازوی برای کمک به مسئولان برای انتقال انتقاد ها می دانیم و حمایت می کنیم.
 
در حوزه نشریات دانشجویی دنبال افزایش کیفی و کمی نشریات دانشجویی هستیم و برای تقویت حوزه نشریات دانشجویی دوره ها و مجوزهای مناسبی صادر شده است و اکنون نشریات در کیفیت بهتر به شکل مجلد و فصلنامه منتشر می شوند.
 
تشکل های دانشجویی از سرفصل های مهم در دانشگاه ها هستند در این حوزه چه برنامه ریزی های صورت گرفته است؟
 
در حوزه تشکل های دانشجویی و اعتبارات آنها، دنبال چند صدایی در دانشگاه هستیم و اینکه اجازه دهیم دانشجو صاحب تحلیل سیاسی شود.
 
در زمینه اعتبار تشکل ها هر سال نسبت به سال قبل 20 درصد اعتبار تشکل ها را افزایش دادیم و در زمینه اعتبارات هم، همه تشکل ها به یک شکل مورد حمایت هستند و تبعیضی قائل نیستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار