شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
آیت‌الله سیدابوالحسن حسن‌زاده:
تعطیلی سفارت ایران در عربستان از سوی حکومت این کشور نشان‌دهنده استیصال و بی‌تدبیری مقامات سعودی است.
آیت‌الله سیدابوالحسن حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره بسته شدن سفارت ایران در عربستان اظهارکرد: در ابتدا لازم می‌دانم شهادت عالم و روحانی مجاهد شهید شیخ نمر را تسلیت عرض کنم چرا که این اتفاق برای همه مسلمانان و جامعه بشری بسیار تلخ و ناراحت کننده بود.
 
وی ادامه داد: تعطیلی سفارت ایران در عربستان از سوی حکومت این کشور نشان‌دهنده استیصال و بی‌تدبیری مقامات سعودی است.
 
امام‌جمعه موقت اهواز افزود: سعودی‌ها نباید ریشه مشکلاتی که امروزه در منطقه جهان دارند را در ایران جستجو کنند. ریشه مشکلات آن‌ها در نحوه برخورد با مردم کشور خودشان و همچنین مردم منطقه، دخالت‌های مضرشان در منطقه و در کشورهایی از جمله عراق، پاکستان، افغانستان و کشورهای آفریقایی است.
 
وی اضافه کرد: سعودی‌ها همواره خواسته‌اند در این کشورها به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم حضور پیدا کنند. کما این‌که به‌صورت مستقیم در یمن حضور پیدا کردند. هرکجا که سعودی‌ها خواستند مستقیم یا غیرمستقیم حضور پیدا کنند همواره همراه با خشونت، ترور و ناامنی برای مردم آن کشورها بوده است.
 
حسن‌زاده بیان کرد: در مجموع ریشه مشکلاتی که امروز سعودی‌ها دارند و انزوایی که پیداکرده‌اند را باید در رفتار خودشان و اعتقاداتشان جستجو کنند.
 
وی تاکید کرد: از وقتی که انقلاب در ایران به پیروزی رسید، سعودی‌ها رقابتی را با ایران شروع کردند و در تمام این رقابت‌ها شکست خوردند و به هیچ وجه نتوانستند نفوذی را که جمهوری اسلامی در بین دل‌های مردم منطقه و جهان دارد را داشته باشند و به آن دست پیدا کنند.
 
حسن‌زاده گفت: با توجه به این مساله، آنان برای آن‌که عقب نمانند، می‌خواهند این را با برخی جنایاتی که انجام می‌دهند جبران کنند که این جنایات را یا در کشور خودشان مثل اعدام شیخ نمر انجام می‌دهند یا در کشورهای دیگر آن را مرتکب می‌شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: به هر حال تعطیلی سفارت از جانب خود سعودی‌ها بوده اما حرکتی است که به ضرر خود آن‌ها تمام خواهد شد و از این کار به هیچ وجه برای آن‌ها سودی حاصل نخواهد داشت. در مجموع امیدواری سعودی‌ها سر عقل بیایند و هم بر مردم کشور خودشان و هم به مردم کشورهای دیگر رحم کنند و سیاست‌های خود را در منطقه تغییر دهند چرا که هرچه دیرتر سر عقل بیایند در باتلاقی که خودشان درست کردند بیشتر فرو خواهند رفت.
 
مسئول دفتر بعثه مقام معظم رهبری در خوزستان با اشاره به تاثیر قطع روابط عربستان با ایران بر مساله حج و زیارت نیز عنوان کرد: قطعا قطع روابط بر این موضوع نیز تاثیر می‌گذارد؛ زیرا حج بدون داشتن رابطه دیپلماتیک برقرار نخواهد شد چرا که صدور ویزا از سوی سفارت کشور عربستان است و اگر سفارت‌ها تعطیل باشد، ویزایی صادر نخواهد شد و قطعا حج هم برگزار نمی‌شود و پاسخگوی انجام نشدن این فریضه واجب مسلمانان نیز بر عهده سعودی‌ها خواهد بود.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این اقدام سعودی‌ها با هدف حذف ایرانیان جهت شرکت در حج تمتع باشد نیز گفت: به نظر من هدف آن‌ها فراتر از تعطیلی حج برای ایرانی‌ها است. قطعا حج برای ایرانیان فرصت مغتنمی است که با دیگر مردم کشورهای اسلامی ارتباط داشته باشند؛ البته ارتباطی که طبیعت حج اقتضا می‌کند و نه این که قصد داشته باشیم خدای‌ناکرده حج را سیاسی کنیم.
 
حسن‌زاده افزود: وقتی زائران در مسجدالنبی در نماز شرکت ‌می‌کنند، تمام زائران کشورهای مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و ارتباطی طبیعی شکل می‌گیرد و به هیچ وجه جنبه سیاسی آن مدنظر نیست. براساس همین ارتباطات، کشورهای دیگر بیشتر در جریان امور قرار می‌گیرند که این به ضرر سعودی‌ها است. به هر حال تعطیلی سفارت سعودی در تهران و همچنین تعطیلی سفارت ایران در عربستان قطعا فراتر از مساله حج است.
منبع:ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار