اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: نقش خودمراقبتی در تامین، حفظ و ارتقا سلامت جمعیت میانسال نقشی مهم و کلیدی است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، همایش خودارزیابی سلامت میانسالان با حضور دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان، دکتر مژگان قاسمی مدیر سلامت خانواده، مسئولین و کارشناسان بهداشت خانواده شهرستانهای تابعه دانشگاه در سالن اجتماعات معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.
 
دکتر سلمان زاده در این همایش با اشاره به تغییر سیمای بیماریها و لزوم تغییر رویکرد سلامت متناسب با آن اظهار داشت: از مهمترین گروه های سنی که در تغییر رویکرد سلامت باید بطور ویژه به آن پرداخته شود، گروه میانسالان است. چرا که این گروه سنی در حال حاضر یک سوم جمعیت کشور ما را تشکیل داده و بطور روز افزونی نیز جمعیت آنان در حال افزایش است و انتظار میرود در چند دهه آینده نیز سرعت رشد جمعیت میانسالان ادامه داشته باشد.
 
معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که اساسا افزایش جمعیت میانسالان در کشور ما یک تهدید نیست، بلکه آنچه در این میان مهم است پاسخ به نیازهای مرتبط به سلامتی آنهاست.
 
رئیس مرکز بهداشت استان سپس به علت اهمیت گروه سنی میانسالان در نظام سلامت اشاره نمود و تصریح کرد: گروه میانسالان در واقع ستون فقرات و محور خانواده و اجتماع را تشکیل داده و پرواضح است هر عاملی که سلامت این افراد را تهدید نماید و منجر به ناتوانی، از کارافتادگی و مرگ و میر در این گروه سنی گردد، بطور مستقیم خانواده و اجتماع را تحت تاثیر قرار میدهد. در واقع خطرات تهدید کننده سلامتی آنان بر سلامت سایر گروهها ی سنی نیز تاثیرگذار خواهد بود.
 
دکتر سلمان زاده ادامه داد: یکی از مهمترین و کارآمدترین اقدامات برای اینکه افراد دوره میانسالی را به سلامتی طی کرده و وارد دوره سالمندی شوند خودمراقبتی است. چرا که با خود مراقبتی افراد بصورت آگاهانه و برنامه ریزی شده برای حفظ و ارتقای سلامت خود تلاش کرده و می توانند با استفاده از توانمندیهای خویش در جهت تامین، حفظ و ارتقای سلامت فردی و خانوادگی گام بردارند.
 
وی سپس به نتایج تحقیقات انجام گرفته در این زمینه اشاره نمود و افزود: مطالعات نشان میدهد خودمراقبتی میتواند باعث کاهش 40 درصدی مراجعه به پزشک و کاهش 50 درصدی بستری در بیمارستان ها شود و این نتایج نشان دهنده نقش مهم و کلیدی خودمراقبتی در حفظ و ارتقا سلامت افراد است.
 
رئیس مرکز بهداشت استان در پایان گفت: با اجرای برنامه خود مراقبتی و با اتخاذ شیوه زندگی سالم در زندگی شخصی و خانوادگی بسیاری از مشکلات سلامت میانسالان از جمله بیماریهای قلبی عروقی، اختلالات استخوان ها،مفاصل و عضلات، اختلالات اعصاب و روان و همچنین اختلالات مرتبط با دوران یائسگی قابل پیشگیری خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار