اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
دکتر عبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اقدامات این معاونت در 2 سال گذشته می گوید
دکتر عبدالله رفیعی معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از اقدامات این معاونت در 2 سال گذشته می گوید

معاونت توسعه آموزش، مسئول سیاست گذاری نظام آموزشی دانشگاه در جهت تربیت نیروی متخصص و توسعه آموزش نوین پزشکی
معاونت توسعه آموزش مسئول سیاست گذاری نظام آموزشی دانشگاه در جهت تربیت نیروی متخصص و توسعه آموزش نوین پزشکی است و در این راستا، تلاش می کند تا از طریق افزایش مستمر کارآیی و اثربخشی نظام آموزشی، دانش آموختگانی را به جامعه عرضه کند که با دانش و مهارت خود در اعتبار ملی و بین المللی دانشگاه موثر می باشند.
این معاونت در حال حاضر با 8 مدیریت،10 دانشکده و 16 مجتمع آموزش عالی سلامت در دانشگاه، در صدد پیشبرد اهداف آموزشی در جهت نیل به اهداف عالی وزارت بهداشت می باشد.

افزایش تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
تعداد کل دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه در سال تحصیلی 93-92 ، 7225 نفر بوده که در حال حاضر(سال تحصیلی 94-93) به دلیل اخذ مجوز جذب دانشجو در مقاطع مختلف با 8 درصد افزایش به 7800 نفر افزایش یافته است و این روند صعودی تعداد دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف به شرح زیر است:

مقطع کارشناسی ارشد از 623 نفر در سال 90 به 805 نفر در سال 94
 مقطع دکترای تخصصی (Ph.D)  از 194 نفر به 227 نفر
 مقطع دکترای تخصصی دندانپزشکی از 79 نفر به 85 نفر
مقطع دکترای تخصصی بالینی از 628 نفر به 850 نفر
مقطع کاردانی از 96 نفر به 168 نفر
مقطع دکترای عمومی از 2096 نفر به 2465 نفر

اخذ مجوز رشته­ های جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی و افزایش تعداد اعضاء هیئت علمی
در سال 90 تعداد 77 رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وجود داشت که با رشد 7.79 درصدی در حال حاضر دانشجویان این دانشگاه در 83 رشته تحصیلی مشغول به تحصیل می باشند. در این راستا نیز توانستیم تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه را از 602 نفر در سال 90 به 635 نفر در سال 94 افزایش دهیم.

همچنین با پیگیری های صورت گرفته در سال 93 ، مقطع دکترای تخصصی رشته های قارچ شناسی پزشکی و بیوشیمی بالینی، مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و پرستاری (مراقبت­های ویژه) و در سال 94 نیز مقطع دکترای تخصصی رشته ایمنی شناسی و مقطع کارشناسی ارشد رشته ژنتیک انسانی به رشته های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه شد. همچنین درصدد هستیم در مقطع تحصیلی دکترای تخصصی، رشته های مهندسی بافت، مامایی، طب سنتی، فارماکوگنوزی، در مقطع فوق تخصصی پزشکی؛ رشته های روماتولوژی، ریه، جراحی کودکان، در فلوشیپ تخصصی پزشکی رشته های نازایی IVF، اندویولوژی، جراحی سرطان و در مقطع کارشناسی ارشد؛ رشته های تکنولوژی گردش خون، سلامت سالمندی، تاریخ علوم پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی، ارگونومی، بهداشت محیط دریا، مدیریت پسماند، بهره برداری و نگهداری از تاسیسات شهری را به رشته های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کنیم که در این خصوص رایزنی های لازم با معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده و بعد از حضور هیئت های بورد تخصصی رشته های مذکور در دانشگاه به منظور بررسی امکانات و تجهیزات و شرایط لازم، مجوز جذب دانشجو نیز در رشته های فوق الذکر صادر می شود.

تجهیز بی سابقه تمام گروه های آموزشی بیمارستان ها و دانشکده های دانشگاه
یکی از اقدامات مهم معاونت توسعه آموزش دانشگاه در سال های 93 و 94 تجهیز گروه های آموزشی بیمارستان ها و دانشکده های دانشگاه به تجهیزات و دستگاه های جدید و مورد نیاز رشته های مختلف آموزشی بوده است. خوشبختانه با موافقت و حمایت رئیس دانشگاه توانستیم اعتبار چشمگیری را به این امر اختصاص دهیم و تمامی گروه های آموزشی بیمارستان ها و دانشکده ها را جهت بهبود کیفیت امر آموزش تجهیز نمائیم. در این راستا در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز، گروه های آموزشی چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، ارولوژی، جراحی عمومی، پوست، زنان، بیهوشی، طب فیزیکی و طب اوژانس با اعتباری بالغ بر 77 میلیارد ریال، در بیمارستان گلستان اهواز، گروه های آموزشی پاتولوژی، ارتوپدی، جراحی اعصاب، داخلی، اعصاب داخلی، روانپزشکی، جراحی قلب، رادیولوژی و رادیوتراپی، طب هسته ای و بیهوشی با اعتباری بالغ بر 103 میلیارد ریال، در بیمارستان رازی اهواز، گروه های آموزشی ارتوپدی، عفونی و بیهوشی با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال، در بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز، گروه جراحی پلاستیک با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال و در بیمارستان ابوذر اهواز، گروه اطفال با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد ریال تجهیز شدند. همچنین در دانشکده توانبخشی با اختصاص اعتبار 10 میلیارد ریال، در دانشکده دندانپزشکی با اعتبار 4 میلیارد ریال و در دانشکده شوشتر با اعتبار 3 میلیارد ریال، گروه های آموزشی موجود در دانشکده ها را تجهیز نمودیم.

در دانشکده پزشکی نیز گروه ژنتیک و سایر گروه های علوم پایه به ترتیب با اعتباری بالغ بر 2 و 8 میلیار ریال تجهیز شدند. همچنین گروه های آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی، پیراپزشکی، داروسازی و بهداشت با اعتباری معادل 4 میلیارد ریال تجهیز و دستگاه های جدید مختص هر رشته خریداری و به گروه آموزشی مربوطه اختصاص داده شد که این اقدام در نوع خود بی سابقه بوده است.

اعطای بورسیه تحصیلی در رشته های مختلف در دانشگاه
بر اساس اعلام نیاز دانشگاه ها به معاونت آموزشی وزارت بهداشت، فراخوان جذب بورسیه در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور داده می شود و واجدین شرایط در رشته های مورد نیاز پس از تأیید بررسی صلاحیت های علمی و عمومی به عنوان بورسیه دانشگاه علوم پزشکی پذیرفته می شوند که دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دو سال گذشته 21 بورسیه در رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه به واجدین شرایط اعطاء نموده است.
 
تسریع در بررسی و تصویب پرونده های ارتقاء اعضاء هیئت علمی دانشگاه
ارتقاء اعضاء هیئت علمی دانشگاهها، موسسات آموزش عالی و موسسات پژوهشی گروه پزشکی با توجه به میزان فعالیت آنها در زمینه های آموزشی، پژوهشی، نوآوری و فرهنگی می باشد. برای حفظ جایگاه موسسات آموزش عالی، ارزشیابی اعضاء هیئت علمی دانشگاه در جهت انجام هر چهار حیطه فعالیت آنها شامل آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ارائه خدمت مورد سنجش قرار می گیرد. در همین راستا علاوه بر برگزاری مستمر دوره های ضیافت اندیشه،کارگاه آیین نامه ارتقاء و دوره های طرح معرفت از سال تحصیلی 92 بصورت برنامه ای مدون جهت اعضاء هیات علمی برگزار می گردد. همچنین با بررسی و تصویب پرونده های ارتقاء در سال 93 و 94، 28 نفر از اعضاءهیئت علمی دانشگاه با داشتن شرایط لازم توانستند از مرتبه استادیار به دانشیار و 17 نفر از مرتبه دانشیار به استادی ارتقاء پیدا کنند و فرآیند رسیدگی به پرونده اعضا هیئت علمی که در گذشته به دلایل متعدد به کندی پیش میرفت، اصلاح گردید.
 
انعقاد تفاهم نامه همکاری فی ما بین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
به منظور اجراء ماموریت های واسپاری شده از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، تفاهم نامه ای بین معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان سرپرست دبیرخانه و نماینده کلان منطقه چهار آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور منعقد گردید که این تفاهم نامه دربرگیرنده وظایف و حیطه های کاری مختلفی در زمینه آموزشی بوده که از این وظایف می توان به  راه اندازی شبکه تبادلات علمی و برنامه های آموزشی مشترک با دانشگاههای معتبر جهان، راه اندازی مرکز سنجش منطقه ای آموزش پزشکی بر اساس استانداردهای ابلاغی، راه اندازی مرکز سنجش صلاحیت بالینی در منطقه و راه اندازی مرکز آموزشهای مجازی علوم پزشکی نام برد. در این راستا دبیرخانه کمیته منطقه چهار آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور در معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تشکیل و همچنین آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی در 3 نوبت برگزار گردید.
 
کسب افتخارات متعدد توسط اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه آموزشی
معاونت توسعه آموزش همواره حامی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان فعال بوده است تا بتوانند مسیرهای تلقی و افتخار آفرینی را به سرعت طی کنند. از برجسته ترین افتخارات کسب شده می توان به کسب رتبه کشوری در جشنواره شهید مطهری در دو سال گذشته توسط برخی از اعضاء محترم هیئت علمی، کسب رتبه 15 آزمون سراسری دستیاری تخصصی بالینی توسط دکتر مهربد قاسم پور دانشجوی عضو دفتر استعدادهای درخشان، کسب رتبه 19 آزمون سراسری دستیاری تخصصی دندانپزشکی توسط دکتر ابراهیم عینی دانشجوی عضو دفتر استعدادهای درخشان و کسب چندین رتبه در المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور را نام برد.

برگزاری مستمر جلسات شورای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رفع مشکلات دانشجویان
شورای آموزشی دانشگاه با هدف تدوین برنامه های آموزشی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، بررسی آئین نامه ها و کیفیت آموزشی در دانشگاه و... تشکیل می شود. در سال 94، شش جلسه شورای آموزشی برگزار شده است. همچنین در بعضی از جلسات شوراها به بررسی مشکلات دانشجویان پرداخته شد و تصمیم گیری های لازم در جهت حل این مشکلات در چهارچوب قوانین و مقررات موجود انجام شد که خوشبختانه اکثر مشکلات دانشجویان مرتفع و رضایت کلی دانشجویان در این زمینه بدست آمد.

راه اندای سامانه  نقل و انتقالات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای تسهیل هر چه بیشتر امور
شورای نقل و انتقال دانشجویان با هدف بررسی درخواست‌های مهمانی و انتقالی دانشجویان دانشگاه با در نظرگرفتن ظرفیت و توان آموزشی هر گروه و به‌منظور جلوگیری از نزول کیفیت آموزش و شرایط تحصیلی و مشکلات خاص دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی (Ph.D)  دو بار در سال و برای دستیاران تخصصی پزشکی یکبار در سال برگزار می شود که برای تسریع در روند اداری و جلوگیری از هدر رفت وقت دانشجویان جهت پیگیری درخواست انتقال خود، سامانه ای طراحی شده که در این سامانه تمامی اطلاعات دانشجویانی که متقاضی انتقال و یا مهمانی هستند ثبت میشود و پیگیری نیز از طریق همین سامانه انجام می شود.

ارائه تسهیلات الکترونیکی به دانشجویان جهت رفاه بیشتر و ساماندهی و اجرای "طرح  درس"
معاونت توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جهت رفاه بیشتر دانشجویان، اقدامات گسترده ای انجام داده که از برجسته ترین این اقدامات می توان به اصلاح فرآیند ثبت نام الکترونیکی دانشجویان جدیدالورود، چاپ و صدور پاسخنامه، قرائت و تصحیح اوراق امتحانی به صورت کاملاً مکانیزه، نصب و راه اندازی نرم افزار پرداخت شهریه آنلاین دانشجویی، ثبت نام الکترونیکی دستیاران، الکترونیک کردن پرونده تحصیلی دانشجویان،محاسبه نمرات فراگیران (کارشناس، کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی) از طریق نرم افزار سما (سال تحصیلی94-93)اشاره نمود. همچنین خوشبختانه واحد EDOدر دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای اولین بار توانسته "طرح درس"را در دانشکده های مختلف ساماندهی و اجرا نماید.

الکترونیک نمودن ارزشیابی اساتیدو اعضای هیئت علمی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
یکی از مهمترین ارکان بقاء و حفظ کیفیت یک دانشگاه، اساتید آن هستند که مهمترین هدف ارزشیابی کمک به اساتید درجهت اصلاح و بهبود روش و در نهایت ارتقاء سطح آموزش است. در این راستا معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز فرم های ارزشیابی را در حیطه های مختلفی تنظیم و در اختیار دانشجویان قرار داده است که تبدیل ارزشیابی اساتید از روند دستی به صورت الکترونیکی و تحت وب در دانشکده توانبخشی از سال 92 بصورت پایلوت آغاز و در سال 93، ارزشیابی اساتید در تمام دانشکده های دانشگاه به صورت الکترونیکی انجام شد.

پذیرش دانشجو در پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و ادغام واحد بین الملل اروند
‌واحدهاي پرديس خودگردان كه ابتدا "واحد بين‌الملل"  ناميده مي‌شد و بعد به "پرديس بين‌الملل"و اكنون هم "ظرفيت مازاد"تغيير نام  داده‌ است، از چند سال گذشته در سطح کشور اقدام به پذیرش دانشجو نموده اند و به تبع آن در دانشگاه علوم‌پزشكي جندی شاپور اهواز نيز واحد بین الملل اروند در آبادان شروع به پذیرش دانشجو نمود، درحالی که اساتيد آن همان اساتيد دانشگاه علوم پزشکی جندي‌شاپور اهواز بوده اند.بنابراین براي ارتقا كيفيت آموزشی اين واحد، با رايزني های صورت گرفته با وزرات‌ بهداشت قرار شد دانشجويان ورودي 93 كه به‌صورت ظرفيت مازاد پذيرش مي‌شوند، كليه مراحل ثبت‌نامي خود را در دانشگاه علوم‌پزشكي جندی شاپور اهواز انجام دهند و ديگر نيازي به مراجعه به آبادان نداشته باشند. همچنين كلاس‌هاي اين دانشجويان هم‌زمان در اين دانشگاه همراه با دانشجويان ورودي همان نیمسال برگزار خواهد شد كه كيفيت آموزشی دوره‌هاي اين واحد تفاوتي با ديگر دانشجويان دانشگاه نداشته باشد. همچنین با تلاش های فراوان موفق به حذف برخی هزینه های مازاد ناشی از پردیس خودگردان شده ایم.

انتشار مجله توسعه آموزش جندی شاپور بصورت فصلنامه
معاونت توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جهت انتشار مقالات علمی و رویدادهای جدید آموزشی در دانشگاه موفق به کسب مجوز انتشار مجله توسعه آموزش جندی شاپور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که در ابتدا این مجله بصورت دو فصلنامه منتشر می شد که در حال حاضر موفق به انتشار این مجله بصورت فصلنامه شده ایم.

 
  
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار