شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره گفتمان‌سازی برای نقشه علمی کشور گفت: در چارچوب نقشه علمی کشور، چهار شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت و داروهای نوترکیب در دانشگاه فعال هستند

دکتر نادر صاکی معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در اهواز، بیان داشت: شاخص های متنوعی در حوزه پژوهش برای ارتقاء رتبه دانشگاه در حال پیگیری است.
 
وی افزود: حوزه دانش بنیانی و ثبت اختراعات یکی از شاخص های پژوهشی مهمی است که دانشگاه بر روی آن سرمایه گذاری کرده و این جریان تا تولید علم و ثروت ادامه دارد. در حال حاضر چهار شرکت دانش بنیان در زمینه تولید محصولات سلامت مورد نیاز جامعه در این دانشگاه در حال انجام کار تحقیقاتی می باشند و مراکز رشد مستقر در دانشگاه‌  به عنوان مراکز حمایتی در جهت پشتیبانی از ایده‌ها و تفکراتی با ثمره اشتغالزایی، محصول ‌آفرینی و درآمدزایی برای شرکت دانش بنیان و صاحبان ایده اقدام می‌کند.

وی گفت: با توجه به اقبالی که حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در ایجاد طرح‌های دانش بنیان دارد می‌توان به این حوزه امیدوارانه ‌تر پرداخت.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد که مرکز رشد دانشگاه از تمامی افرادی که تمایل به مطرح کردن طرح‌های پژوهشی که منجر به تولید محصول می‌شود، را دارند با در اختیار گذاشتن امکانات تجهیزات و آزمایشگاه‌ها و نیز اعتبارات در دسترس، حمایت جدی و مستمر می کند.

وی گفت: تبدیل پژوهش به فناوری و بهره گیری از آن در جهت اشتغالزایی و نیز کسب درآمد برای صاحب فرآیند رسالت جدیدی است که باید بسیار به آن توجه و دقت داشت.

صاکی گفت: تقویت اجرای طرح های تحقیقاتی دانش بنیان با توجه به نقشی که در تولید علم کاربردی و مورد نیاز جامعه دارد از جمله برنامه ریزی‌های مهم در مسیر رشد علمی کشور است.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، برنامه استراتژیک برای توسعه در محورهای مختلف تدوین شده است و این برنامه استراتژیک به مدت یکسال در کارگروه ویژه ای بررسی شده و کلید اجرا در مهرماه 94 زده شده است.

وی ادامه داد: نیازهای واحدهای مختلف تحقیقاتی دانشگاه براساس خواسته های اسناد بالادستی استخراج شده است تا از موازی کاری در حوزه های مختلف در دانشگاه جلوگیری شود.
 
این پژوهشگر برتر خوزستان بیان کرد: تقویت ارتباطات بین المللی و تبدیل تولیدات علمی دانشگاه به ثروت یکی از اهداف اصلی و اساسی این معاونت است.

صاکی در رابطه با تجاری سازی اختراعات و تولید ثروت گفت: در حوزه دانش بنیانی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته تا محوریت شاخص های اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تقویت شود. اختراعات مورد حمایت قرار می گیرد تا به تولید انبوه برسد و تولید ثروت کنند و سهمی از بازار را در اختیار بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه دستاوردهای پژوهشی تصریح کرد: پایان نامه های دانشجویی را در حوزه نیازهای بومی ساماندهی کردیم و هفت مگاپروژه برای دانشگاه تعریف شده است.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بحران تنفسی و مشکلات تنفسی شهروندان اهوازی پس از بارش های پاییزی یکی از مگاپروژه های است که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعریف شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: با توجه به اهمیت حل بحران تنفسی شهروندان خوزستانی این مگاپروژه با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه های انسانی و گیاهی و همچنین آلودگی های شیمیایی به شکل جامع در حال پژوهش و ارزیابی است. هنوز علت اصلی و دقیق این بحران تنفسی مشخص نشده است و تحقیقات با جدیت در حال پیگیری است.

صاکی عنوان کرد: بهبود سبک زندگی و ارتقاء سلامت یکی از ماموریت اصلی این معاونت است و مرکز تحقیقات تغذیه و مرکز تحقیقات باروری و یائسگی و همچنین مرکز تحقیقات آسیب های اجتماعی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه هستند که در حوزه سبک زندگی و رشد جمعیت فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: برای پایش سبک زندگی مردم خوزستان و دستیابی به یک الگوی بومی سبک زندگی سالم طرح کوهورت در حال انجام است که این طرح زمینه دسترسی به الگوی سبک زندگی سالم را سهل الوصول تر می کند.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره اجرای نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه بیان کرد: دانشگاه برای اجرایی کردن این سند بالادستی اهتمام جدی دارد و برنامه استراتژیک معاونت در راستای این اسناد طراحی شده است .یکی از محورهای نقشه علمی کشور، توسعه داروهای نوترکیب است که هم اکنون چهار شرکت دانش بنیان روی داروهای گیاهی و نوترکیب فعالیت می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: توسعه تولید داروهای نوترکیب در دانشگاه به دلیل نداشتن فناوری اتاق تمیز با محدودیت روبرو است و برای احداث این اتاق در دانشگاه فضای کافی در نظر گرفته شده و برای تامین بودجه مذاکرات جدی و مکفی با معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت آموزش و بهداشت و تحقیقات و فنآوری انجام شده است.با راه اندازی فناوری اتاق تمیز کلاس Aدر دانشگاه می توان گام های اساسی در حوزه تولید آنتی بادی ها و واکسن ها برداشت.

صاکی گفت: طب سنتی با توجه به استقبال و جایگاهی که در بین مردم دارد مورد اهتمام دانشگاه است و تا کنون بیش از 22 طرح تحقیقاتی در این زمینه تعریف شده است.
 
وی با اظهار گلایه از عدم حضور خیرین در حوزه پژوهش بیان کرد: پژوهش نیاز جدی به حمایت خیرین دارد و با توجه به اینکه کار پژوهشی ماندگار است می تواند کار خیرخواهانه مهم و جاودان باشد و نیاز بسیاری از بیماران را حل کند. حل معضلات استان بدون حمایت خیرین کند و طولانی مدت جواب خواهد داد و قطعا" حضور خیرین و اساتید دلسوز در کنار هم انجام بسیاری از پروژه های تحقیقاتی در استان را تسهیل خواهد کرد.
 
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این معاونت از حوزه خیرین استقبال می کند و ظرفیت های متنوعی برای حضور خیرین در این بخش را تعریف کرده ایم که افراد علاقه مند با مراجعه به معاونت پژوهشی می توانند با این ظرفیتها آشنا شوند.
 
وی افزود: توسعه  همکاری‌های بین رشته ای یکی از فعالیت های این معاونت در راستای اجرایی کردن نقشه علمی کشور است و به این منظور یک سوم طرح های دانشگاه مشترک بین رشته های علوم بالینی و پایه است.
 
صاکی با اشاره به مدیریت پژوهشی در حوزه پایان نامه ها بیان کرد: در سال های قبل کمتر از 15 درصد پایان نامه تبدیل به مقاله می شده؛ اما این آمار الان به 40 درصد رسیده است و اگر بتوانیم این ظرفیت ها را توسعه دهیم می توانیم شاخص های پژوهشی دانشگاه را ارتقاء دهیم.
 
وی با اشاره به چاپ مقالات قبل از دفاع از پایان نامه گفت: دانشجویانی که در زمینه چاپ مقاله و دفاع از پایان نامه مشکلی دارند می توانند به حوزه علم سنجی معاونت پژوهشی مراجعه کنند تا در تمام مراحل از جمع آوری داده تا تحلیل داده ها و نوشتن مقاله علمی و انتخاب مجله مناسب و پذیرش و چاپ مقاله راهنمائی بگیرند. دراین مسئله مشوق مناسبی برای این عزیزان دانشجو برای تسریع در چاپ مقاله در آئین نامه تشویق مقالات دیده شده است.
 
صاکی گفت: تسهیلات لازم برای تسویه حساب طرحها و پایان نامه در معاونت دیده شده که از آن جمله حذف فاکتور از تسویه حساب می باشد. اعتماد سازی به استاد و فراگیر برای افزایش انگیزه ها در پژوهش لازم است صورت وضعیت تقدیمی استاد همراه با ارائه مقاله معتبر برای تسویه حساب کفایت می کند. در طرحهای محصول محور ثبت اختراع برای تسویه حساب بجای مقاله ارائه می شود. 
 
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره تعداد نشریات دارای مجوزISI  در دانشگاه ادامه داد: دانشگاه در سال های قبل تنها یک نشریه ISIداشت که در این دوسال با وجود سخت گیری های شدید و پیچیدگی های زیادی توانستیم مجوز یک نشریه ISI  دیگر را نیز دریافت کنیم.
 
صاکی تصریح کرد: هر چند این نشان از رشد 100 درصدی دارد ولی این برای دانشگاهی مثل علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ظرفیت های بالا قابل قبول نیست و در آینده تلاش بیشتری خواهیم کرد تا سایر مجلات مجوزهای بین المللی و معتبر داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار