شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲
دکتر پروین عابدی عنوان کرد:
تشریح اقدامات دانشکده پرستاری و مامایی از سال 92 تاکنون از زبان دکتر پروین عابدی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
دکتر پروین عابدی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ابتدای این گزارش گفت: رسالت دانشكده های پرستاري و مامايي در ایران بعنوان نماد آموزش عالی پرستاري و مامايي کشور، بسترسازی برای تامين خدمات مطلوب به ذي نفعان در ابعاد پايه اي رشته، شامل آموزش، پژوهش، مديريت، خدمات باليني و جامعه نگر، با محوریت فرهنگ اسلامی ایرانی مبتنی برمعنویت، اخلاق و رفتارحرفه ای از طریق تربیت نیروی انسانی خردورز، با صلاحیت، نوآور و علاقمند به رشته و در راستاي حركت در مسير سند چشم انداز 1404 جمهوري اسلامي ايران میباشد.

دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، نماد آموزش عالی پرستاری و مامائی در جنوب غرب کشور

دکتر عابدی در ادامه به جایگاه علمی دانشکده پرستاری و مامایی اهواز اشاره کرد و ادامه داد: دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان نماد آموزش عالی پرستاری و مامائی جنوب غرب کشور با سرلوحه قراردادن شعار «انسان سالم، خانواده سالم، جامعه سالم» مبتنی بر ماموريت های وزارت بهداشت وهم راستا با بينش ها و ارزش های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای مانائی، تحول، رشد و شکوفايی، خود را متعهد به تربيت نيروهای محقق، متبحر، توانمند و برخوردار از فضائل انسانی، اسلامی برای امروز و فردای جامعه می داند.

در حال حاضر 799 دانشجو در سه رشته پرستاری، مامایی و اتاق عمل در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مشغول به تحصیل هستند که 37 عضو هیئت علمی، کار تربیت دانشجویان را برعهده دارند.

اخذ مجوز اصولی راه اندازی سه مرکز تحقیقات در دانشکده پرستاری

پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر مقوله آموزش میباشد که در سال 94، با رایزنی های صورت گرفته با معاونت توسعه پژوهش دانشگاه و مسئولین وزارت بهداشت موافقت اصولی برای تاسیس سه مرکز تحقیقات به نام های مرکز تحقیقات یائسگی، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت باروری و مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن از وزارت بهداشت، اخذ شد که در تاریخ دانشگاه علوم پزشکی اهواز بی سابقه بود که یک دانشکده بتواند موافقت راه اندازی سه مرکز تحقیقات را بصورت همرمان اخذ کند و این میسر نمیشد مگر با همکاری های بین بخشی، و البته اسامی این مراکز تحقیقات که اسامی بسیار موثق و کاملا مرتبط با رشته های موجود در دانشکده بود که 2 مرکز مربوط به گروه مامایی و یک مرکز مربوط به گروه پرستاری است.

تأسیس مجله به زبان انگلیسی برای اولین بار در تاریخ دانشکده پرستاری و مامایی

یکی از اقدامات اساسی و افتخارات دانشکده پرستاری که در دو سال گذشته اتفاق افتاده، تأسیس مجله انگلیسی زبان دانشکده بود که با پشتکار و پشتوانه ریاست دانشکده و چند نفر از اعضاء هیئت و با همکاری و نظارت معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه به چاپ رسید، این مجله مربوط به رشته پرستاری و مرکز تحقیقات مراقبت های از بیماریهای مزمن است.

تقدیر وزیر بهداشت از دانشکده پرستاری و مامایی اهواز به منظور ساماندهی زایمان طبیعی و ارتقاء کیفی خدمات آموزشی و بالینی

یکی از گروههای درگیر در افزایش جمعیت کشور ماماها هستند که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اجرای طرح تحول نظام سلامت که یکی از بسته های خدمتی آن ترویج زایمان طبیعی بود، رشته مامایی احیا شد و دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت در ابتدای سال 94 از دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به دلیل اجرای صحیح برنامه های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و همچنین ساماندهی وضعیت زایمان طبیعی در بلوک های زایمانی و ارتقای کیفی خدمات آموزشی و بالینی با ارسال لوح، تقدیر بعمل آورد.

استقرار اعضاء هیئت علمی گروه پرستاری و مامایی در بیمارستان های آموزشی و افزایش ساعت کارورزی و کارآموزی دانشجویان درجهت ارتقاء سطح آموزش

با ابلاغ طرح احیا آموزش بالینی و استقرار اعضاء هیئت علمی گروه پرستاری و مامایی در بیمارستان ها و زایشگاه ها، از مهر ماه سال 93 و در جهت ارتقاء سطح آموزش، دانشجویان و اعضاء هیئت علمی گروه  مامایی در سه بیمارستان رازی، سینا و امام خمینی(ره) و در شیفت های صبح و عصر مانند پرسنل در بخش ها حضور دارند که موجب افزایش رضایمندی دانشجویان از ارتقا سطح آموزش بوده است همچنین از اول دی ماه 94 دانشجویان و اعضاء هیئت علمی گروه مامایی نیز در سه شیفت کاری و بصورت پایلوت در بیمارستان رازی بصورت مقیم حضور دارند که این اقدام نیز در افزایش سطح علمی و مهارتی این گروه از دانشجویان نیز تاثیر بسزایی داشته و دانشجویان در زمان فارغ التحصیلی از تجربه بالایی نیز برخوردار خواهند بود.

لزوم توجه جدی مسئولین به رشته های پرستاری، مامایی و اتاق عمل

مسئولین ارشد سلامت کشور باید به رشته های پیراپزشکی و بالاخص رشته های پرستاری، مامایی و اتاق عمل توجه بیشتری داشته باشند زیرا این رشته ها از رشته های پایه هستند و قطعا هیچ پزشک و جراحی بدون پرستاران، ماماها و تکنسین های اتاق عمل، نمیتواند کار خود را به درستی انجام دهد، زیرا مراقبت های اصلی توسط پرستاران ارائه میشود و این نشان دهنده لزوم توجه به این رشته ها است.

در سالهای گذشته رشته مامایی تقریبا از سیستم بازار کار حوزه سلامت حذف شده بود که شاهد رشد فزآینده و فاجعه آمیز انجام عمل سزارین در کشور بودیم و همه شاهد بودند که چه لطمات جبران ناپذیری به سیستم سلامت جامعه و خانواده وارد شد در حالی که در کشور های پیشرفته سرمایه گذاری بر روی رشته ای مانند مامایی بسیار بالاست، زیرا اگر مادران زایمان طبیعی داشته باشند، سلامت خانواده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند که خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید و اجرای طرح تحول نظام سلامت، رشته هایی مانند پرستاری و مامایی نیز در ایران احیا شدند و ترغیب مادران باردار به انجام زایمان طبیعی در اولویت های وزارت بهداشت قرار گرفت.

بازدید های مستمر هیئت های بورد وزارت بهداشت از امکانات دانشکده و اخذ مجوز پذیرش دانشجو در 2 رشته جدید

در دو سال گذشته، هیئت های بورد وزارت بهداشت، پنج بار از گروههای آموزشی برای ارزیابی زیرساخت ها و امکانات آموزشی و وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشکده پرستاری و مامایی حضور پیدا کردند که خوشبختانه مجوز تمام رشته ها تثبیت  شد، همچنین در آخرین بازدید که از گروه مامایی صورت گرفت، درخواست صدور مجوز جهت پذیرش دانشجوی مامایی در مقطع دکتری تخصصی داده شد که امیدواری بسیار زیادی وجود دارد که این مجوز نیز در سال 95، به دانشکده اعطا شود.

همچنین با تلاش های بسیار و فراهم آوردن امکانات آموزشی مورد نیاز، مجوز جذب دانشجو در رشته های پرستاری ویژه بزرگسالان و مشاوره در مامایی در مقطع کارشناسی ارشد به دانشکده پرستاری و مامایی داده شد. در اسفند ماه سال جاری نیز با حضور دوباره هیئت های بورد پرستاری و مامایی وزارت بهداشت در دانشکده و افزایش تعداد اعضا هیئت علمی، انتظار میرود مجوز جذب دانشجو در رشته هایی مانند مراقبت ویژه اطفال و نوزادان و اتاق عمل در مقطع کارشناسی ارشد نیز برای سال تحصیلی95، اخذ شود.

تدوین برنامه استراتژیک دانشکده پرستاری با هدف ارتقاء جایگاه علمی دانشکده پرستاری و مامایی اهواز در بین دانشکدهای پرستاری و مامایی کشور

در سال 93 و با دستور ریاست محترم دانشگاه، تدوین برنامه استراتژیک پنج ساله دانشکده در دستور کار قرار گرفت و کمیته های مختلفی در حوزه آموزش، پژوهش و دانشجویی تعیین شدند و جلسات بسیاری (بیش از 800نفر ساعت کار) نیز در این زمینه با گروه های آموزشی و برگزار شد و در نهایت برنامه جامع استراتژیک دانشکده با در نظر داشتن سیاست های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و با هدف ارتقاء جایگاه علمی دانشکده پرستاری و مامایی اهواز در بین دانشکده های پرستاری و مامایی کشور تدوین شد و به مرحله اجرا درآمده است.

بر اساس برنامه استراتژیک دانشکده با توجه به عدم وجود توسعه دانشکده و کلنگ زنی پروژه های جدید، بهینه سازی فضای موجود در دستور کار قرار گرفت و با اقدامات صورت گرفته، 4 کلاس درس جدید به مجموعه کلاسهای دانشکده افزوده شد و تعداد کلاسها از 12 به 16 کلاس افزایش پیدا کرد. همچنین در گذشته معاونت های آموزشی و پژوهشی دانشکده در طبقه دوم مستقر بودند و امکانات دیگر بصورت متفرق در طبقات دیگر دانشکده بودند که بعد از اجرای طرح بهینه سازی و در جهت تسهیل دسترسی دانشجویان و ذینفعان به مسئولین و امکانات دانشکده، معاونت آموزشی در طبقه اول و در کنار گروه های آموزشی و کلاسهای درس، و معاونت پژوهشی دانشکده در طبقه همکف و در کنار کتابخانه و سایت رایانه مستقر شدند.

اختصاص 4 میلیارد ریال اعتبار به دانشکده برای خرید تجهیزات
با عنایت خاص رئیس دانشگاه به دانشکده پرستاری و مامایی، در انتهای سال 93، چهار میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات آموزشی مورد نیاز رشته های مختلف، به دانشکده پرستاری و مامایی اختصاص داده شد که با این اعتبار، تقریبا" تمام تجهیزات مورد نیاز گروههای آموزشی خریداری شد و در این زمینه فعلا" هیچگونه کمبودی در دانشکده وجود ندارد.


راه اندازی زایشگاه در دانشکده برای ارتقا سطح آموزش دانشجویان مامایی

در جهت ارتقاء سطح آموزش دانشجویان مامایی، بخش پراتيك(عملی) مامایی دانشكده در فضایی با متراژ 120 متر مربع مشتمل بر 2 زایشگاه و با تمامی امکانات، راه اندازی شد و در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در زمینه آموزش دانشجویان وجود ندارد و دانشجویان قبل از رفتن به زایشگاه، مراحل کلی زایمان را بر روی مولاژهای تعبیه شده مشاهده می نمایند. همچنین رزیدنت های سال اول زنان نیز میتواننند از این مجموعه استفاده کنند.

استقرار کامل سیستم های آموزشی و پژوهشی "شعاع و بهسان" در دانشکده

در 2 سال گذشته تغییرات بسیاری در سیستم آموزشی دانشکده صورت گرفته که از جمله آنها میتوان به استقرار سیستم های شعاع و بهسان اشاره کرد. سیستم شعاع مربوط به ارتقاء افقی اعضاء هیئت علمی و سیستم بهسان که زیرمجموعه معاونت پژوهشی دانشگاه و وزارت بهداشت است و مربوط به مستند سازی اقدامات پژوهشی اعضاء هیئت علمی است که در گذشته کمتر مورد استفاده قرار میگرفت ولی در حاضر، مستند سازی اقدامات پژوهشی اعضاء هیئت به صورت کامل در سیستم بهسان انجام میشود.

همچنین با همکاری معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه، در جهت دسترسی بین المللی به مقالات پژوهشی اعضاء هیئت علمی، برای تمام اعضا هیئت علمی دانشکده در سایت های "گوگل اسکولار و اسکوپوس" پورتال کاربری ایجاد شده است.

نصب سیستم حضور و غیاب اعضاء هیئت علمی به عنوان اولین دانشکده در دانشگاه

دانشکده پرستاری و مامایی به عنوان اولین دانشکده در دانشگاه علوم پزشکی اهواز اقدام به نصب و راه اندازی سیستم حضور و غیاب اعضا هیئت علمی نمود و همواره رعایت نظم و انضباط کاری یکی از اصول اصلی کار در دانشکده پرستاری است.

تهیه لاگ بوک برای دانشجویان پرستاری و مامایی به عنوان یکی از معدود دانشکده های پرستاری و مامایی کشور

با همکاری گروه های آموزشی پرستاری و مامایی دانشکده، لاگ بوک های آموزشی دانشجویان پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی تهیه شده و به رویت بورد های پرستاری و مامایی وزارت بهداشت نیز رسیده و مورد تایید قرار گرفته است. در این لاگ بوک ها تمامی برنامه های آموزشی و فرآیندهایی که دانشجویان باید طی کنند، مشخص شده است. از این نظر دانشکده پرستاری و مامایی اهواز جز معدود دانشکده های پرستاری و مامایی  کشور است که اقدام به تهیه لاگ بوک نموده است.

راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات مامایی استان خوزستان

با همکاری مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، سامانه ثبت اطلاعات ماماهای استان خوزستان راه اندازی شده و تا بحال اطلاعات بالغ بر 200نفر از ماماهایی که در استان حضور دارند در این سامانه ثبت شده است و ان شاءالله با همکاری معاونت درمان دانشگاه، اطلاعات تمام ماماهای شاغل و بیکار استان در این سامانه ثبت شوند تا بتوان در مواقع لزوم اطلاعات مورد نیاز را در کمترین زمان در اختیار مراجع ذیصلاح قرار داد.  

آمادگی در جهت تربیت دانشجوی خارجی و انعقاد با دانشگاه های کشور های همسایه

در جهت افزایش ارتباطات بین المللی دانشگاه، به دنبال انعقاد قرارداد همکاری با دانشگاههای کشورهای همسایه در زمینه های مختلف آموزشی و پژوهشی هستیم و این شرایط در دانشکده پرستاری و مامایی فراهم است تا دانشجویان خارجی مقطع ارشد و دکتری حرفه ای پرستاری را پذیرش نماییم. در این راستا، رایزنی های اولیه با دانشگاه بصره در کشور عراق برای تربیت دانشجویان عراقی در رشته های پرستاری و مامایی برای ارتقا سیستم بهداشتی این کشور، صورت گرفته و منتظر اقدام استانداری خوزستان در این زمینه هستیم.

همچنین دانشکده پرستاری و مامایی، توانایی برگزاری کارگاههای مختلف به زبان های انگلیسی و عربی را دارد که در این زمینه در سال گذشته، کارگاههای متعددی با موضوعات مختلف در دانشکده برگزار شده است.

در برنامه جدید آمایش سرزمینی صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان قطب منطقه 4 کشور معرفی گردید که یکی از ماموریت های ویژه در نظر گرفته شده برای دانشگاه، موضوع سلامت باروری و بیولوژی تولید مثل است که به گروه های مامایی دانشکده پرستاری و زنان دانشکده پزشکی سپرده شده است که در راستای سیاست های جدید جمعیتی کشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار