امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
دبیر کارگروه زیباسازی کلان شهرها بازنگری در مصوبه ممنوعیت تبلیغات کالاهای خارجی را خواستار شد.به گزارش فارس، سیدمحمدجواد شوشتری در دومین نشست کارگروه زیباسازی کلان شهرها، مصوبه اخیر شورای فرهنگ عمومی را یادآور شد و گفت: بر این اساس تبلیغات خارجی کالاهایی که مشابه داخلی دارند ممنوع است، همچنین تبلیغ کالا و خدمات خارجی که مشابه داخلی ندارد با رعایت استفاده از حداکثر 20 درصد ظرفیت تبلیغات محیطی و صرفا با خط فارسی مجاز است. تبلیغات کالا و خدمات خارجی نیز که مشابه داخلی ندارند در بزرگراهها، تابلوهای بزرگ شهری و بین شهری، پلهای عابر پیاده ، تابلوهای الکترونیکی و ... ممنوع اعلام شده است.
وی اظهار کرد: این مصوبه فقط برای شهرداریها بار مالی دارد، این در حالیست که وزارت ارشاد به شرکتهای خارجی مجوز میدهد و مسئولیتی نیز بر عهده وزارت صنایع گذاشته نشده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی تهران تعریف کالاها و شرکتهای خارجی را در این مصوبه مبهم دانست و افزود: هفت نوع تعریف از کالا وجود دارد که برخی از آنها با سرمایه گذاری کاملا داخلی است که در این مصوبه به درستی تعیین تکلیف نشده است. به طور مثال شرکت سامسونگ با نام سام سرویس بیش از 4 هزار پرسنل و شرکت ال.جی نیز بیش از 2 هزار و 500 پرسنل در کشور دارد که بخش زیادی از آنها ایرانی هستند.
وی با تاکید بر اهمیت رفع ابهام از تعریف این کالاها افزود: اگر چه این مصوبه به نام حمایت از تولید داخلی و شعار امسال تصویب شده، اما این ممنوعیت، عملا از تولید داخلی حمایت نمیکند.
شوشتری تصریح کرد: در حالی که اغلب شرکتها و کارخانجات داخلی با مشکلات مالی روبهرو یا در آستانه ورشکستگی هستند، نمیتوان از آنها انتظار تبلیغات داشت. همچنین با توجه به اینکه شهرداری اجاره دهنده تابلوی تبلیغاتی است، نمیتواند شرکتهای تبلیغاتی را محدود به رعایت 20 درصد ظرفیت تبلیغات محیطی کند. علاوه بر این سازههای فلزی و سنگی موجود در سطح شهر را نمیتوان بدون استفاده گذاشت.
وی اظهار کرد: این آییننامه به درستی تنظیم نشده و تنها برای شعار دادن در رسانهها مطرح شده است، در حالی که قانون باید جامع و کامل باشد.
شوشتری کارشناسی این مصوبه را ضروری دانست و از سازمانهای زیباسازی خواست که روی این مسئله کار کنند تا بتوان مصوبه کاملی را به عنوان یک لایحه به مجلس پیشنهاد داد؛ به نحوی که هم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار امسال باشد و هم درآمدهای شهرداری آسیب نبیند.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به تشکیل نخستین نشست کارگروه در تاریخ 20 اردیبهشت ماه در تهران گفت: در این نشست مقرر شد نحوه رتبهبندی شرکتهای تبلیغاتی با همکاری سازمان زیباسازی شیراز و پیگیری کارگروههای مربوط به شهرسازی و معماری نیز با همکاری سازمان زیباسازی مشهد انجام گیرد.
وی افزود: برای تعیین قیمت نماآگهی و برخورد با تابلوهای بانکها نیاز به بررسی و همفکری وجود دارد.
دومین کارگروه زیباسازی کلان شهرهای کشور امروز با حضور مدیران سازمانهای زیباسازی تهران، شیراز، قم، رشت، کرج، تبریز و همدان به میزبانی شهرداری اهواز برگزار شد.