شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۲۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
مراسم بزرگداشت 882 شهید هنرهای تجسمی با عنوان «مشق شیدایی» در خانه هنرمندان ایران با حضور حمید چیت‌چیان - وزیر نیرو-، محسن رضایی - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام -، محمد سریر - رییس شورای عالی خانه موسیقی ایران -، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی - مدیرمسوول روزنامه اطلاعات -، سیدمحمد غرضی، ابراهیم حقیقی، غلامحسین امیرخانی، امیر عبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران - و همچنین خانواده شهدای هنرهای تجسمی برگزار شد.

محسن رضایی با تأکید بر این‌که زبانِ هنر کمتر از دیپلماسی نیست، گفت: امروز هنرمند متعهد و مسوول باید زشتی‌ها و فریبکاری‌هایی را که در منطقه به‌وجود آمده است، ترسیم کند.

 مراسم بزرگداشت 882 شهید هنرهای تجسمی با عنوان «مشق شیدایی» در خانه هنرمندان ایران با حضور حمید چیت‌چیان - وزیر نیرو-، محسن رضایی - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام -، محمد سریر - رییس شورای عالی خانه موسیقی ایران -، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی - مدیرمسوول روزنامه اطلاعات -، سیدمحمد غرضی، ابراهیم حقیقی، غلامحسین امیرخانی، امیر عبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران - و همچنین خانواده شهدای هنرهای تجسمی برگزار شد.

درباره هنرمندان شهید کوتاهی کرده‌ایم
در ابتدای این مراسم مجید رجبی‌مبعمار - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران - سخنان خود را با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آغاز و اظهار کرد: «هر زیبایی و نکویی از آن بالاتر هم هست، تا این‌که انسان به شهادت برسد که درجه‌ای از آن بالاتر نیست». ما بسیار خوشحالیم که خانه هنرمندان ایران با نام 882 شهید مزین شده است.


رجبی‌معمار
او در ادامه گفت: درباره هنرمندان شهید کوتاهی و کم‌لطفی کرده‌ایم. به همین دلیل، تلاشی از چند سال قبل آغاز شد تا همان‌گونه که از شهدای حوزه‌های مختلف تقدیر و برای آن‌ها کنگره برگزار می‌شود، برای هنرمندان شهید نیز مراسمی برگزار شود. بسیج هنرمندان در سطح کشور شناسایی شهدای این حوزه را آغاز کرد و تا همین دوماه پیش، این شناسایی ادامه داشت. اکنون تعداد آن‌ها به 2100 نفر رسیده است؛ برخی از آن‌ها به‌واسطه هنرشان و برخی در کسوت یک بسیجی در جبهه‌ها حضور داشتند.

انتخاب شهدای هنرمند، خدا بود نه خانواده
سپس از حمیده حلم‌زاده - فرزند شهید امیر حلم‌زاده (عکاس و خبرنگار دفاع مقدس) - خواسته شد تا برای سخن گفتن درباره پدرش پشت تریبون برود.

او با بیان این‌که 5 / 1 سال سن داشته که پدرش شهید شده و هیچ خاطره مستقیمی از او به یاد نمی‌آورد، گفت: شاکرم که پدرم توانست راه حضرت علی (ع) و ائمه اطهار (ع) را برود و به شهادت برسد. هرچند خودم خاطره‌ای از او ندارم، اما هر چیزی که از او نقل می‌کنند موجب افتخار من است.

وی در ادامه بیان کرد: یک روز من به‌شدت مریض بودم و مادرم از پدرم خواست تا به جبهه نرود و به جای آن، من را به بیمارستان ببرند؛ اما او گفت که «خدا در حال امتحان من است تا ببیند خانواده‌ام را بیشتر دوست دارم یا خدایم را». پدرم رفت و در همان مأموریت شهید شد.

حلم‌زاده افزود: این سوال پیش می‌آید که امروزه اگر ما به جای آن‌ها بودیم، چنین تصمیمی می‌گرفتیم یا نه، مانند همین تصمیم‌ها باعث شد تا امروز ما در رفاه و آسایش زندگی کنیم.

اخلاص، اولین شرط هنرمند شدن
دیگر سخنران این مراسم، غلامحسین امیرخانی - هنرمند پیشکسوت خوشنویس - بود که در سخنانی اظهار کرد: توفیق بزرگی است که در این جلسه به خانواده‌هایی که اینجا حضور دارند، ادای احترام کنم. شاید بتوان گفت عالی‌ترین و بالاترین آوایی که ممکن است از بشریت بلند شود، از شهدا بلند شده است.


امیرخانی
او با اشاره به نقش اخلاص در تصمیم‌های انسانی، گفت: اخلاص، عالی‌ترین چیزی است که یک انسان متفکر می‌تواند خود را با آن آراسته کند، زیرا که بقیه صفات در آیینه اخلاص نمایان می‌شوند. هنرمند نیز در هر جایگاه و رشته‌ای، تا این صفت را نداشته باشد، پا پیش نمی‌گذارد، زیرا می‌داند باید عمر خود را پای هنرش صرف کند.

امیرخانی همچنین بیان کرد: ما ایرانیان در بستری از عشق و شوریدگی فرهنگی تربیت شده و رشد کرده‌ایم و این رشد مربوط به سال‌های دراز است و نشان می‌دهد که در واقع ما چه سرمشق‌هایی داشته‌ایم.

در ادامه، محمد سریر - رییس شورای عالی خانه موسیقی ایران - گفت: در تاریخ و سرگذشت ملت‌ها همواره دوران‌هایی وجود دارد که غیرت و غرور ملی را نشان می‌دهد و احترام ملی را در سطح جهانی تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: جنگ، تلفات زیادی دارد؛ اما اگر شرف یک ملت از بین برود، تا سال‌های زیادی مردم نمی‌توانند قد علم و این فقدان را جبران کنند.


سریر
او با اشاره به جاودانگی ایده و خاطرات شهدا، بیان کرد: هنرمندانی که در این راه جان باختند با حضور در جبهه، پرچم‌دار و روایتگر مردم نیز بودند. از دست دادن آن‌ها فاجعه بزرگی بود، اما راه عبرت‌آموزی را به ما آموختند.

سریر اضافه کرد: این هنرمندان که در رشته های هنری مختلف تخصص داشتند، مهرشان را به ما و جبهه نثار کردند. ما نیز یادشان را گرامی می‌داریم و به خانواده‌های‌شان احترام می‌گذاریم.

سپس قطعه «ای ایران» ساخته محمد سریر که پیش از این با صدای محمد نوری خوانده شده بود، توسط علی تفرشی - خواننده - اجرا شد.

هنرمندان ما قلم را به نقاش عالم سپردند
سخنران ویژه «مشق شیدایی» محسن رضایی - دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده هشت سال دفاع مقدس - بود.

او در سخنانی گفت: دوهزار شهید هنرمند، عجب تابلوی زیبایی و عجب نمایشگاهی از اوج انسان‌هاست. بعید است در حادثه‌ای از عالم، دوهزار هنرمند جان‌شان را فدای خوبی‌ها کرده باشند و یک ملت با هنرنمایی بی‌سابقه خود، دوهزار هنرمند را در دفاع از ناموس و شرف خود تقدیم کرده باشد. در ایران که همه‌ی پلیدها در مقابل پاکی و عدالت، صف‌آرایی کردند هنرمندان ما قلم را به نقاش عالم سپردند.


رضایی ادامه داد: هنرمند وظیفه‌اش بازتاب دادن خوبی‌ها و حرکت به سوی خوبی‌هاست و کارش بازتاب حقیقت و زیبایی‌هاست؛ ولی هنرمند شهید کارش بالاتر است و خود، جلوه و اثر می‌شود. آنچه را به دیگران می‌خواست بگوید به خود گفت. ایده، معنا و مفهوم را در تابلوی خود جای می‌دهد. هنرمند شهید از نمایشگاه خود خارج می‌شود و در گالری هستی می‌نشیند و تحسین همگان را بر می‌انگیزد و در کنار جان جانان به ارتزاق می‌نشیند.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: هنرمند انقلابی پلیدی‌ها را برمی‌دارد و دشت آزادی را به تصویر می‌کشد. قلم و تفنگ یکی می‌شود و خون با جوهر همراه می‌شود. عجب نمایشگاهی در ایران پدید آمده است. هنرمندی مردان و زنان فرهنگساز ایران را خریداری جز خدا نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بیان کرد: امروز باز می‌بینیم صحنه دیگری از این هنرمندی هنرمندان فداکار در حال ایجاد است، از سوریه و عراق تا کنار خانه خدا، صحنه‌ای از پلیدی‌ها و زشتی‌ها به‌وجود آمده که همه انسان‌ها را تهدید می‌کند؛ از تکفیری‌ها تا صهیونیست‌ها و مدعیان آزادی که از دیکتاتورهایی حمایت می‌کنند که حمله به مردم بی‌پناه یمن را شجاعت خود تصویر می‌کنند. انسان‌ها را در قفس آتش می‌زنند و اسرا را گردن می‌زنند و افتخار می‌کنند.

رضایی در ادامه با بیان این‌که در کنار گوش ایران، این وقایع رخ می‌دهد و جز با فداکاری و ایثار و موقع‌شناسی نمی‌توان با این فتنه بزرگ مقابله کرد، گفت: امروزه نیاز است که هنرمندان به صحنه بیایند و این موضوعات را به تصویر بکشند. ما تفنگداران و تکاوران آمریکا را آزاد می‌کنیم و فردای آن روز وزیر خارجه آمریکا در کنار وزیر خارجه عربستان می‌نشیند و می‌گوید ما با شما هستیم! بیش از 20 میلیون نفر در منطقه آواره شده‌اند و تروریست‌ها از جایی نفت می‌فروشند که مدعیان آزادی هستند. آیا جز از طریق هنر راهی هست؟


فرمانده هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: امروز هنرمند متعهد و مسوول باید این زشتی‌ها و فریبکاری‌ها را ترسیم کند. زبان هنر کمتر از دیپلماسی نیست. هنرمندان ایران، هنرمندان منطقه و جهان را برای مبارزه با تروریسم جمع کنید و هنرمندان ایران و جهان پرچم‌داری نمایش این زشتی‌ها را برعهده بگیرند.

او در پایان سخنان خود، گفت: به سهم خودم درود می‌فرستم به روح شهدای هنرمند و افتخار می‌کنم به ملتم که در یک جنگ نابرابر، دو هزار شهید را تقدیم کرد. از خدا می‌خواهم به خانواده‌های آن‌ها صبر عنایت کند و دست هنرمندان را می‌بوسم. امیدوارم بتوانیم یک‌بار دیگر فریاد رسای آزادی‌خواهی ایران را در دنیا طنین‌افکن کنیم و این رسالت را به انجام رسانیم. امیدوارم بتوانیم موزه‌ای را خاص آثار هنرمندان شهید بسازیم و آثار، عکس‌ها و زندگی‌نامه‌های آن‌ها را به‌نمایش بگذاریم.

خون شهدا، اثر هنری سرخی بر خاک وطن
سپس ابراهیم حقیقی - گرافیست - اظهار کرد: اگر شهدای جنگ تحمیلی نبودند، امروز نمی‌توانستیم در کمال آسایش و آرامش زندگی کنیم.

او ادامه داد: فکر می‌کردم قرار است برای این شهدا طلب آمرزش کنیم، اما ما برای این کار انسان‌های کوچکی هستیم، زیرا شهدا از ازل آمرزیده بودند. آثار شهدای هنرمند به ما نشان می‌دهد که دشمن چگونه خونریزی می‌کرد که ما آگاه باشیم و هوشیار که اگر آن‌ها نبودند و با خون‌شان اثر هنری سرخی بر خاک میهن درست نمی‌کردند، ما نمی‌توانستیم اینجا در کنار هم باشیم.

حقیقی افزود: این دو هزار شهید هنرمند که خانواده‌های‌شان آن‌ها را عزیز می‌داشتند، اما ترجیح دادند اثر سرخ‌شان را بر خاک میهن بگذارند و وطن‌شان سربلند بماند، خون‌شان به اندازه بقیه شهدای این مملکت پاک و ارزشمند است.

آخرین فردی که پشت تریبون رفت، محمدحسین حیدری - عکاس - بود که از عملیات بدر و دفاع مقدس خاطراتی را تعریف کرد و گفت: امیدورم پیرو و رهرو خوبی برای این شهدا باشیم.


در بخش پایانی «مشق شیدایی» از خانواده‌های شهیدان، سعید جان‌بزرگی (عکاس)، داریوش گودرزی‌کیا (عکاس)، ‌غلامرضا نامدار محمدی (عکاس)، حمید پورجبار (عکاس)، امیر محمدیان (عکاس)، احمد اسماعیلی (نقاش)، سیدعلی محمودیان (خوشنویس)، ابوالفضل ماهرخ (خوشنویس) و مجید غلامی (نقاش) تجلیل شد.

همچنین به خانواده چهار شهید دیگر عرصه هنرهای تجسمی، کاظم اخوان (عکاس)، امیر حلم‌زاده (عکاسی)، امیرحسین اسدی (نقاش) و مجید بهرامی (نقاش) که قرار است در روز کنگره از آن‌ها تجلیل شود اما در مراسم حضور داشتند، هدایایی داده شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار