شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸

شوشان-سپیده اسکندری: به گزارش خبرنگار شوشان نوزدهمین کنگره سراسری نوزدهمین کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی صبح امروز، چهارشنبه 30 دی‌ماه در اهواز آغاز به کار کرد. در این کنگره به دلیل عدم حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پیامی از سوی وی قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

"اکنون که با مقاومت و ایستادگی ملت بزرگ ایران و مسئولان محترم، تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه علیه ایران برچیده شد، این پیروزی بزرگ را خدمت ملت غیور ایران به ویژه دانشگاهیان، پژوهشگران و فن آوران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و یاد و خاطره شهدای علوم هسته‌ای را گرامی می‌دارم.

آن چه که در این راه زمینه تقابل و دشمنی استکبارگران را فراهم ساخت بدون شک پیشرفت‌ها و توانمندی‌های عظیم علمی ایران اسلامی بود که در نهایت استمرار روند رشد علمی و آثار آن دستاوردها، موجبات عقب‌نشینی آن‌ها را فراهم ساخت. رسالتی که در شرایط پسابرجام به عهده ی جامعه علمی، دانشگاهی و صنعتی کشور است، همانا استفاده از نیروی عظیم انسانی مجهز به علم و دانش و سرمایه‌های فکری و دانشی جهت توسعه ی همه جانبه و پایدار کشور به ویژه در عرصه‌های فن آوری و صنعتی می‌باشد. در این مورد سرمایه‌های انسانی و دانشی به عنوان اصلی‌ترین ابزار نیازمند هدایت، حمایت، برنامه‌ریزی و نظارت دقیق می‌باشند که این مهم، از وظایف اصلی دولت در این برهه ی تاریخی است تا بتوان با برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین محورهای توسعه و فن آوری که همان دولت، دانشگاه و صنعت هستند، زمینه مساعد و مطلوبی را برای رشد و توسعه صنایع با تکیه بر امکانات و توانمندی‌های داخل فراهم و نیازهای جامعه و کشور را در این بخش برطرف نمود.

در سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه ی علم و فناوری، بر عزم ملی و درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه ی علم و فن آوری و نیز توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تأکید فراوان شده است که تحقق آن جز با تعامل و ارتباط مؤثر و سازنده بین بخش‌های مختلف دولت، دانشگاه و صنعت امکان‌پذیر نیست. در این مورد هنوز کاستی‌هایی وجود دارد که از چالش‌های اساسی پیشرفت صنعت و فن آوری کشور محسوب می‌شود. بدون شک حیات تکاملی دانشگاه و صنعت بدون هم امکان‌پذیر نمی‌باشد، زیرا دانشگاه به عنوان نهاد تربیت کننده نیروی انسانیِ دانا و متخصص و نیز تولید دانش فنی، تأمین اتاق فکر صنعت و ارائه ی خدمات مشاوره‌ای از یک طرف و نیز صنعت به عنوان محلی برای تربیت و به کارگیری نیروی ماهر و کارورزیده، انتقال‌دهنده تجربیات فنی و کاربردی و نیز انجام حمایت‌های مادی، می‌توانند ضمن برآورده کردن نیازهای یکدیگر زمینه نیازهای لازم را برای توسعه رشد و فن آوری و صنعت کشور فراهم سازند. در شرایط حاضر یکی از نیازهای اصلی دیگر انتقال فن آوری و بومی کردن آن در کشور است که جز با همکاری و مشارکت سه نهاد دولت، دانشگاه و صنعت میسر نیست.

از سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی دولت در این دوره ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین و نیز مأموریت‌گرا کردن پژوهش و فن آوری می‌باشد که در این راستا نقش صنعت به عنوان انتقال مهارت و تجربیات کاربردی و دانشگاه و شناسایی نیازهای جامعه نقش کلیدی است. خوشبختانه با تلاش‌های بسیار و هماهنگی‌های انجام شده فرهنگ تعامل و مشارکت صنعت و دانشگاه شکل گرفته است. اجرایی شدن دوره‌های فرصت مطالعاتی صنعتی داخل، دوره‌های پسا دکتری صنعتی، قراردادهای همکاری دانشگاه و نفت در سطوح بالادست و پایین دست نفت، همکاری‌های گسترده در حوزه‌های نیرو، دفاعی، محیط زیست و سایر حوزه‌ها از دستاوردهای مهم این همکاری‌ بوده است و امید است دانشگاه‌ها نیز با تربیت نیروهای ماهر، نیاز به نیروهای کاردان، خلاق و کارآفرین بخش صنعت را بهتر از گذشته تأمین نمایند.

برگزاری نوزدهمین کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در اهواز با توجه به وجود استعدادها و ظرفیت عظیم سرمایه‌های انسانی و فکری و بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی در کشور، فرصت مهمی را برای تعامل و ارتباط موثر دولت‌، دانشگاه و صنعت فراهم می‌سازد. با وجود مشارکت افراد کارآفرین، صاحبان صنایعِ دولتی و بخش خصوصی، رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها و صنعت‌گران، امید است طرح‌های پژوهشی و توسعه ی فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به حل مشکلات پیش رو و برطرف کردن نیازهای بنگاه های اقتصادی و صنعتی کمک کنند و قدمی را برای اعتماد متقابل دولت، صنعت و دانشگاه بردارند.

نظر به این‌که در شرایط پساتحریم بسیاری از محدودیت‌ها و محرومیت‌های گذشته برطرف شده و کارآفرینان و صاحبان صنایع راحت‌تر از قبل می‌توانند طی مسیرهای قانونی نقل و انتقالات مالی و فعالیت‌های تجاری خود را انجام دهند، این همکاری سه‌جانبه می‌تواند با سرعت بیشتری مسیر توسعه ی همه‌جانبه اقتصادی، علمی و صنعتی را طی نموده و ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی را موجب شود.

در پایان بر خود لازم می‌دانم از جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان متولی و دبیر دایمی کنگره، جناب آقای شفیعی ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای و سایر و دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان، اساتید، دانشجویان، شرکت‌کنندگان و حامیان این کنگره به ویژه استاندار محترم خوزستان و مدیران و مجموعه استانداری و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، پژوهشی و فن آوری استان خوزستان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای قدردانی و تشکر نمایم."


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار