این نظرسنجی در دی ماه امسال از 4829 نفر از افراد بالای 15 سال در سراسر کشور انجام شد و نتایج آن نشان داد در سطح ملی بیش از 83 درصد از پاسخگویان، اخبار و اطلاعات را از بخشهای خبری صداوسیما پی میگیرند و کمتر از 17 درصد از آنان علاقمند به پیگیری اخبار نیستند.
یک نظرسنجی سراسری از مخاطبان صداوسیما در سراسر کشور نشان میدهد بیش از 80 درصد این مخاطبان، پای بخشهای خبری مینشینند.
این نظرسنجی در دی ماه امسال از 4829 نفر از افراد بالای 15 سال در سراسر کشور انجام شد و نتایج آن نشان داد در سطح ملی بیش از 83 درصد از پاسخگویان، اخبار و اطلاعات را از بخشهای خبری صداوسیما پی میگیرند و کمتر از 17 درصد از آنان علاقمند به پیگیری اخبار نیستند.
این تحقیق که برای مقایسه میزان مخاطب اخبار در سالهای قبل (سال 88 تاکنون) انجام شده، نشان میدهد مخاطبان اخبار رسانه ملی به نسبت معناداری افزایش یافتهاند. آنان به خاطر سرعت در خبررسانی، ارائه اخبار واقعی و رعایت بیطرفی در پخش اخبار، به بخشهای خبری صداوسیما اعتماد بیشتری کردهاند.
علاقه به خبر زن و مرد نمی شناسد
این مطالعه فراگیر نشان داد بالای 80 درصد از این جامعه آماری، اخبار مورد نظر خود را از تلویزیون دریافت می کنند. جنسیت در این میزان علاقه تفاوت چندانی را نشان نداده و تعداد علاقه مندان به دریافت خبر از سیما در میان مردان و زنان یکسان بوده است.
نکته قابل توجه در این نظرسنجی آن است که افزایش سن در پیگیری خبر در میان مخاطبان تلویزیون تاثیر و تغییر قابل توجهی را نشان داده است؛ به طوری که افراد بالای سن بازنشستگی بیشترین تعداد را در این گروه به خود اختصاص داده اند.
نکته دیگر، میانگین زمانی توجه به بخشهای خبری در میان این مخاطبان بود. این رقم به طور متوسط یک ساعت و 33 دقیقه در شبانهروز گزارش شده است که آن هم با افزایش سن و میزان تحصیلات افراد، ارتباط معناداری نشان میدهد اما جنسیت تاثیر چندانی در این رقم نداشته است و مردان و زنان تقریبا به یک میزان وقت خود را برای دیدن اخبار از بخش های مختلف خبری سیما اختصاص میدهند.
20:30 پرمخاطب ترین بخش خبری تلویزیون
این نظرسنجی همچنین نشان میدهد بخش های خبری 20:30 شبکه دو، بخش خبری ساعت 21 شبکه یک، بخش خبری ساعت 22 شبکه سه، بخش خبری ساعت 14 شبکه یک، بخش خبری ساعت 19 شبکه یک و بخش خبری ساعت 22:30 شبکه دو به ترتیب، پربینندهترین بخشهای خبری تلویزیون هستند و در میان این گروه آماری درصد بینندگان اخبار شبکه خبر در تهران بیش از سایر شهر های کشور بود.
این مخاطبان از گویندگان خبر، گزارشهای خبری، دکور استودیوهای خبر و پوششهای زنده خبری در این بخش ها ابراز رضایت داشتهاند. اولویت موضوعی در بخش های خبری در میان مخاطبانی که پیگیر بخش های خبری هستند به ترتیب موضوعات سیاسی در اخبار روز، اخبار اقتصادی و اجتماعی و پس از آن خبرهای ورزشی بوده است.
از کل پاسخگویان به سوالات پرسشگران در این طرح ، 60/9 درصد در حد"خیلی زیاد و زیاد" و 39 درصد "کم و خیلی کم" اخبار صدا و سیما را صحیح و واقعی می دانند. سرعت در خبررسانی در اخبار صدا و سیما نیز از جمله شاخصهای رضایت مخاطبان در این نظرسنجی بوده است.
رادیو مخاطب خاص خود را دارد
مخاطبان رادیو که نزدیک به 20 درصد در این جامعه آماری بودند نیز نکات قابل توجهی را در پاسخ به پرسشگران مرکز تحقیقات و سنجش افکار صدا و سیما بیان کردند.
این میزان مخاطبان در سال 94 نسبت به سال های قبل افزایش یافته اند و بخش های خبری رادیو که سال 88 درصد مخاطبانشان به رقم 17 می رسیده توانسته اند در سال 94 با جذب مخاطب بیشتر، این رقم را به 21 درصد برسانند.
در این رسانه شنیداری، مقایسه نسبت شنوندگان با سن افراد در مقابل تلویزیون نتیجهای عکس داشته و افراد 15 تا 19 سال نسبت به افراد 50 سال به بالا، بیشتر، اخبار را از رادیو گوش می کردند به طوری که نمودار آماری ترسیم شده در این نظرسنجی نشان میدهد افراد گروه اول 87 درصد و افراد گروه دوم 72 درصد، اخبار را از رادیو پیگیری می کنند.
تحولات خاورمیانه، اخبار مربوط به برجام و توافقات هستهای، مسائل روسیه و ترکیه، خبرهای حوزه سلامت، اخبار علمی و فرهنگی، موضوعات محیط زیستی و گزارشاتی درباره توسعه و پیشرفت کشور به ترتیب موضوعاتی هستند که مخاطبان در این نظرسنجی علاقه خود را به پیگیری آنها در بخشهای خبری صداوسیما نشان دادهاند.