شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
ناظر كل گمركات خوزستان عنوان کرد:
ناظر كل گمركات خوزستان با اشاره به نامیدن سال 2016 به سال "گمرک دیجیتال، حرکت رو به جلو" اظهار کرد: در راستای شعار جهاني گمرک در سال جاري از دو سال پیش تلاش های بسياری براي تجهيز گمركات كشور به سامانه های نوين گمركي انجام گرفته به طوری که 100 گمرک در قالب سازمان اجرای سامانه ی جامع گمرکی به این سیستم مجهز شده اند و در استان خوزستان نیز زير ساخت های لازم برای تجهيز كليه گمركات خوزستان به این سامانه تدارک دیده شده است.

شوشان-سپیده اسکندری: به گزارش خبرنگار شوشان، محمدرضا جعفری پیش از ظهر امروز یکشنبه 11 بهمن ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان نظارت گمرکات برگزار شد اظهار كرد: درآمد عمومي گمركات خوزستان در ۱۰ ماه نخست سال جاري، بالغ بر ١٤ هزار و ٨٤٩ ميليارد و ٦٠٤ ميليون ريال بوده است.

جعفري گفت: صادرات كالاهاي غيرنفتی استان در این دوره ی 10 ماهه، به وزن ١٣ ميليون و ٩٣٧ هزار تن و به ارزش ١٦١ هزار و ٣٠٠ ميليارد ريال بوده كه اين رقم معادل پنج ميليارد و ٥٢١ ميليون دلار و صادرات استان به کشور عراق که بیشترین مرز زمینی را با ایران دارد، از لحاظ وزنی 4 میلیون و 215 هزار تن و به ارزش 1 میلیارد و 271 میلیون دلار است.

وی خاطر نشان کرد: این رقم نسبت به مورد مشابه سال قبل، 9 درصد افزایش صادرات را نشان می دهد.

ناظر كل گمركات استان با اعلام اين كه خوزستان از لحاظ صادرات وزنی و دلاری رتبه سوم كشوري را داراست، گفت: عمده محصولات صادراتی استان محصولات شیمیایی، پتروشیمی، پلی اتیلن، آهن و فولاد و مقصد این صادرات كشورهاي مختلفي چون عراق، امارات متحده، چين، كويت، هلند، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، بلژيک و بلغارستان بوده است.

وی در خصوص میزان صادرات و واردات هدیه و سوغات از مرز گمرکی استان در این بازه ی زمانی اذعان داشت: 2 هزار و 414 بسته ی پستي به وزن ١١ هزار و ١٣٧ كيلوگرم و به ارزش سه ميليارد و ٨٦٠ ميليون و ١٧١ هزار ريال ارسال و 5 هزار و 813 بسته به وزن 12 تن و 426 کیلوگرم و به ارزش 5 میلیارد و 807 میلیون و 701 هزار ریال دریافت شده است.

جعفری رتبه ی استان را در واردات از لحاظ وزنی، رتبه ی نخست و از لحاظ دلاری رتبه ی سوم كشوری اعلام کرد و گفت: در این بازه زماني میزان واردات گمرک استان ١٣ ميليون و ٧٨٢ هزار تن و به ارزش ١٦٢ هزار و ٨٠٥ ميليار ريال( معادل پنج ميليارد و ٥٤٢ ميليون و ١٤٦ هزار دلار) بوده است که نسبت به سال گذشته 27 درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: عمده اقلام وارداتي به خوزستان محصول گندم، ذرت، كنجاله سويا، آهن آلات و فولاد و از كشورهاي چين، امارات متحده، كويت و برزيل بوده است.  

ناظر كل گمركات خوزستان با اشاره به نامیدن سال 2016 به سال "گمرک دیجیتال، حرکت رو به جلو" اظهار کرد: در راستای شعار جهاني گمرك در سال جاري از دو سال پیش تلاش هاي بسياري براي تجهيز گمركات كشور به سامانه های نوين گمركي انجام گرفته به طوری که 100 گمرک در قالب سازمان اجرای سامانه ی جامع گمرکی به این سیستم مجهز شده اند و در استان خوزستان نیز زير ساخت های لازم براي تجهيز كليه گمركات خوزستان به این سامانه تدارک دیده شده است.  

وی با بیان این که هدف این سیستم تسریع در تشریفات ترخیص کالا با محوریت ارتباطات و در عمل کوتاه کردن فرآیند است، تصریح کرد: به جز چئبده و اروند، کلیه ی گمرکات استان به این سامانه وصل هستند و بنابراین پروسه ی گمرکی در سایر نقاط گمرکی استان روند پرشتاب تری داشته است.

جعفری عنوان کرد: 9 گمرک در استان خوزستان در حوزه ی صادرات و مسافران و مرجوعان و خروج و ورود موقت در شهرهای شلمچه، چزابه، دزفول، چئبده، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، اروند کنار و سجافیه پتروشیمی بندر امام و 4 اداره کل در سازمان گمرکات اهواز در بخش واردات، صادرات، تنزیل و مسافری در حال فعالیت هستند. 

وی در خصوص نصب دستگاه X-RAY در گمرکات استان اذعان داشت: در حال حاضر در مرز شلمچه 3 دستگاه و چذابه 2 دستگاه ایکس-ری وجود دارد و قرار بر این است که تا پایان سال جاری مرز چذابه به دو دستگاه دیگر مجهز شود.

ناظر كل گمركات خوزستان اظهار كرد: در زمينه ی كاهش قاچاق روند رو به رشدي داشته ايم و سعی گمرک این بوده که جلوی اندک قاچاق خانگی گرفته شود که در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کرده است.

وی در بحث نگهداشتن مرزنشینان در مناطق مرزی گفت: با توجه به انتظاراتی که از حوزه ی تجاری ما می رود و با توجه به فعالیت های ما در راستای سیاست های استان، گمرک قدم های موجهی در این زمینه برداشته از جمله احداث 4 ساختمان اداری در حال ساخت که در چئبده 60 درصد انجام شده و در چذابه تا ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و در شلمچه 70 درصد پیشرفت داشته ایم. 

جعفری تصریح کرد: نقاط مرزنشین از این لحاظ همیشه مد نظر گمرک بوده است اما برای رسیدن به وضعیت قابل قبول، باید دیگر سازمان ها وارد شوند و در این زمینه کمک کنند.

وی با تاکید بر نتايج مثبت برجام بر فعاليت های گمركی استان و کشور بیان داشت: به طور حتم پس از برجام، توسعه ی صادرات با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

ناظر كل گمركات خوزستان گفت: تعرفه ی ترجیحی، برقراری ارتباط با نظام بانکی بین الملل و گشایش اعتبار، حمل مستقیم کالا به کشور مقصد، واقعی شدن قیمت کالاهای وارداتی، وجود بازهای گسترده که قدرت انتخاب را بیشتر می کنند و بهره برداری از خدمات پس از فروش کالاهای وارداتی را از جمله تاثیرات مثبت برجام بر گمرک برشمرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار