شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
آیت الله فرحانی در گفتگو با شوشان
مردم استان خوزستان به رهبری و نظام خود اعتماد دارند. من تداوم و عدم رفع مشکلات مردم استان خوزستان را ناشی از کم کاری نخبگان این استان می دانم.هر جا ولی فقیه سرباز خود را پیدا کرده است شاهد جهش هستیم.
انگیزه شما از کاندیداتوری در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری چیست؟

آیت الله فرحانی : انگیزه من از کاندیداتوری پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ادای دین نسبت به انقلاب اسلامی و رهبری بوده است. حضور در عرصه های که به تحکیم نظام جمهوری اسلامی و تقویت رکن رکین ولایت فقیه برمی گردد وظیفه شرعی است و این وظیفه در سطوح مختلف و به اشکال مختلف تجلی می شود.حضور آگاهانه مردم در انتخابات مختلف ، حضور با برنامه فرهیختگان و مشارکت خود با ارائه شاخص ها و تحلیل مناسب نیز از وظایف نخبگان هستند.

 فرهیختگان و علمایی که صلاحیت علمی و انقلابی شان برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان تایید می شود مورد اعتماد نظام و مردم هستند و در زمینه احساس تکلیف کرده اند که وارد این عرصه بشوند و اینجانب نیز از این قاعده مستثنی نیستم.

در خصوص رویش ها و ریزش ها انقلاب اسلامی در طول 37 سالی که از پیروزی آن می گذرد توضیح بدهید.

آیت الله فرحانی : علیرغم تهدیدها و توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی که در طول 37 سال پیروزی انقلاب اسلامی بوجود اوردند خواسته و ناخواسته برخی ها در زمین دشمن بازی می کنند. حضور رهبر عظیم الشان در هدایت انقلاب و بصیرت آحاد مردم و حضور آنان در صحنه های انقلاب اسلامی را در همه عرصه ها شاهد هستیم. در مجموع انقلاب اسلامی با پشت سرگذراندن بسیاری از تهدیدها و بحران ها سال به سال مقتدرتر و باصلابت تر به راه خود ادامه می دهد. 

انقلاب اسلامی قبله آمال همه مستضعفین و ملت های مظلوم می باشد. به طور مثال ارتباط علمی حوزه های علمیه با واتیکان و الازهر از ابتکارات منحصر به فرد انقلاب اسلامی است. مدتی قبل از این گروهی از علمای واتیکان و الازهر دعوت حوزه علمیه بودند .

آنها زمانی که در جریان ابعادگسترده اقدامات علمی و دینی انقلاب اسلامی در حوزه علمیه شدن  مبهوت شدند و مراتب تعظیم انان نسبت به علمای شیعی و حوزه بعد از انقلاب اسلامی نشان دادند. دکترین ولایت و اندیشه شیعی به برکت انقلاب اسلامی ؛ امام و رهبری جایگاه خود را در دنیای اسلام پیدا کرده است. علمای الازهر در این سفر اذهان می کردند که مجموع اقدامات علمی و تبلیغی حوزه علمیه قم موجبات انزوای اسلام امریکایی ، اسلام آل سعود و وهابی و تکفیری را فراهم می کند.

بحمدالله دکترین ولایت و شیعی برای اهل کتاب و اهل سنت تبیین شده است. حضور موثر سیدحسن نصرالله در کشوری که اهل کتاب و اهل سنت در آن جمعیت قابل توجهی را تشکیل می دهند از برکات اندیشه شیعی و دکترین ولایت است.رشد علمی و ارتقای شاخص ها و دستاوردها نمایانگر جهش انقلاب اسلامی در همه ابعاد مختلف استان است.

همه دولت های که پس از انقلاب اسلامی با رای مردم روی کار آمدند در بدست آمدن دستاوردهای انقلاب اسلامی سهیم هستند.دستاوردهای انقلاب اسلامی نتیجه پیوندهای مردم و نظام جمهوری اسلامی در چارچوب دکترین ولایت است. باید دکترین ولایت با همان چارچوب که امام راحل و رهبری  تبیین کردند بازخوانی کنیم و نباید آن را محدود به جناح خاصی کنیم و ناخواسته باعث ریزش آن نباشیم.فرهیختگان باید با پیروی از فرامین رهبری این گفتمان را تقویت کنند. دکترین ولایت همان دکترین فرهنگ غنی اهل بیت ، عدالت و انصاف  است.

همه باید مراقب باشیم از خط امام و رهبری و خط ولایت فقیه عقب نمانیم. با تدبیر و درایت رهبری ف مهم ترین اسنادبالادستی نظام جمهوری اسلامی توسط مجمع تشیخص مصلحت نظام که اعضای آن توسط رهبری از افراد جناح ها و سلایق مختلف کشور تشکیل شده است. شما همین قاعده را در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مشاهده می کنید. وللایت نبوی ، ولایت معصومین و ولایت مطلقه فقیه سه میراث گرانبهای امام راحل است. به نظر می رسد مبانی علمی و ولایی امام باید بازخوانی شود. شما می بینید در اوایل انقلاب اسلامی مهاجرت مقام معظم رهبری از مشهد مقدس به تهران و انتصاب ایشان از سوی امام به امامت جمعه تهران با تدابیر امام راحل صورت گرفت.

پس از آن نیز مقام معظم رهبری 8 سال ریاست جمهوری اسلامی را با رای بالای مرذم بدست آوردند. انتخاب آیت الله العظمی خامنه ای به رهبری نظام توسط مجلس خبرگان رهبری نیز از جمله عنایت الهی  به مردم بود. 

مردم میثاق محکمی با انقلاب و ولایت فقیه دارند و به رهبر خود اعتمادکامل دارند.نباید گفتمان ولایت و انقلاب اسلامی را به جناح های مختلف در کشور تقلیل دهیم.توحید و عدالت دو مولفه این گفتمان است.

در خصوص اهمیت پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری توضیح دهید؟

آیت الله فرحانی : اهمیت انتخابات  پنجمین دوره ان مجلس خبرگان رهبری از  رسالت این مجلس نشات می گیرد. مجلس خبرگان رهبری وظیفه تشیخص و انتخاب رهبری نظام و رکن رکین ولایت فقیه را برعهده دارد و این مهم حساسیت خاص خودش را دارد.مردم و نخبگان و رهبران جامعه باید با بسیج کردن تمام ظرفیت ها و پتانسیل های موجود مردم را به مشارکت حداکثری در این انتخابات دعوت کنند. وظایف مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی تصریح شده است. دشمنان نظام جمهوری اسلامی می خواهند فضای انتخابات مجلس خبرگان رهبری را دوقطبی کنند. طرح اینگونه مباحث جناحی و سیاسی در انتخابات مجلس خبرگان را به مصلحت نمی دانم. جناحی کردن و دوقطبی کردن انتخابات مجلس خبرگان رهبری خواسته دشمنان و رسانه های بیگانه است. در حالی که باید با حضور حماسی خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگ زرینی دیگری را در کارنامه انقلاب اسلامی رقم بزنیم.

نقش 6 مجتهد عضو خبرگان رهبری و همگرایی و هم افزایی آنان را در جهت رفع مشکلات عدیده ای مردم استان خوزستان و توسعه همه جانبه استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

آیت اله فرحانی : استان خوزستان در بسیاری از شاخص های اقتصادی سرآمد دیگر استان های کشور است. 82 درصد از درامد نفت از استان خوزستان استحصال می شود. خوزستان بیشترین حجم صادرات و واردات و ترانزیت کشور را داراست. استانی است که 7 رودخانه در آن جاری و ساری است. روزگاری این استان مهد علم و دانش بود. دانشگاه های استان قدمت چندین هزارساله دارد. اما مع الاسف مردم استان خوزستان از معضلاتی  مانند بیکاری ، مسائل زیست محیطی ، بی آبی و... رنج می برند. به نظر می رسد علت بروز این مشکلات عدم اجرایی شدن مطالبات رهبری در استان خوزستان می باشد. متاسفانه مطالبات رهبری در استان خوزستان روی زمین مانده است. 

مطالبات رهبری در حوزه آموزش و پرورش ، دانشگاه ، هنر و ادبیات اجرایی نشده است. گفتمان ولایت مبنای حرکت قرار گیرد. به نظر می رسد مشکلات مردم استان خوزستان به عدم اجرایی شدن مطالبات رهبری برمی گردد. 19 سال از سفر پرخیروبرکت مقام معظم رهبری به استان خوزستان گذشته است اما هنوز شاهد اجرایی شدن طرح احیای 800هزار هکتاری اراضی مستعد کشاورزی استان خوزستان نیستیم. 

سفر یازده روز رهبری انقلاب به استان خوزستان در سال 75 اتجام شد اما چرا بعد از قریب 20 سال هنوز اتفاق جدی در جهت اجرای مطالبات و فرامین رهبری در آن سفر در استان خوزستان نیفتاده است.مدیران ادوار استان خوزستان در این خصوص نمره تجدیدی می گیرند. به نظر می رسد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در استان خوزستان باید در این خصوص پاسخگوی مردم باشند.بروید ببینید استان هایی که رهبری سفری داشتند چه تحولات مثبت و عظیمی رخ داده است. 18 نماینده مجلس و 6 نماینده خبرگان باید در تداوم مشکلات استان و عدم اجرایی مطالبات رهبری در این استان سهیم هستند.

مردم استان خوزستان به رهبری و نظام خود اعتماد دارند. من تداوم و عدم رفع مشکلات مردم استان خوزستان را ناشی از کم کاری نخبگان این استان می دانم.هر جا ولی فقیه سرباز خود را پیدا کرده است شاهد جهش هستیم. در بحث انرژی هسته ای شهید احمدی روشن ها و شهید شهریاری ها را تقدیم کردیم.

باید ولایت فقیه را تقویت کنیم. باید امید به آینده را در مردم تقویت کنیم.اگر اهل کار باشیم هیچ راهی بسته نیست. نظام همه امکانات برای خدمت به مردم را در اختیار مدیران دلسوز نظام قرار داده است. باید همدلی و هم افزایی را در دستور کار خود قرار بدهیم. 

6 مجتهد منتخب مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری باید حلقه وصل مردم و رهبری باشند. پیگیری مطالبات رهبری در استان خوزستان و کشور باید اولویت نخست نمایندگان مجلس خبرگان رهبری باشد. ولایت پذیری مبنای گفتمان رهبری را در دستور کار قرار دهیم.


در شرایطی فعلی منطقه ای حضور حداکثری انتخابات مجلس خبرگان رهبری را چگونه ارزیابی می کنید؟

آیت اله فرحانی : به هر میزان که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بیشتر شود نظام را نسبت به توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی بیمه خواهد کرد. ضریب امنیت اجتماعی ، اقتصادی و ...را در کشور ارتقا می دهد. حضور حداکثری و حماسی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نظام را به اهدافش نزدیک می کند. حضور حداکثری در  انتخابات مجلس خبرگان رهبری با توجه به رسالت خطیرش موجب پایداری نظام خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار