اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
رئیس کنگره تروما و طب رزم: هدف از برگزاری کنگره طب و رزم ارتقاء سطح علمی دانشجویان پزشکی،پرستاری و گروه های وابسته به پزشکی بوده و در این کنگره ضمن گرامیداشت یاد شهداء جامعه پزشکی به ویژه شهید دکتر رهنمون، راهکارهایی ارائه می شود تا در مواقع بحرانی در کشور از آنها استفاده شود
دکتر نوذر درستان رئیس کنگره تروما و طب رزم در خصوص اهداف برگزار این کنگره گفت: بعد از انقلاب اسلامي، کشورمان بيش از پيش مورد تهديدات گوناگون در عرصه جهاني قرار گرفت. تجربه 8 سال دفاع مقدس نيز اثبات کرد که اين تهديدات ميتواند تا چه ميزان به ملت و کشورمان آسيب هاي جدي وارد نمايد. در دوران جنگ تحمیلی علاوه بر جانفشانی های و ایثارگری های نیروهای رزمنده، شهداء و جانبازان که از جان و مال خود گذشتند، جامعه پزشکی نیز از روزهای آغازین جنگ در کنار این عزیزان حضور داشته و در بیمارستان هایی صحرایی مانند بیمارستان امام حسین(ع)، بیمارستان امیرالمومنین، بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) و ... مشغول خدمت رسانی به مجروحان بوده اند.
 
وی افزود: بیمارستان های دانشگاهی بخصوص بیمارستان های دانشگاه جندی شاپور در طول این هشت سال خدمات ارزنده ای را به مجروحین جنگ ارائه دادند و در این راستا جهت امن تر ساختن مراکز درمانی، بیمارستان گلستان به هتل نادری و بیمارستان امام خمینی(ره) به هتل فجر منتقل شد.

درستان با اشاره به اینکه پزشکان در همه رشته ها بخصوص در رشته های جراحی همیشه در کنار رزمندگان بوده و پزشکان زیادی در این راه شهید شده اند، گفت: از جمله پزشکانی که به درجه شهادت رسیده، شهید دکتر رهنمون می باشد که در بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) مشغول خدمت رسانی به رزمندگان بود. بنابراین لازم است افراد جوانی که به تازگی وارد رشته های پزشکی و پیراپزشکی می شوند، از خدمات جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس اطلاع داشته باشند.

وی هدف از تشکیل کنگره طب و رزم را یادآوری زحمات و خدمات جامعه پزشکی و همچنین آمادگی جامعه پزشکی جهت مقابله با بحران های کشور از قبیل سیل، زلزله و... برشمرد و افزود: از هشت سال پیش جامعه پزشکی با همکاری جامعه جراحان ایران و به ویژه جراحان شاخه خوزستان کنگره دو روزه ای را در بیمارستان های صحرایی تدارک دیده است.

رئیس کنگره تروما و طب رزم ادامه داد: با توجه به مساعدت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی در برگزاری این کنگره، بنا به نظر دکتر ایدنی رئیس دانشگاه مبنی بر افزودن بعد علمی به کنگره، مقرر شد امسال کنگره طب و رزم از 2 روز به 4 روز افزایش یافته و همچنین از نظرات افراد صاحب نظر در برگزاری با کیفیت کنگره استفاده کنیم.

درستان اضافه کرد: در صدد هستیم ششمین کنگره میان دوره ای طب رزم و تروما را برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار نمائیم. تاریخ برگزاری کنگره را دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور با هماهنگی جامعه جراحان کشور و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله که از پایه های اصلی کنگره می باشند از 10 لغایت 13 اسفند ماه سال جاری تعیین کرد و مقرر شده 2 روز کنگره در سالن شهداء دانشگاه علوم پزشکی اهواز و 2 روز در بیمارستان صحرایی برگزار شود.

وی با بیان اینکه این کنگره دارای 20 امتیاز بازآموزی برای جامعه پزشکی و همچنین 10 امتیاز فرهنگی جهت اعضاء هیئت علمی می باشد، اظهار داشت: در این کنگره از تمام ظرفیت جامعه پزشکی در تمامی رشته ها و حتی رشته های که جزء رشته های جراحی نبوده اند ولی به نوعی درگیر مساله هستند مانند سوانح و سوختگی، مسمومیت ها و .. استفاده خواهد شد.

درستان محورهای برگزاری این کنگره شامل مدیریت بحران در سلامت، برخورد اقدامات اولیه در صدمات حاد،  نقش جراحی های مدرن کم تهاجمی در صدمات, اقدامات کنترلی در حملات بیولوژیکی برشمرد و بیان داشت: امسال در صدد هستیم یک بخش از کنگره را به حملات شیمیایی در طول جنگ و بخش دیگر آن را به بیان روش های درمانی کم تهاجمی و نیمه تهاجمی که در آن کمترین صدمه به بیمار و بیشترین بهره برداری را داریم، اختصاص دهیم.

رئیس کنگره تروما و طب رزم ضمن بیان اینکه در این کنگره زمينه هم انديشي و هم افزايي براي پژوهشگران فراهم آمده تا آخرين دستاوردها و تجارب داخلي و بين المللي و راهكارهاي علمي و عملي خود را معرفي نمایند، ادامه داد: بخشی از کنگره اختصاص به این خواهد داشت که در هر بحرانی مسئولیت کار بر عهده چه کسانی می باشد؟ به این معنا که در شرایط بحرانی لازم است فرماندهی برای مدیریت بحران داشته باشیم و تشخیص این فرمانده و عملکرد صحیح آن می تواند در مدیریت بحران نقش بسزایی داشته باشد. همچنین بخش دیگر کنگره مربوط به احیاء و بازپروری افراد صدمه دیده می باشد که چه اقداماتی صورت پذیرد تا افراد با بهبود کامل به محل کار خود برگردند.

وی ضمن بیان اینکه برگزاری این کنگره مانور جامعه پزشکی می باشد، ادامه داد: در این کنگره ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهداء جامعه پزشکی به ویژه دکتر رهنمون، راهکارهایی نیز ارائه خواهد شد تا در مواقع بحرانی در کشور از آن ها استفاده شود.

درستان تصریح کرد: سایت کنگره طب و رزم به آدرس"   tebrazm.ajums.ac.ir" آمادگی 24 ساعته  جهت دریافت مقالات و خاطرات دوران دفاع مقدس را دارد و اعضاء هیئت علمی می توانند چکیده فارسی مقالات خود را حداکثر تا تاریخ 1 اسفند ماه به سایت کنگره ارسال نمایند و پس از داوری، حداقل 20 مقاله از رشته های مختلف جامعه پزشکی و پیراپزشکی در بخش سخنرانی و پوستر پذیرفته می شود.

وی در پایان گفت: هدف جامعه پزشکی ارتقاء سطح علمی دانشجو، اینتر، رزیدنت، جامعه پرستاری و گروه های وابسته به پزشکی بوده و برگزاری این کنگره قدمی در جهت ارتقاء سطح دانشگاه در کشور می باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار