شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
دکتر ایدنی در اولین کنگره ملی علوم حرکت بالینی بیان داشت: اگر خروجی ما در این کنگره باعث توجیه افراد و مسئولین جهت افزایش تحرک باشد، نتیجه بزرگی در حوزه سلامت به دست آورده و باعث ارتقاء سلامت افراد جامعه شده ایم

روز سه شنبه 27 بهمن ماه 94 اولین کنگره ملی علوم حرکت بالینی با حضور دکتر منوچهر دوایی اولین رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بعد از انقلاب اسلامی، دکتر محمدرضا هاشمی گلپایگانی وزیر اسبق علوم و استاد دانشگاه امیرکبیر، دکتر اسماعیل ابراهیمی دبیر بورد فیزیوتراپی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر غلامرضا اولیایی عضو هیئت بورد فیزیوتراپی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسن عشایری استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و جمعی از اساتید و دانشجویان سراسر کشور در تالار شهداء دانشگاه برگزار گردید.

دکتر ایدنی در مراسم افتتاحیه، ضمن بیان اهمیت برگزاری این کنگره و نقش علوم حرکتی در ماموریت ها و اسناد بالادستی حوزه سلامت کشور، گفت: در جامعه آرمانی و چشم انداز 1404 در کشور، مقرر شده است اقداماتی انجام شود تا زمینه افزایش سطح سلامت شهروندان جامعه اسلامی فراهم شده و شهروندان بالاترین سطح سلامت را در منطقه داشته باشند و تولیت این مساله در مقام اجرا و پاسخگویی بر عهده وزارت بهداشت می باشد.

وی ادامه داد: تامین، حفظ و ارتقاء سلامت از اهداف وجودی وزارت بهداشت است و بسترسازی مناسب برای فراهم شدن این اهدف و ایجاد شرایط ویژه جهت اثرگذاری بر سایر دستگاه های تاثیرگذار بر سلامت جامعه، از برنامه های وزارت بهداشت می باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان داشت: تنها 25 درصد از مولفه های حاکم بر سلامت در حوزه تحت پوشش مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بوده و 75 درصد دیگر آن به عوامل مختلف دیگری مرتبط می باشد. از این 75 درصد، 25 درصد به عوامل ژنتیکی و محیطی و 50 درصد به مولفه های کلان اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و ... مربوط هستند.

این مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به تغییر در روند زندگی، الگوی سبک زندگی مردم نیز روز به روز در حال تغییر است. با تغییر سیمای سلامت در کشورهای در حال توسعه، بار بیماری ها و گستره بیماری ها از حوزه بیماری های واگیر به بیماری های غیرواگیر تغییر جهت داده است.

ایدنی با بیان اینکه غالب بیماری های غیرواگیر بستگی به سبک زندگی افراد دارد، گفت: 80 درصد بیماری های غیر واگیر را می توان با مداخلات خاصی پیشگیری و سیمای مرگ را تغییر داد. امروزه بهداشت جهانی برای هر فرد، 85 سال طول عمر با کیفیت در نظر گرفته است و با توجه به اینکه امید به زندگی در کشور ما بین 71 تا 73 سال برای مردان و زنان است، برای افزایش امید به زندگی در افراد، باید مولفه های مرتبط که در کشور تاثیرگذار هستند را کنترل نمائیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور ضمن بیان اینکه امروزه با تغییر سبک زندگی و کاهش تحرک، شیوع بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت، پوکی استخوان و ... افزایش یافته، ادامه داد: 33 درصد جمعیت کشور ما در حال حاضر دچار کم تحرکی هستند و متاسفانه این روند رو به افزایش است.

وی چهارمین علت مرگ و میر در جهان را کم تحرکی برشمرد و افزود:در سال گذشته در کشور 19 هزار و 100 مرگ بصورت مستقیم ناشی از کم تحرکی افراد گزارش شده است و علاوه بر آن بسیاری دیگر از بیماری ها بصورت غیر مستقیم به کم تحرکی مربوط می شوند که از جمله آن می توان به چاقی اشاره نمود که متاسفانه در حال حاضر 18 درصد افراد کشور دارای BMI بالاتر از 30 می باشند.

ایدنی از دیابت به عنوان یکی از بیماری های غیرواگیر شایع نام برد و گفت: 7.3 درصد افراد کشور به بیماری دیابت دچار هستند که روزانه به شمار این افراد هم اضافه می شود. همچنین دیابت باعث بروز بیماری های دیگری خواهد شد که از جمله این بیماری ها می توان به بیماری نارسایی کلیوی اشاره نمود.  آمار ناشی از بیماری نارسایی کلیوی نشان می دهد در سال 90 ،20 هزار بیمار دیالیزی داشته ایم که پیش بینی می شود این تعداد در سال 1400، 2.5 برابر افزایش داشته و به 50 هزار بیمار دیالیزی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر را می توان با کنترل زیرساخت های آنها کاهش دهیم، ادامه داد: تحرک و فعالیت باعث افزایش سلامتی، نشاط روحیه و کاهش بیماری ها می شود و با فعالیت استاندارد 30 دقیقه در 5 روز از هفته می توانیم 7 سال به طول عمر خود اضافه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان اظهار داشت: در برنامه های حوزه بهداشت، لازم است بر روی برنامه افزایش تحرک افراد جامعه سیاستگذاری و برنامه ریزی خوبی صورت گیرد و اگر خروجی ما در این کنگره باعث توجیه افراد و مسئولین جهت افزایش تحرک باشد، نتیجه بزرگی در حوزه سلامت به دست آورده و باعث ارتقاء سلامت افراد جامعه شده ایم.

شایان ذکر است این کنگره از 27 بهمن شروع و تا  29 بهمن ماه 94 در تالار شهداء دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه خواهد داشت و در حاشیه برگزاری این کنگره نمایشگاه تجهیزات پزشکی برگزار شده است.















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار