شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
دکتر فاضل:
رئیس جامعه جراحان در مراسم افتتاحیه کنگره تروما و طب رزم: ابتکار جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی افتخاری است که شامل هیچ کشوری نمی شود، شاید بتوانند این روش را تقلید کنند اما هرگز نمی توانند نیروهایی از خود گذشته همانند مردمان این سرزمین داشته باشند

دوشنبه 10 اسفندماه 94 مراسم افتتاحیه ششمین کنگره میان دوره ای تروما و طب رزم و نخستین کنگره میان دوره ای علمی جامعه جراحان ایران و استان خوزستان با حضور دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکترنوذر درستان رئیس کنگره، دکتر نادر صاکی نائب رئیس کنگره، دکتر ایرج نظری دبیر علمی، دکتر مهناز احمدی دبیر اجرایی و جمع کثیری از جراحان و پزشکان در محل تالار شهدا دانشگاه برگزار شد.

دکتر فاضل در این کنگره با اشاره به اینکه حضور پررنگ و افتخار آمیز مردان و زنان استان خوزستان و شهر اهواز در جنگ تحمیلی خاطره انگیز است و هرزمانی این خاطرات را ورق میزنیم بیش از پیش به خود می بالیم، گفت: جامعه جراحان از زمان انقلاب، با توجه به یک نیاز فوری که حس شد و با هدف آموزش جراحی جنگ متولد شد.

وی تصریح کرد: نیروهای پزشکی در دوران جنگ اهمیت بالایی داشتند چرا که تأمین کادر درمانی ایثارگر برای هر دولتی مشکل است اما کادر پزشکی ما در جنگ تحمیلی از افتخار آفرینان بودند، شاید به خاطر داشته باشید در جنگ ویتنام کشور آمریکا علیرغم صرف هزینه و تلاش مضاعف برای جذب نیروهای پزشک و جراح، موفقیت کمتری نسبت به سایر کشورها داشت.

رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه در زمان جنگ مجروحان با جراحات کمتر در محل اورژانس های صحرایی با 20 کیلومتر فاصله از خط مقدم و بیمارستان های صحرایی با 150 کیلومتر فاصله انجام می شد و مداوای مجروحان با جراحت بیشتر در بیمارستان شهرهای مجاور صورت می گرفت که متأسفانه این امر موجب تلف شدن بیمار می شد.

وی افزود: با تدبیر کادر پزشکی، اولین بیمارستان صحرایی با عنوان والفجر 8 در کانکس های  نزدیک به خط مقدم دایر شد و در آنجا مجروحان با جراحات وخیم تحت اعمال جراحی سنگین و مورد مداوا قرار می گرفتند، شاید تصور آن سخت باشد که چگونه این قبیل از جراحی ها در کانکس هایی با فضای بسیار کوچک امکان پذیر شد و این مقدور نبود مگر با حضور کادر درمانی از ایثارگر، مبتکر و با پشتکار که این یکی از بزرگترین افتخارات ما در جنگ تحمیلی بود.
 
فاضلی با بیان اینکه پس ازآن، کانکس ها به بیمارستان های زیرزمینی تبدیل شد که مکانی امن تر برای مداوای مجروحین جنگی بود، گفت: این ابتکار به افتخار جامعه پزشکی و مسئولین طب رزم به نام کشور عزیزمان ایران است که باید در همه کنفرانس ها و سمینار ها مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و با جرأت می توانم بگویم هیچ کشوری نمی تواند چنین افتخاری به دست بیاورد شاید بتوانند این روش را تقلید کنند اما هرگز نمی توانند نیروهایی از خود گذشته همانند مردمان این سرزمین داشته باشند.

رئیس انجمن جراحان ایران با اشاره به تفاوت جراحی در شرایط عادی و زمان جنگ و تأکید بر لزوم آموزش در این زمینه گفت: امروز مسئولیت بزرگی بر دوش جامعه بزرگ کادر درمانی قرار گرفته است و آن صیانت از حرفه و شغل پزشکی است ما همیشه عنوان کردیم پزشکی مقدس است و دلیل آن در اختیار داشتن فاخرترین کالای هستی یعنی جان انسان در دست پزشکان است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل وظیفه جامعه پزشکان این است همانند الماس که هیچ چیزی به جز خود الماس توان تراشیدن و شکل دادن به آن را ندارد، این جامعه خدوم را شکل دهند و با برداشتن علف های هرز اجازه رشد به گلهای زیبای این عرصه مقدس را بدهند.

فاضلی در پایان گفت: دیروز همه با هم علیه دشمن بعثی جنگیدیم و امروز باید در راستای حفظ ارزشهای اخلاقی و صیانت از جامعه پزشکی بجنگیم.   
 














نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار