اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
اظهار نظر مرتضوی/امیری/ آریایی/ بلادیان/منصوری/ عالیپور/ صنیعی/ پورثانی
تنوع گروهی و حزبی در مجلس باعث خشنودی است زیرا موجب پیشرفت و یکپارچگی در تصویب قوانین لازم می شود
اختصاصی شوشان

گزارش از: مصطفی حلالی

 حماسه هفتم اسفند با مشارکت همه مردم رقم خورد و مردم با حضور گسترده در انتخابات نشان دادند که نسبت به مسائل پیرامونی خود بی توجه نیستند و بار رای خود نسبت به آینده خود و کشور حساسند. پایگاه خبری شوشان نظر تعدادی از فعالین سیاسی و اجتماعی را گرفته که در ذیل می آید.

مرضیه امیری: اصلاح طلبان از صفر وارد میدان شدند و با رد صلاحیت گسترده نزدیک به 99 درصد انها حذف شدند

خانم مرضیه امیری مسئول کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان خوزستان بیان کرد: خوشبختانه مشارکت مردم بسیار خوب بود و نسبت شرکت کنندگان شهر نشین به حاشیه نشین ها قابل توجه است زیرا طبق گزارش هایی که رسیده بود، مثلا در منطقه گلستان اهواز جمعیت زیادی ساعت ها در صف های رای گیری انتظار می کشیدند تا رای خود را به صندوق بیندازند.


امیری افزود: کاندیدای اصلاح طلب در شهر اهواز با کمبود مالی مواجه بودند و نتوانستند آن طور که ممکن بود تبلیغات گسترده ای انجام دهند البته در 2 روز آخر توانستند با تبلبغات گسترده خود تاثیر مثبتی بین مردم داشته  باشند و خوشبختانه وضع کاندیدای اطلاح طلب در اهواز بسیار خوب است و امیدواریم در دور دوم اصلاح طلبان رای مورد نظر را کسب کنند.

مسئول کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان از صفر وارد میدان شدند و با رد صلاحیت گسترده نزدیک به 99 درصد انها حذف شدند و با هیچ به اینجا رسیده اند، البته 42 درصد کرسی های مجلس را اصلاح طلبان بدست آورده اند و مابقی به اصولگرایان و مستقلین رسیده است.

امیری در ادامه اشاره کرد: مردم خوزستان بخاطر تعصبی که به استان دارند و پای انقلاب اسلامی خود ماندند باید بعد از اینکه نمایندگان خود را انتخاب کردند آنها را رها نکند و ار آنها جواب بخواهند و مانند شهرهای دیگر نماینده را وادار به پاسخگویی کنند که در این مدت چه کرده اند و حق خود را از نمایندگان مطالبه کنند.

دکتر آریایی: دور آینده مجلس شورای اسلامی به اصلاح طلب ها، اعتدالیون و مستقل ها اختصاص پیدا کرد

دکتر افشین آریایی فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: دور آینده مجلس شورای اسلامی به اصلاح طلب ها، اعتدالیون و مستقل ها اختصاص پیدا کرده و خوشبختانه ما در یک سطح بالاتری از اصلاح طلبی و اصولگرایی وارد شده ایم زیرا هر دو گروه می توانند در کنار هم کار کنند و مجلس آینده فراجناحی شده و اشتراکات زیادی بین نمایندگان وجود دارد.

آریایی در ادامه افزود: افراد خاکستری هر دو گروه در مفاهیم و مبنای تفکری اشتراکاتی داشته اند که بر اساس این اشتراکات مورد تایید شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در هر استان قرار گرفتند و کاندیداهای افراطی اصلاح طلب و اصولگرا دیگر در جناح ها جایی ندارند، زیرا جامعه نیاز به آرامش و سازندگی دارد و در مجلس آینده  این امر تحقق پیدا خواهد کرد.


فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: تنوع گروهی و حزبی در مجلس باعث خشنودی است زیرا موجب پیشرفت و یکپارچگی در تصویب قوانین لازم می شود و با تعداد گروهها در مجلس حاصل آن قانونی ست جامع که از دیدگاههای مختلفی به تصویب رسیده است.

آریایی خواسته مهم مردم استان را اینگونه تشریح کرد و گفت: مردم خوزستان به دنبال یکسری خواسته های مدنی و استانی هستند زیرا در حوزه های بسیاری نارسایی هایی وجود دارد و رای دادن مردم به اصلاح طلبان و اعتدالیون برای رفع چنین نارسایی هایی ست و متاسفانه بی برنامگی و عدم رسیدگی برخی از نمایندگان استان به مساله آب، هوا و انتقال آب موجب شده استان با مشکلات بسیاری مانند گردو خاک و ریزگردها و معضلات زیست محیطی فراوانی روبرو باشد و باید بگویم در چند سال آینده جنگ آب را خواهیم داشت و علائم و نشانه های آن هم پیدا شده است.

افشین آریایی اشاره کرد: در استان های دیگر می بینیم که اصولگراها و اصلاح طلبان دز کنار هم کار می کنند و مشکلات استان خود را حل می کنند ولی در استان ما اینطور نیست و همه گروها در کنار هم نمی نشینند و اگر این اتفاقات بیوفتد موجب شکوفایی و پیشرفت استان خواهد شد.

مرتضوی: عقیده دارم مجلس آینده مجلسی خواهد بود که در عمل به دنبال کارگشایی و رفع تنگناهای اقتصادی خواهد بود.

سید صدرالدین مرتضوی فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: با توجه به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 فضایی ایجاد شد و اصلاح طلبان و دکتر روحانی در بحث برجام  و برداشته شدن تحریم ها توانستند حس امید را به مردم منتقل کنند و مردم جدا از رنگ سیاسی و هر نوع گرایش سیاسی در انتخابات شرکت کردند و حماسه دیگری در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد و نتیجه این حضور در آینده مشخص خواهد شد.


مرتضوی افزود: اینجانب عقیده دارم مجلس آینده مجلسی خواهد بود که در عمل به دنبال کارگشایی و رفع تنگناهای اقتصادی خواهد بود و نمایندگان مجلس آینده باید به دنبال معاش مردم، رفع بیکاری و رفع تورم باشد و  از همه مهمتر مردم انتظار دارند معضل محیط زیست، ریزگردها، انتقال آب و کشاورزی حل شودو مردم خوزستان حق دارند از آب و هوای سالم و کشاورزی برخوردار باشند.

صنیعی: مجلس آینده مجلسی خواهد بود در حمایت از دولت  و از یک دستی خاصی برخوردار خواهد بود

دکتر صنیعی فعال سیاسی و استاد دانشگاهحضور مردم در انتخابات بسیار پرشور بود و دلیل این همه اشتیاق مردم، وجود فضای مناسب رقابت در صحنه انتخابات بود. اصلاح طلبان، عزم جدی کرده بودند که در هر شرایطی در صحنه حاضر باشند و مردم را به مشارکت و حضور در صحنه فرابخوانند که بحمدلله چنین شد.

صنیعی افزود: بعد از رد صلاحیت های گسترده و با توجه به اراده ای که وجود داشت کاندیداهایی دیگر معرفی شد. البته فضای موجود در شبکه های مجازی هم کمک بسیاری کرد تا انگیزه بسیاری در مردم ایجاد شود و در انتخابات حضور پرشوری داشته باشند.


دکتر صنیعی گفت: مجلس آینده مجلسی خواهد بود در حمایت از دولت. در این مجلس همه جریان ها از اصولگرایان معتدل، مستقلین، پایداری، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان دارای فراکسون های قوی خواهند بود. مجموعه مجلس، مجلسی همراه تر با دولت تدبیر و امید خواهد بود.


صنیعی اشاره کرد: خواست مجموعه اصلاح طلبان ایجاد فضای مناسب تر برای دولت دولت تدبیر و امید برای پیشرفت و آبادانی کشور و بهبود موقعیت جهانی کشور است و این مجلس در جهت خواست اصلاح طلبان رفتار خواهد اگر چه تمام کرسی های مجلس از آن اصلاح طلب ها نباشد.


وی گفت: مجموعه اصلاح طلبان به دنبال توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و توسعه سیاست خارجی در کشور هستند و خواست مردم از نمایندگان زیاد است زیرا نمایندگان گذشته ضعیف کار کردند و نتوانستند خواسته های مردم را برآورده کنند.


دکتر صنیعی در ادامه گفت: نمایندگان منتخب لازم است که برای پیشرفت و توسعه استان، فارغ از سلایق و گرایشات زیادی، همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند.


فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید از نعمت های خدادای که در استان وجود دارد در جهت برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری جدید خصوصا در بخش خصوصی استفاده کنند.


صنیعی خاطر نشان کرد: پیگیری مساله انتقال آب، هوا، گردو خاک، ریزگردها و خشک کردن تالاب ها از مهمترین وظایف نمایندگان در مجلس آینده می باشد زیرا این مسئله به یک مساله کلان ملی تبدیل شده و نمایندگان استان لازم است توجه همه مجلس را برای حل این مشکلات زیست محیطی، جلب کنند.

بلادیان: انتظار داریم نمایندگانی که به مجلس راه پیدا می کنند مهمترین دغدغه آن ها مشکل بیکاری، تورم و حل مساله رکود باشد

سید موسی بلادیان دبیر  حزب موتلفه اسلامی خوزستان بیان داشت: مجلس آینده متشکل از همه گروهها می باشد و امیدواریم بتواند مطالبات مردم را پیگیری کند و سبب رشد و شکوفایی در استان شود و مهم حضور مردم در انتخابات بود زیرا حضور چشمگیر مردم سبب شد تا دشمنان مایوس شوند و امیدواریم در مجلس آینده رقابت ها به رفاقت تبدیل شود.


بلادیان افزود: انتظار داریم نمایندگانی که به مجلس راه پیدا می کنند مهمترین دغدغه آن ها مشکل بیکاری، تورم و حل مساله رکود باشد البته از لحاظ سیاسی خدا رو شکر مشکلی نداریم بلکه مشکل اساسی ما اقتصاد مقاومتی است و باید پیاده شود زیرا در 5/2 دو سال و نیم گذشته متاسفانه وضع معیشتی مردم سخت شده و صنایع تولیدی ما با مشکل یا به تعطیلی کشیده شده است و دولت باید فکری به حال این مساله کند.

پورثانی: حضور مردم در انتخابات جواب آری به جمهوری اسلامی و یک رفراندوم بود

حجت الاسلام پورثانی فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: بزرگترین پیروز این انتخابات رهبر معظم انقلاب بودند و مردمی که به ندای رهبرشان لبیک گفتند و پای صندوق های رای حاضرشدند، البته انتخابات پیامی هم برای همه داشت وآن این بودکه مردم باکسی تعارف ندارندواگرکسی یاجریان خاصی مطالبات آنها راپییگیری نکندآنهابه آن جریان اعتمادمجدد نمیکنند.


پورثانی افزود: حضور مردم در انتخابات جواب آری به جمهوری اسلامی و یک رفراندوم بود که به جهان فهماند که مردم با تمامی مشکلاتی که وجود دارد باز هم از نظام و رهبرشان پیروی می کنند.

وی تصریح کرد: مجمع نمایندگان خوزستان باید مطالبات مردم از قبیل بحث گرد و خاک آب و هوا، ریزگردها و طرح 550 هزار هکتاری را در کنار قانونگذاری در مجلس پیگیری کنند زیرا مردم با معضلات بسیاری در استان روبرو هستند و نمایندگان باید به دور از سلایق سیاسی و جناحی در کنار هم مشکلات را حل کنند و موجب پیشرفت و شکوفایی برای استان شوند.


عالی پور: معیار انتخاب افراد  "بازدهی عملکرد" و "سلامت و تعهد اخلاقی" بایستی باشد.

علیرضا عالی پور فعال سیاسی اصولگرایان بیان داشت: آنچنانکه  از نتایج انتخابات استان نیز کاملا مشخص است عامه مردم  از واژه های اصولگرا و اصلاح طلب برساخته پایتخت نشینان برداشت مفهومی  متفاوتی دارند و این امر ناشی از شکاف هایی است که در بین مردم شکل گرفته. در استان خوزستان شکاف قومیتی و در تهران گسست فکری ناشی از موافقت و یا مخالفت با تاثیرات  شبه مدرن و روشنفکری  عده ای را در زیر این تابلوهای سیاسی جمع کرده است که هیچ ربطی به جناح های سیاسی اصلاح طلب و یا اصولگرا و معنای تحت اللفظی آنها ندارد.

عالی پور افزود: در استان خوزستان شکاف کاذب و باطلی مانند قومیت گرایی شایع است و متاسفانه ما نتوانستیم آن را برطرف نموده و بجای آن دوگانه های حقیقی مرفهین -محرومین و خادمین - خائنین و مصلحان- مفسدان را در جامعه تبیین و جایگزین کنیم و جادارد نخبگان مذهبی و سیاسی اجتماعی استان با داشتن تریبون های رسانه ای این وضع را سرو سامان بدهند چرا که متاسفانه بسیاری از کاندیدها در زمان تبلیغات انتخاباتی در ستاد های خود به جای تلاش برای اتحاد و همبستگی بین مردم به دامن زدن به مسائل قومیتی پرداخته اند.
معیار قومیت در طبقه عشایر و نه حتی روستا دارای مفهوم ارزشی و اعتبار می باشد و در شهرها معیار "بازدهی عملکرد" و "تعهد اخلاقی" فرد دارای ارزش و اعتبار است.لذا جایگزین شدن یک ارزش عشایری بجای یک ارزش مدنی در ذهن نخبگان و تصمیم سازان اجتماعی و سیاسی باعث همه عقب افتادگی های استان ما بوده و خواهد بود.


فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: هنگامیکه در  انتخابات  معیار مردم  عملکرد گذشته و تعهد افراد نباشد اینگونه نتیجه ای رقم میخورد که عده ای بدون هیچگونه سابقه عملکرد قابل اهمیتی و دست کم هیچگونه شعار و یا میثاقی  منتخبین مردم را تشکیل میدهند.
 بدیهیست که در چنین حالتی پاسخگویی به مطالبات قومیتی ارجحیت پیدا می کند و  نمایندگان منتخب به نیازهای حقیقی و واقعی حوزه انتخابیه خود  توجهی نخواهند داشت. لذا در چنین شرایطی امید چندانی به تغییر وضعیت استان بسمت مطلوب نمیرود و همچنان در حسرت رشد و توسعه استانهای دیگر باید ماند.

عالی پور نیازها و کمبودها استان را چنین مطرح کرد و گفت: مهمترین مساله در استان که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کرده است  توجه به ظرفیت ها و قابلیتهای صنعت کشاورزی و احیاء اراضی استان میباشد که می تواند موجب کار آفرینی و شغل در استان شود و میبایستی پول حاصل از فروش نفت استان بجای مصرف در بودجه  جاری مبدل به رونق سرمایه گذاری و بازگشت مجدد در جهت احیاء سایر بخشهای صنعت در همین استان و بتبع آن رونق اقتصادی و اشتغال شود. 

یکی دیگر از مهمترین مشکلات استان ما مشکلات زیست محیطی در  آب، هوا و ریزگردها می باشد که موجب گریزان شدن نخبگان و سرمایه گذاران از این استان  و از طرف دیگر منشا شیوع بیماری ها ی لاعلاج  در استان شده است و امیدواریم نمایندگان مردم با پیگیری های مستمر بتوانند آن ها را حل کنند.

منصوری: قطعاً یکی از دستاوردهای مهم مجلس آینده هماهنگی با دولت خواهد بود

لفته منصوری فعال فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: انتخابات در بطن و ذات خودش حامل دو عنصر تداوم و تغییر است؛ یعنی تغییر در اجزا، شاخ و برگ، مسئولان و مقامات و تداوم، ثبات و ماندگاری در ساختارها، ماهیت و سرنوشت نظام سیاسی. این دو عنصر در کنار هم هستند.

وقتی گفته می‌شود که رهبری یا مردم یا نظام جمهوری اسلامی پیروز واقعی انتخابات است، برخاسته از عنصر تداوم ساختاری و ماهیتی نظام سیاسی است.
فارغ از اینکه کدام جناح پیروز شده یا شکست‌خورده است. وقتی هم که یک جناح سیاسی پیروز می‌شود در حقیقت تغییر را در درون همین ساختار رقم می‌زند.


این فعال فرهنگی بیان داشت: این به ماهیت «جمهوری اسلامی» ایران برمی‌گردد؛ یعنی جمهوریت در چارچوب و ساختار اسلام پی‌جویی می‌شود. تغییراتی که در این دوره در کل کشور به‌ویژه شهر تهران اتفاق افتاده حکایت از پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی است. گفتمانی که دولت آقای روحانی پی جوی آن است. البته من بر «گفتمان» تأکیددارم و نه «جناح» تا طیف وسیعی از گفتمان اصلاح‌طلبی را که در میان جناح‌های مختلف کشور اعم از اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان و جناح‌های مستقل وجود دارد را شامل شود.

منصوری افزود: با این اوصاف درصد حضور مردم در پای صندوق‌های رأی در اهواز، استان و کل کشور بسیار بالاتر از ادوار گذشته می‌بینم. البته متأسفانه هنوز جمع‌بندی نهایی انجام‌نشده تا آمار دقیق این دوره را با دوره‌های گذشته مقایسه بکنم؛ اما صف‌های طولانی و تمدید مکرر زمان رأی‌گیری و شور و شوق مردم حکایت از یک اتفاق تازه و البته مکرر درگذشته است. 

این منتقد اجتماعی همچنین گفت: اصولاً نیروهای تأثیرگذار بر تحولات سیاسی جامعه بر پایه شکاف‌های اجتماعی شکل می‌گیرند. بدین ترتیب که تعدادی از افراد جامعه به نقطه‌ای مشترک درزمینه¬ی علایق و سلایق و نگرش‌های خود می‌رسند و برای آن‌که علایق این افراد نمود یابد، ضرورت تشکیل گروه‌های مختلف اجتماعی مطرح می‌شود. این علایق در جوامع گوناگون شکاف‌های اجتماعی مختلفی پدید آورده بر پایه این شکاف‌ها، نیروها و گروه‌های اجتماعی تشکیل می‌یابند تا خواسته‌های خود را به‌صورت نهاده وارد سیستم سیاسی کنند.

منصوری اشاره کرد: شکاف مرکز – پیرامون (حاشیه - مرکز)، شکاف جنسی (زن - مرد)، شکاف سنی (نسل‌های دوم، سوم و ...)، شکاف‌های فرهنگی (نخبگان - توده) و شکاف قومی و زبانی (عرب – بختیاری و غیره) انواع شکاف‌هایی هستند که در جامعه تشکیل‌شده است. برخی شکاف‌های غیرفعال هستند، یعنی در زندگی سیاسی مؤثر‌ نیستند؛ مثلاً در جامعه روستایی شکاف‌های جنسی مطرح نیست؛ چراکه زنان تابع نظر شوهرانشان هستند؛ اما این شکاف در شهرها فعال است، یعنی زنان و دختران رأی مستقل دارند و به تبعیت از همسران یا والدین خود رأی نمی‌دهند.

وی گفت: از بین شکاف‌های فعال، برخی شکاف‌ها متراکم‌اند یعنی همدیگر را تقویت می‌کنند، برخی از شکاف‌ها نیز متقاطع‌اند و هم دیگر را خنثی می‌کنند. مثلاً در دوره دوم انتخابات اهواز شکاف قومی (عرب - بختیاری) با شکاف سیاسی (اصلاح‌طلبی – اصول‌گرایی) در موقعیت متقاطع قرار دارند. قطعاً این‌ دو شکاف همدیگر را تقویت نخواهند کرد و در جهت خنثی‌سازی همدیگر عمل خواهند کرد. این واقعیت اجتماعی در عرصه خیابان سیاسی است.

منصوری تصریح کرد: ببینید قدرت در نظام در نظام جمهوری اسلامی توزیع‌شده است. دوره‌ی طولانی استبداد در این کشور طراحان قانون اساسی را بر آن داشت که تفکیک قوا به معنای واقعی و حداکثری اتفاق بیفتد؛ اینکه مجلس آینده را یک مجلس متفاوت و منحصربه‌فرد از جهت توسعه کشور ببینیم زیاد خوش‌بین نیستم؛ اما قطعاً یکی از دستاوردهای مهم مجلس آینده هماهنگی با دولت خواهد بود؛ که این ویژگی در عرصه اداره کشور دستاورد مهمی است.

لفته منصوری در پایان گفت: ما رفتار سیاسی‌ای آموخته‌ایم که بقایمان را در میدان زندگی و تاریخ میسر سازد. به تعبیر داروینی نوعی سازش با محیط برای بقا در کار است. ساختارهای موجود، دم‌به‌دم کنش‌های ما را و کنش‌هایمان نیز دم‌به‌دم ساختارهایمان را بازتولید و بازسازی کرده‌اند. لذا درزمینه¬ی راه‌حل نیز، شاه‌کلید یا تک کلیدی وجود ندارد که همه قفل‌ها را بگشاید. یکی از اسطوره‌های ذهنی ما اسطوره علت‌العلل است که همه وقایع را ناشی از یک علت می‌داند؛ و برای حل آن‌یک راه‌حل را تجویز می‌کند. این نگاه ساده‌انگاری است؛ البته مجلس قدرتمند است و به قول حضرت امام در رأس امور است؛ اما ما به‌عنوان جامعه بخشی از پیچ‌وتاب قدرت هستیم.

وی افزود: این‌طور نیست که قدرت دست مجلس یا دولت است و تنها با جابه‌جا کردن آن‌ها ‌همه‌چیز درست می‌شود بلکه قدرت در ساختار خانواده ما، در کلاس، در محیط کار، در نظام اقتصادی و نظام‌های اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی و منزلتی ماست و همهِ این‌ها باید بهبود پیدا بکند. پس فرایند تغییر جامعه یک فرایند طولانی و عمیق اجتماعی همراه با اصلاحات همه‌جانبه است. ما نمی‌توانیم از مدل توضیح خطی برای حل مشکلات استفاده کنیم. بلکه باید مدل نگرشمان را تغییر داده و شبکه‌ای نگاه کنیم. لذا نباید یک انتظار غیرواقعی را در جامعه پمپاژ کنیم که مجلس دهم مجلس توسعه است و چنین و چنان است! یا اینکه مثلاً در خوزستان مشکلات ریز گردها یا انتقال آب کارون یا بیکاری را حل کند، منظورم این است که نگرش غیرواقعی و آرمان‌گرایانه نداشته باشیم!

این گزارش تکمیل می شود

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار